Заняття №10.
Навчання рідної мови та розвиток мовлення з дітьми молодшого дошкільного віку.
Тема. «Свійські тварини».
Мета. Познайомити дітей зі словами назвами свійських тварин (кішка, собака). Дати уявлення про їх зовнішній вигляд та характерні повадки. Вправляти у вживанні дієслів. Збагатити словник дітей іменниками, прикметникам (кішка, кошенята, собака, муркотіти, грати , бігати, дрімати, їсти). Розвивати діалогічне мовлення, пам’ять, увагу. Виховувати інтерес та повагу до домашніх тварин.
Хід заняття.
1частина. Комунікативна діяльність
Добрий день, малята. Рада вас вітати на нашому занятті з розвитку мовлення. А про кого ми сьогодні будемо розмовляти , ви дізнаєтесь з моїх загадок. Слухайте уважно та відгадуйте їх.
у кого лапки з подушками?
Як ступає, ніхто не чує,
Тихо крадучись полює.
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від…… (кішки)
Вірно, малята, ось така загадка про кішку. А кішки бувають різні , і про них ми сьогодні поговоримо.
Його робота усім відома
Він охоронець дома.
І в день і в ніч свій голос подає,
Щоб знали, у дворі господар є
Так, вірно, малята, відгадали. Це собака. Собаки теж бувають різні, і про них ми сьогодні теж поговоримо.
2 частина. Етап пізнавальної діяльності.
Подивіться, малята, які гарні собачки та кішечки до нас сьогодні завітали. А скажіть мені будь ласка, малята, чи знаєте ви , чим корисні собака і кішка? Так, вірно, собака стереже будинок, в кішка ловить мишей. Діти, а скажіть мені, а де живуть собака і кішка? Так, вони можуть жити у квартирі, або вдома – в будинку. І через те, що ці тварини живуть удома, їх і називають – домашні, або свійські тварини.
Дітки, а що вміє робити кішка? Подумайте. Кішка вміє бігати, дрімати, їсти, гратися. А ще кішка вміє муркотіти.
А що ж вміє робити собака? А собака вміє гавкати, гратися, бігати, кусатися. А ще – стерегти будинок.
(Фізкультурна хвилинка)
А зараз ми трошки відпочинимо і зробимо гімнастику для пальчиків.
Пальчикова гімнастика «Апельсин» (діти виконують рухи пальцями , як показано на відео)
Ми ділили апельсин,
Багато нас , а він – один.
Ця часточка для їжака.
Ця часточка для стрижа.
Ця часточка для качат.
Ця часточка для кошенят.
Ця часточка для бобра.
А для вовка – шкуринка.
Вовчик злий іде сюди.
Розбігаймось, хто куди.
Чудово відпочили. До зустрічі.
3 частина. Перетворювальна діяльність
Малята, а зараз я пропоную вам розглянути картину, яка називається «Кішка з кошенятами». Дітки, подивіться на картину і скажіть, хто на ній зображений?. Так, це киця, а біля киці її дітки, маленькі кошенята. А тепер ви скажіть, як називають дитинчат кішки? Подумайте. Вірно, маленькі кошенята. А як кішка про них піклується? Давайте подумаємо, і скажемо. Кішка їх годує, кішка їх вмиває язичком, бачите. Кішка з ними грається, кішка їх вчить ловити мишей. Ось така кішка навчає своїх маленьких кошенят.
Киця любить як по спинці
Гладжу киценьку свою.
Як даю я їй гостинці,
кашку, молочко даю.
Киця сердиться на мене,
Як смикну її за хвіст.
Очі робляться зелені.
І не п’є тоді, й не їсть.
Ось такий віршик. Дітки, а скажіть мені, чи можна кішку смикати за хвіст? Ну звісно ж, ні. Їй дуже боляче, і цього робити не треба. А що кішка любить, малята? Так, вона дуже любить, коли її гладять по спинці. А на що вона сердиться? Про це ми вже з вами поговорили.
Малята, а скажіть мені, мама кішка одна, чи їх багато? Так, мама кішка одна. А кошенят скільки, малята? Так, кошенят багато. Мама кішка велика, а кошенята які? А ну скажіть мені, дітки. Так, кошенята, маленькі. А що роблять кошенята? Дивіться, руде кошеня збирається пити молочко з тарілочки. Полосате кошеня лежить біля мами кішки, гріється біля неї. А те кошеня, що біля стіни, що воно робить? Так, це кошеня грається з клубочками ниток. Повторіть , малята, все те, що ми розказали про кішку та про її кошенят, своїм батькам.
4 частина. Оцінно-контрольна діяльність.
Підсумок.
Давайте пригадаємо, про кого ми сьогодні розмовляли на занятті?
Як називалась картина, яку ми з вами розглядали? А скільки на ній було кошенят?
Запитання до дітей на формування оцінно-контрольних дій:
Чого навчилися?
Що нового довідалися?
А наше заняття, малята, закінчується. Я пишаюся вами. Ви молодці. До побачення.