Відділ освіти виконкому Інгулецької районної у місті ради
Комунальний дошкільний навчальний заклад загального розвитку №257
Поводься безпечно
(збірка дидактичних ігор з безпеки
життєдіяльності дітей дошкільного віку)
м. Кривий Ріг
Поводься безпечно
(збірка дидактичних ігор з безпеки життєдіяльності
дітей дошкільного віку)
В збірці представлені перелік дидактичних ігор з безпеки життєдіяльності дітей за вимогами
Базової програми дошкільної освіти.
Адресується вихователям груп дошкільного віку, молодим спеціалістам, які працюють в дошкільних
закладах.
Вступ
Безпека життя та здоров´я малюків є на даний час найбільшактуальною проблемою суспільства. Основною формою навчання дітей в дошкільному закладі є різні
види занять, на яких спеціальні знання з безпеки життєдіяльності поєднуються з фізичною культурою ,
природою,малюванням,ліпленням, ознайомленням з навколишнім, розвитком мовлення математикою.
Метою такого навчання є регулювання способів
власної поведінки дітей у довкіллі, серед людей, предметів,
в умовах стихійних природних явищ та катастроф.
В КДНЗ №257 «Сонечко» м. Кривий Ріг склалася чітка система роботи з дітьми щодо формування основ безпечної поведінки. Багаторічний досвід розв’язання з дітьми проблемних ситуацій з безпеки життєдіяльності на заняттях,
під час прогулянок, повсякденні дав хороші результати. Основними завдання педагогічного колективу закладу є:
Формування у дітей навичок правильного поводження :
Сприяння становленню основ екологічної культури.
Формування навички здорового способу життя.
Педагоги добирають такий зміст роботи, який би дозволив відчути дитині не лише цінність свого життя та здоров´я , а й свої можливості в його збереженні; підготувати
до чітких дій небезпечних ситуаціях; сприяти вихованню самостійності й відповідальності. Розширити уявлення дітей дошкільного віку про небезпечність довкілля повинно відбуватися не лише на інформативному рівні, але й на практичному. Допомагають в цьому дидактичні ігри, вправи, ігрові ситуації. В нашій збірці подано перелік дидактичних
ігор з навчанню дітей основі безпеки життєдіяльності.
Дидактичні
ігри з безпеки
життєдіяльності дітей
«Живий світлофор»
Мета : продовжувати формувати у дітей уявлення
про дорожній рух : три сигнали світлофора та їх значення; виховувати уважність, дисциплінованість, відповідальне ставлення до власних дій.
Матеріал : прапорці.
Хід гри :
Троє дітей (обирають за допомогою лічилки) тримають
у руках по одному прапорцеві (червоний, жовтий, зелений). Вихователь починає наспівувати добре відому малюкам пісеньку. Коли на «світлофорі» спалахує зелений вогник (дитина піднімає зелений прапорець) – хлопчики і дівчатка мають дружно підспівувати, коли червоний – усі замовкають, коли жовтий - вихователь тихесенько наспівує, а діти
повторюють за ним пісеньку подумки, щоб знову
підхопити вголос, коли загориться зелений.
«Перейди вулицю»
Мета : уточнити уявлення дітей про вулицю. Сформувати початкові уявлення про поведінку на вулиці. Виховувати уважність, організованість.
Матеріал : два великих картонних кружечки, перший обклеєний зеленим папером з одного боку і жовтим ;
крейда.
Хід гри:
В залі чи на майданчику проводять дві паралельні лінії на відстані 7- 10кроків одна від одної. Це вулиця. По різні її боки розташовуються дві команди дітей (у грі бере участь вся група). Вихователь по черзі піднімає кружечок :
зелений – гравці мають зробити крок вперед ; жовтий –
стояти на місці ; червоний – крок назад.
Коли кружечком змахнули два рази – слід зробити
два кроки, коли три – три і т.д. Перемагає та команда, яка першою перейде вулицю.
«Дорожні знаки»
Мета : навчити дітей орієнтуватися за дорожніми знаками, дотримуватись правил дорожнього руху. Виховувати вміння бути ввічливими, уважними один до одного.
Матеріал : медальйони – дорожні знаки : «світлофор», «пішохідний перехід», «діти», «в´їзд заборонено», «місце стоянки», «рух прямо» і т.д.; медальйони легкові та вантажні автомобілі різного призначення. Контрольні талони з відривними пелюстками, звірята.
Хід гри:
Дітей ділять на пішоходів , дорожні знаки, автомобілі й одягають на них відповідні медальйони – атрибути. Дорожні знаки займають свої місця. Спочатку в дорогу
відправляються пішоходи , а тих, хто порушив правила дорожнього руху, знаки затримують. Автомобілі оцінюють
правильність поведінки пішоходів і вимоги дорожніх знаків. Потім вони самі відправляються в дорогу. Недисциплінованих або неуважних знаки затримують,
а їхню поведінку оцінюють пішоходи. Гру повторюють до
тих пір, доки всі не вивчать правила дорожнього руху.
«Одягни працівника МНС»
Мета : ознайомити дітей з формою працівника МНС; акцентувати увагу на специфічних особливостях та призначенні окремих речей уніформи.
Матеріал : предметні картинки форми працівника МНС.
Хід гри :
Гру можна проводити за принципом естафети. У кожної команди мають право брати по одному атрибуту одягу працівника служб з надзвичайних ситуацій і «одягати» на макет.
Передавши естафету наступному – стати в кінець колони.
«Важливі знаки пожежної безпеки»
Мета : знайомити дітей з атрибутикою та правилами пожежної безпеки. Виховувати уважність, спостережливість, почуття обережності та серйозне ставлення до
користування сірників.
Матеріал : знаки пожежної безпеки.
Хід гри :
Гру можна проводити за принципом командних змагань
чи по два тощо. Гравці називають знаки пожежної
безпеки, їх призначення, де вони можуть розміщені.
Виграють ті гравці , які вірно називають знаки та
розповідають про їх призначення.
«Так чи не так »
Мета : поглиблення знань дітей про поводження з вогнем. Формування стійких понять про правила безпечного користування вогнем. Розвиток вміння правильно оцінювати ситуацію. Обговорення, аналіз ситуацій, набуття практичних навичок під час драматизації даного матеріалу.
Матеріал: предметні картинки до теми.
Хід гри :
Гру можна проводити за принципом командних змагань, по два гравці, чи індивідуальних бесід тощо. Необхідно виконати завдання (згідно вимог мети діяльності) :
«Де чия машина»
Мета : ознайомлення дітей з транспортом правників МНС, акцентування уваги на специфічних особливостях кожної машини (колір, форма, додаткове обладнання, тощо)
Матеріал : предметні картинки за темою.
Хід гри :
Першу гру можна проводити за принципом «пазли» - збери машину працівника МНС (а потім до зібраної
машини обрати фахівця служби МНС).
Гравцям надається завдання (наприклад : працівник служби «101» чи служби «103» тощо). Гравці обирають працівника рятувальної служби та обирають до нього машину, обґрунтовуючи свій вибір. Виграє той гравець,
який перший вірно обирає машини для працівників рятувальної служби.
«Назви правильно»
Мета : навчити дітей знати , які предмети без
дозволу не можна брати, вчити поводитися з ними. Розвивати вміння та навички доцільного їх використання (або невикористання без дозволу дорослих).
Матеріал : набір предметів або малюнків із зображенням предметів.
Ігрове завдання : зробити класифікацію предметів за їхнім функціональним призначенням.
Хід гри :
Діти розглядають предмети (малюнки). Вихователь пропонує описати їх, визначити для чого вони потрібні, та пояснити, як діяти з ними.
Ставляться запитання :
здоров´ю ?
і чому?
«Що не можна робити?»
Мета : закріпити знання дітей про функціональне призначення предметів, зображених на малюнках, та
правила користування ними. Формувати уміння застосо-
вувати набуті знання на практиці. Виховувати
спостережливість, обережність.
Матеріал : набір предметних малюнків із
зображенням предметів.
Хід гри :
Дітям пропонується уважно розглянути малюнки,
назвати предмети, зображені на них, дати їхній опис, розповісти про функціональне призначення кожного та правила користування ними.
«Обережно! Отруйні рослини»
Мета : Формувати уявлення дітей про те, що незнайомі рослини можуть стати причиною важкого отруєння. Учити відрізняти їстівні гриби від отруйних. Виховувати спостережливість, обережність.
Матеріал : предметні картинки із зображенням грибів.
Хід гри :
Малюкам читають вірш :
В теплий дощик я родився,
Парасолькою накрився.
Навіть гадки я не мав,
Як до кошика попав.
Сподобався я гарненький,
Загадаєчці маленький.
«Не потраплю я в біду»
Мета : поглибити знання дітей про правила безпечної поведінки вдома, на прогулянці, у дитячому садку. Дати поняття про те, що здоров´ю може загрожувати небезпека,
що здоров´я залежить від поведінки, що здоров´я – найважливіше в житті кожної людини. Учити дітей самостійно вирізняти основні небезпечні чинники довкілля, користуватися навичками безпечної поведінки.
Матеріал : предметні картинки.
Хід гри :
Картинки розкладені зображенням вниз. Діти беруть по черзі по одній картинці, аналізують зображене, оцінюють, висловлюють своє ставлення.
«Добре – погане »
Мета : вчити дітей розбиратись у вчинках людей, висловлювати оціночні судження. Виховувати бажання з повагою ставитись до людей, які роблять добре і негативно до тих хто погано.
Матеріал : сюжетні картинки до теми.
Хід гри :
Діти спочатку вибирають картинки із зображенням дій,
які свідчать про людей , які поступають добре, потім ту, на яких люди поступають погано.
«Тварини – наші друзі, але й у них
буває поганий настрій»
(домашні та бездомні тварини).
Мета : прищеплювати дітям любов до «братів наших менших» (тварин) та повагу до їхнього способу життя. Пояснити, що собаки, кішки можуть завдавати значних неприємностей, що не слід торкатися чужої тварини,
оскільки в такий спосіб можна заразитися інфекційною хворобою, до того ж чужа тварина може й укусити.
Обладнання : матеріал для створення ігрової ситуації «Тварини – наші друзі, але й у них буває поганий настрій».
Хід гри :
Діти розглядають малюнки. Вихователь пропонує уважно розглянути малюнки, назвати тварин, зображених на
малюнках , дати їхній опис. Узагальнити про звички тварин
та про дотримання правил гігієни при догляді за
тваринами , та безпечної поведінки при контактах із тваринами
«Чим небезпечний, чим корисний?»
Мета : дати поняття про те, що деякі предмети, наприклад, ножиці, виделка, голка, палка тощо, можуть стати причиною травми, та про те , як слід поводитися з ними. Закріпити знання про правила безпечного перебування
вдома, на прогулянці. Підвести до розуміння того, що
кожна дитина повинна знати телефони служб та людей,
до яких можна звернутися за допомогою в критичній ситуації (вихователь, медична сестра, батьки). Виховувати дбайливе ставлення до свого здоров´я.
Обладнання : картинки із зображенням небезпечних предметів.
Хід гри :
Діти розглядають картинки. Вихователь пропонує описати їх, визначити для чого вони потрібні, та пояснити,
як діяти з ними. Ставляться запитання за сюжетом
картинки.
«Чарівні картинки»
Мета : продовжувати вчити дітей складати або завершувати розпочате іншими оповідання, зв’язно
передаючи в ньому переживання, відчуття персонажів у певних ситуаціях; закріплювати правила життєво безпечної поведінки.
Обладнання : набір сюжетних картинок, на яких зображені цікаві ситуації.
Хід гри :
Дітям пропонують питання, що передбачають
відповіді з описом настрою героїв (веселі, сумні,
здивовані та ін.). Що відчуває кожен із персонажів. Скласти казку за малюнком.