Тема: Вітамінка в гостях у дітей.
Мета: уточнювати та розширювати знання дітей про овочі та фрукти, їх користь для здоров’я людей; формувати значення вітамінів для здоров’я та росту дитини; ознайомити дітей з ножем, його будовою, значенням у житті людини та правилами користування; вправляти в умінні складати описові розповіді про фрукти; вчити розпізнавати за смаком овочі, фрукти. вчити дітей працювати в колективі. Сформувати у них уявлення про необхідність наявності вітамінів в організмі людини, про корисні продукти, в яких містяться вітаміни; розвивати активне мовлення, естетичний смак, мислення, увагу, пам’ять, дрібну моторику пальців рук; виховувати бажання піклуватися про своє здоров’я, почуття дружби, турботи один про одного, доброзичливість, ввічливість.
Матеріали: предметні картинки овочів та фруктів, схема-рецепту приготування фруктового салату, схема-модель для складання описової розповіді про фрукти, фартушки, ковпаки, ножі, дошечки, серветки, салатниця, свіжі фрукти та овочі, йогурт, велика ложка, тарілки, музичний супровід.
Хід заняття
І. Психогімнастика “Доброго ранку!”
Доброго ранку! Доброго дня!
Хай плещуть долоньки!
Хай тупають ніжки!
Працюють голівки!
Доброго ранку! Доброго дня!
Бажаємо Вам ми здоров’я й добра!
ІІ. Сюрпризний момент.
Прихід Вітамінки.
Діти, ви гарно привіталися, побажали одне одному і гостям здоров’я.
А що потрібно робити, щоб бути здоровими? (правильно харчуватися, вживати вітаміни, дотримуватися режиму дня, займатися спортом, багато рухатися, загартовуватися, відпочивати на свіжому повітрі)
ІІІ. Читання прислів’їв про здоров’я.
Без здоров’я немає щастя.
Було б здоров’я, а все інше наживемо.
Вартість здоров’я знає лише той, хто його втратив.
Веселий сміх — це здоров’я.
Здоров’я — найдорожчий скарб.
Здоров’я за гроші не купиш.
У здоровому тілі — здоровий дух.
Чистота — запорука здоров’я.
Стук у двері. Заходить Вітамінка.
Вітамінка. Доброго дня. Мене звати Вітамінка. Я живу в країні Вітамінії. В мене є багато братиків та сестричок. Я завітала до Вас, щоб дізнатися, чи знаєте Ви, в чому знаходяться вітаміни? ( В овочах та фруктах, в рибі, крупах, молоці тощо)
ІV. Мовленнєва вправа “Назви продукти на задану букву”
Вітамінка. Малята, згадайте смачні корисні продукти, назва яких починається з такої ж літери, як моє ім’я — Вітамінка. (Вишня, вода, виноград, вінегрет, вареники, варення, тощо)
- Ви назвали багато продуктів, а які вони корисні чи ні? (Корисні)
V. Дидактична вправа “Відгадай за смаком”
Всі вітаміни смачненькі
І солодкі, і кисленькі.
Їжте діти їх охоче
Кожен, хто коли захоче.
Щоб були ви здоровенькі
І красиві й рум’яненькі,
Щоб росли міцними й дужими,
До хвороб були байдужими.
Діти куштують на смак яблуко, моркву, апельсин, лимон, огірок. Називають та говорять який на смак.
Вітамінка. Ви молодці, мені з вами дуже цікаво. Діти, ви знаєте, що в овочах та фруктах багато вітамінів. А чи знаєте, де вони дозрівають?
VІ. Дидактична гра “Над землею — під землею”
Завдання: потрібно розмістити плоди, які ростуть над землею на верхню частину фланелеграфа, а плоди, які дозвівають під землею — на нижню.
VІІ. Фізкультхвилинка
- А тепер вже час для відпочинку. Проведем фізкультхвилинку.
VІІ. Складання описових розповідей за схемами-моделями
Так, молодці. А ще Вітамінка приготувала для вас цікаві загадки.
Народжується з квітки,
Його всі люблять дітки,
Заліза в нім багато,
Рум’яне і хрустке.
А ну, скажіть, малята,
То що ж воно таке? (Яблуко)
Так, це яблуко. Про нього нам розкаже (ім’я дитини).
Нас люблять дорослі і діти,
Адже ми смачніші всіх на світі.
Зв’язками зеленими на пальмі висять,
Коли ж дозріють, жовтим горять! (Банани)
Так, це банан. Про нього нам розкаже (ім’я дитини).
Ну, а цей фрукт вгадати просто,
Такий як апельсин, тільки менше ростом (Мандарин).
Так, це мандарин. Про нього нам розкаже (ім’я дитини).
Вітамінка. Добре, ви вірно відгадали загадки та ще й цікаво описали фрукти. А тепер подумай і скажіть, що можна зробити із цих фруктів? (Відповіді дітей)
VІІІ. Практична робота. Приготування фруктового салату.
А давайте приготуємо фруктовий салат. Запрошую Вас на нашу імпровізовану кухню. Сьогодні ми навчимося готувати фруктовий салат. Я буду кухарем, а ви станете моїми помічниками - кухарчуками. Нам доведеться користуватися ножами, нагадайте мені, як потрібно правильно користуватися ножем.
Правила користування ножем:
1. Брати ніж потрібно за ручку.
2. Працювати з ножем потрібно за столом, у спокійній обстановці.
3. Не можна бігати з ножем, розмахувати ним.
(Діти відповідають, вихователь уточнює і узагальнює відповіді дітей)
Ніж передають лезом до себе, ріжуть ним тільки на кухонній дошці, ніж беруть тільки після того як скажуть «Приступити до роботи». Нарізають фрукти на дошці і кладуть в миску.
Розгляд схеми-рецепту приготування фруктового салату.
Пальчикова гімнастика “Ми ділили апельсин”
Ми ділили апельсин,
Нас багато — він один.
Оця частка — для зайчат,
Оця частка — для курчат,
А оця — для лисенят,
А оця для ведмежат,
Оця частка для лисиці,
Цю ми віддаємо киці,
Частка ця — для їжака...
Кожушинка — для вовка!
Ой, злий вовк вже йде сюди!
Розбігайся хто куди!
-Тепер наші пальчики готові до роботи, а як ви, діти, думаєте, що ще потрібно кухареві зробити перед роботою? (Відповіді дітей)
-Правильно, потрібно обов'язково вимити руки з милом. (Дітей запрошують вимити руки і надіти фартухи і косинки (замість фізкультурної хвилинки). Діти проходять за робочі столи).
- Діти, у кожної страви є рецепт. Подивіться на схему-рецепт фруктового салату. (Виставляється зображення)
- Що потрібно зробити спочатку? (Почистити фрукти)
- За тим? (Нарізати їх)
- Потім? (Скласти в миску)
- Після? (Перемішати, заправити і викласти в салатницю)
- А так як салат цей незвичайний, а фруктовий, то заправляти ми його будемо йогуртом.
- Подивіться, як правильно нарізати фрукти: потрібно взяти ніж, ставити фрукти на дощечку і різати, при цьому натискати на ніж, тримаючи його за ручку. (Пояснення супроводжується показом). Різати треба обережно і весь час слідкувати, щоб пальчик не потрапив під лезо ножа. (Після цього пропонує приступити до роботи і включає тиху музику).
- А тепер ось це все що ми порізали, пересипаємо в одну велику миску. Як вона називається? (Салатниця). Хто бажає перемішати? (Діти перемішують за бажанням).
А як би ви хотіли назвати цей салат? (Вітамінний, корисний тощо)
Сервірування столу. Пригощання дітей.
ІХ. Підсумок заняття.
Діти, що ми з вами робили на занятті?
Що вам сподобалось?
Чи смачний ви приготували салат?
А саме головне, чи корисний він?
Діти, мені дуже сподобалось наше заняття, відповідали всі гарно, роботу робили справно.
Вітамінка: ну, що діти, мені вже час повертатися в свою країну Вітамінію. Я впевнена що ви будете правильно харчуватися та слідкувати за своїм здоров’ям. На все добре.