Тема самоосвіти "Формування пізнавальних інтересів дошкільнят "

Про матеріал

Розробка матеріалу самоосвіти вчителя - дефектолога в умовах спеціального до шкільного навчального закладу. Даний документ містить матеріал для роботи з дітьми які мають порушення психічного розвитку та вади мовлення.

Перегляд файлу

Формування пізнавальних інтересів дошкільнят

 

Далеко не все захоплює нас однаковою мірою. Тому ставлення до навколишніх предметів та явищ вибіркове. Наш інтерес насамперед пов’язаний з тим, у чому відчуваємо потребу, що має для нас особливе значення. Лише коли той чи інший предмет, явище, подія, вид діяльності уявляються важливими, значними, тоді з особливим захопленням пізнаємо його або віддаємо йому свою увагу. Якщо хтось, прагнучи заглибитись у сутність предмета, віддається пошуковій діяльності, такий інтерес розглядають як пізнавальний. Тут пошук невідомого, непізнанного спирається на вже сформовані знання. Бажання пізнати нове, пояснити незрозуміле, заглибитись у сутність предметів і явищ свідчить про наявність пізнавальних інтересів. Формування їх слід починати саме з дошкільного віку, оскільки вони активно взаємодіють з системою цілісних орієнтацій, з метою та результатами діяльності, відображають інтелект, волю, почуття особистості, а також є необхідною передумовою готовності до навчання у школі.

Формуючись і розвиваючись пізнавальний інтерес переходить ряд етапів, які належить враховувати у роботі з дітьми. Динаміка його розвитку така.

Перший етап. Пізнавальний інтерес має споглядальний характер. Переважає емоційний структурний компонент. Завдання вихователя: викликати інтерес, зацікавити дитину.

 

Другий етап. Пізнавальний інтерес має оцінний характер. Переважає пізнавальний компонент. Завдання вихователя: розширювати обсяг інформації.

 

Третій етап. Пізнавальний інтерес має дійовий характер. Переважає вольовий структурний компонент. Завдання вихователя: розвивати свідоме ставлення до пізнання.

 

Особливістю роботи дошкільного закладу є створення навчально-ігрового середовища як провідного чинника розвитку дитини за її інтересами. Добір предметів, які оточують дітей, має сприяти розвиткові їхньої діяльності відповідно до динаміки і збагачення зацікавлень.

Організована вихователем діяльність має захоплювати малих, дарувати їм радість, викликати задоволення. Важливо виховувати у них пізнавальні інтереси і потреби: вчити оволодівати загальними засобами дій при розв’язанні практичних або пізнавальних завдань; поступово підводити до самостійного віднаходження цих засобів; формувати самоконтроль за виконанням своїх дій, який передбачає: впізнання відомого змісту, спровоковане відтворення його (прямі відповіді на запитання вихователя), самостійне відтворення, творче вибіркове використання відомого змісту в нових умовах.

Малі задовольняють свої інтереси у діяльності, яку обирають самостійно, особливо якщо вона нова і цікава. Забезпечить її організація навчально-ігрового середовища – інформативного й різнобічного, комплексного і тематичного, динамічного і мобільного, дійового і невичерпного, варіативного і близького до побуту дітей, здатного задовольняти потребу у новому. Таку змогу дають програми виховання і навчання дошкільнят, які ставлять завдання обладнати центри самостійної активної діяльності, де діти можуть у вільний від занять час чимось зайнятися на свій розсуд.

Орієнтовані завдання на формування у старших дошкільнят різних структурних компонентів пізнавального інтересу поза заняттями у відповідно організованому навчально-ігровому середовищі.

  1. Центр мистецької діяльності.
  2. Центр ігор з кубиками та блоками.
  3. Центр театралізованих ігор.
  4. Центр навчання грамоти.
  5. Математичний центр.
  6. Медичний центр.
  7. Центр ігор з піском та водою.
  8. Науковий центр (дослідницький).
  9. Центр приготування їжі.

 

docx
Додано
9 лютого 2018
Переглядів
2707
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку