Конспект заняття з пошуково-дослідницької діяльності для дітей старшого дошкільного віку
Тема: «Рідини навколо нас»
Мета: продовжувати знайомити дітей з світом навколо нас, зокрема з рідинами, які найчастіше використовуються у побуті. Вчити дітей розуміти поняття «Щільність», використовуючи досліди. Удосконалювати та уточнювати знання дітей про властивості рідин, розширювати уявлення про змішування рідин (вода та харчовий барвник, вода і олія). Розвивати допитливість, логічне мислення, пам'ять, пізнавальну мотивацію до пошуково-дослідницької діяльності. Виховувати бажання пізнавати навколишній світ.
Матеріали: спеціальний одяг, пластикові стаканчики, ємкості, мед, вода, олія, харчовий барвник, макаронина, цвях, аспірин, пластикові пляшки з обрізаними горловинами, паперові лійки.
Попередня робота: бесіда «Рідини навколо нас», екскурсія на кухню
Хід заняття:
Привітання:
Вихователь: діти, ми з вами нещодавно відвідували харчовий блок , що ви там бачили? (відповіді дітей). Вірно, повар готує їжу: варить, смажить, парить, випікає. Для цього він використовує різні продукти. А як ви гадаєте, чого використовується найбільше? (припущення дітей, якщо діти самі не здогадуються вихователь допомагає питаннями підвести дітей до того, що це вода). Так, вода використовується при приготуванні всі страв, а ще для того щоб вимити посуд.
А тепер погляньте на малюнок, що на ньому зображено? (мама смажить котлети). А хто знає, яка речовина потрібна, щоб смажити (олія).
Отже, для приготування їжі використовують воду та олію. Ц рідини, які мають певні властивості. Пропоную відправитись до лабораторії і дослідити їх.
(діти йдуть до лабораторії)
Вихователь: діти, погляньте у вас на столах у ємкостях налиті дві рідини, розгляньте їх, будь ласка, і скажіть, що це на вашу думку. (діти розглядають і роблять висновок, що це вода та олія).
Дослід 1.
Погляньте на три рідини: вода, олія та мед. Як ви гадаєте,яка з них має найбільшу щільність? (діти розглядають та роблять припущення, що це мед)
Вірно, мед має найбільшу щільність. Давайте поглянемо, що станеться, якщо до меду долити невелику кількість води. А щоб було цікавіше пропоную воду пофарбувати. Візьміть маленькі пластикові стаканчики з водою і додайте до них харчовий барвник, який вам подобається, ретельно перемішайте. Долийте кольорову воду через паперову лійку до меду. Що відбувається? (відповіді дітей)
Отже, мед має більшу щільність, а вода меншу, тому рідини не змішуються і вода знаходиться вгорі.
Дослід 2.
Але ж в нас залишилась ще одна рідина – це … (олія). Пропоную обережно додати олію у вашу ємкість. (Діти беруть олію у маленькому пластиковому стаканчику і додають до ємкості). Що відбувається? (відповіді дітей)
Отже, олія не змішалася з водою та медом, тому що має найменша щільність. Погляньте яка незвичайна вежа з рідин у нас вийшла.
Фізкультхвилинка
Дослід 3
Вихователь: діти, а давайте поглянемо як будуть взаємодіяти між собою тверді речовини та рідини. У вас на столі є залізні цвяхи, обережно опустіть їх у ємкість з рідинами. Що відбувається? (відповіді дітей), а тепер опустіть макаронину. Що сталося?
(діти самостійно роблять висновок).
Дослід 4 «Дивовижне навколо нас»
Вихователь: а хочете стати чарівниками? Візьміть пластикові пляшки без верху і налийте до позначки олії. Тепер візьміть пластиковий стаканчик та зробіть кольорову воду, барвник оберіть самі. Додайте кольорову воду до олії. Що відбувається? (відповіді дітей).
Вихователь: діти, вам сподобалося сьогодні у лабораторії? А який дослід сподобався найбільше? Що нового ви дізналися?