Конспект заняття „Modern technologies in our life” розроблено для студентів з метою розвитку , вдосконалення навичок усного мовлення, аудіювання, здібностей до порівняння, логічного викладу думок; та розширення уявлення про прилади інформаційних технологій, їх роль у нашому житті .
Конспект заняття з англійської мови
На тему „Modern technologies in our life”
Підготувала
викладач філологічних дисциплін Різничок О.П.
Навчальна мета: навчати студентів вживати лексичні одиниці з теми в усному та писемному мовленні, розпізнавати на слух, одержувати основну інформацію з прослуханого, прочитаного, обмінюватись інформацією; розширити уявлення студентів про прилади інформаційних технологій, їх роль у нашому житті.
Розвиваюча мета: розвивати й вдосконалювати навички усного мовлення, аудіювання, здібності до порівняння, логічного викладу думок; розширити уявлення студентів про прилади інформаційних технологій, їх роль у нашому житті.
Виховна мета: сприяти розвитку толерантності при спілкуванні, заохочувати до вивчення англійської мови.
Тип заняття: комбінований.
Обладнання: комп'ютер, мультимедійний проектор, відео „Are you lost in the world like me”, „Benefits of Science and Technology”, „Do you know what nano means?” аудіо записи, картки для роботи
Попередня робота: студенти отримали попередні завдання, а саме
• Провести експеримент “One day without phone”. Результат проведеного експерименту відзняти на відео.
• Підготувати інсценізацію діалогу „In the forest”
• Знайти вислови відомих людей про сучасні технології Прочитати і перекласти текст „What's the big idea”
1. Повідомлення теми
2. Обговорення вислову „Технології роблять наш світ кращим”.
1. Назвати пристрої, якими студенти користуються. (словникова робота)
2 Скласти речення і визначити пристрій. (словникова робота)
3 Визначити пристрій, який рекламують. (аудіювання)
4 Спілкування про важливість телефону. (говоріння)
5 Перегляд відео-проекту «Один день без телефону».
6 Інсценізація діалогу «У лісі». (говоріння)
7 Ознайомлення з фразовими дієсловами. (словникова робота)
8 Заповнити пропуски в реченні фразовими дієсловами.(письмо) 9 Проект студентів «Вислови видатних людей про технології».
10 Перегляд відео « Корить технологій». (аудіювання)
11 Студенти складають список переваг використання технологій. (письмо) 12 Спілкування: майбутнє технологій та що таке нанотехнологія.
(говоріння)
13 Читання тексту про нанотехнології та виконання завдань до нього.
(читання)
14 Перегляд відео «Ти втратив світі, як я». (аудіювання)
15 Студенти складають список недоліків використання технологій.
(письмо)
III Заключна частина
Підсумок заняття
T: Good morning students! Today I would like to invite you in the world of technology.
Our theme today is “Technology in our life”. (слайд 1)
T:We can‟t imagine our modern life without the newest technologies. Gadgets make our life easier and more comfortable.
T: Read the motto of our lesson. It is very suitable for the topic of our lesson. (слайд 2)
“Technology is making the world a better place”
(Підзаголовок заняття «Технології роблять наш світ кращим»)
T:What gadgets or devices can you use every day?
Студенти розповідають якими пристроями вони користуються кожного дня T: Let`s remember the names of devices which you learned before.
На слайді фотографії електронних пристроїв : camcorder, digital camera, DVD player, games console, hard disk recorder, mobile phone, MP3 player, satellite TV
(слайд 3)
T: Finish the sentences with the missing words. Look at the screen. Read and guess the names of gadgets. (слайд 4)
If you want to make photo you can use.............................
If you need to find information you can use.....................
If you want to listen to music you can use……………….
If you want to call you can use…………………………..
If you want to watch video you can use…………………
If you want to play games you can use…………………..
Студенти складають речення і визначають назву пристрою.
T: Listen to the radio advertisements. Which devices are they advertising? (аудіо запис з рекламними оголошеннями ) Студенти прослухавши запис називають правильні відповіді (слайд 5)
T: Phones have become a vital part of everyday life. Nowadays everyone has got a mobile phone. What opportunities does the mobile phone give people? What can we do with its help?
(Студенти відповідають на запитання )
T: And the most important question for you. How long can you live without your mobile phones? (слайд 6)
(Студенти відповідають на запитання )
T:Our students made their own project “One day without phone”. Look at the screen.
(перегляд відео, яке приготували студенти)
T: Smartphone replaced many things. We don`t need to carry such things as a calculator, maps, books . But is it very reliable ? Our students make out the dialogue „”„In the forest”
(Інсценування діалогу студентами) (cлайд 7 та фонова музика ) Where`s the map?
- I didn`t bring it. I`ll use my new mobile phone instead. It`s got a satellite navigation system.
- OK, fine. So where are we?
- Just a minute. I`m trying to switch it on.
- Well, hurry up. I`m getting cold.
- I`ll lend you my coat.
- Thanks. We`re lost, aren`t we? And look at that black cloud. It`s going to rain. What are you doing?
- I`m hitting my phone. It isn`t working Do you think that will help?
- Probably not.
- Look, I`ve got a better idea. I`ll call a taxi.
- But we don`t know where we are!
T: What would you do in such situation?
(відповіді студентів)
T: What phrasal verbs can you use during the telephone conversation? Look at screen.
Ознайомлення студентів з фразовими дієсловами за темою «Телефонна розмова»
(додоток1) (слайди 8-17)
1Pick up - відповідати на дзвінок
The phone rang and rang and nobody picked up.
2 Cut off- перервати телефонну розмову
We were cut off in the middle of our conversation.
3 Hang up- повісити трубку,закінчити розмову
After I hung up I remembered what I’d wanted to say
4 Put through- з'єднати
Could you put me through to the manager, please?
5 Break up - поганий зв'язок, не чути
“Sorry, could you repeat that, please? You’re breaking up“.
6 Call back - передзвонити
She said she’d call back.
7 Hang on / Hold on- очікувати
Hang on – I’ll just see if he’s here.
8 Speak up – розмовляти голосно
Can you speak up a bit? It’s very noisy here.
9 Get through- зв'язатись , додзвонитись
I finally got through to Tom on his mobile.
T: Complete the sentences with the most suitable phrasal verb (слайд 18)
Доповнити речення фразовими дієсловами за змістом (додаток 2)
T: Technological progress has completely changed the world. If earlier we looked at the world with wide eyes, today all perception goes through gadgets. Thanks to technology, the world has become even closer. We can go to the coast of Australia, without getting up from the sofa . Or we can learn English, and our teacher will be someone Ann from
London. Technology is making our life easier. (слайд 19)
T:Watch the video „Benefits of Science and Technology”
(перегляд відео „Benefits of Science and Technology”)
T: Write the advantages of modern technology and hang them on the blackboard.
(Студенти записують переваги технологій і прикріпляють листи на дошці ) Project
T: Do want to know what prominent people think about technology? Maybe the quotes of famous people about modern technology will be useful for you. The next project our students is “Technology quotes ” (слайд 20)
(Студенти читають вислови відомих людей про сучасні технології )
T: Write the advantages of modern technology and hang them on the blackboard.
(слайд 21)
(Студенти записують переваги технологій і прикріпляють листи на дошці ) 2 Т: What do you think how technology will change in the future?
(Відповіді студентів про майбутнє технологій)
Т: Have you ever heard about nanotechnology? What does it mean? (слайд 22)
Watch the video „Do you know what nano means”
(перегляд відео „Do you know what nano means”)
T: How did you understand the nano? Where can we use nanotechnology ?
(відповіді студентів) Reading
T: Read the text “What1s the big idea?” (додаток 3)
T: Task1 Match the highlighted words in the text with the definitions .
T: Task2 Read the text carefully. Are the sentences true or false?
(Студенти читають і перекладають текст про нанотехнології та виконують завдання )
T: Most of the time of our lesson we spoke about advantages of modern technology but we`ve got negative sides too. Watch video „Are you lost in the world like me”
(перегляд відео „Are you lost in the world like me” )
T: What emotions did you feel during the watching this video?
Write all negative features of modern technology and hang them on the blackboard.
(Студенти розповідають, які емоції визвав перегляд відео та виконують завдання: насисати негативні риси сучасних технологій) (слайд 23)
T: In your opinion, are modern technology very important in our life?
Can technology change our life? How?
T:Continue the sentences:
At the lesson I learned /understood… .
I was very good at … .
It was difficult for me … .
I was surprised by… .
It was important for me …
Студенти складають речення про свої враження від заняття ” (слайд 24 ) T: Technologies is very important in our life and we can`t imagine our life without them. But we mustn`t forget that they aren`t the main thing in our life.
“Turn off the computer and turn of the life” (слайд 25)
Harvey Mackay said “Life is too short to wake up with regrets. So love the people who treat you right. Forget about those who don‟t. Believe everything happens for a reason. If you get a chance, take it. If it changes your life, let it. Nobody said life would be easy, they just promised it would most likely be worth it.”
"Життя занадто коротке, щоб прокидатися вранці з жалем. Любіть людей, які лікують вас і забудьте про тих, хто цього не робить. І повірте, на все є свої причини. Якщо ви отримуєте шанс, скористайтеся ним. Ніхто не говорив, що це буде легко, але воно того варте "Харві Маккей (слайд 26)
T: Write an essay on the topic of our lesson – “Modern technologies in our life”. T: Our lesson is over. Thanks for your good work! I believe this lesson was useful and interesting for you, and I think you are sure to make your life easier and more comfortable with the help of different modern technologies. Good luck!
Додаток 1
1 Pick up- відповідати на дзвінок
2 Cut off- перервати телефонну розмову
3 Hang up- повісити трубку,закінчити розмову
4 Put through- з'єднати
5 Break up- поганий зв'язок, не чути
6 Call back- передзвонити
7 Hang / hold on- очікувати
8 Speak up- розмовляти
9 Get through – зв'язатись , додзвонитись
Додаток 2
pick up / cut off / get through / hang up / speak up / hung up / call back / put through
|
1. „The phone‟s ringing.‟ – „I‟ll it .‟
2. Sorry, I‟ve got to go now. I‟ll you later.
3. „Could I speak to Mr Barring, please?‟ – „I‟ll you .‟
4. I tried to call you several times last night, but I couldn‟t . There must have been something wrong with the lines.
5. I was going to explain the details when suddenly we were .
6. Could you for a moment. I‟ll check the figures for you.
7. I was waiting for a couple of minutes but there was no answer, so I .
8. Sorry, I can‟t hear you very well. Could you ?
Додаток 3
WHAT‟S THE BIG IDEA?
When people try to make predictions about the future, they usually get them completely wrong, like the prediction made by T.J. Watson, the head of IBM, in 1943: “I think there may be a market for five computers in total in the world.” Today, about 45 million PCs are sold every year in the U.S.A. alone.
Nanotechnology is the science of building tiny machines so small that you cannot see them. Most scientists agree that nanotechnology will change our lives in the future, but how? It‟s difficult to predict whether this new technology will be like a wonderful dream, or a terrifying nightmare.
In 1959, Nobel prize winner scientist Richard Feynman predicted the possibility of manipulating individual atoms. In 1981, the scientists of IBM invented the first tool for atom manipulation– the tunneling microscope.
With the help of a tunneling microscope, scientists can not only see individual atoms, but also lift and move them around.
Nanotechnology uses an incredibly small scale known as a nanoscale. Even the smallest of objects look gigantic if measured on a nanoscale. A nanometre is one billionth of a meter. This is roughly a million times smaller than the full-stop mark at the end of this line.
An atom of any object measures around 0.1 nanometres. A normal adult person is about 1500 million nanometres tall. Nanotechnology also helps to make your favourite electronic gadgetssmaller and more portable. Scientists are already making nanobots- tiny robots that are smaller than a virus. In the future, doctors might be able to inject these into a patient, and the nanobots will travel around the body and repair any damage. They‟ll be able to cure almost every disease
2 Match the highlighted words in the text with the definitions below.
1 very small
2 to point to something that will happen soon
3 optical device with strongly magnifying glasses
4 person professionally engaged in science
5 new science
6 very frightening
7 injury
8 device
3 Read the text. Are the sentences true T or false F?
1 T.J.Watson was correct about the future of the PC.
2 Most scientists think that nanotechnology will be important in the future. 3 It‟s easy to predict how nanotechnology will affect our lives. 4 In 1981 a new microscope was invented by scientists.
5 A nanometre is one billionth of a meter.
6 In the future, scientists might be able to cure diseases by injecting nanobots into patients.
7 Watson was the winner of Nobel prize.
8 Nanogadgets are smaller and more portable