Конспект заняття: "Наголос "

Про матеріал
Конспект заняття з грамоти для старшого дошкільного віку. Ознайомлення дітей з поділом слів на склади, познайомлення з одним із способів визначення кількості складів у слові ( долонька під підборіддя).
Перегляд файлу

Тема:  Наголос.

Мета:продовжувати знайомити дітей з поняттям «наголос »; навчити дітей визначати наголошений склад і голосний звук, на який падає наголос. Продовжити роботу з визначення кількості слів у реченні, кількості складів у слові. Вчити дітей розрізняти за допомогою наголосу слова - близнюки
Виховувати увагу, мислення, активність.

                        Хід заняття

Привітання.

Починаємо заняття з грамоти.

-Діти, подивитися на малюнок. Хто зображений на ньому?

- Вірно. Родина ( тато, матуся, бабуся, дідусь,  донька, син).

- Що татко робить  зараз? (Дивиться телевізор)

- Давайте, складемо речення про татка.

- Скільки слів у цьому реченні? Так, три.

-Яке слово перше? – Тато.

-Друге? – дивиться.

-Третє?- телевізор.

Малюємо схему цього речення.

Це три горизонтальних рисочки.

- А  чому ми написали на початку схеми вертикальну рисочку?

- Так. Вірно. Бо, речення починається з великої букви.

- А що ми поставимо в кінці схеми?

- Крапку. В кінці речення завжди ставлять розділовий знак.

Сьогодні до нас завітав Незнайко. Він хоче навчитися визначати наголошений склад, та ставити правильно наголос у словах.

- Пригадаємо, як поділити слова на склади.

- Що таке склад? – Це частина слова, у якій обов'язково є голосний звук.

Мы ділили слова ,гукаючи це слово. Ма- мо, та- ту..

А зараз навчимося ще по іншому визначати кількість складів у словах.

-Покладіть, будь- ласка, долоньку під підборіддя тильної стороною і промовте слово. Чітко промовляйте кожен звук цього слова. Вы відчуваєте, як підборіддя торкається вашої долоньки?- Так. Отже, скільки разів підборіддя вдарить по долоньці, стільки і складів у слові.

-А ще згадаємо, який звук промовляємо без перешкод, відкриваючи рот? – Так голосний. Отже, скільки голосних звуків у слові, стільки ж і складів!

-А тепер, разом із Незнайком, будемо визначати склади условия, саме цим способом.

-Приготували свою долоньку до роботи, поклали її під підборіддя. Слово та-то.

- Скільки разів підборіддя торкається вашої долоньки? – Два.

- Скільки складів у слові?- два.

Ділимо слово ма-ма, ба-бу-ся, дід, син.

-Молодці. Все вірно виконали. А чи помітили, ви, що у кожному слові може бути різна кількість складів? – так.

- Ми заслуговуємо на відпочинок.

Фізхвилинка.

- Послухайте, дітки, одну історію.

Одного разу, зібралися багато сліва на одному аркуші. Але слів багато  тому і аркуш великий і помістився він тільки на  безкрайому полі.

Слова там були різні, але траплялися і слова- близнюки, що пишуть однаково, але означають вони зовсім різне. Спробуй, розбилися!

Аж тут, на небі  з'явилася хмаринка і пішов дощ. Дощ був невеликий, нерясний, тому тривав недовго. А коли виглянуло сонечко, то всі помітили над деякими літерами у словах невеличкі рисочки, ніби крапельки. І коли спробували прочитати слова, наголошуючи на звук з краплинкою, отримали різні слова.

З тих пір ця рисочка- краплинка називається наголосом, а звук голосний, над яким він стоїть, вимовляється голосніше та довше,  ніж інші звуки цього слова.Цей звук та склад з ним називають наголошеним.

-Подивіться, хто це до нас завітав? Та, це ж, звірята з лісової школи!

- Хто перший прийшов? – Зайчик.

Поділимо це слово на склади і спробуємо визначити наголошений склад.

- Скільки складів у цьому слові? – два. Ще раз,не поспішаючи, промовте це слово. Який склад вимовляється довше та голосніше?

-Так. Перший. Отже, цей склад наголошений.

Ділимо на склади та виділяємо наголошений склад у словах ко-ро-ва, бе-ге- мот.

- А зараз будемо відгадувати загадки, а слова- відгадки ділити на склади та визначати наголошений склад.

  • Має вуса, пишний хвіст

Та погану звичку.

Спершу, добре він поїсть,

А вже потім вмиється.

КОТИК

-Скільки складів у цьому слові? – два. Ко- тик.

- Який склад наголошений?- Перший.

  • Зрілі вишні у садочку

І сунички у садку.

Теплі дні, барвисті квіти

Дарували щедре..ЛІТО

-Ділимо на склади   лі- то.  Який склад наголошений? -Перший.

-Все вірно. Ви справилися з цим завданням. А зараз, я вам пропоную пограти в гру: «Яке слово заховалося?»

Назвіть слова з першим складом ма.

Ма- шина, ма- газин, ма- лина.

А тепер слова з початковим складом ко.

Ко-шеня, ко- рова, ко-за, ко-мар, ко- ровай, ко- лесо

- Слова, що починаються на ли.

Ли- мон, ли- па, ли- сиця, ли- ман,  ли-  жі.

- Дуже добре ви старались, всі завдання сумлінно виконували. Молодці!

- Дякую, вам за навчання,- говорить Незнайко. Сьогодні, я, разом з вами,  навчився визначати кількість складів у словах та визначати наголошений склад. До побачення  малята. До нових зустрічей!

-От і закінчилося наше заняття. Дякую, вам за роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
3785
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку