Заняття №7.
Навчання рідної мови та розвиток мовлення для дітей молодшого дошкільного віку
Тема. «Фрукти. Ягоди».
Мета. Вчити дітей впізнавати предмети за суттєвими признаками, правильно їх називати та виокремлювати характерні ознаки, якості і властивості предметів, відповідати на питання «Який?». Вправляти дітей у вживанні родового відмінку множини іменників. Збагачувати мову дітей фразеологізмами: «Так смачно – за вуха не відтягнеш». Продовжувати вчити дітей складати спільно з дорослим коротенькі описові розповіді про фрукти. Розвивати спостережливість. Сприяти розвиткові елементарної оцінно-контрольної діяльності. Виховувати культуру спілкування.
Хід заняття.
1частина. Комунікативна діяльність
Доброго дня, дітки. Сьогодні ми з вами продовжуємо наші заняття з розвитку мовлення. І ми з вами продовжуємо з вами розмовляти нашою рідною українською мовою.
Погляньте, малята, хто до нас сьогодні завітав, аби погратися з вами? Чи хочете ви знову зустрітися з зайчиком Грайликом? Він до нас уже заходив на інші заняття, пам’ятаєте? І приносив багато цікавинок. Тож ми з радістю зустрінемо нашого гостя, так малята?
2 частина. Етап пізнавальної діяльності.
Подивіться, дітки, а що це зайчик несе в лапках? Так, вірно, у нього в лапках яблуко. А яблуко це овоч, чи фрукт? Звісно, це фрукт. А де ростуть яблука? Так, яблука ростуть на дереві. А як називається дерево, на якому ростуть яблука? Вірно, це дерево називається яблуня. Повторіть за мною, малята. Яблуня. Пригадайте і скажіть, як називається місце, де росте багато фруктових дерев? Так, це фруктовий сад, вірно мої любі.
Дітки, нам зайчик Грайлик приніс багато картинок, давайте їх розглянемо. Давайте подивимось на наші картинки і скажемо, які дерева ростуть у саду? У саду ростуть вишні. Повторюйте, у саду ростуть вишні. А це який фрукт? Так, це абрикос. В саду ростуть абрикоси. Молодці. А це що за дерево? Так, це - дерево – груша. У саду ростуть груші. Повторіть , малята, у саду ростуть груші. Молодці. Погляньте , малята, які смаколики назбирав зайчик Грайлик. Так це ж ягоди, малята. Ми з вами знаємо, що фрукти ростуть на деревах. А де ж ростуть ягоди? А ягоди ростуть на кущі. Чи знаєте ви, як називається місце, де багато кущів з ягодами? Так, це ягідник. Повторіть, діти, ягідник. А які ягоди там можуть рости? Вірно, малина, червона та чорна смородина, ожина, аґрус. Молодці, малята, добре.
(Фізкультурна хвилинка)
А зараз я пропоную вам, малята, трошечки відпочити і послухати пісню про фрукти і ягоди. А також з нашими героями можна і потанцювати.
3 частина. Перетворювальна діяльність
Дітки, так скажіть мені, де ростуть ягоди? Вірно, ягоди ростуть у ягіднику.
Давайте, малята, ми зараз розкажемо про ягоди, і пограємо у гру « Які бувають ягоди?». Ягоди які бувають? Маленькі, яскраві, запашні, соковиті. А іще які? Солодкі, кислі.
А наш зайчик Грайлик полюбляє не тільки ягоди і фрукти, а і соки з них. Він вирішив показати нам найулюбленіші свої соки.
Дидактична гра «Які ви знаєте соки?»
Дітям по черзі демонструються картинки з фруктами та ягодами і стаканом соку різного кольору і проводиться обговорення цих картинок.
Який це фрукт, малята? Так, це яблуко. А як називається сік із яблук? Вірно, яблучний сік.
А це що за ягідка? Так, це полуниця. А сік з полуниці, яку має назву? Полуничний.
А на цьому малюночку, який фрукт зображений? Вірно, вишня. А сік із вишні можна назвати як? Звісно, вишневий.
А як ви вважаєте, що це за фрукт? Так, це абрикос. А як можна назвати сік з абрикосів? Вірно, абрикосовий сік.
А тепер, малята, назвіть будь ласка, всі ці соки самостійно. Чудова робота, молодці.
Скажіть, дітки, а ви полюбляєте фруктові та ягідні соки? А наш зайчик їх просто обожнює, і говорить, що вони такі смачні і корисні, що за вуха не відтягнеш. Малята, а як ви розумієте цей вислів? Так, це означає, що дуже смачно.
4 частина. Оцінно-контрольна діяльність.
Підсумок:
Малята, зайчику Грайлику дуже сподобалось з вами гратися. І він просить пригадати, про що ми розмовляли на занятті? Де ростуть фрукти?
А де ростуть ягоди? Які соки полюбляє Зайчик Грайлик?
Запитання до дітей на формування оцінно-контрольних дій:
Чого навчилися?
Що нового довідалися?
Що запам’яталось найбільше?
і він вам дякує за чудову роботу і прощається з вами. І я теж з вами прощаюсь, і кажу вам до побачення.