Конспект заняття з народознавства середня група

Про матеріал
Тема: Чарівна вишиванка. Програмовий зміст : ознайомити дітей із цінною промисловою культурою -льон, як матеріалом для шиття сорочок. Розкрити красу українських вишивок, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, їх видів і форм; поглибити і розширити знання про символічне значення української сорочки-вишиванки, звичаї і обряди, пов’язані з нею. Розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, вміння будувати поширені речення. Виховувати гордість за свою країну, викликати стійкий інтерес до звичаїв українського народу, його оберегів і побуту;
Перегляд файлу

Піщанський заклад дошкільної освіти (дитячий садок) Красноградської міської  ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

«Чарівна вишиванка»

 

 

 

 

 

 

 

 

            Конспект заняття

                                                                 з народознавства

 Вихователь:

             Душка Тетяна Анатоліївна

 

 

с.Піщанка 2021р.

 

 

Конспект заняття з народознавства  середня група

Тема: Чарівна вишиванка.

Програмовий зміст : ознайомити дітей із цінною промисловою культурою -льон, як матеріалом для  шиття сорочок. Розкрити красу українських вишивок, багатство їх кольорів, різноманітність орнаментів, їх видів і форм; поглибити і розширити знання про символічне значення української сорочки-вишиванки, звичаї і обряди, пов’язані з нею.

 Розвивати зв’язне мовлення, логічне мислення, пам’ять, увагу, вміння будувати поширені речення.

Виховувати гордість за свою країну, викликати стійкий інтерес до звичаїв

українського народу, його оберегів і побуту;

Матеріали та обладнання: український національний одяг, вишиті сорочки для хлопчиків і дівчаток,  картки з одягом  «літнім» та «зимовим»

Хід заняття:

Вихователь: - Діти, погляньте в мене є чудова гра зараз ми пограємо, але все змішалось ,мабуть тоді коли я несла до вас. Ви мені допоможете  розібрати?

Дидактична гра: «Який одяг?»

Мета:Закріпити вміння називати і класифікувати одяг на «зимовий» та «літній»; розвивати зв’язне мовлення,пам'ять,увагу; виховувати дружні стосунки під час гри.

Вихователь:  - Діти ,а вишиту сорочку  до якого одягу ми віднесемо? До літнього, чи зимового ?  (святкового).

Традиційна назва вишитої сорочки - вишиванка. Мистецтво української вишиванки славиться на весь світ ї є найбільш пізнавальним  символом нації.

Вишиті сорочки прикрашали  різними орнаментами - геометричними, рослинними і навіть зоологічними.

Вихователь: - Слухайте уважно легенду про вишиванку.

 

Легенда про вишивку

Давно був час, коли люди на землі почали вмирати від хвороби, якої ніхто

не знав. Втікали люди з сіл у ліси. Та й за ними йшла хвороба, не жаліла ні

старих, ні малих. Люди були в розпачі.

- Що робити? Як врятуватися самим і врятувати дітей від хвороби?

Та ніхто не знав, що відповісти.

Аж ось невідомо звідки прийшла в село бабця старенька і сказала:

- Беріть білі святкові сорочки і маленькими хрестиками шийте на них

зілля, що росте на нашій матінці-землі і дає нам здоров’я -мак, калину, мальву,ромашки, васильки і барвінок. Та шийте кругом -на рукавах, на грудях, на шиї.

І носіть щодня, і будете здорові. Бо передасть вам те зілля здоров’я і силу - від землі, красу і вдачу - від квітів.

Послухали люди стареньку…

З того часу відійшла хвороба за ліси і за моря і ніхто більше про неї не чув.

А люди пам’ятають слова старенької і ходять у вишиванках. Носять цю красу

донині…

Вихователь: - Давайте розглянемо наші вишиванки!

- Які зображення, символи, геометричні фігури ви бачите?

- Пряма горизонтальна лінія -означає землю, горизонтальна хвиляста -

воду, трикутник -гори, круг - сонце.

У рослинному орнаменті завжди вишивали довге тонке стебло – щоб

життя було довгим і щасливим; на стеблі – квіточки і листочки – це діточки і

мамина любов. Різняться вишиванки також і кольорам: червоний колір – це

любов мами до дитини, зелений – колір молодості і краси, життя і здоров’я,

чорний – колір землі і смутку, блакитний – колір неба і води.

Фізкультхвилинка:

Хто ж там, хто вже стомився

І наліво нахилився?

Треба всім нам встати,

Фізкультхвилинку почати.

Щось не хочеться сидіти,

Трохи треба відпочити.

Руки вгору,руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки

І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть,

Плесніть діти кілька раз,

За роботу – все гаразд.

Вихователь: - Діти, які ви знаєте вірші про вишиванку?

Діти: Мама вишила мені квітами сорочку.

Квіти гарні, весняні: - На, вдягай, синочку!

В нитці – сонце золоте, пелюстки багряні,

Ласка мамина цвіте в тому вишиванні!

Вишиваночку візьму, швидко одягнуся.

Підійду і обійму я свою матусю.

 

Я для братика Іванка

Вишиваю вишиванку

Квіточками вишила,

Щоб цвіла, як вишенька.

В цій сорочці наш Іванко

Буде сам, як вишиванка.

 

Під вербою в холодочку

Шила дівчина сорочку.

- Глянь, - татусю, це тобі –

Квіти ніжні, голубі.

На манишці, комірці

Сяють, наче промінці.

Сказав мені мій тато,

Що у мами скоро свято.

Я ж так його чекаю

І хустинку вишиваю.

Шовковими нитками

Для рідної, для мами.

 

Вихователь: Сорочку берегли, як зіницю ока. Адже вона була на просто

одягом, а деяким містичним і магічним предметом, оберегом, який охороняв

людину від бід і негараздів. Прилучення до сорочки починалося з раннього

дитинства. Першу сорочку шили з тканини, яку подарували хрещені батьки під

час обряду хрещення. В подальшому житті сорочка супроводжувала людину

протягом всього життєвого шляху і була невід’ємною частиною обрядів,

Існує велика кількість прикмет стосовно вишивання сорочок.

Однією з важливих прикмет є прикмета про вибір орнаменту. Його ні в

якому разі не можна було повторювати, щоб не перейняти чужу долю.

Вихователь: - Діти, які ви знаєте прикмети, приказки, пов’язані з вишитими сорочками?

Діти: Як мати рідненька – то й сорочка біленька.

Як не вміє дівка прясти, шити, вишивати – буде вік свій дівувати.

Рукав - як писанка, а личко - як маків цвіт.

Вміє шити - вишивати, і гарних пісень співати.

Якщо дощ намочив одягнену перший раз сорочку – на багатство.

Вихователь:

Сучасна вишиванка встановлює зв'язок з попередніми поколіннями.

Справжня українська колоритна барвиста сорочка, виготовлена з льону та

вишита вручну, оздоблена національним орнаментом та виконана різними

техніками вишивання втілює всю родючість української землі та щедрість і

гостинність українського народу.

Одягайте частіше білу сорочку вдома і відчувайте, як вона дає вам снаги і

здоров’я, краси і ніжності.

Дидактична гра - вікторина «Що ти знаєш про вишиванку?»

Дітям пропонується зробити вибір відповіді з двох названих у тексті запитання варіантів. Гра проводиться в досить швидкому темпі.

Вишиванка- це українська спідниця чи сорочка?

Для вишиванки беруть біле чи зелене полотно?

Вишиванку оздоблює вишивальниця чи швачка?

Дівоча й хлопчача вишиванки однакові чи дещо відрізняються?

Вишиванки оздоблюють візерунками чи малюнками?

Вишиванка - це модний одяг чи давній оберіг?

Підсумок заняття : Вишивати й носити сорочки – вишиванки – це один із давніх звичаїв нашого народу. А наші українські звичаї треба знати, щоб берегти їх та пишатися ними.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
29 жовтня 2021
Переглядів
7603
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку