Конспект заняття секції "Українська мова" МАН Тема. "Вимова голосних і приголосних звуків"

Про матеріал
То тому, наскільки красиво і правильно уміє висловлювати думки людина, судять про рівень її освіченості, формується до неї відповідне ставлення. Від уміння говорити нерідко залежить успіх, авторитет, кар'єра. Дана розробка має на меті систематизувати знання здобувачів освіти про норми літературної мови, а саме повторити норми вимови голосних і приголосних звуків та поглибити вміння визначати і виправляти допущені в усному мовленні орфоепічні помилки.
Перегляд файлу

Тема. Норми вимови. Вимова голосних і приголосних звуків

Лексична тема: Мова – наша зброя

Мета:

навчальна – систематизувати знання про норми літературної мови; повторити норми вимови голосних і приголосних звуків; поглибити вміння визначати і виправляти допущені в усному мовленні орфоепічні помилки;

розвивальна – розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення; удосконалювати орфоепічні вміння школярів;

виховна – за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати у школярів повагу до краси рідної мови.

Тип заняття:  повторення здобутих знань.

Методи та прийоми: евристична бесіда, спостереження над мовним матеріалом із елементами дослідження,  робота з мініпідручником, розповідь учителя, орфоепічна вправа «Скоромовка», дослідження-трансформація, дослідження-диференціація, дослідження-відновлення, гра «Знайди помилку!», технологія «Мікрофон», тестові завдання.

Обладнання: роздавальний матеріал, мініпідручник.

Міжпредметні та міжмистецькі зв’язки: українська література, усна народна творчість.

Внутрішньопредметні зв’язки: орфоепія, орфографія, лексикологія, фразеологія, синтаксис, стилістика.

Хід заняття

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.

Евристична бесіда.

  •  Які розділи мовознавства ви знаєте? Що вивчає кожний із них?

Здобувачі освіти:

Фонетика – вивчає звуковий склад мови.

Фонологія – вивчає структуру звукового складу мови (мовленнєві одиниці та засоби) і їхнє функціонування в мовній системі.

Граматика – вивчає будову мови.

Морфологія – вивчає явища, що характеризують граматичну природу слова як граматичної одиниці мови.

Синтаксис – вивчає словосполучення та речення, їх будову, типи й об'єднання в надфразні одиниці.

Лексикологія – вивчає лексику (словниковий склад мови)

Фразеологія – вивчає лексично неподільні поєднання слів.

Лексикографія – наука про укладання словників.

Стилістика – вивчає стилі мови.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: «Заговори, щоб я тебе побачив» – ці слова належать Сократу, і хоч сказані вони багато століть тому, не втратили цінності й зараз, бо, справді, по тому, наскільки красиво і правильно уміє висловлювати думки людина, судять про рівень її освіченості, формується  до неї відповідне ставлення. Від уміння говорити нерідко залежить успіх, авторитет, кар'єра.

ІV. Сприйняття і засвоєння здобувачами освіти навчального матеріалу

1. Спостереження над мовним матеріалом з елементами дослідження. (завдання 1 у мініпідручнику).

Виразно прочитати текст, звертаючи увагу на правильну вимову виділених слів. Усно відповісти на питання, що є останнім реченням тексту.

Мова людська – невичерпна скарбниця. Вона володіє таким запасом різноманітних засобів для оформлення думки, здійснення комунікативних актів, реалізації естетичних потреб і етичних норм, що ми навіть за все життя осягнути до дна цей запас не зможемо. Тому усі засоби, які є досконалим інструментом формування думки і почуття, знаряддям впливу на інших людей, повинні служити людині справно. Мова глибоко пов’язана з нашим розумом.

Це – багатство, успадковане особистістю і племенем, недремна свідомість, яка нагадує і застерігає. І мовлення є характерною рисою особистості в доброму або поганому її вияві, характерною ознакою сім’ї і науки, свідченням людського благородства.

Погане мовлення – це свідчення насамперед невихованості людини, а вже потім – її неосвіченості. Згадаймо застереження К. Ушинського: «…у нас часто трапляються особи дуже розвинені, обізнані й розумні, які хочуть вам сказати про яку-небудь справу, але є справжніми мучениками, …набридають слухачеві, стомлюють його і часто втрачають багато в житті через те, що школа не подбала, щоб розвинути в них вчасно природний дар слова». Хіба ж це не стосується сьогоднішніх проблем виховання культури мовлення? (За Н. Бабич)

Завдання до тексту:

1. Згрупувати виділені слова за наявністю: подовження приголосних, апострофа, уподібнення приголосних за м’якістю, уподібнення приголосних за місцем і способом творення, спрощення в групах приголосних.

2. Дати характеристику вимови приголосних звуків у кожній із отриманих груп.

Коментар учителя. Подовжені приголосні вимовляються трохи протяжніше, ніж звичайно, і на письмі позначаються подвоєними буквами: обличчя – [облич:а], Ганна – [ган:а].

Приголосні перед апострофом завжди вимовляються твердо: в’юн – [вйун], м’яч – [мйач], дит’ясла – [дитйасла].                                 

Тверді приголосні [д], [т], [з], [с], [ц], [л], [н], [дз] перед наступними м’якими уподібнюються за м’якістю і вимовляються м’яко: [пов’іс’т’], [сон’ц’а].

Уподібнення приголосних за м’якістю на письмі м’яким знаком не позначається.

За способом і місцем творення найчастіше свистячі приголосні уподібнюються шиплячим і навпаки.

2. Робота з мініпідручником (опрацювання теоретичного матеріалу – завдання 2 та 3 із мініпідручника)

3. Розповідь учителя

Літературна мова – це найдосконаліша форма загальнонародної мови, яка відзначається високим ступенем нормативності. Цим літературна мова протиставляється іншим різновидам національної мови – діалектам, жаргонам, просторіччю, які мають обмежену сферу вживання.

Орфоепічна норма – це мовна норма у сфері вимови й наголосу: ходжу (не хожу), Інцидент (не інциНдент), одинАдцять (не одИнадцять); чимало пам’ятОк (не пАм’яток). Орфоепічні норми складаються історично разом із формуванням національної мови, коли в життя суспільства збільшується питома вага усного мовлення. Володіння орфоепічними нормами сприяє швидшому порозумінню людей.

У широкому розумінні орфоепічні – це норми:

власне орфоепічні (літературна вимова окремого звука, найрізноманітніших поєднань звуків);

акцентуаційні, наголошувальні;

інтонаційні.

ОСНОВНІ НОРМИ ЛІТЕРАТУРНОЇ ВИМОВИ

Вимова голосних

Звуки [а], [о], [і] в усіх позиціях вимовляються виразно і чітко.

У ненаголошеній позиції звук [е] наближається у вимові до [и], а [и] – до [е].

[веисна], [виешне′вий]

Ненаголошений [о] перед наголошеним складом з [у] та [і] може вимовлятися з незначним наближенням до [у]. У словах іншомовного походження такого наближення не відбувається.

[вода´], [додо′му]

[зоузуля], [поуріг]

Вимова приголосних

Шиплячі [ж], [ч], [ш], [дж] в українській мові тверді.

Шиплячі звуки лише злегка пом’якшуються в положенні перед [і]. Шиплячі треба вимовляти як напівпом’якшені також і тоді, коли вони подовжуються.

[н′іч], [дівча´та]

[ш’іст′], [ч’ітко]

 

 

[узб’іч’:а], [узвиш’:а]

Звук [в] вимовляється дзвінко, ніколи не замінюється глухим у кінці слова та перед глухими, не переходить у [ф]. Після голосних у кінці складів і перед приголосними та в кінці слова вимовляється як [ỹ].

[в’ітеир]

 

 

[шоỹк], [даỹно´], [буỹ]

Звук [ґ] вимовляється, на відміну від звука [г], як проривний.

[ґа´нок], [дзи´ґа], [гра´дус]

Звуки [дж], [дз] вимовляються злито, як один неподільний звук. Якщо [д] і [з] або [д] і [ж] належать до різних значущих частин слова, їх слід вимовляти як окремі звуки.

[д͡жем], [кукуру´д͡за]

[надзéмниеǐ], [п’іджиеви´тие]

Вимова абревіатур

Найчастіше абревіатура вимовляється за назвами початкових букв (ха-те-зе – ХТЗ). Однак такий підхід не завжди прийнятний, зважаючи на складність, немилозвучність вимови абревіатури, через те в окремих випадках варіантом вимови може бути просторічний, простіший (не ЕФ-ЗЕ-У, а  ФЕ-ЗЕ-У). Однак таких прикладів небагато.

Вимова абревіатур багато в чому залежить від кількості, а також розміщення голосних і приголосних звуків.

Найголовніші закономірності вимови літерних абревіатур такі:

– за звуками вимовляються ініціально­звукові абревіатури, що складаються з ініціалів типу «голосний – голосний – приголосний», «приголосний – голосний – приголосний», наприклад: ООН, ЖЕК, ЦУМ.

– літерні абревіатури, що складаються з двох або трьох приголосних та одного голосного, вимовляються за буквами, наприклад: ПТУ (пе­те­у), МГУ (ем­ге­у);

– однолітерні абревіатури з цифрами вимовляються за назвами букв: Т-34 (те­34).

Наголос

Більшість самостійних слів мають один наголос. У випадках, коли нормативними є два можливих наголоси, один з них, як правило, більш уживаний, і в словниках такий варіант ставиться на першому місці: завждИ і зАвжди.

Як і в більшості слов’янських мов, в українській наголос вільний, тобто не закріплений за якимось певним складом слова. Наголос рухомий. Це означає, що він може змінюватися в різних формах одного і того ж слова: стінА – стІни, землЯ – зЕмлі.

Словесний наголос може виконувати функцію диференціації слів або їх граматичних форм. Наголос розрізняє омографи (зАмок – замОк). Наголос також може виконувати форморозрізнювальну функцію, виступає засобом розмежування відмінкових форм іменників однини та множини: свіжі новИни  – не чув новинИ. Таким чином, український наголос має ряд особливостей, знання яких сприяє вдосконаленню усного мовлення.

V. Закріплення нового матеріалу.

1. Орфоепічна вправа «Скоромовки». (завдання 4 із мініпідручника)

Учитель: Дієвим способом відпрацювання вимови скоромовок вважається промовляння скоромовок. (школярі отримують аркуші зі скоромовками, через дві хвилини вони повинні прочитати спотиканку, правильно вимовляючи усі звуки та пояснивши вимову виділених звуків.)

1. В чаплі чорні черевички,

Чапля чапа до водички.

(Пояснити вимову звука [ч]).

2. Стриб-стриб-стриб – підстрибує по стерні рідня:

перепілка, перепел, перепеленя.

(Пояснити вимову звука [б] та [е]).

3. Летіла сова, торохтіла слова:

Чи сон це, чи слон це, а, можливо, і сонце?

(Пояснити вимову звука [о] та [ч]).

4. Годувала ґава ґавенят на ґанку,

Зготувала в горщику гарну запіканку.

(Пояснити вимову звука [г] та [ґ]).

5. Як при страхові не перестрашені,

Так при перестрахові не приперестрашені.

(Пояснити вимову звука [е] та [ш]).

6. Дзижчить над житом жвавий жук,

Бо жовтий він вдягнув кожух.

Жовтий жук купив жилет,

Джемпер, джинси та жакет.

(Пояснити вимову звука [дж], [дз], [ж], [в]).

7. Ой збирала Маргарита маргаритки на горі,

Розгубила Маргарита маргаритки на дворі.

(Пояснити вимову звука [и], [о]).

(здобувачі освіти  по черзі читають скоромовки і пояснюють вимову вказаних звуків.)

2. Виконання вправ із мініпідручника

Учитель: Виконайте вправи 5, 6, 7 із мініпідручника.

3. Дослідження-трансформація

Утворіть від поданих слів прикметники (суфіксальним або префіксально-суфіксальним способом). Поясніть звукові зміни, які відбулися, й написання утворених слів.

Тиждень, млость, пристрасть, ячмінь, користь, кореспондент, опо нент, компост, кістка, форпост, капость, хвастатися, пеститися, виїздити, улестити, шелест, без ціни.

4. Дослідження-диференціація

Поставте наголос в однозвучних словах, визначте його функцію. У разі необхідності для з’ясування значення слів скористайтеся тлумачним словником.

Виступав Богдан Петро і Михайленко Богдан, зайшли Максименко Іван Максимович і Максимович Галина Іванівна; випрасувана білизна, білизна снігу; правило правопису, швець тримає правило; виборна кампанія, виборна картопля; людська шана, людське ставлення; прошу поради, прошу заспокоїтись; засіяли поле, засіяли зорі; не зроблю помилки, неприємні помилки; не вивчила байки, цікаві байки; стояли біля деревця, садили деревця; щодня приміряти, приміряти обнову зараз; раптово розсипались черешні, по небу розсипались зорі; викопану картоплю висипали на купу, висипали картоплю з мішка.

5. Дослідження-відновлення

Поставте замість крапок (де потрібно) пропущені букви.

Ро…жарений, сміє…ся, бе…журний, ро…шарування, прині…ши, не му…ся, не порі…ся, …шити, б’є…ся, … жінкою, змиє…ься, бе…шумний, ро…шукати, ма…ч, …жувати, зустріне...ся, на дорі…ці, покликан…я, безсмерт…я, повноліт…я, повніст…ю, весіл…я, навман…я, узбереж...я, вічніст…ю, роздоріж…я, папорот…ю, дерт…ю, радіомовлен…я, засил…я, ател...є, безчест…я, ніч…ю, безліч…ю, шерст…ю, затвердін…я, дин…я.

6. Гра «Знайди помилку!»

Виправте недоліки. (додаток 1)

Учитель: Усі ви дивитеся телевізор. А чи помічали ви коли-небудь помилки у мовленні реклами, цього «рушія прогресу». Причина найчастіше полягає в тому, що відеосюжети, виготовлені в Росії, недобросовісні українські працівники рекламного бізнесу просто не вміють грамотно перекласти. І навіть складаючи тексти самотужки, не користуються послугами фахівців-філологів, як завжди, економлячи на, з їхньої точки зору, незначному – правильності українського мовлення.

VІІ. Підсумок заняття.

1. Технологія «Мікрофон»

 – Що нового ви дізналися на занятті?

Здобувачі освіти: Сьогодні на занятті ми пригадали види норм української літературної мови. Тренувалися знаходити та виправляти помилки у мовленні.

 – Який вид роботи вам найбільше сподобався?

2. Виконання тестових завдань.

1. У якому рядку в усіх словах слід писати літеру ґ?

А …орох, …азда, …осподар, …отувати, …удзик;

Б …анок, …валт, …удзь, …уральня, …ніт;

В …остювати, …ердан, …острий, ...отовність, а…рус;

Г за…адка, …отель, …отівка, …ілка, ...ості.

2. У якому рядку в усіх словах наголос падає на перший склад?

А Портфель, правдоподібний, прибудова, примайструвати, принесений;

Б Посуд, правосуддя, праслов’янський, приневолений, приносити;

В Православний, прималювати, принада, принцеса, полотно;

Н Практика, прати, парта, принцип, приятель.

3. У якому рядку в усіх словах буквосполучення дж і дз позначають один звук?

А Підзолистий, піджарити, дзвеніти, дзбан, дзенькіт;

Б Дзюркіт, джміль, джерело, дзьоб, дзеркало;

В Підживлення, джаз, кукурудза, відзвучати, джем;

Г Підзорний, підзахисний, джоуль, джазовий, підзвітний.

4. У якому рядку всі слова можуть мати подвійне наголошення при єдиному лексичному значенні?

А Насип, мука, золота, села;

Б Землі, замок, атлас, приклад;

В Усмішка, алфавіт, хворост, гостям;

Г Роботи, коса, образи, договір.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МІНІПІДРУЧНИК ДО ТЕМИ «ВИМОВА ГОЛОСНИХ

І ПРИГОЛОСНИХ ЗВУКІВ»

ЗАВДАННЯ 1

Спостереження над мовним матеріалом з елементами дослідження.

Виразно прочитати текст, звертаючи увагу на правильну вимову виділених слів. Усно відповісти на питання, що є останнім реченням тексту.

Мова людська – невичерпна скарбниця. Вона володіє таким запасом різноманітних засобів для оформлення думки, здійснення комунікативних актів, реалізації естетичних потреб і етичних норм, що ми навіть за все життя осягнути до дна цей запас не зможемо. Тому усі засоби, які є досконалим інструментом формування думки і почуття, знаряддям впливу на інших людей, повинні служити людині справно. Мова глибоко пов’язана з нашим розумом.

Це – багатство, успадковане особистістю і племенем, недремна свідомість, яка нагадує і застерігає. І мовлення є характерною рисою особистості в доброму або поганому її вияві, характерною ознакою сім’ї і науки, свідченням людського благородства.

Погане мовлення – це свідчення насамперед невихованості людини, а вже потім – її неосвіченості. Згадаймо застереження К. Ушинського: «…у нас часто трапляються особи дуже розвинені, обізнані й розумні, які хочуть вам сказати про яку-небудь справу, але є справжніми мучениками, …набридають слухачеві, стомлюють його і часто втрачають багато в житті через те, що школа не подбала, щоб розвинути в них вчасно природний дар слова». Хіба ж це не стосується сьогоднішніх проблем виховання культури мовлення? (За Н. Бабич)

Завдання до тексту:

1. Згрупувати виділені слова за наявністю: подовження приголосних, апострофа, уподібнення приголосних за м’якістю, уподібнення приголосних за місцем і способом творення, спрощення в групах приголосних.

2. Дати характеристику вимови приголосних звуків у кожній із отриманих груп.

Коментар учителя. Подовжені приголосні вимовляються трохи протяжніше, ніж звичайно, і на письмі позначаються подвоєними буквами: обличчя – [облич:а], Ганна – [ган:а].

Приголосні перед апострофом завжди вимовляються твердо: в’юн – [вйун], м’яч – [мйач], дит’ясла – [дитйасла].                                 

Тверді приголосні [д], [т], [з], [с], [ц], [л], [н], [дз] перед наступними м’якими уподібнюються за м’якістю і вимовляються м’яко: [пов’іс’т’], [сон’ц’а].

Уподібнення приголосних за м’якістю на письмі м’яким знаком не позначається.

За способом і місцем творення найчастіше свистячі приголосні уподібнюються шиплячим і навпаки.

ЗАВДАННЯ 2

ТЕОРІЯ

Літературна мова – це найдосконаліша форма загальнонародної мови, яка відзначається високим ступенем нормативності. Цим літературна мова протиставляється іншим різновидам національної мови – діалектам, жаргонам, просторіччю, які мають обмежену сферу вживання.

Орфоепічна норма – це мовна норма у сфері вимови й наголосу: ходжу (не хожу), Інцидент (не інциНдент), одинАдцять (не одИнадцять); чимало пам’ятОк (не пАм’яток). Орфоепічні норми складаються історично разом із формуванням національної мови, коли в життя суспільства збільшується питома вага усного мовлення. Володіння орфоепічними нормами сприяє швидшому порозумінню людей.

У широкому розумінні орфоепічні – це норми:

власне орфоепічні (літературна вимова окремого звука, найрізноманітніших поєднань звуків);

акцентуаційні, наголошувальні;

інтонаційні.

ЗАВДАННЯ 3

ТЕОРІЯ

ОСНОВНІ НОРМИ ЛІТЕРАТУРНОЇ ВИМОВИ

Вимова голосних

Звуки [а], [о], [і] в усіх позиціях вимовляються виразно і чітко.

У ненаголошеній позиції звук [е] наближається у вимові до [и], а [и] – до [е].

[веисна], [виешне′вий]

Ненаголошений [о] перед наголошеним складом з [у] та [і] може вимовлятися з незначним наближенням до [у]. У словах іншомовного походження такого наближення не відбувається.

[вода´], [додо′му]

[зоузуля], [поуріг]

Вимова приголосних

Шиплячі [ж], [ч], [ш], [дж] в українській мові тверді.

Шиплячі звуки лише злегка пом’якшуються в положенні перед [і]. Шиплячі треба вимовляти як напівпом’якшені також і тоді, коли вони подовжуються.

[н′іч], [дівча´та]

[ш’іст′], [ч’ітко]

 

 

[узб’іч’:а], [узвиш’:а]

Звук [в] вимовляється дзвінко, ніколи не замінюється глухим у кінці слова та перед глухими, не переходить у [ф]. Після голосних у кінці складів і перед приголосними та в кінці слова вимовляється як [ỹ].

[в’ітеир]

 

 

[шоỹк], [даỹно´], [буỹ]

Звук [ґ] вимовляється, на відміну від звука [г], як проривний.

[ґа´нок], [дзи´ґа], [гра´дус]

Звуки [дж], [дз] вимовляються злито, як один неподільний звук. Якщо [д] і [з] або [д] і [ж] належать до різних значущих частин слова, їх слід вимовляти як окремі звуки.

[д͡жем], [кукуру´д͡за]

[надзéмниеǐ], [п’іджиеви´тие]

Вимова абревіатур

Найчастіше абревіатура вимовляється за назвами початкових букв (ха-те-зе – ХТЗ). Однак такий підхід не завжди прийнятний, зважаючи на складність, немилозвучність вимови абревіатури, через те в окремих випадках варіантом вимови може бути просторічний, простіший (не ЕФ-ЗЕ-У, а  ФЕ-ЗЕ-У). Однак таких прикладів небагато.

Вимова абревіатур багато в чому залежить від кількості, а також розміщення голосних і приголосних звуків.

Найголовніші закономірності вимови літерних абревіатур такі:

– за звуками вимовляються ініціально­звукові абревіатури, що складаються з ініціалів типу «голосний – голосний – приголосний», «приголосний – голосний – приголосний», наприклад: ООН, ЖЕК, ЦУМ.

– літерні абревіатури, що складаються з двох або трьох приголосних та одного голосного, вимовляються за буквами, наприклад: ПТУ (пе­те­у), МГУ (ем­ге­у);

– однолітерні абревіатури з цифрами вимовляються за назвами букв: Т-34 (те­34).

Наголос

Більшість самостійних слів мають один наголос. У випадках, коли нормативними є два можливих наголоси, один з них, як правило, більш уживаний, і в словниках такий варіант ставиться на першому місці: завждИ і зАвжди.

Як і в більшості слов’янських мов, в українській наголос вільний, тобто не закріплений за якимось певним складом слова. Наголос рухомий. Це означає, що він може змінюватися в різних формах одного і того ж слова: стінА – стІни, землЯ – зЕмлі.

Словесний наголос може виконувати функцію диференціації слів або їх граматичних форм. Наголос розрізняє омографи (зАмок – замОк). Наголос також може виконувати форморозрізнювальну функцію, виступає засобом розмежування відмінкових форм іменників однини та множини: свіжі новИни  – не чув новинИ. Таким чином, український наголос має ряд особливостей, знання яких сприяє вдосконаленню усного мовлення.

 

ЗАВДАННЯ 4

Орфоепічна вправа «Скоромовки».

Прочитайте спотиканку, правильно вимовляючи усі звуки та пояснивши вимову виділених звуків.

1. В чаплі чорні черевички,

Чапля чапа до водички.

(Пояснити вимову звука [ч]).

2. Стриб-стриб-стриб – підстрибує по стерні рідня:

перепілка, перепел, перепеленя.

(Пояснити вимову звука [б] та [е]).

3. Летіла сова, торохтіла слова:

Чи сон це, чи слон це, а, можливо, і сонце?

(Пояснити вимову звука [о] та [ч]).

4. Годувала ґава ґавенят на ґанку,

Зготувала в горщику гарну запіканку.

(Пояснити вимову звука [г] та [ґ]).

5. Як при страхові не перестрашені,

Так при перестрахові не приперестрашені.

(Пояснити вимову звука [е] та [ш]).

6. Дзижчить над житом жвавий жук,

Бо жовтий він вдягнув кожух.

Жовтий жук купив жилет,

Джемпер, джинси та жакет.

(Пояснити вимову звука [дж], [дз], [ж], [в]).

7. Ой збирала Маргарита маргаритки на горі,

Розгубила Маргарита маргаритки на дворі.

(Пояснити вимову звука [и], [о]).

ЗАВДАННЯ 5

Дослідження-трансформація.

Утворіть від поданих слів прикметники (суфіксальним або префіксально-суфіксальним способом). Поясніть звукові зміни, які відбулися, й написання утворених слів.

Тиждень, млость, пристрасть, ячмінь, користь, кореспондент, опо нент, компост, кістка, форпост, капость, хвастатися, пеститися, виїздити, улестити, шелест, без ціни.

ЗАВДАННЯ 6

Дослідження-диференціація.

Поставте наголос в однозвучних словах, визначте його функцію. У разі необхідності для з’ясування значення слів скористайтеся тлумачним словником.

Виступав Богдан Петро і Михайленко Богдан, зайшли Максименко Іван Максимович і Максимович Галина Іванівна; випрасувана білизна, білизна снігу; правило правопису, швець тримає правило; виборна кампанія, виборна картопля; людська шана, людське ставлення; прошу поради, прошу заспокоїтись; засіяли поле, засіяли зорі; не зроблю помилки, неприємні помилки; не вивчила байки, цікаві байки; стояли біля деревця, садили деревця; щодня приміряти, приміряти обнову зараз; раптово розсипались черешні, по небу розсипались зорі; викопану картоплю висипали на купу, висипали картоплю з мішка.

ЗАВДАННЯ 7

Дослідження-відновлення.

Поставте замість крапок (де потрібно) пропущені букви.

Ро…жарений, сміє…ся, бе…журний, ро…шарування, прині…ши, не му…ся, не порі…ся, …шити, б’є…ся, … жінкою, змиє…ься, бе…шумний, ро…шукати, ма…ч, …жувати, зустріне...ся, на дорі…ці, покликан…я, безсмерт…я, повноліт…я, повніст…ю, весіл…я, навман…я, узбереж...я, вічніст…ю, роздоріж…я, папорот…ю, дерт…ю, радіомовлен…я, засил…я, ател...є, безчест…я, ніч…ю, безліч…ю, шерст…ю, затвердін…я, дин…я.

ЗАВДАННЯ 8

РОБОТА З ДОДАТКОМ 1

Гра «Знайди помилку!»

Виправте недоліки. (додаток 1)

ЗАВДАННЯ 9

Виконайте тестові  завдання.

1. У якому рядку в усіх словах слід писати літеру ґ?

А ..орох, ..азда, ..осподар, ..отувати, ..удзик;

Б ..анок, ..валт, ..удзь, ..уральня, ..ніт;

В ..остювати, ..ердан, ..острий, ..отовність, а..рус;

Г За..адка, ..отель, ..отівка, ..ілка, ..ості.

2. У якому рядку в усіх словах наголос падає на перший склад?

А Портфель, правдоподібний, прибудова, примайструвати, принесений;

Б Посуд, правосуддя, праслов’янський, приневолений, приносити;

В Православний, прималювати, принада, принцеса, полотно;

Н Практика, прати, парта, принцип, приятель.

3. У якому рядку в усіх словах буквосполучення дж і дз позначають один звук?

А Підзолистий, піджарити, дзвеніти, дзбан, дзенькіт;

Б Дзюркіт, джміль, джерело, дзьоб, дзеркало;

В Підживлення, джаз, кукурудза, відзвучати, джем;

Г Підзорний, підзахисний, джоуль, джазовий, підзвітний.

4. У якому рядку всі слова можуть мати подвійне наголошення при єдиному лексичному значенні?

А Насип, мука, золота, села;

Б Землі, замок, атлас, приклад;

В Усмішка, алфавіт, хворост, гостям;

Г Роботи, коса, образи, договір.

 

 

ДОДАТОК 1

 

 

 

1

 

doc
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
26 грудня 2020
Переглядів
914
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку