Комунальний заклад дошкільної освіти
(ясла – садок) № 257
Криворізької міської ради
Конспект заняття
з пізнавального розвитку
для дітей старшої групи
на тему:
«Добро врятує світ»
Підготувала:
вихователь гр.№4 КЗДО № 257
Токар Т.М.
Кривий Ріг
«Добро врятує світ»
Мета: поглибити знання дітей про такі моральні категорії, як доброта, вдячність. Формувати морально-етичні уявлення та адекватні форми поведінки, переконання про те, що добре жити з добрими людьми.
Збагачувати внутрішній світ дитини позитивними емоціями. Вправляти в умінні правильно виражати свої почуття.
Розвивати оцінні навички, вміння дітей оволодівати адекватними формами прояву своїх почуттів у спілкуванні.
Виховувати у дітей бажання бути приємними людьми, бажання творити добро, добрі вчинки, бути доброзичливими, щирими, проявляти співчуття, доброту, піклування.
Акцентувати увагу дітей на їхніх позитивних рисах, а не на недоліках. Активізувати в мовленні дітей ввічливі слова.
Матеріал: клубок ниток, валентинка, червоні та чорні сердечка, збірка прислів’їв та приказок про доброту, музика, свічка, склянка, ножиці, клей, пензлі, серветки, кольоровий папір та картон.
Підготовка дітей: читали казки про добрі та погані вчинки, проводили бесіди про добро і зло, про ввічливість, розгляд ілюстрацій про добрі вчинки, розігрування та обговорення ситуацій про добрі та погані звички та вчинки.
Підготовка вихователя: склала конспект заняття, вивчила з дітьми прислів’я та приказки про доброту, гімн доброти, розглядали ілюстрації, грали в дидактичні ігри «Квітка добрих справ», «Добре-погано», приготувала костюм для доброти, облаштувала кімнату для заняття.
Хід заняття:
Діти заходять до зали, вітаються з гостями.(добрий день)
-
Діти, що ви тільки що зробили? (привіталися з гостями)
-
Діти, зустрівши на вулиці друга, що ви йому скажете? (доброго дня, привіт!).Так , ви привітаєтесь. Молодці, усе це слова привітання. Чемні люди завжди вітаються, бажають одне одному здоров’я, доброго дня, ранку.
-
Що означає – «здрастуй» ? Таке гарне слово. Все тому, що здрастуй – значить «будь здоровий».
-
Подивіться, що у мене в руках?
-
Вірно, це валентинка.
-
А ви знаєте, коли дарують валентинки?
-
Вірно, валентинки дарують на Свято Валентина, в День закоханих.
-
Що ж це за свято? Це свято святкують 14 лютого. Це день , коли говорять про любов, доброту, щирість, за що люблять. В цей день виховується толерантність, людяність. Тож і ми сьогодні поговоримо про доброту, добрі вчинки.
Вихователь:
-
Діти, подивіться, що в мене в руках? (клубок ниток)
-
Той, кому він в руки попаде,
Добре слово всім нехай назве.
Вправа «Поділися добрим словом».
Діти стають разом з вихователем у коло, передають одне одному клубочок, по черзі називають добре слово і намотуючи ниточку на палець, утворюють нитяне коло.
Вихователь:
-
Подивіться, у нас утворився ланцюжок добрих, щирих слів. А чи змінився від них ваш настрій?
-
У мене на серці стало приємно і тепло. А у вас?
-
Давайте змотаємо наш добрий клубочок і нехай тепер він буде у нас в групі. А якщо комусь стане сумно, чи будуть потрібні щирі слова, він може трохи потримати клубочок у руках – і одразу пригадати їх.
-
Скажіть, а вам завжди весело? Чи трапляються такі дні, коли ви чимось засмучені?
-
Чому людині може бути погано? (якщо її хтось образив, чи просто стало сумно, чи щось трапилось).
-
А як ми можемо дізнатись, що людині погано на душі? (коли очі сумні, коли вона не усміхається, коли плаче).
-
А як можна допомогти людині, якій погано? (запропонувати свою допомогу, спробувати розважити її, розвеселити, зробити подарунок, пригостити смачним, поділитися іграшкою, пожаліти тощо).
-
Діти, на що схожа доброта? (в неї мамині усміхнені очі, ніжні та ласкаві бабусині руки, помірно суворий погляд батька).
-
Де живе доброта? (людському серці).
-
Чим займається? (добрими справами).
-
Якого кольору може бути?
-
Вона тепла чи холодна?
-
Де ми можемо її побачити?
Вихователь розповідає:
За синіми морями, дрімучими лісами, високими горами живе її величність Доброта. Вона намагається зробити світ добрішим. А тому завжди серед людей приходить до них на допомогу без нагадування і благань. Доброта вміє розділити і радість , і горе з рідними і друзями та просто з незнайомими людьми. Щодня, тільки на небі з’явиться ласкаве сонечко, вона розсіває свої зерна – зерна доброти у дитячих душах.
(чується спокійна музика, заходе дівчина-Доброта. Вона роздає дітям червоні валентинки у формі сердечка, що символізують любов і доброту людського серця).
Доброта:
-
Добрий день, діти, я – Доброта. Я потрапила до вас, бо знаю, що ви добрі і гарні діти і тому подарувала вам ці сердечка як символ самих світлих і добрих почуттів, такі як любов, вірність, дружба і звичайно доброта.
-
Я прийшла не одна, із собою я принесла свічечку. Погляньте, яка в неї вогняна зачіска. Вам приємно дивитися на її полум’я? А якщо піднести руки ближче до вогника, що ми відчуваємо? (тепло).
-
Як ви гадаєте, чи може людина світитися , як свічка і дарувати світло та тепло? (так). За якої умови це може статися? (коли людина робить добрі справи, гарні вчинки).
Вихователь:
-
У доброї людини очі сяють, як зорі, а своїми добрими вчинками вона заспокоює, ніби притягує до себе. Якщо накрити її скляним ковпаком (вихователь накриває свічку склянкою), то побачимо світло є, а тепла не відчуваємо. Запалена свічка – добра , щира людина, а свічка, накрита склянкою – це людина , яка дбає тільки про себе.
Доброта:
-
Нехай ця свічка залишається з вами і нагадує, якою людиною треба бути.
Вихователь:
Та поруч із Добротою живуть слуги Зла, Жорстокості, Злість, Лінь, Сварка і Байдужість. Вони шукають серед дітей собі друзів.
(звучить сувора музика , забігає хлопчик, який символізує Зло, Жорстокість, Злість, Лінь, Сварку і Байдужість.)
Хлопчик:
-
Я –жорстокість, я – злість, я – лінь, і сварка я, і байдужість я.
Закликаю нічого не пробачати,
чорну злість у собі завжди зберігати,
не допомагайте рідним, друзям,
не вчіться гарному,
ніколи не піддавайтесь,
завжди сперечайтесь,
зростайте , дітки, байдужими,
інших зневажайте,
про себе тільки дбайте,
на чуже горе уваги не звертайте,
чорне сердечко у собі плекайте.
(хлопчик роздає чорні сердечка дітям).
Вихователь:
-
Діти, чи сподобались вам подарунки? Давайте викинемо у мішок для сміття погані почуття та вчинки.
Вправа «Цього треба позбутися».
(Діти називають те , чого б бажали позбутися і викидають чорні сердечка у мішок.)
Доброта:
-
Мої маленькі друзі, не слухайте цього хлопчика. Він думками , словами, діями може завдати болю кожному з нас.
Вихователь:
-
Давайте цього хлопчика запросимо пограти з нами у гру. Може він перетвориться на доброго, чуйного хлопчика.
Гра «Ввічливо чи не ввічливо».
Вихователь:
-
Перевіримо, чи вмієте ви правильно поводитись. Якщо ви погоджуєтесь, то плескайте в долоні, а якщо - ні, то тупайте ногами.
Прибери мерщій в кімнаті,
Й чистим, вмитим за сніданком
Привітайся до матусі:
- Рідна, з добрим ранком!
У дівчаток гарні кіски,
Але надто вже малі,
А щоб більші виростали,
Ми їх тягнем до землі!
Без запрошення йди в гості,
Не вітайся там ні з ким,
І ні за що слів «будь ласка»
І «пробачте» не кажи!
Друг в біді не лишить,
Щирим словом втішить,
Отакий він, незрадливий,
Справжній друг.
Вихователь:
-
Молодці, діти, ви обрали такі чесноти, які притаманні добрим, чуйним людям. Ці люди схожі на чарівників. І кожен з нас може стати чарівником. - - Як ви думаєте, за якої умови? (робити добрі справи). Тож давайте складемо з вами «Правила доброти».
- Тож за яких умов доброта може оселитися в наших душах?
Складання «Правил доброти».
-
Дбати про слабких, маленьких, старих, хворих;
-
Не заздрити;
-
Жаліти інших, а не себе;
-
Своїми вчинками приносити радість;
-
Не завдавати болю.
Вихователь:
-
Діти, давайте з вами пригадаємо прислів’я та приказки про добро.
(діти розповідають прислів’я та приказки про добро.)
( Додаток 1.)
Вихователь:
-
Сьогодні нам було затишно і приємно. І не тільки тому, що Доброта – наша гостя подарувала нам сердечка і свічечку, яка нас зігрівала і нам світила, а тому , що в кожній дитині є доброта, кожен в нашій групі добрий і чуйний. Доброта живе в наших родинах. Подивіться, наш гість – злий хлопчик, перетворився на доброго. Не даремно в народі кажуть «Добро перемагає зло».
-
Тож давайте, діти, заспіваємо усі разом «Гімн Доброти».
( всі співають «Гімн Доброти».)
(Додаток 2)
Доброта:
-
Нехай поруч із вами усім людям буде тепло і затишно!
Вихователь:
-
А тепер, діти, давайте пройдемо з вами до нашої майстерні і виготовимо валентинки, які ви подаруєте найдорожчім людям, а найдорожчі люди на землі – це ваші батьки.
(діти виготовляють валентинки).
Додаток 1.
-
Коли тебе добрі люди шанують, шануйся сам;
-
Не одяг красить людину, а добрі діла;
-
Хто людям добра бажає, той і собі має;
-
Добрий чоловік – надійніше кам’яного мосту;
-
Від добра добра не шукають;
-
Все добре переймай, а зла уникай;
-
Добре роби, добре й буде;
-
З добрим поживеш – добре й переймеш, з лихим зійдешся – й свого позбудешся;
-
Світ не без добрих людей;
-
Хочеш собі добра – не роби нікому зла;
-
Хто добре робить, тому зло не шкодить;
-
Де є добрі люди, там біди не буде;
-
Доброго тримайся, поганого цурайся;
-
Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла й сподівайся;
-
Часок у добрі побудеш – все горе забудеш;
-
Добро не лихо, ходить тихо.
Додаток 2.
« Гімн доброти»
Добрий день вам, люди добрі,
Зичу вам добра я.
Хай без хмар життєвий обрій
Сонечком вам грає.
Поділіться добротою,
Йдіть на добре діло.
І проймуться чистотою
І душа, і тіло.
Дружать квіточка і бджілка,
Дружать море й кораблі,
Дружать в небі місяць, зірки,
Пори року на землі.
Дружбу треба поважати,
Дружбу треба берегти,
Дружать у садку малята,
Подружились я і ти.