Відділ освіти і науки Нікопольської міської ради
КДНЗ (ясла-садок) №56 «Усмішка» комбінованого типу
Конспект
заняття з дослідницької діяльності
для дітей 6-го року життя
на тему:
«Таємниці повітря».
Підготувала:
вихователь Акимова І.В.
Нікополь
2019
Програмовий зміст:
формувати у дітей уявлення про повітря як природне середовище, про властивості повітря.
Ознайомити з однією з них – із рухом повітря (вітром).
За допомогою спостережень та дослідів підводити до самостійних висновків.
Розповісти про значення свіжого повітря для життя людини.
Продовжувати встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
Розвивати наочно-образне мислення, мовлення, увагу, спостережливість, допитливість.
Виховувати дбайливе ставлення до довкілля, наполегливість у роботі.
Обладнання:
м'ячі, здутий м'яч, насос, окуляри, логотип «Чомусики», пір'я, коктейльні трубочки, одноразові тарілки, дзеркальця, миска з водою, стаканчики і серветки по кількості дітей, пінпонгові м'ячики, стаканчик із сіллю, паличка, свічка, спіраль, пляшка з кулькою, 2 миски з холодною і гарячою водою, дві пляшки з кулькою в середині, модель легень, дві трубочки на кінцях з кульками, миска з водою, губка, стаканчик із землею, ложка, д/г «Що забруднює повітря, а що очищує», сигнальні знаки – зелені та червоні.
Хід заняття.
Вступна частина.
Під музику до зали входять діти.
В: Подивіться, діти, як гостей зібралось багато.
Треба нам їх привітати:
Прийшли ми з вами в цю кімнату,
Доброго ранку присутнім сказати,
Щоб разом всіх Вас привітати.
Бо день прекрасний настає,
Усім вам усмішки несе.
Дзінь-дзелень, дзінь-дзелень,
Починаєм новий день!
В:Ой, а де це ми з вами опинилися? Яка чудова галявина! Як тут гарно і квіти такі красиві! А повітря яке чисте і дихається так легко! Давайте ми з вами подихаємо свіжим повітрям. Діти, погляньте, тут ростуть не тільки квіти, а й і м'ячики живуть. Звідки вони взялися? (припущення дітей). А навіщо вони потрібні? Мабуть, вони хочуть з нами пограти. Візьміть, будь ласка, по одному м'ячику. Роздивіться його. Який м'ячик? (відповіді дітей) Діти, а що допомагає м'ячику бути таким пружним, стрибучим? Чим заповнений він усередині?
Ой, подивіться, а що сталося з цим м'ячиком? Чому він здувся? Що треба зробити, щоб він знову став пружним? А чим можна його накачати? Давайте спробуємо. У мене є ось такий насос. Як ви гадаєте, звідки він бере повітря і як працює? (провести аналогію з носом) А тепер ми накачаємо м'ячик. Ось, який гарний він став!
Основна частина.
В: Давайте ми з вами з'ясуємо, що ще вміє повітря.
Діти, давайте уявімо, що ми перетворилися на насоси. За допомогою трубочок будемо дмухати на пір'я. Спочатку подивимось, що відбувається з пір'ям, коли на нього ніхто не дмухає.(відповіді)
А якщо трохи подути?
Ще сильніше?
Ось так, діти, і з'являється вітер.
Коли повітря рухається повільно, який вітер? (слабкий)
А якщо швидко? (сильний)
Діти, як ви думаєте, чи можна «зловити» повітря? Давайте перевіримо. Візьміть до рук пакетики. Які вони? (пласкі, тоненькі). А якщо ми їх відкриємо, помахаємо і закрутимо кінці? Що в них з'явиться? (повітря). А як це можна перевірити? (сильно плеснути по пакету і відбудеться маленький вибух). Чому вибухнув пакет?
Висновок: коли ми сильно стиснули пакет, повітря, що було в середині, надавило на стінки пакету і розірвало його.
В: Ось ми і перевірили, що повітря можна «зловити».
В: Діти, давайте ми з вами подихаємо повітрям. Вдихніть носиком. Яке ми вдихаємо повітря, холодне чи тепле? А яке видихаємо? Як це перевірити? Візьміть дзеркальце. Вдихніть носиком, а видихніть на дзеркальце. Що з ним сталося? Чому?
Висновок: коли ми видихаємо тепле повітря на холодне дзеркальце, на ньому з'являється пара.
В: Ось ми і з'ясували, що вдихаємо холодне повітря, а видихаємо тепле.
В: Діти, а чи знаєте ви, що у повітря ще дуже багато таємниць? Ви хочете їх розгадати? Щоб це зробити, ми зараз перетворимося на дослідників і будемо проводити досліди в нашій лабораторії «Чомусики».
Зараз ми відкриємо першу таємницю.
Я покладу серветку, вона суха, на дно стаканчика, переверну його і занурю у воду. Як ви гадаєте, серветка намокла чи залишилася сухою? Чому?
Висновок: повітря, яке було у стаканчику, не дало воді намочити серветку.
В: першу таємницю відкрили, рушаємо далі.
В: Давайте візьмемо стаканчики з водою і покладемо у них м'ячики. Що сталося? Чому він не тоне? Чим наповнений м'ячик? Що є у нього в середині? Давайте спробуємо занурити м'ячик на дно. Що відбувається? Чому?
Висновок: повітря легше води, тому м'ячик не тоне.
Молодці, діти, ще одну таємницю розкрили.
Трохи ми з вами втомилися, треба нам пограти і під музику потанцювати.
В: Готові, діти, розгадувати далі таємниці повітря?
Наступний дослід «Повітряна гірлянда».
Візьмемо склянку з сіллю, поставимо в неї паличку і повісимо на неї ось таку гірлянду. Запалимо свічку. Що відбувається? Чому?
Висновок: коли повітря нагрівається, починає швидше рухатися, і гірлянда починає кружляти.
В: Діти, а як ви гадаєте, чи можна надути кульку, що одягнена на порожню пляшку? Давайте перевіримо.
Спочатку зануримо пляшку в холодну воду. Щось відбувається?
А тепер зануримо у гарячу воду. А тепер? Кулька надувається. Чому?
Висновок: коли повітря в пляшці надувається, воно починає швидко рухатися, розширятися, і надуває кульку.
В: Зараз ми з вами влаштуємо змагання. Хто перший зможе надути кульку в пляшці?
В: Діти, чому в одній пляшці кулька надувається, а в іншій – ні?
Висновок: в одній пляшці є маленька дірочка, через яку повітря виходить, і кулька надувається. А в іншій повітрю немає куди вийти, воно тисне на кульку і не дає їй надутися.
В: Ще одна таємниця розкрита.
В: Діти, а яким повітрям ми дихаємо? Що забруднює повітря? Чим можна очистити забруднене повітря? Навіщо його очищувати?
Давайте ми з вами пограємо. Допоможемо очистити наше повітря. Роздивіться, будь ласка, картинки. У нас є веселі і сумні хмаринки. Веселі хмаринки ми покладем на об'єкти, які очищують повітря, а сумні – що забруднюють. Молодці, впоралися правильно.
А тепер я хочу вас познайомити з моделлю наших легень, як вони працюють. (перевіряємо на моделі роботу легень).
Зараз я хочу вам показати, що відбувається з нашими легенями, коли ми дихаємо брудним повітрям.
Уявімо, що вода в мисці – це повітря. Зараз воно чисте. Яке стане повітря, якщо кинути землю? У мене є губка, яка дуже схожа на наші легені. Занурюю її у брудну воду. Що відбувається?
Ось так і наші легені забруднюються від несвіжого повітря. Так чому ж треба не забруднювати повітря?
Заключна частина.
Діти, вам сподобалось розгадувати таємниці повітря?
Давайте перевіримо, що ви запам'ятали. У вас є сигнальні знаки – зелені і червоні. Я буду ставити вам запитання, якщо відповідь так, показуємо зелений, якщо ні – червоний. Починаємо.
В: Молодці, діти, ми розкрили деякі таємниці повітря. Але їх залишилося ще багато. Згодом ми їх теж розгадаємо. А зараз наша лабораторія зачиняється. Дякуємо за увагу. За добре виконану роботу хочу подарувати вам іграшки для гри з повітрям.