Тема: Способи та прийоми виготовлення поробок на основі простих геометричних тіл
Мета:Ознайомити дітей з основними геометричними тілами (куб, циліндр, піраміда, куля тощо).
-
Навчити прийомам виготовлення простих поробок з використанням цих геометричних тіл.
-
Розвивати просторове мислення, творчі здібності, дрібну моторику рук.
-
Виховувати уважність, послідовність у виконанні роботи та інтерес до технічного моделювання.
Обладнання та матеріали:
-
Ножиці
-
Клей (ПВА або силіконовий)
-
Папір (кольоровий і білий), картон
-
Олівець, лінійка
-
Кольорові олівці, фломастери, фарби для декорування
-
Циркуль, шаблони простих геометричних тіл, розгортки об’ємних геометричних фігур.
-
Дерев’яні палички, нитки, тканина для додаткових елементів поробок
-
Прості приклади готових моделей для демонстрації
Хід заняття:
1. Організаційний момент
-
Привітання, перевірка присутніх.
-
Оголошення теми та мети заняття.
-
Мотивація: коротка бесіда про значення геометричних тіл у створенні різних технічних об’єктів та поробок, наприклад, як геометричні тіла використовуються в архітектурі та техніці (машини, будівлі, меблі).
2. Ознайомлення з темою
-
Бесіда про геометричні тіла:
-
Що таке геометричні тіла? Пояснення основних понять (куб, циліндр, піраміда, куля, конус).
Об’ємні геометричні тіла - це форми, які мають об'єм, тобто займають певний простір. Вони можуть бути різними за формою і розміром. Ось кілька основних об’ємних геометричних тіл:
Куб - форма з шістьма однаковими квадратними гранями. Приклад: кубики, з якими грають діти (наприклад, кубики для будування).
Циліндр це форма з двома круглими основами та прямими боковими стінками. Приклад: банки, у яких зберігають їжу, або пляшки.
Куля - форма, у всіх точках якої від центра однакова відстань (радіус). Це як приклад м’ячі, глобуси.
Піраміда форма, що має одну основу, яка є багатогранником і трикутні грані, що сходяться в одній точці (вершина). Приклад: піраміди в Єгипті, або іграшкові пірамідки.
Конус має одну круглу основу і звужується до верхньої точки. Прикладом може бути вафельний ріжок або шапка дідка Гнома.
-
Демонстрація зразків геометричних тіл, які діти будуть використовувати в поробках.
3. Практична частина: Виготовлення поробок
Етап 1. Виготовлення геометричних тіл із паперу чи картону
Куб:
-
Вчитель показує, як накреслити розгортку куба на папері.
-
Діти вирізають та згинають деталі за лініями згину.
-
Інструкція, як склеїти куб та залишити його для висихання.
Циліндр:
-
Використання циркуля або шаблона для накреслення двох кругів (основи циліндра) та прямокутника (стінки).
-
Склеювання основ і стінки циліндра.
Конус:
-
Побудова розгортки конуса, обговорення способу вирізання та складання (або готова розгортка).
Піраміда:
-
Інструкція щодо побудови та складання чотирикутної піраміди з картону(або готова розгортка ).
Етап 2. Створення поробок на основі геометричних тіл
Поробка 1: Робот із кубів:
-
Пояснення: використання кубів різного розміру для створення тіла робота. Куби служать для тулуба, голови, рук і ніг.
-
Декорування робота: діти додають очі, руки з паперу чи тканини, розмальовують робота.
Поробка 2: Машина з циліндрів та кубів:
-
Використання куба як кузова машини, циліндрів як коліс.
-
Прикріплення коліс до кузова за допомогою клею чи дерев'яних паличок.
-
Додаткове декорування: вікна, двері, фари.
Поробка 3: Космічний всюдихід з готових розгорток:
Космічний всюдихід - це спеціалізована машина, призначена для дослідження поверхонь інших планет або космічних об’єктів. Він оснащений міцними колесами або гусеницями для переміщення по нерівних, кам'янистих поверхнях. Основні завдання космічних всюдиходів - збір зразків, аналіз ґрунту, дослідження атмосфери та фотографування навколишнього середовища.
Для виготовлення моделі космічного всюдихода з геометричних тіл можна використати:
-
три прямокутні призми та дві піраміди основу всюдихода;
-
призма шестикутна, куб, піраміда моделюється як надбудова всюдихода.
-
циліндри як колеса-гусениці для пересування космічної моделі.
-
Додаткові елементи, як антени, сонячні панелі, можна зробити з паперу або картону.
Додаткові завдання:
-
Діти можуть придумати власні поробки, комбінуючи різні геометричні тіла.
-
Вчитель допомагає дітям, у кого виникають труднощі з вирізанням чи складанням.
4. Підсумок заняття (5 хвилин)
-
Демонстрація дитячих поробок.
-
Обговорення: що було найцікавішим і найскладнішим у процесі виготовлення моделей.
-
Похвала за старання, підкреслення важливості розвитку вмінь працювати з геометричними формами для майбутнього технічного моделювання.
5. Заключна частина (5 хвилин)
-
Оголошення домашнього завдання: спробувати вдома виготовити додаткові поробки з геометричних тіл або придумати нову конструкцію.
-
Коротке обговорення наступної теми заняття.
Поради для керівника гуртка:
-
Під час роботи з молодшими школярами важливо давати чіткі інструкції та постійно допомагати, особливо на початкових етапах.
-
Використовуйте прості приклади, щоб пояснювати складні поняття (наприклад, порівняйте форми з реальними об’єктами, такими як куб - коробка, циліндр - банка).
-
Дозвольте дітям проявляти творчість, додаючи власні елементи в поробки.
-
Дітям молодшого шкільного віку важливо досягати швидкого результату, тому намагайтеся чергувати теоретичну частину з практикою.
Таке заняття допоможе дітям ознайомитися з основами геометрії, розвинути технічне мислення та навички моделювання, а також розвивати творчий підхід до роботи.