Конспект заняття
«Народні символи України» для дітей старшого дошкільного віку
Мета: розширити та закріпити знання дітей про національні символи; продовжувати знайомити з історією України; формувати бажання якомога більше дізнатися про історичне минуле своєї Батьківщини; поглибити знання дітей про значення народний символів – оберегів; закріпити знання малих форм народної творчості; викликати цікавість до народних традицій; виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дітей з національними символами, історією України, бажання берегти народні звичаї, традиції; розвивати діалогічне мовлення, мислення дітей, пам'ять, увагу, уяву; естетичні почуття; вправляти дітей у знаходження парних картинок; продовжувати вчити слухати віршований текст, складати речення з певним словом; активізувати в словнику дітей назви народних символів (верба, калина, віночок, вишиванка, рушник), ввести поняття оберіг, назви кольорів. Матеріал: зразки українського фольклору, вишитий рушник, вишиванка, картинки (слайди) із зображенням калини та верби, віночок, картинки до гри
«Знайди пару», обладнання для виконання зображувальних завдань.
Хід заняття:
Вихователь:
-Я прочитаю вам вірш, а ви уважно слухайте і потім розповісте мені про що він.
Де Україна? (Ю. Шкрумеляк)
Україна в давній славі,
В козацьких пригодах,
На заквітчаних левадах, В рідних синіх водах.
Україна в тих долинах
І високих горах,
На степах буйних, широких У гаях, у борах.
Україна в білих селах,
У густих садочках,
У хрещатому барвінку, У синіх квіточках.
Україна в рідній мові
І в пісні прекрасній,
Україна в рідній школі, В майбутності ясній.
Україна в чистих хатах,
І в сільській церковці, У дитячому серденьку, В розумній головці.
Україна в ясних зорях,
В сонці, що над нами, І в очах добрячих, ясних Рідненької мами.
Вихователь:
- Про що цей вірш? Де поет бачить Україну? Чи згодні ви з ним? (Відповіді дітей)
- З давніх-давен український народ зберігав свої традиції, створював обереги. Ви вже знаєте, що існують українські народні символи. Пригадаймо, що вони означають для нашого народу. Про один із цих символів я загадаю вам загадку.
Проливала дрібні сльози молода дівиця,
Полоскала довгі коси у чистій водиці. (Верба).
- Так, це верба. (Виставляє картинку з зображенням верби). Чому ж це дерево так шанують в Україні? Здавна існує традиція висаджувати вербу на городі та біля ставка, криниці. Вона оберігає джерельця та річки від замулювання. У народі кажуть: «Там, де живе верба, живе і вода». А ще з верби робили ясла для худоби, плели кошики. Гілкою верби вітають зі святом Вербної неділі. «Будь здоровий, як вода, а рости, як верба», - приказували, злегка вдаряючи людину вербовою гілочкою. Засушену гілку освяченої верби зберігали протягом року, у відварі таких гілочок купали дитину. Верба має цілющі властивості, вона рятує від болю. Верба й донині є символом України.
- Далі ми поговоримо ще про один символ. Про нього ви вже багато знаєте і самі зможете про неї розповісти. Та спочатку відгадайте загадку.
У вінку зеленолистім,
У червоному намисті
Видивляється у воду
На свою хорошу вроду. (Калина).
- Так, це калина. Розкажіть мені про неї. (Розповідають троє-четверо дітей). Справді, ви багато знаєте про цей український народний символ. А я ще хочу розповісти вам, що калина – символ вірності України та нескореності. Верба – символ рідного дому, близьких та рідних людей. Недарма у народі кажуть: «Без верби і калини нема України».
- Про вербу та калину існує багато приказок і прислів’їв. Чи знаєте ви якісь із них?
Приказки та прислів’я про вербу і калину Де росте верба, там джерельна вода.
Де срібна вербиця – там здорова водиця.
Калина – одвічний символ України.
Дівчина красива, як у лузі калина. Дівчинка у вінку – наче калина у цвіту.
Динамічна пауза «Ой, є в лісі калина»
Діти виконують рухи на вибір вихователя під однойменну українську пісеньку. Вихователь:
Це були рослини-обереги українського народу. А зараз ми перейдемо до оберегів, які виготовляють самі українці ще з сивої данини. Це, звичайно, вишиті рушники та сорочки. Подивіться, які вони гарні. У кожній місцевості нашої країни рушники та сорочки вишивають по-своєму: використовують нитки різних кольорів; десь вишивають рослинні елементи, а десь – геометричні візерунки. Але в будь-якій вишивці закладено побажання щасливої долі, доброго здоров’я, вишивані обереги покликані захищати людину від усяких негараздів. «Хай стелиться вам доля рушниками!» - казали, бажаючи людині щастя.
- Ви дізнались багато нового, а тепер пропоную вам розважитись і пограти у гру «Знайди пару».
Дидактична гра «Знайди пару»
Кожна дитина отримує по 5-6 карток із зображенням рушників із різними візерунками. При цьому серед картинок є 1-2 пари однакових рушників.
Завдання дітей - знайти ці пари. Вихователь:
- Скажіть, а про який ще український народний оберіг ми не згадали? (Діти висловлюють свої думки). Так, про український віночок. Послухайте вірш про нього.
Український віночок (В. Кленц)
Зробила я віночок
Із квітів та стрічок,
Піду в нім танцювати Веселий гопачок.
…Хоч квіти паперові,
Та їхні кольори Дарують гарний настрій Всій нашій дітворі.
Я лагідно торкаю
Цю ніжність і красу.
Свою веселу вдачу До кожного несу.
Вихователь: (показує віночок). Кількість квіточок у вінку дівчини змінювалась від 4 до 12 в міру того, як дівчина росла. Кожна квітка у вінку має своє значення. А ще до віночка прив’язували кольорову стрічку. Вони мали бути трохи довшими від волосся, заплетеного в косу, щоб оберігати від недобрих поглядів. Кольори стрічок також символічні:
Жовта – символ сонця;
Зелена – краси та молодості;
Жовтогаряча – символ хліба; Рожева – символ достатку; Червона – символ краси.
А зараз я пропоную вам скласти речення зі словом «віночок».
Дидактична гра «Склади речення»
Діти з допомогою вихователя складають речення зі словом віночок.
Вихователь:
Сьогодні ви згадали те, що вам було відомо про народні символи, і дізналися багато нового. Я дуже хотіла намалювати до цього заняття українські обереги, але не встигла. Допоможете мені домалювати їх? (Відповіді дітей).
Вихователь показує дітям незавершені малюнки:
Гілки верби без пухнастих «котиків». Завдання: з вати зробити пухнасті «котики» на гілках.
Кущ калини з гронами без ягідок. Завдання: намалювати ягідки ватними паличками.
Рушник із частковими елементами візерунка. Завдання: домалювати візерунок.
Віночок без стрічок. Завдання: домалювати стрічки.
Кожна дитина самостійно обирає вид роботи, матеріали для її виконання. Після завершення роботи вихователь підбиває підсумки.