Конспект заняття з пошуково-дослідницької діяльності для дітей старшого дошкільного віку
Тема: « Ґрунт жива природа»
Мета: Познайомити дітей з ґрунтом, формувати уявлення про склад ґрунту. Показати дітям, що в ґрунті є повітря, яким дихають його мешканці. Формувати у дітей знання про взаємозв’язок та взаємозалежність ґрунту та рослин. Розвивати зв’язне мовлення, мислення, цікавість. Виховувати бережливе ставлення до природних ресурсів.
Матеріали: зразки ґрунту, пластикові стаканчики, схема «Склад ґрунту», лупи, пластикові стаканчики з водою, ілюстрації тваринок,які живуть у ґрунті.
Хід заняття.
Привітання.
Вихователь: діти, щоб дізнатися про що ми будемо сьогодні говорити слід відгадати загадку.
Всіх годує, напуває, а про неї не всяк дбає. (Земля)
Вихователь: сьогодні ми з вами будемо досліджувати землю, а точніше її верхній ярус, який називається ґрунтом. У ґрунті ростуть рослини, мешкають деякі тварини. Але грунт з’явився не одразу. Хочете дізнатися як утворився грунт? (так).
Вихователь: колись дуже давно на поверхні землі знаходились каміння та скелі. Але під дією вітру, дощу, морозу та спеки вони поступово тріскались та руйнувалися. Каміння перетиралося між собою і з часом перетворилося на пісок та глину. Вітер розносив насіння рослин, які приживалися та росли, а потім згниваючи, утворювали тонкий шар перегною. Потів в цей шар потрапляло насіння інших рослин, які теж відмирали і збільшували товщину шару чорнозему. Так і утворився родючий грунт – чорнозем. По цій землі ми з вами ходимо, а вона нас годує. Щоб більше дізнатися про грунт, ходімо до лабораторії.
(діти йдуть до лабораторії, одягають спецодяг)
Вихователь: діти, Сімка з Ноликом відправились до професора Чудакова, тому ми сьогодні будемо проводити досліди самі. Давайте повторимо правила безпечної поведінки у лабораторії:
Вихователь: молодці, отже давайте дізнаємося з чого ж складається грунт.
Дослід 1.
Перед кожним з вас стоїть пластиковий стаканчик з водою, а також грудка ґрунту. Візьміть її у руки і розгляньте. Якого кольору грунт? (чорного)
А тепер обережно покладіть грудку у воду, візьміть паличку та розмішайте воду. Тепер відставте стаканчик та спостерігайте що відбувається. (припущення та висловлювання дітей). Як бачите, на дно стакану осів пісок, вода стала мутною, тому що в складі ґрунту є глина, а на поверхні води плаває сміття, це і є перегній – рештки рослин.
Отже, грунт складається з піску, глини та перегною.
Дослід 2. «Чи є повітря у ґрунті?»
Як ви гадаєте є повітря у ґрунті? ( відповіді дітей)
Зараз ми це перевіримо. Для цього досліду нам знову потрібна прозора ємність з водою та грудка ґрунту. Покладіть грудку до води. Що ви бачите? (відповіді дітей)
Отже, ми бачимо бульбашки, які підіймаються на поверхню. Що і доводе наявність повітря у ґрунті.
Фізхвилинка.
Вихователь: діти,ми дізналися, що в ґрунті є повітря, а значить там можна жити. Яких ґрунтових мешканців ви знаєте? (відповіді дітей)
Розповідь вихователя про мешканців ґрунту з демонстрацією ілюстрацій.
Кріт – невелика тваринка, яка мешкає на окраїнах лісу, на полях, іноді на городах. Риє підземні ходи, щоб полювати на комах, личинок, а також для відпочинку.
Дощовий черв’як – черв’як,який все своє життя перебуває у ґрунті, харчується залишками перегною. На поверхні землі дощового черв’яка можна побачити лише під час дощу.
Мурахи – комахи, які живуть родинами в будинках-мурашниках, більша частина якого знаходиться під землею.
Польова миша – мишка,яка мешкає на полях та лугах. Нірка її в землі, виходить на поверхню вона лише вночі. Живиться корінцями рослин, залишками перегною, личинками.
Вихователь: діти, сьогодні ми дізналися більше цікавого про грунт, його цілющість та властивості. Нагадайте, які мешканці живуть у ґрунті? (відповідь дітей).
Вихователь: молодці, ви дуже добре попрацювали сьогодні. За це вам подарунок від Землі та фіксиків – смачні та рум’яні яблучка. Але їсти ми їх будемо у групі, щоб не порушувати правила лабораторії.
Діти йдуть до групи.