Тема: Наголос.
Мета:продовжувати знайомити дітей з поняттям «наголос »; навчити дітей визначати наголошений склад і голосний звук, на який падає наголос. Продовжити роботу з визначення кількості слів у реченні, кількості складів у слові. Вчити дітей розрізняти за допомогою наголосу слова - близнюки
Виховувати увагу, мислення, активність.
Хід заняття
Привітання.
Починаємо заняття з грамоти.
-Діти, подивитися на малюнок. Хто зображений на ньому?
- Вірно. Родина ( тато, матуся, бабуся, дідусь, донька, син).
- Що татко робить зараз? (Дивиться телевізор)
- Давайте, складемо речення про татка.
- Скільки слів у цьому реченні? Так, три.
-Яке слово перше? – Тато.
-Друге? – дивиться.
-Третє?- телевізор.
Малюємо схему цього речення.
Це три горизонтальних рисочки.
- А чому ми написали на початку схеми вертикальну рисочку?
- Так. Вірно. Бо, речення починається з великої букви.
- А що ми поставимо в кінці схеми?
- Крапку. В кінці речення завжди ставлять розділовий знак.
Сьогодні до нас завітав Незнайко. Він хоче навчитися визначати наголошений склад, та ставити правильно наголос у словах.
- Пригадаємо, як поділити слова на склади.
- Що таке склад? – Це частина слова, у якій обов'язково є голосний звук.
Мы ділили слова ,гукаючи це слово. Ма- мо, та- ту..
А зараз навчимося ще по іншому визначати кількість складів у словах.
-Покладіть, будь- ласка, долоньку під підборіддя тильної стороною і промовте слово. Чітко промовляйте кожен звук цього слова. Вы відчуваєте, як підборіддя торкається вашої долоньки?- Так. Отже, скільки разів підборіддя вдарить по долоньці, стільки і складів у слові.
-А ще згадаємо, який звук промовляємо без перешкод, відкриваючи рот? – Так голосний. Отже, скільки голосних звуків у слові, стільки ж і складів!
-А тепер, разом із Незнайком, будемо визначати склади условия, саме цим способом.
-Приготували свою долоньку до роботи, поклали її під підборіддя. Слово та-то.
- Скільки разів підборіддя торкається вашої долоньки? – Два.
- Скільки складів у слові?- два.
Ділимо слово ма-ма, ба-бу-ся, дід, син.
-Молодці. Все вірно виконали. А чи помітили, ви, що у кожному слові може бути різна кількість складів? – так.
- Ми заслуговуємо на відпочинок.
Фізхвилинка.
- Послухайте, дітки, одну історію.
Одного разу, зібралися багато сліва на одному аркуші. Але слів багато тому і аркуш великий і помістився він тільки на безкрайому полі.
Слова там були різні, але траплялися і слова- близнюки, що пишуть однаково, але означають вони зовсім різне. Спробуй, розбилися!
Аж тут, на небі з'явилася хмаринка і пішов дощ. Дощ був невеликий, нерясний, тому тривав недовго. А коли виглянуло сонечко, то всі помітили над деякими літерами у словах невеличкі рисочки, ніби крапельки. І коли спробували прочитати слова, наголошуючи на звук з краплинкою, отримали різні слова.
З тих пір ця рисочка- краплинка називається наголосом, а звук голосний, над яким він стоїть, вимовляється голосніше та довше, ніж інші звуки цього слова.Цей звук та склад з ним називають наголошеним.
-Подивіться, хто це до нас завітав? Та, це ж, звірята з лісової школи!
- Хто перший прийшов? – Зайчик.
Поділимо це слово на склади і спробуємо визначити наголошений склад.
- Скільки складів у цьому слові? – два. Ще раз,не поспішаючи, промовте це слово. Який склад вимовляється довше та голосніше?
-Так. Перший. Отже, цей склад наголошений.
Ділимо на склади та виділяємо наголошений склад у словах ко-ро-ва, бе-ге- мот.
- А зараз будемо відгадувати загадки, а слова- відгадки ділити на склади та визначати наголошений склад.
Та погану звичку.
Спершу, добре він поїсть,
А вже потім вмиється.
КОТИК
-Скільки складів у цьому слові? – два. Ко- тик.
- Який склад наголошений?- Перший.
І сунички у садку.
Теплі дні, барвисті квіти
Дарували щедре..ЛІТО
-Ділимо на склади лі- то. Який склад наголошений? -Перший.
-Все вірно. Ви справилися з цим завданням. А зараз, я вам пропоную пограти в гру: «Яке слово заховалося?»
Назвіть слова з першим складом ма.
Ма- шина, ма- газин, ма- лина.
А тепер слова з початковим складом ко.
Ко-шеня, ко- рова, ко-за, ко-мар, ко- ровай, ко- лесо
- Слова, що починаються на ли.
Ли- мон, ли- па, ли- сиця, ли- ман, ли- жі.
- Дуже добре ви старались, всі завдання сумлінно виконували. Молодці!
- Дякую, вам за навчання,- говорить Незнайко. Сьогодні, я, разом з вами, навчився визначати кількість складів у словах та визначати наголошений склад. До побачення малята. До нових зустрічей!
-От і закінчилося наше заняття. Дякую, вам за роботу.