Тема. Зимові явища в природі.
Мета: продовжувати знайомити дітей з різними порами року; розширити знання про зміни в природі, пов’язані з приходом зими; ознайомити з різними станами води, властивостями снігу, льоду (холодний, твердий, рихлий); виховувати у дітей дбайливе ставлення до свого здоров’я взимку.
Матеріал: демонстраційний (ілюстрація «Зима»);
роздавальний (конверт з предметними картками з теми
«Зима»; 4 картки із зображенням літніх сюжетів.
Хід заняття
1.Психогімнастика.
2.Розповідь вихователя.
- Відгадайте загадку і дізнайтеся, про яку пору року ми будемо говорити сьогодні.
Сніг на полях,
Лід на річках,
Хурделиця гуляє,
Коли це буває? (Взимку)
- Як ви вважаєте, яка найхолодніша пора року? Чому? (Відповіді дітей.)
- А що змінюється в природі з приходом зими? (Відповіді дітей.)
Вихователь підсумковує відповіді дітей.
- Зима – дійсно найхолодніша пора року. Сонце взимку не зігріває землю, бо піднімається невисоко. Ви помітили, що взимку світло у приміщенні ми вмикаємо частіше і на довший час, а влітку рідше і на короткий час? Шлях сонця взимку короткий, тому і день короткий, а ніч – довга. Взимку випадає сніг. Розкажіть, який він?
(Діти добирають слова для опису снігу – холодний, м’який, білий, мокрий, пухкий, сріблястий, сухий тощо. Якщо дітям важко підібрати слова, можна запропонувати їм пограти в гру «Навпаки»: вихователь називає слово, а діти – протилежне за значенням. Наприклад: «Сонце гаряче, а сніг…(холодний)»; «Лід твердий, а сніг…(м’який); «Земля чорна, а сніг…(білий)».
Далі вихователь продовжує:
- Є ще одна ознака зими - мороз. З його допомогою сніг залишається пухким, не тане; змінюється стан води: на ставках, калюжах з’являється твердий та прозорий лід.
(На прогулянці варто звернути увагу дітей на різницю між снігом та льодом.)
Змінюється взимку і стан дерев. Ви помічали колись на деревах взимку листя? (Відповіді дітей.) Коли холодно, листя з дерев та кущів опадає. Рослинам не вистачає тепла та вологи, вони ніби засинають, не ростуть, не квітнуть узимку. Тільки сосни та ялинки залишаються зеленими.
3. Вправа «Розтанули – замерзли».
Мета вправи: закріпити поняття «твердий як лід», «м’який як сніг», розвинути уяву.
- Вправа, яку ми виконуватимемо, потребує вашої уваги. Перед виконанням вам треба буде потренуватися. Розійдіться по кімнаті. Уявіть, що ви – маленькі тверді крижинки. Я називатиму частини тіла, які поступово «розморожуються», тобто ви можете ними рухати. Інші ж частини тіла повинні залишитися нерухомими Готові? Починаємо. Ваші пальці розтанули, вони рухаються … а ось ви маєте змогу рухати руками вгору – вниз.
(Вихователь слідкує, щоб діти рухали тільки тими частинами тіла, які він називає. Після цього можна запропонувати дітям зробити все навпаки – «заморозитись» (припинити рухами певними частинами тіла) і перетворити знову на крижинки.)
4. Гра «Зима – літо»
Вихователь пропонує дітям розділитися на пари. Кожна пара отримує конверт з картками, на яких зображені зимові та літні сюжети. Діти розглядають їх.
- Назвіть, що зображено на ваших малюнках.
- Розділіть картинки на дві групи. У першій групі малюнки, на яких зображено зиму, у другій – літо. (Діти самостійно виконують завдання.)
- В якій групі більше малюнків: у першій чи у другій? (Має бути порівну.)
- Складіть невеличке оповідання про зиму, використовуючи малюнки.
Вихователь може запропонувати дітям розповідати про зиму одне одному.
6. Дослідницька робота.
Вихователь заздалегідь приносить у відерці сніг і пропонує подумати, що може з ним статися в теплій кімнаті.
- Діти, давайте подивимось, що ж сталося зі снігом. Сніг залишився пухким чи ні?(Ні.)
- Сніг змінив колір? (Так, був білим, став прозорим.)
- Сніг змінив запах чи ні? (Ні.)
- На що перетворився сніг? (На воду.)
- Якщо ми винесемо відерце з водою на вулицю,вода перетвориться на сніг? Давайте прослідкуємо.
(На прогулянці вихователь виносить відерце з водою. Коли вода перетвориться на лід,слід звернути увагу дітей на це. Варто колективно розглянути властивості льоду і снігу.)
6. Підсумок заняття.
- Які ознаки зими ви знаєте?
- Як потрібно одягатися взимку?
- На що перетворюється сніг у теплому приміщенні?
- На що перетворюється вода при холодній температурі повітря?