Конспект заняття «Народні символи України» для дітей старшого дошкільного віку

Про матеріал
Мета: розширити та закріпити знання дітей про національні символи; продовжувати знайомити з історією України; формувати бажання якомога більше дізнатися про історичне минуле своєї Батьківщини; поглибити знання дітей про значення народний символів – оберегів; закріпити знання малих форм народної творчості; викликати цікавість до народних традицій; виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дітей з національними символами, історією України, бажання берегти народні звичаї, традиції; розвивати діалогічне мовлення, мислення дітей, пам'ять, увагу, уяву; естетичні почуття; вправляти дітей у знаходження парних картинок; продовжувати вчити слухати віршований текст, складати речення з певним словом; активізувати в словнику дітей назви народних символів (верба, калина, віночок, вишиванка, рушник), ввести поняття оберіг, назви кольорів.
Перегляд файлу

Конспект заняття

«Народні символи України» для дітей старшого дошкільного віку

 

Мета: розширити та закріпити знання дітей про національні символи; продовжувати знайомити з історією України; формувати бажання якомога більше дізнатися про історичне минуле своєї Батьківщини; поглибити знання дітей про значення народний символів – оберегів; закріпити знання малих форм народної творчості; викликати цікавість до народних традицій; виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дітей з національними символами, історією України, бажання берегти народні звичаї, традиції; розвивати діалогічне мовлення, мислення дітей, пам'ять, увагу, уяву; естетичні почуття; вправляти дітей у знаходження парних картинок; продовжувати вчити слухати віршований текст, складати речення з певним словом; активізувати в словнику дітей назви народних символів (верба, калина, віночок, вишиванка, рушник), ввести поняття оберіг, назви кольорів.  Матеріал: зразки українського фольклору, вишитий рушник, вишиванка, картинки (слайди) із зображенням калини та верби, віночок, картинки до гри

«Знайди пару», обладнання для виконання зображувальних завдань. 

 

Хід заняття:

Вихователь:

-Я прочитаю вам вірш, а ви уважно слухайте і потім розповісте мені про що він. 

 

Де Україна? (Ю. Шкрумеляк)

Україна в давній славі,

В козацьких пригодах,

На заквітчаних левадах, В рідних синіх водах.

Україна в тих долинах

І високих горах,

На степах буйних, широких У гаях, у борах.

Україна в білих селах,

У густих садочках,

У хрещатому барвінку, У синіх квіточках.

Україна в рідній мові

І в пісні прекрасній, 

Україна в рідній школі, В майбутності ясній.

Україна в чистих хатах,

І в сільській церковці,  У дитячому серденьку, В розумній головці.

Україна в ясних зорях,

В сонці, що над нами,  І в очах добрячих, ясних Рідненької мами.

 

Вихователь:

-         Про що цей вірш? Де поет бачить Україну? Чи згодні ви з ним? (Відповіді дітей)

-         З давніх-давен український народ зберігав свої традиції, створював обереги. Ви вже знаєте, що існують українські народні символи. Пригадаймо, що вони означають для нашого народу. Про один із цих символів я загадаю вам загадку.

Проливала дрібні сльози молода дівиця,

Полоскала довгі коси у чистій водиці. (Верба).

-         Так, це верба. (Виставляє картинку з зображенням верби). Чому ж це дерево так шанують в Україні? Здавна існує традиція висаджувати вербу на городі та біля ставка, криниці. Вона оберігає джерельця та річки від замулювання. У народі кажуть: «Там, де живе верба, живе і вода». А ще з верби робили ясла для худоби, плели кошики. Гілкою верби вітають зі святом Вербної неділі. «Будь здоровий, як вода, а рости, як верба», - приказували, злегка вдаряючи людину вербовою гілочкою. Засушену гілку освяченої верби зберігали протягом року, у відварі таких гілочок купали дитину. Верба має цілющі властивості, вона рятує від болю. Верба й донині є символом України. 

-         Далі ми поговоримо ще про один символ. Про нього ви вже багато знаєте і самі зможете про неї розповісти. Та спочатку відгадайте загадку.

У вінку зеленолистім, 

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина).

-         Так, це калина. Розкажіть мені про неї. (Розповідають троє-четверо дітей). Справді, ви багато знаєте про цей український народний символ. А я ще хочу розповісти вам, що калина – символ вірності України та нескореності. Верба – символ рідного дому, близьких та рідних людей. Недарма у народі кажуть: «Без верби і калини нема України».  

-         Про вербу та калину існує багато приказок і прислів’їв. Чи знаєте ви якісь із них?

 

 

 

Приказки та прислів’я про вербу і калину Де росте верба, там джерельна вода.

Де срібна вербиця – там здорова водиця.

Калина – одвічний символ України. 

Дівчина красива, як у лузі калина. Дівчинка у вінку – наче калина у цвіту. 

 

Динамічна пауза «Ой, є в лісі калина»

Діти виконують рухи на вибір вихователя під однойменну українську пісеньку. Вихователь:

Це були рослини-обереги українського народу. А зараз ми перейдемо до оберегів, які виготовляють самі українці ще з сивої данини. Це, звичайно, вишиті рушники та сорочки. Подивіться, які вони гарні. У кожній місцевості нашої країни рушники та сорочки вишивають по-своєму: використовують нитки різних кольорів; десь вишивають рослинні елементи, а десь – геометричні візерунки. Але в будь-якій вишивці закладено побажання щасливої долі, доброго здоров’я, вишивані обереги покликані захищати людину від усяких негараздів. «Хай стелиться вам доля рушниками!» - казали, бажаючи людині щастя. 

-         Ви дізнались багато нового, а тепер пропоную вам розважитись і пограти у гру «Знайди пару».

 

Дидактична гра «Знайди пару»

Кожна дитина отримує по 5-6 карток із зображенням рушників із різними візерунками. При цьому серед картинок є 1-2 пари однакових рушників.

Завдання дітей  - знайти ці пари.  Вихователь:

-         Скажіть, а про який ще український народний оберіг ми не згадали? (Діти висловлюють свої думки). Так, про український віночок. Послухайте вірш про нього.  

 

Український віночок (В. Кленц)

Зробила я віночок

Із квітів та стрічок,

Піду в нім танцювати Веселий гопачок.

 

…Хоч квіти паперові,

Та їхні кольори Дарують гарний настрій Всій нашій дітворі.

 

Я лагідно торкаю

Цю ніжність і красу.

Свою веселу вдачу До кожного несу.

 

Вихователь: (показує віночок). Кількість квіточок у вінку дівчини змінювалась від 4 до 12 в міру того, як дівчина росла. Кожна квітка у вінку має своє значення. А ще до віночка прив’язували кольорову стрічку. Вони мали бути трохи довшими від волосся, заплетеного в косу, щоб оберігати від недобрих поглядів. Кольори стрічок також символічні:

Жовта – символ сонця;

Зелена – краси та молодості;

Жовтогаряча – символ хліба; Рожева – символ достатку; Червона – символ краси. 

А зараз я пропоную вам скласти речення зі словом «віночок». 

 

Дидактична гра «Склади речення»

Діти з допомогою вихователя складають речення зі словом віночок. 

Вихователь:

Сьогодні ви згадали те, що вам було відомо про народні символи, і дізналися багато нового. Я дуже хотіла намалювати до цього заняття українські обереги, але не встигла. Допоможете мені домалювати їх? (Відповіді дітей).

Вихователь показує дітям незавершені малюнки:

Гілки верби без пухнастих «котиків». Завдання: з вати зробити пухнасті «котики» на гілках.

Кущ калини з гронами без ягідок. Завдання: намалювати ягідки ватними паличками.  

Рушник із частковими елементами візерунка. Завдання: домалювати візерунок.  

Віночок без стрічок. Завдання: домалювати стрічки.

Кожна дитина самостійно обирає вид роботи, матеріали для її виконання. Після завершення роботи вихователь підбиває підсумки. 

 

 

 

 

 

pdf
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
8902
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку