Конспект заняття з пошуково-дослідницької діяльності та ліплення на тему:
«По горах, по долинах ходить шапка і свитина»
Мета. Розширити та поглибити знання дітей про такий матеріал, як вовняна тканина, її походження, за допомогою пошуково-дослідницької діяльності показати властивості тканини; навчити складати цілісний образ з модулів (скручених в спіраль джгутиків). Розвивати кругозір, окомір, естетичний смак; виховувати старанність, бажання доводити розпочату справу до кінця, любов до тварин.
Демонстрацій матеріал. Скриня, вовняні речі: светр, шарф, рукавиці, шкарпетки, шапка, сукня; анімаційні слайди «Звідки взялася вовна», зразок виліпленої овечки, технологічна картка виготовлення овечки, термометр.
Роздатковий матеріал: клаптики вовняної тканини, лупи, пряжа, склянки з водою, клейонки, пластилін, дощечки, шаблони-основи, які являють собою силуети овечки.
Хід заняття
Вихователь.
Наш поштар доставив нині
В нашу групу таку ось скриню.
Скринька гарна та маленька,
Хоч з паперу, та важкенька.
Що ж лежить у ній? Не знаю.
Навіть гадки я не маю …
(Діти висовують припущення, що може лежати в скрині).
Тут лежать ще і загадки,
Тож мерщій їх відгадаймо
І предмети діставаймо.
(Вихователь загадує загадки та виймає з скриньки відгаданий предмет).
Натягніть мене на вуха
Не злякає завірюха! (Шапка)
– Чи обов’язково носити шапку? Що може замінити шапку? Чи можна замість шапки взимку одягнути панамку?
Хоч хатинонька маленька,
Та затишна і тепленька:
Як мороз кусається,
П’ять братів сховається. (Рукавиця)
– Чи можна купити одну рукавичку? Чому завжди продають дві рукавички? Що робити, якщо одна рукавичка загубилася? Після гри в сніжки, на батареї сохнуло 6 рукавичок. Скільки дітей грало в сніжки?
Не краватка він, не комірець,
А шию обіймати звик.
Та не завжди, а лиш тоді,
Коли бувають холоди. (Шарф)
– Чому шарф довгий? Чи носять шарф влітку?
Не вдягають їх хлоп’ята,
Мов принцеси в них дівчата. (Сукня)
Ступні ніг нам обіймають,
Під штанці їх одягають. (Шкарпетки)
Вихователь. Ну от, малята, ми скриню спорожнили, усе що в ній було, роздивились. Як назвати одним словом всі ці речі? (Одяг) З чого він виготовлений? (З вовни)
Дидактична гра «Речі які?»
Cплели ці речі з вовни, отже, вони …. (вовняні).
В них не холодно, отже, вони …. (теплі).
Вони маленькі, отже, вони …. (дитячі).
Вихователь. Для отримання вовни розводять овець. Потім їх стрижуть, вовну після стрижки сортують, розпушують, промивають, сушать і відправляють на фабрику, де виготовляють пряжу або вовняні тканини. З вовняних тканин виготовляють багато корисних і гарних речей – дитячий, чоловічий і жіночий одяг: пальта, костюми, жакети, светри, сукні, спідниці, бруки тощо. Такі речі особливо комфортні для людини, її здоров’я.
Вовняні тканини використовують також для виготовлення ковдр, пледів, покривал, штор, килимів, подушок. (Розповідь вихователь супроводжує анімаційними слайдами). Щоб з’ясувати яка ж вовна, ми з вами відправимося до лабораторії.
Робота в дослідницькій лабораторії «Професора Чудакова»
Дослід «Таємниці вовняної тканини»
Проведіть долонькою по тканині. Яка вона на дотик? (Поверхня тканини – шерстиста, м’яка, тепла, приємна на дотик). Розтягніть тканину. Що ви бачите, розтягнувши її? (Між ниточками утворилися маленькі отвори. Ця тканина не щільна. Легко пропускає повітря.) Зімніть тканину. Що ви спостерігаєте? (Ця тканина пружна, еластична, майже не мнеться і зберігає гарний зовнішній вигляд). Опустіть тканину в воду спочатку на декілька секунд, а потім на декілька хвилин. Чи намокла тканина?
Дослід «Яка ти вовняна ниточка?»
Вихователь. Діти, а чи знаєте ви, що люди – єдині істоти, які носять одяг? Чому одяг не потрібен тваринам, птахам? Їх тіло захищене пір’ям, хутром, а в людини є лише шкіра. Тому людина одягається, щоб не замерзнути.
Дослід «Чи гріє вовна?»
Фізкультхвилинка
На базарі жираф (Стають на вшпиньки)
Вибирає теплий шарф. (Дивляться праворуч, ліворуч)
Переміряв чималенько – (Погладжують себе по шиї)
Всі шарфи коротенькі. (Розводять руки, імітуючи жест “на жаль”)
Виготовляють багато корисних і гарних речей
Є великі, (Руки у різнобіч)
Є маленькі (Долонька до долоньки)
Є широкі, (Руки у різнобіч)
Є вузенькі, (Долонька до долоньки)
Є блискучі, наче змії, (Хвиля тілом, ліхтарики руками)
Та нема на довгу шию. (Розводять руки, імитуючи жест «на жаль»)
І, нарешті, в продавщиці
Він купив дві гострі спиці. (Рух ножиці)
І тепер собі жираф
Дома в’яже довгий шарф. (Рука за рукою зігнуті у ліктях, намотують ниточки)
Мотивація
Щоб отримати пряжу, овечок стрижуть. З часом в них відростає нове хутро. Давайте віддячимо овечкам за теплі речі та виготовимо їм нові шубки.
Практична робота
1. Відщипніть від білого пластиліну однакові шматочки завбільшки з квасолину.
2. Розімніть їх й розкачайте в ковбаски.
3. Закрутіть кожну ковбаску в спіраль.
4. Виготовте «хутро» для овечки, нанісши його на шаблон-основу, злегка притиснувши пальцем всі джгутики, щоб вони не відставали.
Самостійна робота
Підсумок. Створення колективної композиції «Овечки на галявині».