Консультації та поради для батьків ("Роль казки у розвитку дитини","Виховне значення казки"

Про матеріал
Казки можна сміливо назвати одним з найбільш ефективних засобів виховання дитини. ні для кого не секрет, що діти навчаються в грі, а казка - це та ж гра, тільки гра в уяві. дитини набагато простіше навчити якихось навичок під час гри - так само і пояснити йому щось набагато простіше за допомогою казок ...
Перегляд файлу

 

 

Консультації та поради для батьків

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

Вихователь

Петренко Ю.П.

                                                                                   

Роль казки у розвитку дитини

Консультація для батьків

 

Багатьох батьків, які обирають чергову книгу казок для свого малюка, цікавлять питання:

* Яким чином підбирати для читання саме ті казки, які відповідали б рівню розвитку дитини?

* Чому, чим молодша дитина, тим більше їй цікаві казки про тварин?

* Коли дитина стає здатною сприймати чарівні казки?

* Чи може чарівна казка налякати малюка і завдати шкоди його психічному розвитку?

* В якій мірі казка може допомогти у вирішенні психологічних проблем дитини?

Для того, щоб відповісти на ці питання, необхідно уявити собі хоч би найпростішу схему розвитку мислення дитини.

До двох років дитина проходить першу стадію інтелектуального розвитку, названу сенсомоторною. Це стадія, на якій дитина опановує своїми сенсорними і моторними діями, пізнаючи навколишній світ через органи почуттів, руху власного тіла і маніпуляції з предметами. На нього впливає тільки те, що він безпосередньо відчуває, бачить, чує.

Для однорічного немовляти найважливіше - доповзти, долізти, дійти до наміченої мети, схопити, спробувати на смак, обмацати, постукати об підлогу, розібрати, зламати і так далі. Таким чином, в цьому віці дитина може "подумати"  про те, що знаходиться або нещодавно перебувало у зоні її безпосереднього сприйняття.

Перший рік життя дитини - це період, коли найбільше значення для розвитку її мислення має звернений до неї материнський фольклор: колискові пісні, в яких звучить мотив бажаності дитини, її включеності в навколишній світ, і пестушки, вірші, що закликають до ігор з різними предметами, до руху, розвитку і усвідомлення нею власного тіла, її положення в просторі.

 Між роком і двома у дитини розвивається здатність утримувати в пам'яті власні побутові дії з предметами і найпростіші дії казкових персонажів. Дитина може "подумати" про те, що вона відчувала, бачила, робила і запам'ятала.

Це вік, коли дітям дуже подобаються побутові казки про тварин, так як вони близькі дитині емоційно за світовідчуттям: світ дорослих, з його складними законами, правилами та обмеженнями, поки мало доступний для дитячого розуміння. Дитина не любить повчань, а казка не вчить безпосередньо. Казка пропонує дитині образи, за допомогою яких вона засвоює життєво важливу інформацію в умовах безпеки і відсутності тиску з боку дорослих. Діти з задоволенням, слідом за дорослими, наслідують рухам і звукам, що видаються казковими тваринами, їх дій з різними предметами, що допомагає дитині винаходити нові способи взаємовідносин з навколишнім предметним і живим світом.

Між двома і п'ятьма роками по наростаючій починає розвиватися здатність дитини образно представляти в розумі і фантазувати. Інакше кажучи, до двох-трьох років мозок дитини готовий до сприйняття чарівних казок. Дитина може "подумати" про відокремлений від її дій образах. Однак саме це досягнення інтелектуального розвитку дитини може стати причиною виникнення страхів, пов'язаних з персонажами чарівних казок.

Батькам необхідно звертати увагу на улюблених і нелюбимих дитиною персонажів, що допоможе їм вчасно виявити психологічну проблему малюка, якщо вона існує, і вчасно скоригувати його розвиток.

Так як фантазія дитини цього віку поки не має чіткого вектора, і її легко направити як в позитивне, так і в негативне для розвитку дитини русло, важливо почати читання чарівних казок з творів, що мають простий сюжет, коли в результаті послідовно розвиваючих подіях настає щасливий кінець . Сприйняття казки має сприяти підвищенню в дитини впевненості в собі, у своєму майбутньому, а не лякати її.

Краще підбирати казки з відкритим сюжетом, куди батьки та дитина можуть внести власні зміни по ходу дії, що допоможе дитині в образній формі висловити свої потреби.

Таким чином, у віці від двох до п'яти років головне - щоб казка мала сенс для самої дитини, а не сама по собі, тобто вона повинна збагатити її життя, а не налякати малюка і обмежити його розвиток. Крім того, казка може допомогти знайти шляхи вирішення усвідомлюваних і не цілком усвідомлених сімейних проблем.

Між п'ятьма і сімома роками дітям можна читати будь-які казки, сюжет яких заволодіває увагою дитини, збуджує її допитливість, розвиває інтелект, і, головне, допомагає зрозуміти свої бажання та емоції. Тобто, цей твір має зачіпати всі сторони особистості дитини: мислення, уяву, емоції, поведінку. У цьому віці дитина продовжує шукати в казці рішення своїх насущних проблем. Тепер малюк може "подумати" про те, чого немає насправді, несучись у своїх фантазіях в бажану реальність.

Однак у фантазіях дитини можуть у гіпертрофованій формі відбиватися бажання і потреби, які відкрито висловлювати вона боїться. Тому так важливо, щоб в дитячо-батьківських відносинах завжди були присутні чуйність, довіра, доброзичливість, щирість і відкритість. Читаючи або придумуючи казки, батьки разом з дітьми потрапляють в чарівний простір, де їм надається можливість проявити ці почуття і стати ближчими один до одного.

Дорогі матусі і татусі! Розуміти зміст казкових образів так, як це роблять діти, і навчитися складати казки не так уже й складно: треба тільки безстрашно заглянути в чарівне дзеркало старої бабусі-казки і побачити там своє відображення.

 

 

 

Виховне значення казки

Консультація для батьків

 

Шановні батьки!

Казки можна сміливо назвати одним з найбільш ефективних засобів виховання дитини. ні для кого не секрет, що діти навчаються в грі, а казка - це та ж гра, тільки гра в уяві. дитини набагато простіше навчити якихось навичок під час гри - так само і пояснити йому щось набагато простіше за допомогою казок ...

 А тому, якщо дорослий бажає навчити свою дитину якимсь навичкам, виховати в ньому якісь риси характеру, прищепити відчуття добра і зла, пояснити йому якісь істини, підтримати малюка, - доведеться розбудити свою фантазію, напружити пам'ять, згадавши мову дитинства - казку.

Чому саме казки є настільки потужним інструментом для виховання, навчання дітей? Тому що діти мислять образами. І найкращим способом дати якісь істини дитині за допомогою образів є саме казка. Так, малюк, представляючи для себе образи, починає розуміти внутрішній світ героїв, вірити разом з ними в те, що добро переможе, співпереживати їм. Крім того, що казка є просто приємним проведенням часу, вона ще здатна зняти стан тривоги, хвилювання у дитини.

Крім того, роль казки можна розглядати і в ширшому аспекті - за допомогою казки можливо подолати негативні сторони особистості, яка тільки починає формуватися. але батьки повинні пам'ятати, що вибирати казки слід дуже уважно, звертаючи увагу на особливості психоемоційного розвитку дитини.

 Відзначаючи роль дитячих казок у розвитку малюка, варто сказати про те, що казки не тільки здатні розширити словниковий запас дитини, але також допомагають навчитися правильно будувати діалог зі співрозмовником, а також допомагають розвивати логічну зв'язну мову. До речі, дуже важливо робити мова малюка красивою, образною, емоційною - і в цьому також може допомогти казка. Крім усього іншого, під час прочитання казки у малюка формується і закріплюється вміння ставити запитання.

 Завдання виховання дитини за допомогою казки є досить складною. необхідно враховувати, що кожна дитина індивідуальна і, відповідно, під його потреби, особливості, потрібно вибирати ті чи інші казки.

 При цьому варто згадати, що в казках міститься мудрість, накопичена багатьма поколіннями. Сьогодні дуже модно дорікати казки в жахливій реалістичності. Але при цьому жорстокі дії, описані в казках, дитина сприймає як образ. Проте, якщо малюк постійно бачить сцени насильства по телевізору, то сприймати їх образно в казках він вже не зможе, а тому необхідно кожен раз розмовляти з дитиною, пояснюючи йому, що зло має гинути.

 До речі, той факт, що в казках завжди перемагає саме добро, є одним з найважливіших факторів у вихованні дітей. Знаючи це, малюк буде більше впевнений у своїх силах і набагато легше зможе справлятися з життєвими труднощами, сприймати якісь невдачі. Зрозуміло, життя обов'язково внесе свої корективи, але підсвідомість буде дбайливо зберігати перші уроки, які людина, будучи дитиною, виніс з казок.

 Казки є відмінним інструментом по вихованню особистості. При цьому казки

 розвивають почуття, а не розум. Якщо під час прочитання казок дорослий буде звертати увагу на улюблених і нелюбих дитиною казкових персонажів, то можливо на ранньому етапі виявити якісь психологічні проблеми малюка і, відповідно, усунути їх на самій ранній стадії.

Фантазія дитини може бути спрямована як у позитивний, так і в негативне русло - батьки повинні про це пам'ятати і контролювати думки і фантазії дитини, розмовляючи з ним кожного разу після прочитання казки. Починати завжди краще з чарівних казок з простим сюжетом.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чому корисно читати дитині казки

Консультація для батьків

 

Усі знають, що читання для дитини – основа її розвитку. Але чи не застарів такий вид розвитку та виховання дитини? Можливо, читання можна замінити мультиком або казочкою на диску? Чи ж казка на ніч не старіє?.. . Перш за все, казка на ніч – демонстрація вашої любові до дитини. Читаючи дитині на ніч, ви не лише розважаєте і розвиваєте її, ви в такий спосіб демонструєте їй свою любов. Може здаватися: ну що можуть дати 15 хвилин читання? Не сумнівайтеся – дуже багато! Якщо ви читаєте дитині на ніч щодня, дитина точно знатиме, що її люблять, про неї піклуються. І жоден мультик або аудіодиск з казочкою не замінять рідного голосу та батьківського тепла. Читання на ніч – це дуже потужна моральна підтримка для дитини. Замінюючи читання фільмом або мультиком, пам’ятайте, що це вже готові продукти фантазії якоїсь людини. А цікава книга чи казка дають дитині можливість створити власний світ, пофантазувати. І правильний розвиток дитини – це розвиток насамперед її уяви. По-друге, казки допомагають дитині усвідомлювати свій життєвий досвід і переживання. Слухаючи казки, малюк має унікальну можливість стати сильним, хитрим і спритним, добрим і великодушним, сміливим і мужнім. Тобто знайти своє місце в реальному світі. Навіть страшні та сумні казки, на думку психологів, потрібні. Адже і страх, і сум – це нормальні людські почуття, яких не потрібно уникати. Але, читаючи дитині на ніч, важливо вибирати перевірені часом твори. Найкраще – народні, що відповідають світосприйняттю дитини. Тобто, якщо батько малюка росіянин, а ви – українка, читайте дитині і російські, і українські казки. Звісна річ, не варто читати страшні казки на ніч. Особливо якщо ваша дитина дуже вразлива. По-третє, читаючи дитині ми розвиваємо її мовлення та пам'ять. Словниковий запас дитини активно формується у віці від 10 місяців до 1,5 року. У 3 роки, якщо батьки займалися з малюком, його

 словниковий запас повинен становити понад тисячу слів. Тому так важливо в цей період читати дитині, і не тільки на ніч. До речі, можна починати читати вірші та казочки маляті, коли дитинка знаходиться ще в лоні матері. Казки, в яких є повтори, розвивають пам'ять дитини. Читаючи таку казку вдруге чи втретє, можна запропонувати дитині самій повторити уривок.

 Дорослих деякі казки просто жахають. Майже кожна казка – страшна: то Колобка з'їли, то Білосніжці треба серце вирвати й принести мачусі, то Іван-Царевич власними щиколотками орла годує, то батьки завели дітей у ліс, бо нічим годувати. Часом, коли читаєш казку дитині й доходиш до певного місця, хочеться просто закрити книжку. Тим не менш і такі казки необхідні дитині, щоб вона могла побачити весь спектр людських емоцій і вчинків. Буває діти бояться і відмовляються слухати казки про Бармалея, вовка чи Бабу-Ягу, тоді змушувати не варто. Психологи кажуть, що слухаючи страшну казку, дитина вчиться переживати страх. Згодом, стикаючись із реальними страшними ситуаціями, вона певною мірою вже буде до них підготовлена.

Старі, добрі казки розповідають малюкові про добро і зло, вчать його чинити правильно і позбуватися надуманих страхів. Прочитана перед сном казка - запорука міцного сну і приємних снів. Варто лише правильно вибирати книги, аби від прочитаного дійсно була користь. Маленькій дитині цікавий зміст казки має бути підкріплений яскравими картинками.

Для дитини старшого віку важливий сюжет казки, щоб вона, разом з героями казки, могла брати участь у спільних пригодах. Дитині не цікаво, наскільки описане в казці відповідає реальному світу. Їй цікавий світ казки, щоб вона була насичена подіями. Казки вчать дитину гарним манерам. Адже від улюблених казкових персонажів дитина переймає манеру поведінки і деякі риси характеру.

У старих добрих казках є чому повчитися у героїв. Вони подають приклади сміливості, доброти, безкорисливості, чесності та справедливості. Завдяки деяким казкам ви можете вмовити дитину з'їсти чергову порцію манної каші чи іншу страву, яку дитина не дуже любить.

До вибору книги потрібно підходити серйозно, щоб вона дійсно носила виховний характер. Читаючи ці казки дитині, потрібно разом з нею розбирати кожен вчинок героя, щоб дитина могла відрізняти погане від доброго.  Читаючи дитині казку, ви спілкуєтеся з нею, допомагаєте їй робити правильні висновки. Різноманітність казкових історій дозволяє вибрати книгу на різні життєві ситуації. При відвідуванні зубного лікаря допоможуть кумедні історії. Казки, що розказані перед сном, допоможуть дитині легше адаптуватися до дитячого садка чи школи. Але для того, щоб прочитати малюку казку, батькам необхідно відволіктися від своїх справ. Виділяйте час для дітей, читайте їм казки. Дитина буде відчувати увагу до себе, а ви прищепите їй любов до читання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Як читати казки дітям

Поради батькам

 

  •  Усі казки повинні читатися в спокійних умовах.

  Дитина має розташуватися поряд у комфортній атмосфері.

 

  • Читати казку необхідно вдумливо, пояснюючи дитині незнайомі слова, обговорюючи основні моменти.

 

  • Важливо вислуховувати думки самої дитини про почуті події з казковими героями.

 

  • Не можна говорити дитині, що її судження неправильне, або засуджувати її позицію.

 

  • Не бажано читати декілька казок відразу, тому що мораль кожної казки повинна бути осмислена дитиною.

 

  • Слідкуйте за якістю зображення. Перегляд  якісних ілюстрацій книжок сприяє здоровому розвитку дитини. Дуже важливо, щоб малюки бачили своїх улюблених персонажів яскравими, живими, що несуть радість і доброту. Неякісне зображення негативно позначається на стані зорової системи.

 

  • Частіше вибирайте добрі твори, вони позитивно впливають на розвиток уяви, фантазії та емоційної сфери дитини.

 

  • Казки повинні бути різноманітними, але не нести агресію, викликати не тільки позитивні, але і негативні емоції, вчити дружбі, взаємодопомозі і правильним вчинкам. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Казка вчить, як на світі жить

Практикум для батькам

Мета. Розкрити педагогічну цінність казки. Познайомити з методами та формами ознайомлення дітей молодшого дошкільного віку з казкою.

 

Інформація.

Усна народна творчість, фольклор, твори класиків мають величезний вплив не тільки на дорослих., але й на дітей. Вони привчаються слухати, розвивається здатність розуміти мову дорослих, оволодівати рідною мовою.

У молодшому дошкільному віці основне місце займають два види художнього слова – казки та вірші. Звичайно, вони повинні бути доступні за змістом.

Художнє слово впливає не тільки на розвиток мови, воно поглиблює уявлення про навколишній світ, а це збагачує світогляд дитини, виховує емоційне ставлення до того, що сприймається

Знайомити з казками ви почали ще в ранньому віці. Для молодшого дошкільного віку рекомендують такі казки,  «Колобок», «Теремок», «Котик і півник», «Рукавичка» та інші. Це казки про тварин. Дії, що розгортаються, цікаві для дитини образи; тварини, що розмовляють, сприймаються нею легко і з цікавістю.

Казку дитині краще розповідати, а не читати. Малюк сприймає вираз вашого обличчя, жестикуляцію. Постарайтесь якомога виразніше промовляти слова, змінювати силу і висоту голосу, інтонацію, правильно розставити наголос, використовувати ігрові дії. Дитині повинні бути знайомі, зрозумілі дії і представлені в казці тварини. Якщо казка довга для вашої дитини, її можна скоротити, а потім поступово подовжувати. Коли розповідаєте казку повторно, бажано супроводжувати її ілюстраціями, окремо наклеєними на картон чи намальованими, а також показом фігурок настільного театру. Для розвитку творчості, нестандартного мислення можна показати казку за допомогою замінників персонажів ( наприклад, у казці «Теремок» усіх тварин зобразити кружечками різного кольору: мишка – маленький сірий кружок, жабка – маленький зелений кружок, вовк теж сірий кружок, але великий і т, д.) Потім, коли ви будете розповідати казку, запропонуйте дитині маніпулювати замінниками. Це допоможе дитині вичленити сюжет, відтворити дії в їх логічній послідовності.

За допомогою замінників зручно запропонувати завдання на самостійне придумування нових варіантів та епізодів казки. Про всі кружки відомо, який з них кого зображує – вовк, де заєць, де лисиця… Та ось з’являється новий кружок, дорослий підводить його до теремка. Як ти думаєш, хто міг би ще прийти до теремка? Що він запитає? Що йому скажуть у відповідь?

До казок, де всі епізоди однотипні, не важко придумати новий варіант. Поступово діти вчаться придумувати нові варіанти казок. Де кожний наступний епізод, істотно відрізняється від попереднього.

Потрібно розповідати, читати, не поспішаючи, просто, задушевно, звертаючись безпосередньо до малюка. Своїм читанням, лагідно промовляючи добре і навпаки – зле, ви викличете співчуття до доброго.

Закінчивши читання, дайте дитині подумати. Хай побуде під враженням і осмислити зміст. Створіть умови, щоб під час читання, що дитина не відволікалась, щоб ніхто і ніщо не заважало їй зосередитись Слід привчити дитину до того, що слухати – це важливо і серйозно, цікаво для неї.. Ніякої користі не приносить читання під час їжі. Це шкідливо – відволікає малюка від їжі, заважає сприймати образи. 

Казку можна драматизувати. Для цього організуйте однолітків, друзів вашої дитини. В інших випадках можна драматизувати казку за допомогою членів сім’ї. Наприклад, у сім’ї можна розіграти казку Л. Толстого « Три ведмеді». Зрозуміло, тато буде  Михайлом Івановичем, мама – Настасією Петрівною, а син – Мишуткою. Хтось із дорослих буде читати текст від автора.. Завдання дитини не просто в тому, щоб «відбарабанити» свої слова. Треба навчити її передавати їх інтонацію. Якщо у Толстого написано «заверещав так, наче його ріжуть», малюк повинен зуміти це відтворити. Тут уже й дорослим доведеться постаратись: від виразності їх читання залежить загальний настрій, який передається дитині.

Бесіда за змістом прочитаної  казки, допоможе збагатити мову дитини. Вона повинна проходити цікаво, емоційно.

Хай у вашій сім’ї стане традицією читання дітям в слух. Таке спілкування залишає слід в душі дитини на все життя, виховує любов до книги - джерела знань, розширює кругозір, виховує естетично.

Практичне виконання завдань.

Завдання 1.

Батькам пропонується об’єднатися в підгрупи, і розіграти за допомогою кружків одну з казок, рекомендованих для дітей молодшого дошкільного віку.

Завдання 2.

Батькам пропонується об’єднатися в три підгрупи, і розіграти драматизацію однієї з запропонованих казок.

(Казки «Колобок», «Червона Шапочка», «Рукавичка»)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конкурсна гра «Показуха»

За участю батьків

 

Правила гри.

У грі приймають участь 2 команди.

Обирається журі у складі 3 чоловік.

Гра має 4тури. Для кожного туру окремі завдання. За кожну правильну відповідь команда отримує 10 балів. Перемагає команда , яка набрала більшу кількість балів.

Ведучий готує карти з назвами казок (для кожної команди окремо), тексти пісень казкових героїв, карти зі словами-назвами казкових героїв або чарівних предметів.

Хід гри

Ведучий пропонує об’єднатися у команди.

Кожна команда придумує свій девіз.

Розминка (10 сек.)

Кожна команда по черзі показує жестами свій девіз, інша відгадує.

І тур «Забавлянки»(30 сек) – 1 бал

 Завдання одному з членів команди показати мімікою та жестами назву казки : «Пан Коцький», «Коза Дереза».

ІІ тур «Малювалки» -2 бали

 Завдання одному з членів команди намалювати (для того, щоб відгадали інші члени своєї команди) пісню казкового героя:

 1 – пісня Колобка, 2 –  Кози Дерези, 3 – матінки Івасика Телесика, 4 – котика з казки «Котик і Півник» .

ІІІ тур «Добавлялки» Один з членів команди повинен показати мімікою та жестами назви чарівних речей: летючий корабель, яйце-райце, дивна сопілка, шапка-невидимка.

ІV тур «Обганялки»

Кожній команді пропонується 10 слів-назв казкових героїв. Один з членів команди показує своїй команді мімікою та жестами слова-назви казкових героїв. Інші відгадують.

Перемагає та команда, яка за одну хвилину відгадає більше слів.

За кожне слово 1 бал.( 1)

Кобиляча голова, Колобок, чабанець, котик, півник, мишка - шкряботушка, Телесик, Кривенька качечка, Вовчик-братик, солом’яний бичок.

2) Лисичка-сестричка, Кирило Кожум’яка, Котигорошко, Скороход, Обпивайло, Морозенко, Жар-птиця, Царівна- жаба, Воронячий цар, Курочка Ряба.

Журі підраховує бали. Називає команду, яка перемогла.

Команда переможець отримує приз.

 

 

 

 

doc
Додано
1 лютого 2023
Переглядів
2005
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку