Мета: закріпити з дітьми знання про зиму, про зимові явища в природі (снігопад, вітер, завірюха, мороз), загадки про них. Пригадати поетичні рядки про зиму, заспівати пісні. Ознайомити з новою технікою створення зображень – акватипією. Вчити передавати задум малюнка у певній кольоровій гамі. Розвивати спостережливість, творчість, фантазію, естетичний смак, мислення, мову. Виховувати акуратність, самостійність, старанність, вміння бачити красу в природі.
Матеріал: білий папір, дощечки для ліплення, господарське мило, гуашеві фарби, пензлі, стеки, мелодія, лист, вірші і загадки про зиму і зимові явища, розмальоване вікно морозовими малюнками.
Хід заняття
Психогімнастика «Привітання»
Діти відгадайте загадку:
Сніг біленький і м’якенький подивитись любо,
І дерева й малюки одягнули шуби,
Трави й листя ще нема, бо у нас гостює чарівна …(Зима).
- Так, навкруги погосподарювала зима, прибрала все біленьким, пухнастим сніжком.
Дид. гра «Яка ж вона зима?»
Прийшла зима красуня мила, в неї плаття сніжно-біле,
Черевички з кришталю, дуже зиму я люблю.
Прийшла в засніженім уборі,сяють очі наче зорі,
Щоб своє побачить личко, дзеркало зробила з річки.
Білі коси розпустила – землю лагідно укрила,
Хай спочине до весни, і чарівні бачить сни.
- Дуже гарно Юля розповіла про зиму. А тепер ви мені скажіть, за що любите чарівну зиму? (Відповіді дітей).
- Справді, як її не любити, коли вона приносить нам Свято Миколая з подарунками і Різдво з колядками, ігри в сніжки, катання на саночках та лижах. Давайте заспіваємо про неї пісню.
Пісня «Ой, ти зимонька зима»
- Та ходить вона нашим краєм не одна, а має помічників. Ми попросимо наших гостей відгадати загадки, які загадують їм діти, і тим нам допомогти їх пригадати.
Загадки:
І у місті, і у полі нагулялася доволі,
Не давала снігу спати, змушуючи танцювати (Завірюха).
· В небі хмара пропливала, білий пух порозсипала.(Снігопад).
· Літає часто він довкола, дерев чимало поламав,
Але ніхто, ніде й ніколи, його не бачив, не тримав.(Вітер).
· Узори вишиває без голки і без нитки,
Улітку спочиває, а взимку – дуже рідко,
Шкода, що ті узори, на сонці тануть скоро.(Мороз).
- Тож повторимо діти, хто помічники у зими. (Відповіді дітей).
- Так, без них зима – не зима. Давайте підійдемо до вікна. Подивіться, які гарні малюнки на шибках вікон,які вони чарівні. А хто ж створив цю красу, як ви думаєте? (Відповіді дітей).
- Так, Мороз-Морозенко.
- Можливо хтось знає вірш про Морозенка-Морозця.
Морозенко-Морозець, справжній майстер малювець,
Він малює візерунки, дивовижнії малюнки,
Фарба, в нього лиш одна, білосніжна – чарівна.
- А що ти бачиш на малюнку, Софійко?
Тут на славу потрудився Морозець
Це для діток поста рався пустунець,
Чудо-птиці, мов із казки прилетіли,
Поклювали, поспівали й тихо сіли.
- А що ти бачиш, Таню?
Дивні квіти розпустились на шибках вікна,
Це Морозові приснилась уночі весна.
- Юлечко, а що ти бачиш?
Вийшов-вийшов Морозець лісом погуляти
Білі-білі візерунки в гілля повплітати,
Мережева кришталеві, дарував осикам,
А берізкам завивав снігові косинки.
Пісня «Морозець-морозець»
- Дуже гарно малює Морозенко. А я подумала, діти, а чи не попросити нам Мороза, щоб і нас навчив так малювати? Давайте всі разом покличемо його в гості.
Діти: Морозе-Морозенку до нас в гості йди. Малювати нас навчи!
(Стук в двері, залітає Сорока)
Сорока: «Добрий день, діти! Що не мене чекали? Та знаю я, знаю, чула, як Мороза кликали. То я мерщій від годівниці - і до нього. Передала ваше запрошення, сказала, що хочете малювати навчитися. Подякував він красненько, але йти до вас побоявся, в теплі розтанути може. Передав цей лист, не знаю, що в ньому, ось читайте. Тільки прошу дуже, дозвольте послухати, що ж Мороз написав, бо мені дуже цікаво.»
- Слухай, будь-ласка. Дякуємо, що листа принесла.(Читаю лист).
«Здрастуйте, любі діти! Знаю, знаю я про вас. І з зимою ви дружите, і мене, Мороза, не боїтесь. З радістю навчу вас малювати, поділюся своїми секретами з такими хорошими дітьми. Тільки матеріал для малювання в мене трохи інший, вам не підійде, розтане у теплі. Але його легко можна замінити. Отож, щоб малювати вам потрібен білий папір, дощечка для ліплення, мило, гуашеві фарби: біла і синіх відтінків, пензлик і стек.
- Діти, давайте я відразу все підготую, а потім буду робити все так, як вчить Морозенко. (Підготувала, читаю далі).
· Розчиніть у воді мило, воно має стати, як сметана.
· Тоді стеком наносимо розчин мила на дощечку для ліплення. Це може бути одна чи кілька мильних плям. (Вихователь виконує і показує дітям).
· Потім швидко розфарбовуйте намилений аркуш відповідно до задуму. Для зимового пейзажу потрібна біла, голуба, бузкова.
· Робимо так як вчить Мороз, я розфарбую мило у біло-голубі тони, бо малюємо зиму.
· Накриваємо дощечку чистим аркушем паперу,щільно притискуємо його, тоді обережно знімаємо, тримаючи його за краї. Розглядаємо, що у нас вийшло. Щоб вийшла картина потрібно домалювати деякі деталі, як підкаже нам наша фантазія. Я ось домалюю стовбури дерев і вийде ліс. І малюнок мій дуже схожий, на малюнок на вікні. Серед людей-художників така техніка малювання називається АКВАТИПІЯ. Аква – це вода, а типія – подібність.
Повторюємо послідовність і діти працюють (звучить музика).
- Коли діти вже завершила роботи діти демонструють гостям, і кладуть на вікно, щоб Мороз їх оцінив.
- А ти, Сороко, передай Морозу велике спасибі від нас, за його науку.
І хай обов’язково прийде і подивиться, які ми гарні художники!!!!!!!!!!!