Конспект заняття в старшій групі з елементів навчання грамоти «Фрукти в нашому саду»
(підготувала вихователь Твеленєва М. В.)
Програмовий зміст: закріпити знання дітей про те, що речення є одиницею мовлення. Дати уявлення, про те, що слова в реченні вимовляються послідовно, одне за одним. Продовжувати вчити складати дво- трислівні речення про предмети. Вчити позначати слова фішками. Вправляти в умінні проводити звуковий аналіз 3-х фонемних слів. Розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення.
Матеріал: запис легкої веселої музики (про капітошку),торбинка, предметні та сюжетні картинки, фішки смужки-слова (демонстраційні і на кожну дитину по 4 штучки), фішки для звукового аналізу слів.
Хід заняття
Звучить мелодія про Капітошку. Вихователь звертає увагу дітей на торбинку:
Капітошка друг веселий,
Має небо за оселю.
Бо він виріс на хмаринці,
Нам залишив щось в торбинці.
Вам цікаво дізнатися, що в торбинці? Ану, Михайло, просовуй руку в торбинку і покажи нам, що в ній? (картинки). Що на них зображено?
Такі відповіді називаються реченнями. А з чого складається речення? Хто здогадається? Послухайте: «Білка збирає жолуді». Що коротше: слово чи речення? Так, слово. Слова ми будемо позначати короткими смужками.
Яблука достигли. Скільки фішок в цьому речення? (дві фішки).
Скільки слів у реченні – стільки і фішок. Відгадайте, яке слово я зняла зі смужки?
Аналогічний аналіз трислівного речення дітьми: «Фрукти на деревах».
Дидактична гра «Склади речення» (робота в парах)
Ця гра проводиться в парах. Станьте будь ласка парами. У вас лежить картинка. Роздивіться її уважно, спочатку, наприклад, Аня складе речення, а Даша виставляє слово-фішки. Потім Даша складає речення, а Аня викладає слова-фішки.
Дидактична гра «Живі слова»
Вихователь викликає трьох дітей – «живі слова», і діти послідовно говорять слова з речення: Олена зірвала грушу. Про кого сказали діти? Що сказали діти? Виходьте Вадим, Вероніка, Аліна. Скажіть разом кожен своє слово: «Сергій їсть сливи». Чи зрозуміли ви що сказали діти? Чому? Як треба було сказати слова? А тепер скажіть ці слова послідовно, одне за одним: «Сергійко їсть сливи».
Чи може одна людина промовити одночасно всі слова з реченя, яке хоче сказати?
Запам’ятайте! У мові слова промовляються тільки послідовно, одне за одним.
Фізкультхвилинка
Раз, два – дерева (рухи вгору, коливання)
Три, чотири – вийшли звірі (імітація рухів звірів)
П’ять, шість – пада лист (опускають руки згори вниз)
Сім, вісім – птахи в лісі (змахи руками)
Дев’ять, десять – це лисички (присіли)
Підвели гарненькі личка.
Гарно діти відпочили, (встали)
На стільці тихенько сіли. (сідають на свої місця)
А зараз послухайте речення і подумайте, яка схема відповідає даному реченню: «Сонце гріє». Давайте плеснемо у долоні стільки раз, скільки слів у реченні. А тепер знайдемо схему цього речення. Чому ви так вирішили? А зараз, ви придумайте речення з цією схемою. Молодці.
Давайте ще спробуємо? «Висить червоне яблуко». Я буду говорить, а ви будете плескати в долоні. Скільки слів у реченні? А цьому реченню яка схема відповідає? А зараз спробуйте скласти речення до цієї схеми.
Звуковий аналіз слова «сад».
Який перший звук в слові «сад»? Який другий? Третій? Скільки клітинок потрібно для цього слова? Давайте позначимо його фішками.
А тепер уважно подивіться на свої картинки і зробіть звуковий аналіз своїх слів.
Молодці малята, ви всі сьогодні були уважними.