Конспект заняття гуртка "ВИТИНАНКА – ДИВО З ПАПЕРУ. ВИГОТОВЛЕННЯ ВИТИНАНКИ «ДЕРЕВО ЖИТТЯ»"

Про матеріал

Мета заняття: Ознайомити із видами витинанок, дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанок; виховувати розуміння взаємозв'язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецтва.

Перегляд файлу

Конспект  заняття гуртка «Початкове технічне моделювання»

Тема заняття: ВИТИНАНКА – ДИВО З ПАПЕРУ. ВИГОТОВЛЕННЯ ВИТИНАНКИ «ДЕРЕВО ЖИТТЯ»

Мета заняття: Ознайомити із видами витинанок, дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати різноманітність форм і візерунків витинанок; виховувати розуміння взаємозв’язку внутрішньої та зовнішньої краси навколишнього світу через створення художнього образу засобами витинанки та естетичне ставлення до народного мистецтва.

Тип заняття: Вивчення  нового  матеріалу.

Форма заняття: групова.

Техніка виконання: витинання.

Обладнання: кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці,  простий олівець, зразки витинанок.

Хід заняття

І. Організація  заняття. Підготовка  робочих місць до заняття. Повідомлення теми і мети заняття.

ІІ. Вивчення нового матеріалу. (Розповідь керівника).

Сьогодні на нас чекає подорож у чарівний світ народного декоративного мистецтва - світ Витинанки. Витинанка - дивовижна річ, яка виконується з простого матеріалу – паперу. Перші паперові прикраси,які можна вважати аналогами традиційних витинанок в Україні,виникли в Китаї. У середині 19 століття в українських селах народними паперовими прикрасами селяни  оздоблювали хати. Витинанки приурочувалися до основних подій у житті селянина. Наприклад:

- до жнив – врожайна;

- до заручин – заквітчана;

- до весілля – весільна.

І в наш час перед Новим роком у школах, дитячих садках ,вітринах магазинів можна побачити новорічні витинанки.

Витинанки – орнаментальні і фігурні прикраси, ажурно вирізані ножицями або ножем. При вирізанні витинанок папір рухається в необхідному напрямку, а ножиці знаходяться в одному положенні.                       В процесі роботи забороняється розмахувати ножицями і розмовляти. Від назви техніки походить і термін.

Витинанки поділяються на види за технікою та технологією виготовлення. За технологічними  особливостями витинанки поділяють:

  • ажурні;
  • силуети;
  • одинарні;
  • складні.

Сьогодні  ми  з вами будемо виготовляти  витинанку «Дерево життя».

Дерево життя - це найголовніший  символ  рослинного  світу  майже у всіх народів планети. В українців воно існує практично  у  всіх  видах  мистецтва, зокрема широко оспівується в колядках, де йому надають надзвичайного значення у створенні світу й інших важливих Божих і людських справах.

Дерево давало життя не тільки людям, а  й  птахам (більшість із них живуть саме на деревах), тваринам. Під  деревом майстри мали на увазі всяку рослину.

Деревам поклонялися, більшість із них були святими й окремо щось символізували:

липа - матір, вода;

дуб - прадерево, Перун, Сонце, сила;

 вишня - чарування, дівоча краса;

 калина - коляда, Різдво світу, дівоча краса;

смерека - вічне життя, юність;

явір - прадерево, юнак;

яблуня - жіноче начало, материнство.

Також вважалися священними бузина, терен, ялина, сосна, кедр, виноград, черешня, ожина, малина, горіх, черемха та ще чимало рослин.

Але справжні митці-витинальники, як правило, «узагальнювали» свої дерева, тобто не визначали їх породи, бо мислили і переживали символічно й ґрунтовно, а не копіювали бачене. На своїх  деревах вони  розміщували птахів, богів, людей і Сонце.

Світове  дерево  знаходиться в центрі світу і має триєдину будову: вершина його - небесне царство (світ богів), стовбур - земля (світ людини і тварин), коріння - підземне царство (світ підземних божеств і померлих предків).

Дерева - це група витинанок, що охоплює кілька композиційних типів настінних прикрас дзеркальної симетрії: дерево, дерево з пташками, гілка, букет, вазон, квітка.

Справжнє мистецтво - символічне. Попри свою простоту, доступність, витинальне мистецтво мало власні оберегові символи, як і писанкарство, вишивка, ткацтво.

Мотиви геометричних елементів і фігур:

прямі, ламані, хвилясті - символи життєвої дороги;

трикутні - обереги;  

чотирикутні - символи родючості;

магічна символіка - чотири пори року, чотири сторони світу; 

розеткові - сонце.

Будь-який виріб мав потрійну символіку: форми, орнаменту та кольору.

Найдавніші знаки - деревце з піднятими гілками, ялинка, колосок, листочки;

Центральний елемент - квіти, дерево життя.

Ці символи відображали міфологічні уявлення наших предків про будову Всесвіту.

Отже, на сьогоднішньому занятті створимо своєрідний власний оберіг – «Дерево життя». В ньому обєднуються дійсність, майбутнє і минуле кожної людини.

Ми ознайомимося з технологією виготовлення витинанок. Наше  з вами завдання - відродити і зберегти традиції стародавнього художнього промислу.

ІІІ. Демонстрування різних зразків витинанки.

ІV. Практична робота. Виготовлення витинанки «Дерево життя».

 - Послідовність виконання. Підготуйте  кольоровий папір та картон. 

Складіть аркуш навпіл кольором всередину, а потім учетверо, увосьмеро, залежно від малюнка.

Нанесіть малюнок на кольоровий папір залежно від осі симетрії.

Охайно виріжте за малюнком усі елементи композиції (птахів, квіти, листя, стовбур тощо).

Покладіть  під  прес або випрасуйте усі елементи композиції.

Визначте положення  кожного елемента композиції на картоні. Зробіть помітки олівцем.

Наклейте всі елементи витинанки на кольоровий картон.

 

Повторення правил техніки безпеки:

- різати папір ножицями тільки від себе;

- передавати ножиці ручками вперед, а зімкнуті леза тримати в долоні;

- після завершення роботи прибрати своє робоче місце і скласти ножиці.

Фізкультхвилинка:

Руки вгору підняли

І на місці всі пішли.

Сіли – встали,

Сіли – встали,

І на місці пострибали.

Самостійна діяльність вихованців. (Керівник, у разі потреби, надає індивідуальну допомогу дітям).

V. Узагальнення вивченого матеріалу.

Бесіда-опитування:

Коли зявились перші витинанки?

З  якою метою створювали витинанки?

Як оздоблювали ними житло?

Які оберегові символи зустрічаються у витинанках?

Як сьогодні відроджується витинальне мистецтво?

Яку витинанку ми сьогодні робили?

VІ. Підведення  підсумків заняття.

Оцінювання дитячих робіт за такими критеріями:

- оригінальність роботи,

- ажурність витинанки,

- правильність композиційного й кольорового рішення.

VІІ. Виставка кращих робіт.

Прибирання  робочого  місця.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Сагач Наталія Володимирівна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
18 січня 2018
Переглядів
5360
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку