Конспект відкритого заняття з екології для дітей середнього дошкільного віку «Маленькі екологи»
Конспект
відкритого заняття
з екології для дітей
середнього дошкільного віку
на тему «Маленькі екологи»
Підготувала і провела
вихователь
Степанова Анастасія Ігорівна
Програмовий зміст: продовжувати вчити дітей розуміти значення дерев для життя людини, сприяти розвитку пізнавального інтересу до природи та довкілля; забезпечувати оптимальну рухову активність дітей на занятті; залучати до виконання дослідів, формувати знання про властивості паперу; розвивати зв’язне мовлення, спонукати дітей відповідати на запитання вихователя, логічне мислення, увагу, пам'ять, уяву, підтримувати інтерес до виконання завдань; виховувати у дітей гуманні почуття: доброту, любов, відповідальне, бережне ставлення до природи.
Матеріал: ІКТ, відео повідомлення від еколога, картки для завдання «Вирощуємо дерево», макети дерев та фруктів для завдання «Користь дерев», медалі еколога, папір, таз з водою, аркуш із зошита, целофанові пакети, шматочки тканини, макет дерева для рефлексії, смайлики, солодкі медалі.
Хід заняття
Сюрпризний момент:
Вихователь: - Дітки, у мене є дуже цікаве оповідання Василя Сухомлинського «Дуб під вікном», я пропоную вам його послухати. Але спочатку згадаємо, хто такий Василь Сухомлинський? Які його твори ви знаєте?
Бесіда за змістом оповідання
- Чи правильно вчинив дідусь, що не зрубав дуба? Чому?
- Дерева зрубувати не можна – це злочин.
- Не можна садити дерев близько біля будинків. Щоб виросло дерево,потрібно багато років, а хату можна збудувати за 2-3 роки.
- Дерева очищають повітря,а виділяють кисень.
- Як на вашу думку, чи потрібно насаджувати дерев? Обґрунтуйте свою відповідь. Чому?
- Ви знаєте, як називається професія людей, які спостерігають за природою та зберігають її? (екологи) Ви хочете на цьому занятті перетворитись на маленьких екологів? В мене є емблеми справжніх екологів. (Вихователь надягає дітям емблеми)
- Ось ми з вами перетворились на справжніх екологів. А я знаю, що професор з екологічного центру приготував для вас важливе повідомлення. Зверніть увагу на екран.
(На екрані з’являється відеозапис повідомлення еколога)
Еколог:
«Я професор екологічного центру, займаюсь проблемою вирубки дерев. Сталась біда, у всіх країнах, в кожному куточку світу проводиться масова вирубка лісів Проблеми лісу в тому, що зі знищенням дерев гинуть ще безліч видів рослин і тварин. Зникнення лісів поки не хвилює звичайну людину. Ви, як майбутнє покоління повинні довести та розказати всім діткам та батькам про значення дерев. Щоб це зробити, я приготував для вас цікаві завдання»
Вихователь: - Допоможемо нашому професору у цій важливій справі?
Діти: Так.
Завдання «Вирощуємо деревце»
(Педагог пропонує дітям поділитись на дві підгрупи та розставити картинки із зображенням етапів росту дерева (дерево з нирками, з квітками, з незрілими плодами, з дозрілими плодами.)
1 підгрупа викладають дерево з нирками, з квітками, з незрілими плодами, з дозрілими плодами; 2 підгрупа відтворює повний життєвий цикл дерева. Коли все виконають завдання, то на екрані з’являється правильна послідовність))
Музична фізкультхвилинка на екрані
Завдання «Вгадай дерево»
Вихователь: - Які дерева ви знаєте? (відповіді дітей)
(на екрані з’являються силуети листя з дерев, дітям потрібно вгадати з якого дерева листя, зображення листя та дерева з’являється після того, як діти вгадають)
Вихователь: Які ви молодці, як багато дерев ви знаєте, як вміло листячко впізнали.
Завдання «Користь дерев»
Вихователь: - Дерева забезпечують людство киснем. Невипадково кажуть, що ліс - легені планети. І він не тільки виробляє кисень, а й частково поглинає хімічні забруднення, очищаючи повітря. Ліс величезну роль грає і в кругообігу води. Він не тільки фільтрує її і зберігає в грунті, а й допомагає навесні під час паводків наповнювати водою струмки і ріки, перешкоджаючи заболочування місцевості. Всмоктування корінням вологи з ґрунту та інтенсивне випаровування її листям допомагає уникнути посухи.
Вихователь: - Які види дерев ви знаєте?
Діти: Садові та тропічні.
(вихователь пропонує поділитись на підгрупи і на двох мольбертах із зображенням макетів дерев, садового та тропічного, 1 підгрупі знаходити тропічні фрукти та прикріпити на тропічне дерево, а 2 підгрупі- садові фрукти прикріпити на садове дерево)
Вихователь: - Як ви вже здогадались, дерева нам приносять користь у вигляді фруктів, у яких знаходиться багато корисних вітамінів, вони нам потрібні для життя.
Завдання «Маленькі дослідники»
Вихователь: - Для того, щоб ми дізнались, що нам потрібно дослідити, пропоную відгадати загадку.
-Я білий, як сніг, дружу з олівцем.
Де він пройде, там слід кладе.
Вихователь: - Правильно! Це папір. З чого роблять папір? Правильно, з дерева. З нього роблять книги, журнали, альбоми для малювання, газети, серветки, фотографії (показ предметів) і ще багато-багато іншого. Бачите яке велике значення мають для нас дерева.
Вихователь: - У стародавні часи паперу у людей не було, але люди хотіли писати, малювати і робили вони це, викрешуючи на каміннях (показ ілюстрацій на екрані), це було важко і люди стали робити глиняні дощечки, на яких дряпали гострими паличками, але це було довго. І люди (показ ілюстрацій на екрані) стали писати на березової корі (бересті). (Показ ілюстрацій на екрані).
Але ось поступово, через багато років, люди навчилися виготовляти папір.
Вихователь: - А чому з паперу не роблять одяг? Меблі? Транспорт?
Так, тому що папір не міцний, не надійний, тонкий.
І зараз ми це перевіримо, проведемо цікаві дослідження. Я буду вам показувати, а ви повторюйте зі мною. (досліди виконуються по підгрупам)
Досвід №1
Візьмемо таз з водою і покладемо в нього спочатку серветку, а потім аркуш із зошита. Що помітили? (Показ).
Серветка спочатку намокла, а потім і аркуш із зошита.
Висновок: Значить папір намокає.
Досвід №2
Спробуйте порвати руками целофановий пакет, а тепер папір, і нам це вдалося. (Показ).
Висновок: Значить папір добре рветься.
Досвід №3
Спробуйте зім'яти рукою шматочок тканини і шматочок паперу. Тканина випросталася, а папір так і залишилася м'ятою. (Показ).
Висновок: Значить вона добре мнеться.
Досвід №4
Я пропоную вам дізнатися, чи може папір видавати звуки?
Давайте візьмемо шматочки паперу зі столу і будемо виконувати руху «Прання білизни». (Показ).
Що почули?
Папір шарудить, скрипить.
Висновок: Значить, він може видавати звуки.
Вихователь: - Давайте ще раз скажемо, що ми побачили під час дослідів над папером? (Відповіді дітей).
Тому давайте не забувати, як легко його пошкодити і тому до паперу потрібно відноситься дбайливо.
Папір дуже важливий в житті кожної людини. Діти повинні акуратно читати книги, не м'яти і не рвати листи і тоді вони прослужать дуже довго.
Дидактична вправа «Мріємо»
Вихователь: - Дітки, давайте трохи помріємо та придумаємо разом таке дерево, якого не існує. (діти придумують)
Вихователь: - А тепер я пропоную вам знайти предмети в групі, які зроблені з дерева та назвати їх.
Вихователь: - Дітки, доки ми виконували завдання надійшло ще одне повідомлення, подивіться на екран.
Еколог:
«Дітки, я весь час слідкував за вами і з впевненістю можу сказати, що ви справжні маленькі екологи, які знають важливість дерев. Дякую вам!»
Підсумок заняття.
(на екрані з’являються картинки, які символізують призначення дерев)
- Про що ми сьогодні говорили?
- Для чого потрібні дерева?
- Назвіть властивості дерева та паперу.
Рефлексія.
Вихователь: -У нас є чарівне дерево, а поруч чарівні смайлики: веселі та сумні. Якщо у вас гарний настрій після заняття і вам все сподобалось візьміть веселий смайлик, а у кого поганий настрій або щось не сподобалось- сумний, та всі разом зробимо своє дерево настрою.
Вихователь: - А ось і ті подаруночки, які передав мені еколог, ці медалі не прості, а дуже-дуже смачні.
(вихователь роздає дітям медалі-заохочення)