Конспект
заняття з розвитку мовлення для дітей середнього дошкільного віку
«До зими у гості»
Мета: розширити і закріпити знання дітей про зміни в природі, пов’язані з приходом зими; учити розповідати, та запам’ятовувати римований текст за допомогою символів; закріплювати вміння виділяти перший звук у слові; активізувати словник дітей словами, що означають зимові явища; продовжувати вчити правильного вживання іменників у місцевому відмінку; розвивати пізнавальний інтерес, логічне мислення; виховувати у дітей ціннісне ставлення до природи.
Матеріал: аудіозапис музики М. Чайковського «Пори року», сніжинки сірого та білого кольорів, ялинка, іграшкові звірята, опорні схеми.
Хід заняття
(Діти стоять у колі)
- Гостей прийшло до нас багато
Тож, любі діти, поверніться (повертаються до гостей)
З гостями привітайтесь (Добрий день)
І щиро їм всміхніться
Тепер на мене подивіться
І веселенько один одному всміхніться
(Діти сідають на стільці, що стоять на килимку півколом)
- Сьогодні вранці горобчик поцвірінькав мені запрошення. А від кого це запрошення, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте загадку.
Чудо-сани прилетіли,
Скакуни в тих санях білі
Їде в санях тих цариця
Білокоса, білолиця
Рукавом махає,
Сріблом все вкриває (Зима)
- Діти, давайте пригадаємо, які зміни відбуваються в природі та житті людей з приходом зими. А щоб вам було легше, я пропоную вам ось такі малюнки-символи (схеми на мольберті)
(2-3 дітей розповідають про ознаки зими)
- Тепер підказочку я прийму, а ви розкажіть про зиму пригадуючи малюночки (розповіді дітей)
- Малята, а ви любите зиму? А за що? (Взимку можна ліпити сніговика, гратися в сніжки, кататися на санчатах, лижах)
Я пропоную розглянути малюнок і розказати, як ще можна розважатись взимку. Спочатку розповім вам я, а ви уважно слухайте (вихователь промовляє чистомовку)
- Діти, який звук найчастіше зустрічається? (звук [з])
- Малята, дивлячись на малюночки повторіть чистомовку (2-3 дітей розповідає)
- А тепер пригадайте чистомовку без малюнка.
- Давайте пограємося у гру «Весела сніжка»
Мета: вчити дітей виділяти перший звук у слові.
(Вихователь кидає дитині сніжку і називає «зимові» слова, дитина називає перший звук: зима, сніг, мороз, бурулька, холод, сніжинка, хурделиця, лід, крига, санчата, лижі, ковзанка)
- Молодці, діти, всі були уважні і справились із завданням.
- Як ви думаєте: «Зима це добре, чи погано?». Тож давайте пограємося в ще одну гру і знайдемо відповідь на це питання.
Мета: розвивати мислення, мовлення, стимулювати вживання повних речень.
Правила гри такі:
У нас є ялинка, а біля неї сніжинки. Хто вважає, що зима – це добре вішає на ялинку білу сніжинку, а хто вважає, що зима – це погано – синю сніжинку. (Стоять біля столу)
- Чому ти взяв синю сніжинку? – (Тому що взимку холодно)
- А чому ти взяла білу? (Багато снігу)
(Погано – холодно, птахи залишились без їжі, багато відлетіло в теплі краї, тваринам холодно й голодно взимку, слизько – можна впасти.
Добре – можна кататись на санчатах, ліпити сніговика, гратися в сніжки, дерева і земля відпочивають, багато веселих свят)
Малята, то яких сніжинок більше? То зима – добре чи погано?
Діти, під ялинкою в заметі хтось сховався:
- Руда, хитра, хижа, гострозуба, лукава, улеслива, швидка, довгохвоста. Хто це? Вірно, це лисичка.
- Сірий, зубастий, злий, голодний. Так, це вовк.
- Руда, пухнаста, гостровуха, прудка, м’яка, спритна. Вірно, білочка.
- Колючий, маленький, повільний, сірий. Їжачок.
- Великий, вайлуватий, клишоногий, коричневий, сильний, волохатий, незграбний. Вірно, ведмідь.
- Довговухий, куцохвостий, сірий-білий, пухнастий, швидкий, лякливий. Це зайчик.
- Зайчику, виходь. Він каже, що боїться вовка і лисицю. Зайчику, виходь, ми не дозволимо тебе ображати, сідайте діти на стільці і ти, зайчику, сідай поруч та послухай як малята будуть вчити вірш про зайчика.
Вірш написав Володимир Ладижець, називається вірш «Зайчик заблукав»
Заблудився зайчик в хуртовину,
Не знайшов дороги до хатини.
Добре, що в ялини довгі віти,
Тож могла вуханчика пригріти.
У мене є малюночки до віршика, вони нам допоможуть краще запам’ятати.
- Про кого йде мова у вірші?
- Що сталося із зайчиком?
- Куди не зміг знайти дорогу зайчик?
- Які віти у ялинки?
- Як допомогла ялинка зайчикові?
(Читаю вірш ще раз звертаючи увагу на схему)
Запитую 2-3 дітей.
- Діти, за те, що ви вивчили віршик про зайчика він хоче з вами погратися.
Проводиться гра «Зайчик сірий умивається».
Дякуємо тобі, зайчику, за гру, ми запрошуємо тебе на прогулянку і там продовжимо нашу гру.