КЗ «Навчально-реабілітаційний центр»
Підготувала і провела
вихователь:
Поволоцька С.М.
Заняття: «Жива екологічна газета.» (використання творчо-розвивальних технологій в екологічній освіті.)
Мета:
Розвивати логічне мислення, памʼять, звʼязне мовлення, почуття співпереживання, бажання прийти на допомогу. Виховувати любов і дбайливе ставлення до природного оточення. Формувати екологічну культуру, грамотну поведінку дітей у природі. Закріпити та розширити знання дітей про те, що в природі все взаємоповʼязано. Продовжити формувати усвідомлення себе, як частини природи. Закріпити знання про спосіб життя риб, тварин, птахів. Стимулювати інтерес і допитливість через інтерактивні методи навчання(дискусійна гойдалка, відкритий мікрофон) та використання творчо-розвивальних технологій в екологічній освіті. Ввести в активний словник дітей слова: екологія, екологічна газета, забруднювачі.
Матеріал: екологічна газета, повітряна кулька, плями чорного кольору на кожну сторінку, промінці до сонечка, мешканці до кожної сторінки екологічної газети: птахи, риби, тварини, рослини; повітряна кулька, кольорові мʼячики на кожний стіл, 4 обручі(блакитний, червоний, синій, зелений), екологічний ланцюжок, смужка паперу та конверт на кожну дитину(гра «Хто зайвий»), музична скринька, аудіосупроводження, розмальовка кожному, екологічні знаки, мікрофон.
Хід заняття:
Під музику до групи заходять діти, стають в рядок. Подивіться дітки скільки гостей до нас сьогодні завітало. Давайте привітаємося. Під пташине щебетання:
Доброго ранку сонце привітне (1руки вгору)
Доброго ранку небо блакитне (2 рука вгору)
Доброго ранку всім вам і мені,
Хай нам здоровиться на рідній землі!(всі разом)
Природа приготувала нам сюрприз надіслала екологічну газету. Ми будемо мандрувати по її сторінках і заповнювати їх. А сюрприз у тому, що вона жива і вміє розмовляти. Запис: дзюрчання води, квакання, спів птахів Ви послухали і замріялись і з своїми враженнями від почутого давайте сядемо на стільчики. Подивіться, які різнокольорові у неї сторінки.
- Що ми бачимо в центрі екологічної газети? В центрі екологічної газети я бачу жовтий кружечок.
- 3 чим асоціюється жовтий кружечок? Мені здається, що жовтий кружечок схожий на жовтий мʼячик.. Мені жовтий кружечок нагадує колобка. А в мене жовтий кружечок асоціюється з сонечком. Які цікаві відповіді, але для нашої газети -сонечко, це буде саме краще.
Ну якщо це сонечко, то воно повинно світити.
Чим випромінюється тепло у сонечка?
Я знаю, що у сонечка тепло випромінюється промінцями
А як цікаво, дітки, сонечко світить на природу, на всю екологічну газету.
На столах перед вами лежать промінчики. Давайте візьмемо по одному і подаруємо його сонечку (діти розставляють промінці по порядку)
Поки розсідаються на місця я прикріплюю плями і говорю: ой, дітки, зʼявились чорні плями і наше Сонечко чомусь засумувало, ось які у нього ображений ротик (створюю сумне обличчя сонечку).
Магнітофонний запис: «Добрий день, малята! Я екологічна газета і звуть мене Сонечко. Мені дуже сумно, бо з планетою Земля коїться щось погане, зʼявились чорні плями. Допоможіть їх прибрати, будь ласка! Прошу, природу захистіть Ці чорні плями ви зніміть. Щоб все живе в природі, діти, могло сміятись і радіти.» Допоможемо? Адже ви хочете, щоб сонечко завжди посміхалося?
Тож за роботу.
Гра: «Хто де живе». Візьміть кружечки на столах і підійдіть до мене (Данило буде рибкою,де живе рибка? Аня - пташечкою, де живе пташечка...), а на килимочку - будиночки(обручі, в середині кольорові кружечки з позначками мешканців: тварини, рослини, птахи, риби). У цьому живуть рибки, у цьому... Всі вони позначені. А тепер знайдемо свої будиночки.
Під музику, діти біжать до своїх будинків (1 раз), в середину кладуть емблеми, самі стають біля обручів.
Ви гарно справились із завданням.
Таким чином ми поділилися на групи. Для кожної групи свій стіл. Якого кольору обруч, такого і прапорець на столі.
Грає музична скринька - кличе до себе. А ми перетворимося на пташечок і розкриємо 1 сторінку екологічної газети. (діти літають і розсаджуються по групах за столи, столи позначені прапорцями відповідного кольору)
1 сторінка. Блакитна (повітря).
- Що в природі символізує блакитний колір?
Мені блакитний колір нагадує небо.
Я знаю, що блакитний колір символізує повітря.
Хто літає у повітрі?
У повітрі літають птахи, комахи.
Ж - ж - ж тут знявся вітер і заніс нам ось таку повітряну кульку
- Як ви гадаєте, що знаходиться в середині кульки?
Мені мама говорила, що в середині кульки знаходиться повітря.
Якби не було повітря ми б з кулькою не змогли гратися.
- Для чого потрібне повітря?
Я гадаю для розваг, тому що з ним цікаво погратися.
Повітря потрібне для життя на землі.
Я знаю, що для дихання, тому що все живе дихає, а без повітря загине.
Все живе дихає повітрям: птахи, звірі, рослини і ми не можемо без нього обійтися. Давайте затримаємо повітоя. Вам хотілося вдихнути? Без повітря неможливо і воно повинно бути чистим.Звуки вітру. А ми з вами побудемо вітерцем і будемо наганяти вітер. Хто за першим столом - заселяють мешканців на повітряну сторінку. Все – вітер затих.
Грає музична скринька
2 сторінка. Червона (тваринний світ).
Що ж в природі символізує червоний колір? Я так думаю, що нехай це буде тваринний світ. - А яких тварин ви знаєте? Давайте заселимо тваринок на червону сторінку.
Діти подумайте, люди завжди бувають друзями для тварин чи бувають і ворогами? (дискусійна гойдалка)
Я вважаю друг - коли люди годують тварин, будують для них житло. Я гадаю друг - коли люди їх охороняють, не знищують без потреби ... Я знаю, ображають тварин вороги.
Грає музична скринька. 3 сторінка. Синя (водний простір).
Ми перегорнули ще одну сторінку екологічної газети. Що ви чуете? (дзюрчання водички) перенеслись на синю сторінку. - Що в природі символізує синя сторінка? Синя стооінка в природі символізує? Я гадаю, що синій колір в природі символізує небо. В моїй уяві синій колір повʼязаний з водою . Хто живе у воді? Я знаю, що у воді живуть рибки, жабки.
Ви знаєте багато віршиків і оповідань про водичку, може хтось хоче розказати? (метод мікрофону)
Без води не можуть жити Люди ні одної днини. Риби в морі, звірі в лісі. І водичку люблять пити Без води не можуть жити Всі рослини і тварини І горобчики у стрісі.
Я по очах бачу, що Ангеліна хоче розповісти віршик.
Без води життя немає, Переконані ми в тім. І тому, водичку, діти, Берегти потрібно всім!
Які ви розумні, багато всього знаєте. Беріть стільчики, нам треба трішечки попрацювати за столами. Гра: «Хто зайвий» (У кожного по 1 смужці і конверт, у яких знаходяться картки з зображенням птахів, риб та домашніх тварин). Ось смужка і конверт із завданням. Все,що у конверті викладіть на смужку і знайдіть хто зайвий? - Кого виклала Лера? А хто зайвий? Чому? І з цим завданням ви справились.
Звучить музична скринька. 4 сторінка. Зелена (матінка природа).
Дітки нас кличе до себе остання сторінка. -А про що говорить нам зелений колір? Зелений колір мені говорить про травичку. В моїй уяві зелений колір в природі символізує рослини. Виклали на зелену сторінку дерева,кущі. Давайте повернемось до наших будиночків і візьмемо кружечки(на килимку, в обручах) Гра : « Павутинка дружби.» - Що потрібно, щоб пташечки жили? (червʼячки) - Де живуть червʼячки? (у землі) - Без чого земля засохне? (без води) - Хто мешкає у воді? (рибки) - А хто любить поласувати рибкою?(тваринки) - Де живуть тварини? (у лісі) - Що очищують дерева? (повітря) - Що обігріває повітря і всю землю?(сонечко)
Ось яке коло ми утворили і міцно тримаємося за руки. Так і у природі все кріпко тримається одне за одного.
Поглянте, дітки, наша газета сумує. Давайте знищимо плями екологічними знаками. Гра: « Екологічні знаки.» - Так як же потрібно берегти повітря? Машина для повітря - ворог, Зле дуже гнізда руйнувати, Велосипед повітрю - друг. А добре - птахам помагати. Дерев ніколи не ламай, А їх насаджуй, поливай. Вони повітря очищають, Про захист нас усіх благають. Зняти плями.
- А тварин як оберігати треба? Тварин не треба ображати, Тварин з лісу не можна забирати, Бо вони з вами будуть сумувати. Любить їх треба, доглядати. У ліс не бери малих цуценят, Бо згубиться. Стане бродяча тварина, буде лякати звірят. Зняти плями.
- А як потрібно берегти воду? Економить воду в крані треба, Не вбивай, ні жабок ти, ні змій, Бо у ній завжди у всіх потреба. А оберігай їх та жалій! Водойма - будинок для рибок, Тваринам напитись дає. Ніколи її не забруднюй Вона лиш благає про це. Зняти плями.
-Як зберегти природу? Погано мурашники руйнувати, Краще їх друзі охороняти. Потрібно в лісі не кричати, Щоб птахів, звірів не лякати. Зняти плями.
Яка красива, чиста стала екологічна газета і нарешті Сонечко посміхнулося (створюю веселе обличчя-повертаю ротик). Запис: «Спасибі вам любі дітки, що ви звільнили мене від чорних плям. Я знаю, що ви хороші малята і будете завжди оберігати природу. Тому приготувала для кожного подаруночок - розмальовки у моїй кішенці ззаду. Зробіть світ кольоровим. До побачення!»
Дістаю подарунки, діти плескають у долоні.
1