Конспект заняття з правознавства: "Правовий ринг"

Про матеріал

ПРАВОВИЙ РИНГ

Мета: подати учням нові й поглибити вже існуючі знання та навички у сфері правового виховання та юридичної освіченості; розвинути уміння практично застосовувати свої знання та навички; виховати потяг до поглиблення своїх правових знань, сприяти профілактиці правопорушень, поширенню правової культури та освіченості в учнівському середовищі

Обладнання: столи і стільці для команд та журі, картки із завданнями, аркуші паперу та олівці, секундомір.

Форма проведення: змагання між командами 9-11 класів.

Готуючись до гри, учням дають завдання:

1.Створити команди, в яких повинні бути представники від усіх класів.

2.Дати їм назви, обрати капітанів, придумати девіз.

3.Підготувати прислів'я, вислови відомих людей на правознавчу тему.

4.Підготувати капітанам промову.

Хід заходу

1-й ведучий: Добрий день, дорогі друзі!

2-й ведучий: Ми раді вітати всіх, хто зібрався у цьому залі – юних правознавців.

1-й ведучий: Мабуть, усі ви погодитесь, що закон грає важливу роль у нашому житті.

2-й ведучий: Нам важливо знати свої права, щоб їх захищати, але й знати свої обов'язки, законодавчі норми, адже, як вам відомо, незнання законів не звільняє від відповідальності.

1-й ведучий: І сьогодні у нашому залі зібралися юні правознавці, на яких чекають нелегкі випробування їх знань і вміння орієнтуватися у світі законів.

2-й ведучий: Як і на кожному солідному конкурсі, ваші знання оцінюватиме компетентне журі_________________________________________________.

Перегляд файлу

ПРАВОВИЙ РИНГ

 

Мета: подати учням нові й поглибити вже існуючі знання та навички у сфері правового виховання та юридичної освіченості; розвинути уміння практично застосовувати свої знання та навички; виховати потяг до поглиблення своїх правових знань, сприяти профілактиці правопорушень, поширенню правової культури та освіченості в учнівському середовищі

Обладнання: столи і стільці для команд та журі, картки із завданнями, аркуші паперу та олівці, секундомір.

Форма проведення: змагання між командами 9-11 класів.

Готуючись до гри,  учням дають завдання:

  1.   Створити команди, в яких повинні бути представники від усіх класів.
  2.   Дати їм назви, обрати капітанів, придумати девіз.
  3.   Підготувати прислів’я, вислови відомих людей на правознавчу тему.
  4.   Підготувати капітанам промову.

Хід заходу

1-й ведучий: Добрий день, дорогі друзі!

2-й ведучий: Ми раді вітати всіх, хто зібрався у цьому залі – юних правознавців.

1-й ведучий: Мабуть, усі ви погодитесь, що закон грає важливу роль у нашому житті.

2-й ведучий:  Нам важливо знати свої права, щоб їх захищати, але й знати свої обов’язки, законодавчі норми, адже, як вам відомо, незнання законів не звільняє від відповідальності.

1-й ведучий: І сьогодні у нашому залі зібралися юні правознавці, на яких чекають нелегкі випробування їх знань і вміння орієнтуватися у світі законів.

2-й ведучий: Як і на кожному солідному конкурсі, ваші знання оцінюватиме компетентне журі_________________________________________________.

1-й ведучий: Ну а розпочнемо ми традиційно – із знайомства з командами.

Представляється капітан команди, члени команди, команда виголошує свій девіз (5 балів)

Вправа – розминка «Ливарпамен» (не зараховується, як конкурс)

   Проводить вчителя, який залишає у командах різну кількість гравців і просить вишикуватися в дві колони. Потім він дає маркер першому гравцеві в кожній команді та пропонує почати гру. Певна річ, група буде розгубленою через відсутність вказівок. Через деякий час психолог поступово пояснює окремі правила гри, говорячи ,що маркер треба спочатку передати в кінець колони, а потім повернути його назад. Виграє команда, яка закінчує передачу предмета першою. Команди починають, але психолог їх зупиняє, сказавши, що вони не дотримуються правил гри. Маркер слід через ліве плече. Гравці починають обурюватися ,що їм  нічого не казали про це. Після чергового старту гра зупиняється і дається нове правило (повертатися до сусіда, що стоїть позаду, а потім віддавати маркер). Коли «переможці» оголошені, більшість учасників обурені перебігом гри.

Обговорення:

  • Що ви відчували, коли виконували цю вправу?
  • Що було справедливим?
  • Що було не справедливим?
  • Що може зробити гру справедливою?
  • За яких умов гра була б справедливою?
  • Де потрібні правила?
  • Для чого потрібні правила?
  • Що є спільного між правилами та законами?
  • В чому відмінність правил та законів?

2–й ведучий: Друзі, ви переконалися, у важливості правил  законів, а наступний конкурс покаже, як ви їх знаєте. Він буде проходити за принципом брейн-рингу: короткі чіткі запитання – короткі чіткі відповіді, на обміркування яких ви матимете 30 секунд. За кожну правильну відповідь команда отримує 1 бал. Якщо команда не дає правильну відповідь на поставлене запитання, то цей шанс передається команді суперників.

Питання для брейн-рингу:

  1.         Це слово є синонімом термінів "посередник", "проведор", "комісар". Воно означає особу, яку наділив парламент обов’язком здійснювати контроль за дотриманням прав та інтересів людини і громадянина. (Омбудсмен).
  2.         Те, що лежить у чорному ящику – народилося на американському континенті, визначає основи державного устрою, є інструментом демократії, має вищу юридичну силу. Що лежить у чорному ящику? (Конституція).
  3.         Вольтер сказав, що "Свобода полягає в тому, щоб залежати лише від..." Що сказав Вольтер? (…закону).
  4.         Завершіть фразу Віктора Гюго "Право – це все те, що є істинне та ..." (…справедливе).
  5.         Дочка Урана і Геї, друга дружина Зевса. За однією з версій, мати Прометея. Богиня передбачення. Передавала людям повеління Зевса. Зображувалась з пов’язкою на очах (символ неупередженості), терезами в одній руці і мечем в другій. Хто вона? (Феміда).
  6.         У наш час це слово є крилатим словом і юридичним терміном: так називають, наприклад, право постійного члена Ради Безпеки ООН заборонити прийняття рішення, з яким він не згоден. Цим правом користується і Президент України. Яке це слово? (Вето).
  7.   Закінчіть висловлювання Ціцерона: «Щоб стати абсолютно вільни­ми, ми маємо стати рабами...» (Закону.)
  8.   У Шрі-Ланці він називається асамблеєю, в Ісландії – альтингом, Норвегії – стортингом, в Ірані – меджлісом. А як він називається в Україні? (Парламентом).
  9.   У кожного народу є прислів’я, котрі говорять про те, що добре, а що погано в житті. Пригадайте, яка річ за відомим народним прислів’ям може видати злодія. ("На злодію і шапка горить").
  10. Ще одне прислів’я говорить: "І той злодій, хто..."  Хто ж це вважається злодієм згідно з цим прислів’ям? (Знав, та змовчав).
  11. Чи є громадянином України дитина, яка народилася на території України від осіб без громадянства, котрі постійно проживають в Україні? (Так).
  12. Правило поведінки, що склалося людством протягом тривалого часу. (Звичай).
  13. Основний документ, який засвідчує приналежність особи до держави. (Паспорт).
  14. Автор першої в історії українського народу справді демократичної конституції. (Пилип Орлик).
  15. Членами політичних партій можуть бути тільки громадяни України, які досягли... (…18-річного віку).
  16. Суспільно небезпечна дія або бездіяльність, за які передбачено кримінальне покарання. (Злочин).
  17. Доказ того, що підозрюваний у скоєнні злочину був у цей час зовсім в іншому місці. (Алібі.)
  18. Кримінальна відповідальність неповнолітніх за особливо тяжкі і небезпечні злочини настає... (…з 14 років).
  19. Хто з подружжя відповідно до законодавства має бути головою роди­ни? (Обидва.)
  20. Той, хто бачив злочин. (Свідок.)
  21. Відомо, що народний трибун у Римській республіці був зобов'язаний постійно захищати інтереси простих людей. А чи відомо вам, чого не мав робити трибун, коли приходив додому? (Зачиняти вхідні двері.)
  22. Письмові договори про повну матеріальну відповідальність можуть бути укладені підприємством лише з працівником, який досягнув... (…18 років).
  23. З якого віку настає правоздатність громадян. (З дня народження).
  24.  У Російській імперії існувала страта через повішання. Засуджений до такої кари міг залишитися живим лише у двох випадках: перший — якщо надходило імператорське помилування. Назвіть другий. (Коли рвалася мотузка.)
  25. Чи передбачена кримінальна відповідальність за екологічні правопорушення? (Так).
  26. Петру І так знавісніли хабарники, крадії, злочинці-чиновники, що він видав указ: «...А злодіїв, у державі нашій, вішати наказуємо тільки-но оголоситься, що вкрав він...» Скільки ж мав украсти злочинець, щоб бути засудженим до повішання? (Якщо вкрадених грошей вистачало на придбання мотузки й оплату роботи ката.)
  27.  Конституційний принцип, за яким особа, яка підозрюється у скоєнні злочину, вважається невинною до того часу, поки її вину не буде доведено. (Презумпція невинності).
  28.  Вид, міра поведінки особи щодо використання та здійснення прав. (Обов’язок).
  29. Цей біблійний цар і суддя приймав настільки мудрі рішення, що вони стали своєрідною «притчею во язицех». Як його звали? (Соломон.)  
  30. У якому випадку на Запорозькій Січі могли закопати в одній ямі живого й мертвого? (Коли один козак убивав іншого, і суд визнавав його винним.)

1-й ведучий: Людське суспільство в усі часи приділяло велику роль питанням права, хоч погляди на нього часто змінювалися.

2-й ведучий: Наступний конкурс «Крилата фраза» покаже, наскільки команди знають прислів’я, приказки, афоризми відомих людей на правознавчу тематику

 Команди по черзі, не повторюючись, називають крилаті фрази. За кожну – 1 бал.

1-й ведучий: Чисельні правопорушення трапляються, на жаль, не лише в повсякденному житті, а й у казках.Пригадайте казку «Попелюшка». Якщо її уважно проаналізувати, то можна помітити порушення багатьох прав героїні (Пра­во на шанування її гідності, свободу й особисту недоторканність, невтручання в особисте життя, свободу думки й слова, володіння її користування своєю власністю, відпочинок, вільний вибір праці й отримання зарплати,рівні можливості (порушували мачуха та її доньки); право на батьківське піклування та утримання (порушу­вав батько); право на свободу пересування та вільний добровільний вступ у шлюб (порушував принц).

2-й ведучий: Подібні приклади є в багатьох інших відомих творах. І в наступному конкурс ви маєте обрати правильну юридичну оцінку казкових ситуацій.

Команда обирає по 5 завдань із «чарівного мішечка». Правильна відповідь на кожне – 1 бал.

1. Казка Г.Х. Андерсена "Дюймовочка". Який злочин учинили проти Дюймовочки окремі персонажі цієї казки?

а) шахрайство;

б) вбивство;

г) викрадення;

д) розбій.

2. Мультфільм "Ну постривай!" Чи правомірно діяв Вовк, хапаючи чужі транспортні засоби і кидаючись у погоню за Зайцем?

а) так;

б) ні;

в) у нього не було іншого виходу.

3. Казка О. Толстого "Золотий ключик". Які персонажі займалися у казці шахрайством?

а) пудель Артемон і папа Карло;

б) Буратіно і Мальвіна;

в) кіт Базиліо і лисиця Аліса.

4. Чи скоював якесь правопорушення кіт у чоботях?

а) так;

б) ні;

в) залежно від того, під яким кутом зору подивитися.

5. Який злочин учинив Кощій Безсмертний проти Василини Прекрасної?

а) канібалізм;

б) шахрайство;

в) викрадення;

г) розбій;

д) хуліганство;

е) вбивство.

6. Чи порушив закон Буратіно своїм небажанням учитися і втечею з дому?

а) ні;

б) так;

в) це

7. Казка Г.Х, Андерсена "Снігова Королева". Який злочин учинила Снігова Королева?

а) хуліганство;

б) шахрайство;

в) розбій;

г) викрадення;

д) вбивство.

8. Хто з тварин у казці "Колобок" учинив найнебезпечніший злочин?

а) вовк;

б) лисиця;

в) ведмідь;

г) слон.

9. Що необхідно казковому персонажу Змію Гориновичу?

а) знати правила дорожнього руху, мати посвідчення водія;

б) кулінарні рецепти;

в) дотримання правил пожежної безпеки, вогнегасник;

г) знати правила польотів і мати посвідчення пілота.

10. Казка "Вовк і семеро козенят". Який злочин учинив вовк?

а) хуліганство;

б) шахрайство;

в) викрадення;

г) вбивство з канібалізмом.

 

1-й ведучий: Ви трішки потренувалися на казках, а зараз завдання складніше – «Школа юних правознавців».

2-й ведучий: Вам пропонується по ситуації, як треба розв’язати. Повний аналіз – 3 бали. Час на обговорення – 2 хвилини.

  1. Під час суперечки з однокласником, Лубенко Василь Олексійович, 1985 р. н., погрожував йому фізичним насильством. Міліціонер, який проходив поруч, затримав Лубенка В. О. і доправив його у відділ міліції. Чи правомірні дії міліціонера? (Так, погроза застосовування фізичного насильства е проявом хуліганства, у якому може бути звинувачений Лубенко В. О.)
  2. Громадянин Сисоєв Віктор Павлович, 1983 р. н., звинувачується в тому, що під час руху поїздів підкладав на залізничну колію різ­номанітні предмети. Сисоєв В. Л. заявив, що він не підозрював, що своїми діями створював загрозу залізничному руху, і його дії взагалі є злочином. Як це вплине на вирок суду? (Ніяк: незнання закону не звільняє від відповідальності.)
  3. У суді громадянин Злотник Віктор Іванович звинувачується в скоєнні хуліганських дій стосовно потерпілого Солоного О. П. Підсудному за­грожує від 3 до 8 років ув'язнення в колонії посиленого режиму. Зло­тник В. І. просить суд пом'якшити вирок, мотивуючи це тим, що на час скоєння злочину він був у стані сильного алкогольного сп'яніння і не тямив, що коїть. Чи вплине цей аргумент на користь підсудного? (Ні: навпаки, злочин, скоєний у стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння, карається ще суворіше.)
  4. Учень 10 класу С. був прийнятий на роботу вантажником продуктово­го магазину. Чи правомірні дії адміністрації магазину? Свою відповіді, обґрунтуйте. (Ні. Неповнолітнім на важких роботах ( шкідливі умо­ви, піднімання важких речей тощо) працювати заборонено.)
  5. До Мельника Андрія Івановича, 1982 р. н., зайшов його знайомий, Кучерук Віталій Семенович, 1981 р. н., і попросив потримати в себе деякий час сумку з речами Кучерука, оскільки це, мовляв, подарунок-сюрприз для матері Кучерука на день народження, і принести його додому зараз він не може. Мельник погодився. А через деякий час до Мельника А. І. з обшуком завітали працівники міліції, які знайшли у вище згаданій сумці 6,8 кг макової соломки. Чи буде Мельник А.І. притягнутий до кримінальної відповідальності? (Так, Мельник А. І. вважається співучасником Кучерука В.С. і буде звинувачений у незаконному зберіганні наркотичної сировини)

6) Замість того, щоб піти до школи, учень 7 класу Петренко Ігор Степанович, 2001 р. н., пішов на територію місцевого сільгосппідприємства, на МТФ № 2, і пошкодив там два редукторні двигуни з метою заволодіння кольоровим металом із наявних двигунів. Хто буде відповідальним за це правопорушення?

а) педагогічний колектив школи;

б) директор школи і класний керівник 7 класу;

в) батьки Петренка І. С; 

г) сам Петренко І. С;

д) батьківський комітет школи;

е) завфермою та сторож підприємства.

{в. До 14років за дитину несуть відповідальність батьки)

7) Громадянин Степанченко Олег Гаврилович, 4 жовтня 1999 р. н., був затриманий 18 жовтня 2013 р. за те, що 2 жовтня 2013 р. побив вуличні ліхтарі та два віконних скла в будинку № 41 по вул. Перемоги. Чи буде Степанченко О. Г. притягнутий до кримінальної відповідальності? (Ні, людина кримінальне відповідальна з 14 років, а Степанченку О. Г. на момент скоєння злочину було лише 13років, тому він може притягуватися лише за адміністративним кодексом.)

  1. Чи можуть у суді вислухати свідчення громадянки Н., 1998 р.н., яка була одним із двох свідків крадіжки? (Так, але основою звинувачення чи виправдання вони бути не можуть.)

 

1-й ведучий: Конкурс плакатів.

Розгляньте плакат, спробуйте за 15 хв створити свій оригінальний плакат, який би ілюстрував хоча б одне із прав дітей (7 балів)

eskiz2-18

2-й ведучий: Поки команди малюють, капітани мають виступити із заздалегідь підготовленою промовою «Навіщо нам дотримуватися законів» або “Якого захисту та яких прав потребують діти”. (5 балів)

1-й ведучий: Що ж, наше змагання довело, що обидві команди добре знають Конституцію та Закони України, права, свободи та обов'язки громадян і не допустять їх порушень.

2-й ведучий: А ми просимо журі підбити підсумки всієї гри та оголосити переможця.

 

Журі підводить підсумок.

Нагородження призами переможців

 

docx
Додано
26 липня 2018
Переглядів
938
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку