Мета цього заняття розширювати знання дітей про весну та весняні явища;закріплювати уявлення малят про те, що в реченні може бути
різна кількість слів ; учити складати дво- ,три-чотирислівні
речення ,відтворювати їх графічне зображення;
удосконалювати вміння ділити слова на склади;
закріплювати у дітей вміння здійснювати звуковий аналіз
слова, використовуючи фішки і інтонаційно виділяти звуки в
слові; розвивати зорову увагу, пам'ять, мислення.
Конспект заняття з розвитку мовлення (навчання грамоти) для старшого дошкільного віку
Тема: Складання простих і складних речень.«Подих Весни»
Мета : розширювати знання дітей про весну та весняні явища;
закріплювати уявлення малят про те, що в реченні може бути
різна кількість слів ; учити складати дво- ,три-чотирислівні
речення ,відтворювати їх графічне зображення;
удосконалювати вміння ділити слова на склади;
закріплювати у дітей вміння здійснювати звуковий аналіз
слова, використовуючи фішки і інтонаційно виділяти звуки в
слові; розвивати зорову увагу, пам'ять, мислення.
Матеріал: сюжетні картинки,фішки,картки для звукового аналізу,схеми речень,іграшка Крош.
Хід заняття
-Діти,до нас на заняття завітали дорогі гості – це вихователі нашого садочка! Давайте з ними привітаємось!
-Добре! А давайте на початку заняття згадаємо наш девіз?
Не просто слухаю,а чую
Не просто дивлюся ,а бачу
Складаю, малюю,
Ліплю та міркую
Плідно працюю!
- Молодці! Дітки,подивіться ,хто до нас завітав? Так це Крош із м/ф "Малишарікі"!Він звернувся до нас з проханням ,допомогти йому підготувати фільм про перший подих весни. Але про весну він нічого не знає.Допоможемо йому?
1. Бесіда
- Діти,вже закінчується зима.І вже відбулося свято "Стрітення", коли весна виборювала свої права у зими.А ви були активними учасниками того свята.
- Діти,скажіть будь ласка,а хто переміх на святі, весна чи зима?
- Але якщо ми погляно в віконце,то побачимо , що зима не хоче відступати. На землі ще лежить сніг,а вночі зима ще лякає морозом.
- Для того,щоб зима заспокоялась і відступила , приділемо їй трохи уваги.
2. Звуковий аналіз слова.
-Для цього нам потрібно зробити звуковий аналіз слів ,таких як :зима та мороз.
-Але спочатку пригадаємо , які бувають звуки.( голосні , приголосні).
- Порахуйте ,скільки звуків у слові «Зима»?
- Скільки приголосних звуків. Назвіть їх
- Скільки голосних звуків?Назвіть.
- А скільки складів в слові «Зима»?
-У вас на столах є картки для звукового аналізу цих слів, а фішки вам приготував Крош.
(Таким же чином розбираємо слово «Мороз»)
-Молодці!Ви постаралися й зима відступає і незабаром мі відчуємо перший подих весни.
2. Чистомовки.
- Діти, тепер для того ,щоб ми з вами далі добре працювали і змогли допомогти Крошу, розімнемо свої язички.
Ма-ма-ма — холодна зима.
На-на-на — тепла весна.
Ди-ди-ди – успішні завжди .
Ки-ки-ки – смішні малюки.
3. Дидактична вправа «Складаємо речення»
- Малята,ми знаємо,що весна має свої місяці. Давайте їх назвемо.
- Молодці!Давайте для того ,щоб допомогти Крошу,поскладаємо речення про Весну .
-Давайте з вами пригадаємо,які бувають речення?(прості,складні)
- Які це прості речення ?А складні…?
- Зараз ми будемо дивитися на картинки та з’ясуємо,що ж це за пора року така «Весна» і що ж відбувається у природі весною.
(Запропонувати скласти речення за сюжетною картинкою,визначити яке це речення та відтворити їх графічне зображення.)
Приклади речень: Повертаються птахи;птахи повертаються з теплих країв;з являються підсніжники; являються перші квіти - підсніжники; діти саджають квіти; тато копає землю; мама біле стовбури дерев; світе сонечко;світе яскраве і тепле сонечко.
4. Фізкультхвилинка
- Зупинись навчання час. Фізкультпауза у нас.
Встаньте , діти, усміхніться,
Землі рідній поклоніться.
І до сонця дотягніться.
Веретенцем покрутіться.
Потанцюйте ,пострибайте,
Рухи дружно повторяйте.
Раз – присядьте, два – присядьте
І за столики сідайте.
5. Мовна гра «Так чи ні»
- Настала весна, усі птахи полетіли в теплії краї.
- Навесні з являються підсніжники.
- Діти зраділи ,що почалася весна і побігли кататися на ковзанах,санчатах ,лижах.
- Навесні повітря стає теплішим, а небо блакитним та сонячним.
- Весною збирають врожай.
- Землю вкриває пухнастий сніг.
6. Мовна гра « Вгадай відповідність»
- Я вам зараз буду називати погодні явища, а ви відгадувати та називати до якої пори року ці явища відносяться. Добре?
(Дощ.Сніг.Завірюха.Ожеледиця.Тепло.Мороз.Сонячно.)
7. Підсумок
- Молодці, малята, гарно впоралися зі всіма завданнями!
- Про яку пору року ми сьогодні розмовляли?
- Малята, а за що ви любити весну?
- Скажіть, а вам сподобалося заняття?
- Що ти кажешь, Крош?Малята ми допомогли Крошу дізнатися про весну,а він нам навдячність приготував фільм "Перший подих весни",ходімо подивимся?
-На цьому наше заняття закінчилося ,дякую вам діти ! Дякую нашим гостям за увагу!