Територіальний відділ освіти Хортицького району
Дошкільний навчальний заклад № 240 « Іволга»
Конспект заняття з розвитку мовлення та культури мовленнєвого спілкування (грамота)
«Чудове містечко»
( Старша група)
Підготувала :
вихователь групи 6- В « Калинонька»
Ткач Т.О.
м. Запоріжжя, 2017 н. р.
Програмовий зміст:
Навчальні завдання:
закріпити знання дітей про слово,склад і речення; про те, що звуки та склади в слові, слова в реченні вимовляються в певній послідовності; вміння правильно вживати терміни: слово, речення,голосний звук, приголосний звук,м’який приголосний звук, твердий приголосний звук; поділяти слова - на склади, речення - на слова, визначати місце звука у слові, здійснювати звуковий аналіз слів, використовуючи моделювання (схеми), складати речення із 4 слів та визначати кількість слів у реченні.
Розвиваючі завдання: удосконалювати фонематичний слух,розвивати логічне мислення, пам’ять, зв’язне мовлення, увагу, уміння аналізувати.
Виховні завдання: виховувати стриманість, самостійність, дружні взаємовідносини та інтерес до грамоти.
Демонстраційний матеріал: звукові фішки, кольорові будиночки з віконечками (по кількості складів), картинки-назви слів: малюнки сонця, хмар, дерев, квітів.
Роздатковий матеріал : фішки для звукового аналізу, квіти (картинки).
Попередня робота: дидактичні ігри «Склади слово із складів», «Звук, слово, речення», « Підбери риму», « Живі звуки» ; звуковий аналіз слів.
Література:
1. Базовий компонент дошкільної освіти України ( нова редакція)
2. Комплексна освітня програма « Дитина в дошкільні роки» Крутій К.Л. – Запоріжжя. ТОВ. «ЛІПС» ЛТД, 2016р.
3. А. Богуш, Н. Маліновська . Перші кроки грамоти: передшкільний вік. - К.: Видавничий Дім «Слово», 2013.
4. О.А.Шевцова. Цікава граматика. Пізнавально-ігрові комплекси для дітей старшого дошкільного віку. - Х.: Вид. група «Основа», 2012.
План заняття.
1. Комунікативна діяльність.
-Діти, яка зараз пора року? Які зміни відбуваються в природі?Сьогодні, я хочу, щоб ви уявили себе різними весняними квітами.
Психогімнастика. « Я квітка!»
Я - квітка. Я зовсім легенька. Я повільно-по-вільно росту, піднімаюсь. Я прокидаюсь від чудового сну. Я розкри¬ваю свої тоненькі ніжні пелюстки. Я вмиваю пелюстками своє обличчя.Я - квітка. Мої пелюстки граються з вітром. Вони танцюють з ним, кружляють у вальсі. Я танцюю і дарую свої пахощі небу, сонцю, землі та людям.
-Розкажіть, хто якою квіткою себе уявив.
Iгровий момент.
-Діти, сьогодні на заняття до нас прийшли гості. Давайте познайомимось з ними.
Дидактична гра «Знайомство»
- Малята, зараз буду називати звук, якщо такий звук є в вашому імені ви повинні встати і назвати своє ім’я.
- Сьогодні разом з вами ми створимо чарівне місто, у якому будуть жити не люди, а слова, звуки, речення. Це місто знаходиться в країні, яка називається Звукляндія.
Поділ слів на склади.
- Звичайно, як у кожному місті, і в цьому, є будинки веселі, кольорові.
червоний –з одним віконечком,
синий–з двома віконечками,
зелений – з трьома віконечками,
- В цих будиночках живуть не люди, а слова. Як ви думаєте, чому будинки різні? У них різна кількість віконечок.
- Зараз вам потрібно придумати слова, які будуть жити в першому, другому, третьому, четвертому будинку. (5-6 хв.).
- Зараз я буду говорити слова, а ви покажете кольоровим квадратиком в який будиночок ми поселимо слово. (2 хв.). Слова- ліс, рік, весна, місто, квітка, дерева, хмаринки.
2. Пізнавальна діяльність.
Дидактична гра « Такі різні слова»
-Слова відрізняються один від одного не тільки за кількістю складів, а ще за значенням. Є слова ввічливі, їх ще називають чарівними, є слова сумні і веселі і, навіть, сердиті. От, наприклад, скажіть веселі слова ( потім смачні, чарівні, весняні. 1-2 хв.).
- Ви придумали такі гарні весняні слова, що мені захотілось, щоб до нашого Казкового міста завітала весна.
Дидактична вправа «Розшифруй слово».
- Зараз я буду показувати картинки на яких зашифровані слова, під кожною картинкою стоїть цифра, яка означає місце звука намальованого на картинці, ваше завдання з кожного слова виділити певний звук і цих звуків скласти слово. На дошці з’являються картинки – назви слів: сонце, хмари, дерева, квіти.
- Погляньте яку гарну картину ми створили, виконавши попереднє завдання, а зараз ми з вами відпочинемо.
Фізкультхвилинка «Волошка»
Зірочка з неба лежить на землі, Діти повільно присідають.
Поруч стоїть зачарований ліс, Піднімаються, стають навшпиньки.
Вітер ворушить колосся у житі, Колоподібно рухають руками над головою.
Зірочка сяйвом блакитним налита. Погойдуються, руки на поясі.
А придивися пильніше на мить –
Ніжна волошка у полі стоїть. Біжать по колу, взявшись за руки.
3. Перетворювальна діяльність.
Робота над реченням.
- У місті стало так гарно, що слова вийшли самі погуляти по місту. Уважно слухайте які: «завітала», «у», «весна», «місто», «чарівне». Ці слова вирішили відправитись у подорож
- Але щоб слова могли відправиться у подорож, вам потрібно утворити з цих слів речення. Скільки слів в цьому реченні?
- Назвіть у цьому реченні назву предмета, дії,ознаку.
- Діти, послухайте яка пригода трапилась одного разу в чарівному місті. Погода стояла чудова, яскраво світило сонечко, співали пташки всі слова вийшли і переплуталися. Послухайте як:
-засобакали гавки - загавкали собаки.
-закицькали нявки - занявкали кицьки.
-зажабкали кваки - заквакали жабки.
-закізкали меки - замекали кізки.
-забаранили беки - забекали барани.
- В чарівному місті є слова дуже схожі. Я назву їх в реченні, а ви знайдете їх і скажете чим вони відрізняються.
Ніяк нам не зайти у замок, бо на дверях висить замок.
Брати у гру свою мене не хочуть брати.
Ой, яка важка мука – нести її велика мука.
(діти визначають, що слова відрізняються за наголосом і за значенням.)
- Так, діти, кожне слово має свій наголос і від його розташування в слові, слово може мати інше значення. Зараз ті, хто ще не знайомився з гостями, назвіть своє ім’я, поділіть його на склади і визначте наголошений склад (4-5 хв.).
- Ще у чарівному місті живуть такі дивні чоловічки. Ви вже з ними знайомі. Спробуйте відгадати як їх звати:
- Перший був веселий, гомінкий, любив голосно співати. Як його звати?
- А другі два були брати, тільки одного з них звали Твердий, а іншого – М’який.
- Вони теж хочуть погратися з вами. (показую фішку, діти називають відповідний звук (3-4 хв.), називаю звук, діти показують відповідну фішку).
- Голосний звук хоче загадати загадку: «Скільки буде голосних звуків, якщо в складі три звука?», «Скільки складів у слові, якщо в слові тільки один голосний звук?»
- Який висновок можна зробити з цих завдань? (діти пояснюють, що у слові стільки складів скільки голосних звуків).
- У вас є можливість зробити чарівне місто ще красивішим. Ви можете уквітчати місто квітами. У вас картинки з квітами, під ними знаходиться схема для звукового аналізу, тож вам потрібно проаналізувати слово на картинці. (слова – піон, нарцис, пролісок)
Пальчикова гімнастика.
Пальчик до кінця згинаєм, До долоні притискаєм.
Безіменний пальчик гнем,На долоньку покладем.
Наш середній теж зігнувся. До долоні пригорнувся.
На долоні як у полі, Не сховаєшся ніколи.
Хоч великий найсильніший, Але він не найгнучкіший.
Раз, два, три, чотири, п’ять –Будем зверху натискать.
Підготовка руки дитини до письма. Робота в зошиті.
- Частими гостями квітників, клумб, полів, луків бувають метелики. Пропоную дітям зобразити метеликів, які завітали на нашу клумбу.
4. Оцінно – контрольна діяльність.