Тема: “Осінні барви”.
Програмовий зміст:
Матеріал: звуковий запис “Звуки Осені”, “Кубик Блума”, дидактична гра “Яка Осінь?”, депікшин модель для складання оптсових речен, дидактична гра
“Складання речень за схемою”, чарівна скринька,чарівний мішечок, парашут.
Привітання.
Промінь падає в долоні — другу посміхнись.
Очі у небес бездонні — за руки візьмись.
Шелестить над нами листя — весело стрибай.
Хвиля мружиться іскристо — тож і ти моргай.
Задощила раптом хмара — руки пвдставляй.
Потім знову стало жарко — голову сховай.
А он пташечка злетіла — в небо задивись.
Пісня лине понад світом — другу посміхнись!
- Діти,давайте з вами пригадаєм, яка зараз пора року?
(зараз на вулиці осінь)
- І до нас в групу завітала осінь,але не з пустими руками. Вона вам дещо передала. Ось у мене в руках чарівна коробка і чарівний мішечок. Коробку осінь попросила відкрити на початку заняття,а мішечок тоді коли ви виконаєте завдання від пані Осені.
Завдання 1
Вправа “Звуки Осені”.
Мета: вчити дітей за допомогою слуху визначати природні явища,які ми можемо спостерігати восени.
- Діти, зараз я вам пропоную закрити очі і послухати звуки осені.
(включається звуковий запис)
- Що ви почули? (шум дощу,шелестіння листя, шум вітру і звуки відлітаючих птахів).
Завдання 2
Вправа “Кубик Блума”.
Мета: закріпити з дітьми ознаки осені.
- Зараз трошки пограємося і таким чином пригадаємо дещо про осінь.Перед вами кубик, не простий, а чарівний, на гранях якого написані запитання, на які вам потрібно дати відповідь.
1)Назви основні ознаки осені.
(стає холодніше,сонце менше гріє листя стає жовтим, в'януть квіти, засихає і жовтіє трава, дні стають коротшими,а ночі довшими, птахи відлітають в теплі краї, люди збираютьурожай овочів і фруктів).
2)Чому осінь називають щедрою?
(Саме в осінню пору дозрівають плоди багатьох рослин. Люди збирають урожай у полях та садах).
3)Придумай декілька назв осінніх квітів. (хризантеми, айстри, жоржини, чорнобривці) 4)Поясни, чому осіннє листя змінює колір?
(стає холодніше, сонця стає менше)
5) Поділись,які дари осені можна знайти у лісі?
(гриби — опеньки, маслята, білі гриби, лисички; лісові горіхи; лікарські рослини).
6)Запропонуй прислів'я та приказки про осінь.
( Восени й горобець багатий. Як вересніє, то дощик сіє.Восени день блисне,а три кисне. У листопаді зима з осінню бореться. Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить. В осінній час сім погод у нас).
Завдання 3
Вправа “Яка Осінь?”.
Мета:розвивати зв'язне мовлення, пам’ять, мислення, спостережливість; збагачувати словниковий запас по темі «Осінь», вчити виділяти характерні ознаки осені, підбирати слова прикметники до іменника.
Вправа “Австралійський дощ”
Мета: забезпечити психологічне розвантаження дітей.
Хід вправи: діти стають у коло. Вихователь запитує: “Чи знаєте ви що таке Австралійський дощ? Ні? Тоді давайте разом послухаємо який він. Зараз всі разом будите повторювати мої рухи.Будьте уважні”.
- В Австралії піднявся вітер
(ведучий тре в долоні)
- Починає накрапати дощ
(клацання пальцями)
- Дощ посилюється
(почергове плескання долонями по плечах)
-Починається справжня злива
(плескання по с тегнах)
-А ось і град і справжня буря
(тупіт ногами)
-Але що це? Буря стихає
(плескання по стегнах)
-Дощ стихає
(плескання долонями по плечах)
-Лише рідкі краплі падають на землю
(клацання пальцями)
-Тихий шелест вітру (потирання долонь) - Ура! Сонце!
(руки догори)
Завдання 4
Завдання з депікшин моделлю.
Мета: вчити дітей складати описові речення за допомогою моделі “Depiсtion”.
(Дана модель представляє собою поєднання мнемотехніки та асоціативних карт. Схема складається з горизонтального депікшинрядка та півкруга,де графічно вказується тема моделі. В основному депікшинрядку є 5 елементів, за якими будуватимуться описові речення. Вони означають: Знак запитання — Що це?; Знак фарб — Яким кольором?; Знак геометричних фігур — на яку геометричну фігуру схожий об'єкт?; Знак сердець — жива-нежива природа?; Знак стрілок — Величина (великий, середній, маленький)).
( Дітям роздаються депікшин схеми, діти самостійно викладають у віконечка необхідний матеріал і розповідають про об'єкт).
Завдання 5
Вправа “Склади речення за схемою”
Мета: розвивати мовлення,мислення, пам'ять; формувати вміння складити речення за заданою схемою;навчати дітей визначатикількість слів у реченні. ІІІ. Заключна частина.
- Про яку пору року ми говорили сьоггодні на занятті?
(про осінь)
- Що вам найбільше сподобалось на занятті? (відповіді дітей).
- Діти, пам'ятаєте мо чарівний мішечок, який вам передала пані Осінь? Хочете поглянути що там є?
(Вручення дітям солодких подарунків від осені).