КЗ «Навчально-реабілітаційний центр»
Підготувала і провела
вихователь:
Поволоцька С.М.
Заняття: «Вода – безцінний скарб.»
Мета: узагальнити знання дітей про воду та її властивості.
Сприяти розвитку розумових операцій (порівняння, аналіз) та пізнавальни інтересів. Закріпити знання про те, де в природі є вода, яка потрібна для існування всього живого. Під час дослідницької діяльності закріплювати знання дітей про властивості води; ї необхідність для життя і розвитку рослин; залежність кольору води від барвника.
Прищеплювати найпростіші правила поведінки | навколишньому середовищі. Збагачувати життєвий досвід дошкільників.
Спонукати дітей цікавитись різними обʼєктами неживої природи, радіти зустрічі та спілкуванню з природним довкіллям, виявляти неприхильність до його руйнівників, засмічувачів і невдячних споживачів.
Вправляти дітей в експериментуванні з природними обʼєктами, роботи самостійні відкриття, збагачувати знання дітей цікавою інформацією, щодо неживої природи.
Сприяти розвитку мовлення дітей, збагачувати словник передавати свої враження від різних природних явищ словом.
Продовжувати ознайомлювати дітей з явища природи, милуватися ними, виділяти в природному довкіллі красиве,незвичне.
Матеріал: схеми-піктограми дослідів,стаканчики, мірочки, сіль, цукор, лимонний сік, гілочки дерев, малюнки на магнітах для казки, схема кругообігу води, гра «Як людина використовує воду», іграшка Краплинка, барвники, грамзапис «Звуки води».
Технології: розвивальне навчання, особистісно орієнтована модель.
Хід заняття
1. Організаційний момент.
Прийміть вітання наші щирі
Хай будуть поруч віра і надія
Хай матір Божа вас охороняє
Господь здоровʼя посилає.
2. Ігровий момент. Стук у двері . Прихід Краплинки.
- Діти, краплинка прилетіла до нас в гості. Сьогодні вона хоче з вами познайомитися ближче і трішки розповісти про себе, погратися з вами.
3. Послухайте цікаву історію, яка сталася з Краплинкою. (Розповідь супроводжую показом на фланелеграфі)
- Одного дня на дворі з хмаринки пішов дощ зі снігом і в повітрі зустрілися Краплинка й... Сніжинка.
- Якої пори року може таке статися?(Пізньої осені, ранньою весною)
Краплинка подивилася на Сніжинку і подумала вона така красива, ніжна, різьблена, а я сіра незграбна.
Сніжинка привітно посміхнулася і сказала:
- Добрий день! Сестричко.
Краплинка здивовано подивилась і не зрозуміла, чому Сніжинка назвала її
сестричкою.
- Чому Сніжинка назвала Краплинку сестричкою? (Відповіді)
Засвітило тепле сонечко і Краплинка засяяла в райдузі різними барвами.
I стала вона красивою
- Якими барвами засяяла краплинка? (Відповіді)
Краплинка побігла далі і бачить стоїть пишний зелений, могучий дуб.
Замилувалася вона красою дуба. На дворі світило сонце, був спекотний день,
- Якої пори року це було? (Відповіді)
Краплинка бачить, на ялинці сидить пташка й сумно співає.
- Чому пташка така сумна? (Відповіді)
- Як Краплинка може допомогти пташинці? (Відповіді)
Напоїла Краплинка пташку а та їй подякувала і весело заспівала. І тут Краплинка побачила, що стала трішки меншою.
- Чому вона поменшала?
Проходячи через ліс, краплинка вийшла на маленьку галявинку, на якій росла Квіточка. Вана вирішила підійти і познайомитися. Побачила, що Квіточці дуже погано: пелюстки опустились до землі
- Чому квіточка так почувалась як ви думаєте? (Відповіді)
Напоїла Краплинка Квіточку,умила,освіжил і запропонувала дружити. І відтоді стали Краплинка і Квіточка найкращими друзями на світі Мандруючи, краплинка допомогла всім рослинкам і тваринкам, які цього потребували. Останні дні літа були дуже спекотними. Краплинка працювала багато і з кожним днем ставала все меншою й меншою.
- Якою роботою наймалась Краплинка влітку? (Відповіді)
- Кому Краплинка могла ще допомогти? (метеликам, жабкам,грибам ягодам,рибкам)
Раптом Краплинка почала підніматися вгору.
- Чому таке трапилося? (Відповіді)
Настала осінь, подумав холодний вітер, пішов осінній холодній дощ. І знову Краплинка впала на землю.
- На що може перетворитися Краплинка восени? (туман,дощ, росу, мокрий сніг) Що може трапитись з Краплинкою (коротенька розповідь)
Краплинка дуже раділа дощику і ставала все більшою і більшою. І ось одного разу, коли Краплинка стрибала по осінніх листочках дерев, повіяв пронизливий вітер...це настала зима.
4. Читання оповідання В.Сухомлинського «Де беруться краплинка?»
Ось послухайте,діти,яка пригода сталась з дівчинкою Оленкою.
Бігла Оленка по льоду. Падали сніжинки, ніби плавали у повітрі. Одна сіла на рукав. Дивиться Оленка на пухнасту сніжинку. Шестикутна зірочка,така красива, блискуча, ніби казковий майстер вирізьбив її зі срібної платівочки. Наблизилась Оленка до сніжинки дивиться, милується нею. І бачить диво:сніжинка стала краплиною води.
- Яке диво побачила Оленка?
- То де поділася сніжинка?
- На що може претвориться Краплинка взимку?(сніжинку, іній, поморозь,
бурульку) ( коротка розповідь)
5. Дослідницька діяльність.
Діти, щоб віддячити Краплинці, за цікаву розповідь, давайте запросимо її до себе в дослідницький центр і покажемо та розкажемо що ж ми знаємо про воду.
(Діти вдягають шапочки і фартушки з бейжиками) підходять до столу на якому стоїть скринька..
- Погляньте а що це за скринька тут стоїть?
Мабуть у ній лежить скарб... (виймаю зі скрині баночку з написом «Вода», діти читають.)
Так діти вода і є справжнім скарбом без неї неможливе життя на землі. І сьогодні ми в цьому переконаємося.
За допомогою чого можна це зробити? (схема аналізаторів)
Дослід № 1
- Чи має вода запах? Як ви можете довести?
Візьміть склянку з водою і понюхайте її.
Є запах, чи ні? (Відповіді)
Висновок: Так, чиста вода немає запаху.
- Яка вода має запах? (застояна, болотна)
Дослід № 2
- Чи має вода смак? Як ви можете це довести?
Скоштуйте її (кожен з свого стаканчика)
Висновок: Так, вода не має і смаку. Ось така рідина без смаку й запаху-чиста вода. Без неї життя на Землі неможливе.
- Чи можна зробити так, щоб вода набула смаку?
- Як це можна зробити?
Зараз перевіримо. (Діти розчиняють кожен у своїй склянці хто сіль, хто цукор, хто лимонний сік)
- Який смак ви відчули?
Висновок: отже, смак води залежить від того, що у воді розчинено.
3 чим можна порівняти солодку, кислу воду?
Дослід № 3
Пропоную взяти в руку воду. Чи можна це зробити?
- Чи має вода форму?
- Як це можна довести?
Показую дітям різні прозорі пляшечки, звертаю увагу на різну форму пляшечок, різний їх розмір.
(У кожної дитини стаканчик з однаковою кількістю води, діти наливають у різні пляшечки.)
Висновок: Отже вода набуває тієї ємкості у яку її налили.
6.Гра «На що схоже?» (ТРВ3)
Пропоную налити трішки води у тацю.
Яку вона тепер має форму? (калюжки) (Діти описують на що схожа їхня калюжка)
7.Фізкультхвилинка: «Звуки води».
Діти стукають пальчиками;
Труть долоньки;
Стукають по колінах;
Стукають по підлозі, з різною силою і інтервалом;
Стукають по колінах;
Труть долоньки;
Стукають пальчиками.
Дослід № 4
- Чи має вода колір?
Зараз ми перетворимося на чарівників.
(На столах стоять банчки з чистою водою, накриваю кришечкою, на яку заздалегідь нанесені різні кольори акварельової фарби)
- Заплющить очі, скажіть заклинання «Кріблі»- краблі - бумс» і потрусіть баночку з водою.
Відкривайте очі.
- Шо сталося з водою?
- Чому вона набула кольору? (Відповіді)
Висновок: Отже, вода набуває кольору барвника, якій у ній розчинено.
Дослід № 5
Демонструю дітям 3 склянки (з холодною, теплою, гарячою водою)
Пропоную по черзі відчути їїна дотик.
Зараз подивмося,що відбудеться з водою, коли її дуже підігріємо. (ставлю на чайник прозоре блюдце догори)
- Що з’явилося на блюдці? (Відповіді)
- Це пара – капельки води, які підіймаються в гору. Так само вони підіймаються вгору, коли жарко, утворюють хмари.
Пропоную дітям розглянути схему кругообігу води в природі.
Висновок : Отже, вода перетворюється на пару, а потім знову на воду.
Памʼятаєте що ми зробили зранку? Солона і прісна вода.
- Яка швиди замерзне?
- Де зустрічається прісна вода?
- А солона?
- Діти кому потрібна вода?
(людям, рибам, тваринам, рослинам)
Дослід № 6
Памʼятаєте деякий час назад ми з вами вирізали гілочки дерев
- Що ми з ними зробили?
(поставили одну гілочку у склянку з водою, іншу у пусту склянку).
Давайте перевіримо, що з ними відбулося. Демонструю.
- Що сталося з гілочками? (Відповіді) Чому?
Висновок: Отже, вода дає змогу рослинам жити і розмножуватися.
- Кому ще потрібна вода? (Відповіді) (людям)
8. Гра « Як людина використовує воду?»
Так, правильно найчастіше ви говорили слово «мити». Це одна з основних функцій води. Треба мити руки багато разів на день, щоб уберегтися від багатьох хвороб. Щоб ваш одяг був чистий його перуть. Отже, вода - справжній санітар, надійний помічник ,який допомагає нам бути чистими і здоровими.
Воду, називають колискою життя на землі, бо саме в воді зародилися перші живі організми.
Чи замислювалися ви над тим що означає прислівʼя:
« Хліб-батько, вода-мати»?
«Будь здоровий, як вода»? (Відповіді)
( Ми миємося, чистимо зуби, загартовує нас під час обливання та купання. Без води неможливо приготувати їжу. Без води на землі – життя неможливо)
- Може хто знає віршики про воду?
(Діти розповідають віршики про воду)
Які ви молодці, я хочу розповісти вам деякі цікаві факти про воду.
- Людина може обходитися без їжі майже місяць а без води менше тижня.
- Кров людини більшою частиною складається з води.
- Діти, як ви вважаєте, що слід робити, аби вода була чистою? (метод мікрофону)
- Як слід берегти воду?
- Чому потрібно економити воду?
- Що сталося б, якби не стало чистої води?
9. Піжсумок
- А зараз Краплинка хоче поставити вам кілька запитань,за кожну
правильну відповідь ви отримаєте по краплинці. ( вирізані з картону)
- Як називається річка яка протікає через наше місто?
- Які ще річки ви знаєте? (Дніпро,Дунай,Десна)
- Як називаються інші водойми? (озера,моря,джерела)
- Як називається найбільша у світі водойма? (океан)
- Як називається найбільша річка України? (Дніпро)
- Чим річка відрізняється від озера?
- Як багато цікавого ви дізналися сьогодні про воду.
А що найцікавішим було сьогодні для вас?
- Діти, такий цікавий світ навколо і я бажаю вам ще багато відкриттів. Хочу побажати, щоб завжди для вас світило яскраве сонечко, щоб ви були веселі, щоб на вашому обличчі завжди сяяла посмішка.
1