Конспект заняття з математики для дітей старшого дошкільного віку
з використанням блоків З.Дьєнеша
Тема: «Мандрівка в Космос»
Мета:продовжувати формувати вміння працювати з логічними блоками З. Дьєнеша, удосконалювати знання дітей про геометричні фігури, закріпити вміння класифікувати предмети за кількома властивостями (колір, форма, розмір, товщина); вміти порівнювати, класифікувати, узагальнювати та користуватися картками-символами; продовжувати вчити вирішувати логічні завдання на основі зорового сприйняття інформації та розв’язувати приклади на додавання та віднімання, розвивати навчально-пізнавальні навички - уміння слухати, слідкувати за ходом розміркувань вихователя, цілеспрямовано здійснювати елементарну інтелектуальну та практичну діяльність; розвивати логічне мислення, уяву, увагу, пам’ять, виховувати активність, самостійність; вміння розмірковувати; інтерес до логіко-математичних знань.
Обладнання: логічні блоки З.Дьєнеша (об’ємні та площинні), символи, проектор, слайд презентація
Хід заняття
Привітання:
Добрий день,
Ми вітаємось.
До гостей дорогих,
Посміхаємось!
І сьогодні обов’язково
День у всіх буде чудовий
Вихователь: Діти, чи хочете ви вирушити у цікаву подорож?
Діти, всі ви бачили вечірнє небо, яке воно? (небо зоряне, гарне,загадкове).
Який Місяць? (ясний, блискучий)
Який Місяць може бути? (тоненький серпик, або круглий).
Місяць і зорі, далекі планети і гаряче Сонце, весь неозорий простір - як ми можемо назвати одним словом? (Космос)
Я пропоную вам вирушити у космічну подорож!
На чому ми можемо відправитись в Космос? (космічному кораблі, ракеті)
Гра «Готуємо ракету»
Матеріал: обручі червоного, синього, жовтого кольорів, великий трикутник-ракета,логічні кубики, блоки Дьенеша.
Мета: формування операції класифікації та узагальненні блоків по одному-чотирьох ознаками, розвиток логічного мислення, уваги.
Опис гри: обручі розкладаються на підлозі в ряд, додається трикутник-ракета. За допомогою логічних кубиків (крім кольору) визначається умова для кожного з обручів.
Правила: Щоб вивести ракету на орбіту необхідно заповнити паливом всі три ступені ракетоносія, відповідно до умови.
Вам потрібно самостійно вибирати обруч, який ви будете заповнювати, підкидаючи кубик виберіть умову форму , розмір, колір Паливо це геометричні фігури, назвіть які:
Самостійна робота
Наша ракета до польоту в Космос готова. Кожен з вас бере один квиток та знаходить своє місце. Що вам нагадують ці квитки?(закодовану геометричну фігуру)
Дидактична гра «Знайти своє місце»
Вихователь: Одягаємо скафандри вирушаємо в політ
Ця швидка нова ракета
Для польотів на планети.
Ми у космос вирушаєм.
Що у нім-всього незнаєм,
Ми місця скоріш займаймо,
Пуск! І швидше відлітаймо!
(Перед дітьми слайд зоряного неба, де представлений маршрут, по якому вони мають подорожувати)
«Бліц-турнір»
Поки будемо летіти пограємо в «Бліц-турнір», що означає уважно слухати і швидко відповідати. Я читатиму логічні задачі вам потрібно сказати відповідь , слухаємо уважно і думаємо
Вихователь: Перед нами планета Венера. Дуже гарно на цій планеті. Але трішечки сумно я пропоную вам посадити тут чарівні квіти
Гра «Садівники»
Матеріал: обручі, картки з символами властивостей блоки Дьєнеша.
Мета: формування операції класифікації та узагальненні блоків по одному-чотирьох ознаками, розвиток логічного мислення, уваги. Визначення областей перетинання.
Опис гри: обручі розкладаються на підлозі. За допомогою карток з символами властивостей визначається умова для кожного з обручів, необхідно використовувати різні властивості, для того щоб створити можливість для перетину областей обручів.
Правила: Діти, перетворимося в садівників, які вирішили посадити красиві квіти на клумбах, в перший круг потрібно покласти всі круглі фігури, в другий - червоні, в третій всі великі фігури. Зверніть увагу, що є таке місце, де перетинаються обручі, відповідно в цьому місці фігури повинні відповідати обом умовам - бути і червоними і круглими, великими червоними, великими круглими
Молодці!Справилися з завданням . Летимо далі!
Гра «Продовж ряд»
Вихователь: Діти, ми потрапили на планету Сатурн, де пройшла піщана буря і все засипало піском та перемішало картки
Давайте разом спробуємо відновити Вам потрібно викласти ланцюжок, щоб поруч не було фігур однакових за формою, кольором,розміром.
Вихователь: Молодці ви виконали завдання!
Фізкультхвилинка
Ми у Космосі літаєм
Зараз всі відпочиваєм
Руки вгору, руки вниз
кругом себе обернись
Ми планети підкоряєм
Ну і трішки пострибаєм.
Вихователь: Ну що, відпочили? Можемо подорожувати далі?
Гра «Закодуй фігуру»
Ось ми потрапили на планету Марс .
Хто знає що це? Марсохід пересувається по поверхні Марса. Автоматичні марсоходи управляються дистанційно командами з Землі. Марсохід має послати дослідникам інформацію ,але для того щоб переслати результати досліджень інформацію потрібно зашифрувати . Допоможемо закодувати .
Гра «Яких фігур не вистачає?»
І ось ми з вами потрапили на Юпітер - найбільшу планету сонячної системи . Багато дослідників і вчених вважають , що на Юпітері цілком можливе життя, тому вони часто організовують космічні експедиції. І ось на космічній станції сталася поломка і космонавти не можуть полетіти на Землю . Допоможемо їм ? Потрібно відновити їхню апаратуру. Ваше завдання вставити фігури, яких не вистачає
Вихователь : Летимо далі. Наступна планета Уран.
Гра «Зайва фігура»
- Погляньте якась скриня, а на ній багато замків. Для того щоб її відкрити потрібно назвати яка фігура зайва і чому.
Вихователь: Молодці, впоралися із завданням !
«Мозаїка цифр»
Летимо на останню планету Нептун . Ця планета така загадкова та чарівна. Вам потрібно розкодувати фігури та розв’язати приклади. Хто в нас вийшов? Так це людина.
Молодці, ви добре попрацювали. Але час повертатися додому. Нам потрібно запустити нашу ракету за допомогою зворотної лічби. Давайте порахуємо від 10 до 1.
«Скафандр в відсік»
Ось ми і прилетіли на нашу планету Земля. А тепер скафандри потрібно розставити в відповідний відсік - кімнату.
Ось закінчилася гра,
повертатись нам пора.
Працювали ми завзято,
дуже гарні ви малята.
Ви скажіть тепер мені:
що сподобалось, що ні?