Конспект заняття з розвитку мовлення і культури мовленнєвого спілкування та ознайомлення із природним довкіллям
Тема : « Сорока – Білобока та ґудзики»
Мета: розвивати: зв’язне мовлення, слухову та зорову увагу, пам’ять, логічне мислення, дрібну та загальну моторику; формувати лексичну складову мовлення, активізувати та поширювати у дітей предметний, прикметниковий та дієслівний словник; інтерес до природного довкілля, до казкових героїв, вміння працювати самостійно та в колективі; розвивати зорову пам’ять та увагу, формувати розумові операції аналізу та синтезу через ігрову та конструктивну діяльність;
навчати: удосконалювати артикуляційно – голосовий і дихальний апарат; виділяти окремі частини предметів, знаходити їх на проханням вихователя; вчити чітко промовляти слова та речення;
виховувати: потребу у мовленнєвому спілкуванні, як основи формування мовленнєвої активності; інтерес до ігрових завдань, навички культури спілкування; викликати позитивні емоції у процесі гри; наполегливість в роботі, бажання працювати та закінчувати роботу до кінця.
Матеріал: гніздо сороки – білобоки, крижані ґудзики, гостинці – цукерки, картинки з зображенням птахів, гра «З чого можна пташці зробити гніздо», ляльки з лялькового театру, силуети одягу та ґудзики; дидактичні ігри « Добав словечко», «Прикрась одяг», « Сорока – красуня», « Збери гніздо»; пальчикова гімнастика « Ґудзиковий масаж»; психогімнастика « Даруємо посмішку»; фізкультхвилинка « Ми тупаємо трішки».
Словникова робота: збагачувати словник дітей іменниками та прикметниками; активізувати та поширювати словник дітей з лексичних тем; поповнити активний словник дітей образними поетично – художніми виразами, і словами – синонімами.
Хід заняття
Діти заходять до групи. В групі знаходяться гості.
І. Організаційний момент.
- Діти, сьогодні до нас завітало багато гостей. Привітаймося!
- Добрий день! Подаруймо нашим гостям веселий настрій і чарівні посмішки.
Психогімнасика « Даруємо посмішку».
Наша посмішка весела, наша посмішка чарівна
Ось тримайте ви її, посміхайтеся завжди!
ІІ. Основна частина.
- Діти, ви помітили в нашій групі щось нове? Незвичайне? ( так, це гніздо).
- Це гніздо великої пташки. Воно велике.
- А якщо маленьке? ( то гніздечко).
- А ще можна назвати : кубло, кубельце. Повторімо: гніздо, гніздечко, кубло, кубельце.
- А з чого зроблено гніздо?
Д/г « З чого пташка робить гніздечко?».
Мета: діти розповідають із чого пташка робить гніздо ( гілочки, соломи, пір’ячко).
Гра « Збери гніздо».
Мета: діти повинні вірно підібрати частини з матеріалом, за допомогою якого пташка може збудувати собі гніздечко.
- Гарне гніздечко ви зробили. Діти, а віршик який ви зараз послухаєте допоможе вам здогадатися, для якої пташки це гніздечко.
( Вихователь читає віршик та кладе ґудзики у гніздо).
Сорока – красуня у лісі літала
Ґудзик знайшла, в гніздо заховала.
- Про кого цей вірш? ( про сороку).
- Що заховала сорока? ( ґудзики).
- Знайдіть зображення сороки на дошці( на дошці картинки з зображенням 5 – 6 птахів, серед них сорока).
- А як ви її впізнали? ( діти описують сороку).
- Що робить сорока? ( літає, скрекоче, крилами махає, їжу шукає, гніздечко своє охороняє).
- Давайте і ми посадимо Сороку – Білобоку у своє гніздечко, хай вона туди ґудзики збирає.
- А як в казках називають сороку? ( Сорока – білобока).
- Чому білобока? ( в неї білі боки).
Мовна гра « Добав словечко».
Мета: вихователь показує іграшки казкових героїв з лялькового театру, діти їх називають.
Лисичка – сестричка; вовчик – сірий бочок; їжачок – хитрячок; мишка –ворушка; жабка – скрекотушка; зайчик – побігайчик; півник – голосисте горлечко; ведмедик – клишоногий; Баба Яга – кістяна нога, Сорока – Білобока.
- Діти, а де використовують ґудзики? На якому одязі є ґудзики?
- Що можна робити з ґудзиками? ( застібати, розстібати, пришити, заховати, знайти, відірвати).
Д/г « Прикрась одяг».
- А ще ґудзиками можна прикрашати та оздоблювати одяг. Зараз кожен з вас буде майстром і прикрасить одяг, але спочатку ми зробимо ґудзиковий масаж:
Тремо ґудзик у долоньках, ось так, ось так.
Потім коло ми малюємо, наші ручки масажуємо.
- А тепер до роботи. Прикрашаємо одяг. ( на столах у дітей лежать силуети з зображенням одягу та різнокольорові ґудзики. Діти прикрашають одяг, а вихователь проводить індивідуальну роботу, задає дітям питання: Який одяг прикрашаєш? Якого кольору одяг? Якого кольору ґудзики?).
- Молодці, гарні вийшли у нас роботи.
- Покажімо Білобокій, як ми прикрасили одяг.
Фізкультхвилинка « Ми тупаємо трішки».
Ми тупаємо трішки : туп – туп - туп
Ми плескаємо трішки : хлоп – хлоп – хлоп
А тепер ми повернемось
І всі разом посміхнемось.
Сюрпризний момент. Стук у двері. Вихователь заносить посилку для дітей ( дослід з ґудзиками, льодом та теплою водою).
- Діти, подивімось, що в посилці? (виймає крижані ґудзики, розглядаємо уважно).
- Ці ґудзики напевно для нашої Сороки прислали.
- Але гудзики потрапили в крижану пастку. Які вони? ( маленькі, малесенькі, холодні, заморожені).
- А який лід? ( крижаний, холодний, мокрий, прозорий, міцний).
- Але ми не можемо такі ґудзики Сороці віддати, визвольмо ґудзики з полону.
Гра « Тепле повітря».
Мета: діти дмухають на лід і зігрівають своїм подихом.
- Не виходить? Що ще можна зробити? ( покласти крижинки в теплу воду).
Поки ґудзики вибираються з « крижаного полону», ми пограємось ось такими ґудзиками. Які вони? (великі, різнокольорові,темні, світлі, блискучі, гладенькі).
Д/г « Прикрась ґудзик».
Мета: діти шнурують великі ґудзики.
Індивідуальна робота: Якого кольору шнурочок?( зеленого). А що ще може бути зеленого кольору? (ялинка, травичка). Червоного? ( яблучко, помідор). Жовтого? ( сонечко, курчатко). Синього? ( небо, водичка).
- Молодці! З завданням справились.
- Діти, а давайте подивимось, чи звільнились наші ґудзики з крижаного полону? Візьміть ложечку і дістаньте ґудзики зі стаканчика та положіть на тарілочку.
- Вони змінили колір? Вони стали іншої форми? ( вони такі ж, красиві й міцні, як були до крижаного полону, тому що наші ґудзики не бояться ні холоду, ні льоду, ні гарячої води).
- Віддаймо ці ґудзики нашій Сороці.
ІІІ. Підсумкова частина.
- Молодці! Все зробили вірно, визволили ґудзики з полону, віддали їх Сороці.
- А вона за це, надіслала нам подарунки.
1,2,3,4 – оченята всі закрили
1,2,3,4 – оченята всі відкрили.
З’являється скринька з цукерками « Ґудзиками».
Вихователь роздає дітям цукерки.
- А зараз давайте попрощаємось з гостями, і підемо відпочивати.