Заняття
«Казкова осінь»
(розвиток мовлення, ознайомлення з природою, малювання)
Середня група
Вихователь:
Коренєва М. М
м.Нетішин
Мета: Розвивати пам'ять, мислення, увагу, фантазію, зв’язне мовлення.
Забезпечити психологічний комфорт дітей. Виховувати любов до природи, бережне ставлення.
Розширювати уявлення дітей про осінь та осінні явища в природі, про лісових тварин і їхній спосіб життя. Конкретизувати знання дітей про зимуючих та перелітних птахів. Закріплювати вміння утворювати іменники за допомогою збільшуваних і зменшуваних суфіксів. Активізувати у мовленні дітей назви диких тварин. Уточнити знання узагальнюючих слів.
Матеріал: Макети дерев (сосна, дуб, горобина, горіх, клен, каштан) і їх плоди. Відеречка, саморобна книжка, дидактична гра «Склади звірятко» (з кольорових шнурівок), дидактична гра «Зимуючі і перелітні птахи», пташка синичка, ваза з льодяними крижинками, кольорові фарби.
Привітання – милування:
- Добрий день мої малята,
- Які у вас гарні оченята:
- Карі, сині, голубенькі –
- Ви для мене всі рідненькі.
(пригортаю всіх діток до себе)
Звертаю увагу діток на книгу, яка знаходиться в групі на полиці.
- Малята, погляньте що Я знайшла коли прийшла вранці в садочок: незвичайну, але думаю що цікаву книжку.
- Як ви гадаєте про що вона? (припущення дітей)
- А хочете дізнатись про що дійсно вона?
- І мені теж цікаво!
(вдаю що книжка не відкривається)
- Ой, малята, щось не відкривається книжка.
- А щоб відкрити першу сторінку потрібно підібрати слово-ключик.
Вправа «Які бувають слова»
Слово є солодке – цукерка, торт, печиво.
Блискуче є слово – зірка, люстерко.
І кисле є слово – лимон.
Є слово з віконцем – вагон.
Колюче є слово – їжак, голка.
Є слово пухнасте – сніг, котик.
І є слово веселе – це сміх.(діти посміхаються і дарують усмішку один одному).
- Ось і відкрилася перша сторінка. Що тут зображено? (осінній пейзаж)
- А хто ходить по лісі у такій гарній сукні? (дівчина осінь)
- А що ж таке осінь? (відповідає вихователь) – це коли зі снігу можна зліпити сніговичка? (ні)
- А, це коли цвітуть підсніжники? (ні)
- Я тоді все зрозуміла, це коли можна купатися в річці? (ні)
- Тоді, що ж таке осінь? Можливо ви мені якось цікаво і красиво покажете і розкажете про осінь? (діти показують рухами і розказують)
- А ще кажуть що осінь щедра, чому? (вона дарує нам багато соковитих фруктів, овочів і різни плодів)
- Ось подивіться яка гарна осіння галявинка, і нам тут осінь щось залишила. (звертаю увагу дітей)
- Що тут є? (горішки, каштани, шишки, жолуді, ягоди горобини, літачки з клена)
- А можуть ці всі плоди рости на одному дереві? (ні)
- На якому дереві ростуть шишки? Жолуді?
- А з якого дерева ці ягоди?
- А яке деревце нам дарує ось ці літачки?
- Озирніться навколо – у нашому лісочку ви бачите такі дерева? (так)
- А давайте ми повернемо ці плоди їхнім деревам.
(роздаю діткам відеречка в яких вже лежить по одному плоду)
- Вам потрібно впізнати що лежить в корзині і зібрати такі ж плоди на галявині. (робота в парах)
- Справились? Молодці!
(питаю кожну пару що вони збирали)
Дидактична вправа «На що схоже»
- А тепер поверніть ці плоди їхнім господарям. (діти підходять до відповідного дерева і ставлять біля нього відеречко)
- А щоб перегорнути наступну сторінку, нам потрібно відгадати загатку:
Цей зелений килимок
Ліг діткам під ніжки
В ліс, у сад і в дитсадок
Росте край доріжки ( трава)
- Малята, а що відбувається з травичкою восени? (вона змінює свій колір, вона засинає, на ній залишається перший мороз)
- Так, дітки а мороз - це білі кристалики льоду.
- Ой, як холодно стало в нашій груповій кімнаті. Невже до нас завітав перший осінній мороз.
- А де ж це він? Давайте пошукаємо його разом! (діти ходять по кімнаті і знаходять вазу з крижинками – кубиками льоду)
- Знайшли! Погляньте, найперші крижинки вам у руки летять, ловіть їх! (роздаю кубики льоду)
Кріотерапія з крижинками
- Дітки, а що вміють робити льодяні крижинки?
- Вони вміють дзвінки співати, давайте послухаємо їхній чарівний спів (тримають в кулачках кубики льоду, трясуть ними біля одного вуха а потім біля другого)
- Ще крижинки вміють швидко бігати (стиснули лід в руках і бігаєм)
- А ще вони вміють високо стрибати (підіймають руки з льодом над головою і стрибають а потім кидають лід в контейнер)
- Втомилися крижинки, лягли відпочивати (діти гладять крижинки)
- Ой, як гарно ми погралися!
- А якими стали ваші ручки? (мокрими)
- А чому? (тому що крижинки холодні а рученята теплі, і лід від тепла почав розтавати і на долонях залишилися краплини води)
- Ось вам паперові серветки, витріть ними свої руки щоб вони були сухими.
- Не замерзли рученята? Давайте їх зігріємо оплесками.
- Настав час перегорнути наступну сторінку. Але якась вона така незвичайна, що ви бачите тут? (відповіді дітей)
- Знаєте що трапилось – у лісі зла чаклунка зачаклувала звірят. І щоб їх роз чаклувати потрібно із таких чарівних шнурівочок викласти звірятко. А дізнатися яка тваринка з’явиться на вашому столику вам допоможе колір. Сідайте за столики, роздивіться що у вас є і подумайте – яка тваринка буває такого кольору
Дидактична гра «Чарівна шнурівочка»
- Молодці! Звірят ми роз чаклували, тепер нехай вони займаються своїми осінніми турботами. А які важливі турботи восени у звірят? (відповіді дітей)
- А давайте ми наших звірят заховаємо в будиночки (діти ховають своїх тварин в конвертики на яких намальований будинок)
Стукіт у віконце
- Дітки, а хто це до нас стукає? Невже ще до нас гості йдуть! (підхожу до віконечка і знаходжу там пташку – синичку)
- Хто це до нас прилетів?
- А що ми можемо сказати про цю пташку – вона зимуюча чи перелітна? (вона прилітає до нас на зиму )
- А яка ще пташка прилітає до нас зимувати? (снігур)
- А які ж тоді пташки відлітають в теплі краї, а які залишаються зимувати?
Дидактична гра «Зимуючі і перелітні птахи»
- Малята, а яка пташка не висиджує своїх пташок а підкидає яєчка іншим? (зозуля)
- А яку пташку називають лікарем дерев? (дятел)
- А яка пташка в день спить, а в ночі виходить на полювання? (сова)
- А яка з пташок висиджує своїх пташенят взимку? (шишкар)
- Молодці!
(чути як гуде вітер)
- Ой дітки що це таке гуде? (припущення дітей)
- А можливо нам підкаже наступна сторінка? (перегораю сторінку книжки)
- Так, справді тут заховався вітер.
Дидактична вправа «Який вітер»
- Діти, а який бува вітер? (сильний, легенький, холодний, злий, колючий)
- А як можна сказати про вітер, коли він дме з великою силою? (вітрище, вітрисько, вітрюган, вітрюгани ще).
- А коли він легенький? (вітерець, вітрик)
- А як листочки шелестять, коли дме вітер? (ш-ш-ш)
- А як вітер завиває? (у-у-у)
- Цікаво а як там зараз наші лісові друзі в своїх будиночках? Чи не потрапив до них вітер? (відповіді дітей)
- Можливо вони вже лягли відпочивати і їм сняться сни!
- А які сни можуть снитися звірятам? (припущення дітей)
- А хочете щоб я вам розказала і показала що сниться нашим друзям.
- Сідайте зручно і слухайте.
Кольоротерапія
- Їжачку сниться медова жовта груша (у вазу з водою вливаю жовту фарбу). А які предмети бувають жовтого кольору? (відповіді дітей)
- А ведмедикові сниться соковита малина (вливаю червоний колір). А які ще ягоди бувають червоного кольору? (відповіді дітей)
- А зайчику сниться зелена кругла капустина (вливаю зелений колір). А що буває круглої форми? ( відповіді дітей)
- А вовчику сниться ось такий сон (вливаю сіру фарбу). Що це може бути? (припущення дітей)
- Ось такі кольорові сни сняться нашим лісовим друзям.
- Але у нашій книжці є ще чистий листочок. І що ж нам робити? (припущення дітей)
- А давайте ми намалюємо сни лісових звірят на цьому чистому листку, щоб вони залишились нам на згадку. Згодні?
- Що снилося їжачку? (груша) – малюємо грушу
- А що снилося зайчику? (капуста) – малюємо капустину
- А що снилося ведмедикові?
- А що снилося вовчику?
- Погляньте, який гарний малюнок у нас вийшов.
- А хто не встигнув намалювати сон звірят то ви не хвилюйтеся. Коли ви ляжете спати в день в садочку а потім коли прокинетесь то розповісте мені які сни вам приснилися і ваші сни ми намалюємо ще на одному чистому листку цієї книжки.
- Але погляньте, у мене тут залишилася ще одна фарба. Ой, це не фарба. Ще це? Те це ж наші лісові друзі приготували вам гостинці (роздаю діткам).
- Ось і закінчилась наша подорож по сторінках цієї книжки. Я гадаю що ми знайдемо їй місце у нашій бібліотеці, і у кого буде бажання знову перегорнути сторінки цієї книжки він зможе зробити це у будь-який час.
- А яка сторіночка вам найбільше сьогодні сподобалась?
- А хто прилітав до нас в гості?
- А кого ми розчакловували від злих чарів?
- А кому б ви хотіли розповісти про сни лісових звірят?
- А з ким би ви хтіли поділитися гостинцями.