Проблема розвитку мовлення дитини завжди була однією з центральних у дошкільній освіті, тому з метою забезпечення умов для підвищення результативності корекційного процесу в роботі з дітьми дошкільного віку на ряду з традиційними методами і прийомами пропонується успішно використовувати й інноваційні технології.
Тема: «Зимові пригоди Мурчика»
Мета: розширювати уявлення дітей про зиму, її характерні ознаки; вчити відповідати на запитання, підтримувати діалог; накопичувати запас складних слів (снігопад); активізувати й збагачувати лексичний запас; продовжувати тренувати артикуляційний апарат у різних точних рухах; розвивати подовжений плавний видих, зорову та слухову увагу й пам’ять, асоціативне мислення; виховувати у дітей спостережливість, уважність, позитивне емоційне ставлення до явищ природи взимку, інтерес до художніх творів.
Матеріал: м’яка іграшка-котик, скринька, аудіозапис зі звуками зимової природи, ілюстрації із зображенням вправ до артикуляційної гімнастики, сніжинки з паперу на кожну дитину, мнемотаблиця до вірша «Білий кіт» В. Бондаренко із мнемоквадратами на липучках.
Хід заняття
І. Комунікативна діяльність.
Діти сидять півколом.
Логопед. Я зараз прочитаю вірш, а ви уважно послухайте і скажіть – про кого він?
Котик вибіг за ворота,
А на вулиці – зима!
Білий сніг і білий котик –
І кота немов нема!
Лиш на кінчику хвоста
Видно плямку у кота.
В. Бондаренко
Діти. Цей вірш про котика.
Логопед вносить в групу м’яку іграшку-котика.
Логопед. До нас у гості прийшов котик Мурчик і приніс нам чарівну скриньку. Поглянемо, що в ній? Виявляється тут зимонька заховалася. Тільки її не можна побачити, а лише можна почути.
Дидактична гра «Звуки зими»
Логопед. Заплющте очі та послухайте звуки зими. Які з них знайомі вам? Де їх можна почути?
Логопед включає аудіозапис зі звуками зимової природи:
скрип снігу під ногами, завивання хуртовини,
тріск гілок від морозу та інші звуки.
Логопед. Заглянемо іще раз у скриньку. Котик приготував нам цікаву історію та ігри. Діти, ви згодні послухати маленького Мурчика та пограти з ним?
Діти. Так, згодні.
ІІ. Пізнавальна діяльність.
Вправи на розвиток артикуляційного апарату
(з елементами біоенергопластики)
Логопед розповідає історію
і показує артикуляційні вправи.
Логопед. Прокинувся якось рано-вранці Мурчик, відкрив очі, потягнувся, вигнув спинку (вправа «Місток»). В кімнаті було тепло і затишно.
Як завжди вирішив котик поснідати:
Потім пограв Мурчик з клубочком і вирішив піти погуляти на вулицю. Відкрив двері, тільки зробив кілька кроків вперед, як його лапки провалилися під щось м’яке, холодне і біле. Злякався котик, бо такого він ще ніколи не бачив. Швидше відбіг від дверей та й сховався під ліжко.
Кожна вправа повторюється 5 – 6 разів.
Логопед. Діти, чого так злякався котик? Що він в перший раз побачив на вулиці?
Діти. Котик побачив сніг.
Логопед. Щоб Мурчик не боявся снігу, давайте всі разом розповімо йому про нього. Який буває сніг?
Діти. Сніг буває білий, холодний, мокрий, блискучий, пухкий.
Логопед. А з чого складається сніг?
Діти. Сніг складається зі сніжинок.
Логопед. Подивися, Мурчик, на сніжинку.
Логопед показує вирізану
з тонкого паперу сніжинку.
Логопед. Діти, розкажіть Мурчику, яка сніжинка?
Діти. Сніжинка легка, біла, гарна, мереживна, блискуча.
Логопед. А що сніжинки вміють робити?
Діти. Сніжинки вміють літати, кружляти, падати, танути.
Логопед. Діти, покажемо нашому котику, як вміють літати та кружляти сніжинки, подмухаємо на них.
Вправа на розвиток дихання «Сніжинки»
Діти кладуть на долоньку сніжинку,
вдихають повітря через ніс і видихають через рот.
Струмінь повітря спрямовується на сніжинку з тонкого паперу.
Щоки при цьому діти не надувають, а струміть повітря
утворюють спрямований, а не розсіяний.
Логопед. А коли багато снігу падає з неба, як це називається?
Діти. Це називається снігопад.
Логопед. Скільки снігу намело – не пройти! Давайте з вами уявимо, що йдемо в валянках по глибокому снігу. Візьмемо з собою Мурчика та покажемо йому, що нічого страшного в заметах немає.
Рухлива гра «Йдемо по глибокому снігу»
Діти йдуть важко, ліплять сніжки,
кидають сніжки один в одного, їдуть на лижах.
Логопед. Молодці, всі дійшли. А тепер обтрусіть сніг з пальто, валянок, шапки. З Мурчика теж стряхнемо сніг. Якщо сніжинки прилипнуть до чийогось одягу, то в кімнаті вони швидко розтануть.
ІІІ. Перетворювальна діяльність.
Логопед. Заглянемо іще раз у скриньку. Котик приготував нам іще одну цікаву гру.
Дидактична гра «Чого не вистачає?»
На дошці знаходиться мнемотаблиця
до вірша «Білий кіт» В. Бондаренко.
Діти за допомогою логопеда та мнемотаблиці,
що знаходиться на дошці, читають вірш.
Потім заплющують очі, а логопед у цей час
ховає один мнемоквадрат. Діти розплющують очі та пригадують,
чого саме не вистачає. Гра триває
доки діти не запам’ятають зміст вірша.
Логопед. Молодці, діти! Ви були дуже уважні і впоралися зі всіма завданнями. Розкажіть Мурчику ще раз вірш «Білий кіт» В. Бондаренко. Котик хоче запам’ятати і розповісти його своїм друзям.
Розповідь вірша «Білий кіт» В. Бондаренко
за допомогою мнемотаблиці.
ІV. Оцінно-контрольна діяльність.
Логопед. Мурчику дуже сподобалося з вами грати і він не хоче розлучатися. Давайте візьмемо його сьогодні з собою на прогулянку та й допоможемо маленькому звикнути до снігу. А чи сподобалося вам грати з котиком? В яку гру ви хотіли б ще пограти?