Конспект заняття з розвитку мовлення та культури мовленнєвого спілкування (грамота) «Чудове містечко»

Про матеріал
Мета: закріпити знання дітей про слово,склад і речення; про те, що звуки та склади в слові, слова в реченні вимовляються в певній послідовності; вміння правильно вживати терміни: слово, речення,голосний звук, приголосний звук,м’який приголосний звук, твердий приголосний звук; поділяти слова - на склади, речення - на слова, визначати місце звука у слові, здійснювати звуковий аналіз слів, використовуючи моделювання (схеми).
Перегляд файлу

Територіальний відділ освіти Хортицького району

Дошкільний навчальний заклад № 240 « Іволга»

 

 

 

 

 

 

Конспект заняття з розвитку мовлення та культури мовленнєвого спілкування (грамота)

«Чудове містечко»

( Старша група)

 

Підготувала :

вихователь групи  6- В « Калинонька»

Ткач Т.О.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

м. Запоріжжя, 2017 н. р.

Програмовий зміст:

          Навчальні завдання:   

закріпити знання дітей про слово,склад і речення; про те, що звуки та склади в слові, слова в реченні вимовляються в певній послідовності;   вміння правильно вживати терміни: слово, речення,голосний звук, приголосний звук,м’який приголосний звук, твердий приголосний звук;  поділяти слова - на склади, речення - на слова, визначати місце звука у слові, здійснювати звуковий аналіз слів, використовуючи моделювання (схеми), складати речення із 4 слів та визначати кількість слів у реченні.

Розвиваючі завдання:   удосконалювати фонематичний слух,розвивати логічне мислення, пам’ять,   зв’язне мовлення, увагу, уміння аналізувати.

Виховні завдання: виховувати стриманість, самостійність, дружні    взаємовідносини та інтерес до грамоти.

Демонстраційний матеріал: звукові фішки, кольорові будиночки з віконечками (по кількості складів), картинки-назви слів: малюнки сонця, хмар, дерев, квітів.

   Роздатковий матеріал : фішки для звукового аналізу, квіти (картинки).

Попередня робота: дидактичні ігри «Склади слово із складів», «Звук, слово, речення», « Підбери риму», « Живі звуки» ; звуковий аналіз слів.

Література:

1. Базовий компонент дошкільної освіти України ( нова редакція)

2. Комплексна освітня програма « Дитина в дошкільні роки» Крутій К.Л. – Запоріжжя. ТОВ. «ЛІПС» ЛТД, 2016р.

3. А. Богуш, Н. Маліновська . Перші кроки грамоти: передшкільний вік. - К.:   Видавничий Дім «Слово», 2013.

4. О.А.Шевцова. Цікава граматика. Пізнавально-ігрові комплекси для дітей старшого дошкільного віку. - Х.: Вид. група «Основа», 2012.

 

 

 

 

План заняття.

1. Комунікативна діяльність.

-Діти, яка зараз пора року?  Які зміни відбуваються  в природі?Сьогодні,  я хочу, щоб ви уявили себе різними весняними квітами.

Психогімнастика. « Я квітка!»

Я - квітка. Я зовсім легенька. Я повільно-по-вільно росту, піднімаюсь. Я прокидаюсь від чудового сну. Я розкри¬ваю свої тоненькі ніжні пелюстки. Я вмиваю пелюстками своє обличчя.Я - квітка. Мої пелюстки граються з вітром. Вони танцюють з ним, кружляють у вальсі. Я танцюю і дарую свої пахощі небу, сонцю, землі та людям.
-Розкажіть, хто якою квіткою себе уявив.

Iгровий момент.

іти, сьогодні на заняття до нас прийшли гості. Давайте познайомимось з ними.

Дидактична гра «Знайомство»

- Малята, зараз буду називати звук, якщо такий звук є в вашому імені ви повинні встати і назвати своє ім’я.

- Сьогодні разом з вами ми створимо чарівне місто, у якому будуть жити не люди, а слова, звуки, речення. Це місто знаходиться в країні, яка називається Звукляндія.

Поділ слів на склади.

- Звичайно, як у кожному місті, і в цьому, є будинки веселі, кольорові.

червоний –з одним віконечком,

синий–з двома віконечками,

зелений – з трьома віконечками,

- В цих будиночках живуть не люди, а слова. Як ви думаєте, чому будинки різні? У них різна кількість віконечок.

- Зараз вам потрібно  придумати слова, які будуть жити в першому, другому, третьому, четвертому будинку. (5-6 хв.).

- Зараз я буду говорити слова, а ви покажете кольоровим квадратиком в який будиночок ми поселимо слово. (2 хв.).  Слова-  ліс, рік, весна, місто, квітка, дерева, хмаринки.

2. Пізнавальна діяльність.

Дидактична гра « Такі різні слова»

лова відрізняються один від одного не тільки за кількістю складів, а ще за значенням.  Є слова ввічливі, їх ще називають чарівними, є слова сумні і веселі і, навіть, сердиті. От, наприклад, скажіть веселі слова ( потім смачні, чарівні, весняні. 1-2 хв.).

- Ви придумали такі гарні весняні слова, що мені захотілось, щоб до нашого Казкового міста завітала весна.

Дидактична вправа «Розшифруй слово».

- Зараз я буду показувати картинки на яких зашифровані слова, під кожною картинкою стоїть цифра, яка означає місце звука  намальованого на картинці, ваше завдання з кожного слова виділити певний звук і цих звуків скласти слово. На дошці з’являються картинки – назви слів: сонце, хмари, дерева, квіти.

- Погляньте яку гарну картину ми створили, виконавши попереднє завдання, а зараз ми з вами відпочинемо.

Фізкультхвилинка «Волошка»

Зірочка з неба лежить на землі, Діти повільно присідають.

Поруч стоїть зачарований ліс,       Піднімаються, стають навшпиньки.

Вітер ворушить колосся у житі,    Колоподібно рухають руками над головою.

Зірочка сяйвом блакитним налита.   Погойдуються, руки на поясі.

А придивися пильніше на мить –

Ніжна волошка у полі стоїть.         Біжать по колу, взявшись за руки.

3. Перетворювальна діяльність.

Робота над реченням.

- У місті стало так гарно, що слова вийшли самі погуляти по місту. Уважно слухайте які: «завітала», «у», «весна», «місто», «чарівне». Ці слова вирішили відправитись у подорож

- Але щоб слова  могли відправиться у подорож, вам потрібно утворити   з цих  слів речення.  Скільки слів в цьому реченні?

 - Назвіть у цьому реченні  назву предмета, дії,ознаку.

- Діти, послухайте яка пригода трапилась одного разу в чарівному місті. Погода стояла чудова, яскраво світило сонечко, співали пташки всі слова вийшли і переплуталися. Послухайте як:

-засобакали гавки - загавкали собаки.

-закицькали нявки - занявкали кицьки.

-зажабкали кваки - заквакали жабки.

-закізкали меки - замекали кізки.

-забаранили беки - забекали барани.

- В чарівному місті є слова дуже схожі. Я назву їх  в реченні, а ви знайдете їх і скажете чим вони відрізняються.

   Ніяк нам не зайти у замок, бо на дверях висить замок.

  Брати у гру свою мене не хочуть брати.

   Ой, яка важка мука – нести її велика мука.

(діти визначають, що слова відрізняються за наголосом і за значенням.)

- Так, діти, кожне слово має свій наголос і від його розташування в слові, слово може мати інше значення. Зараз ті, хто ще не знайомився з гостями, назвіть своє ім’я, поділіть його на склади і визначте наголошений склад (4-5 хв.).

- Ще у чарівному місті живуть такі дивні чоловічки. Ви вже з ними знайомі. Спробуйте відгадати як їх звати:

- Перший був веселий, гомінкий, любив голосно співати. Як його звати?

- А другі два були брати, тільки одного з них звали Твердий, а іншого – М’який.

- Вони теж хочуть погратися з вами. (показую фішку, діти називають відповідний звук (3-4 хв.), називаю звук, діти показують відповідну фішку).

- Голосний звук хоче загадати загадку: «Скільки буде голосних звуків, якщо в складі три звука?», «Скільки складів у слові, якщо в слові тільки один голосний звук?»

- Який висновок можна зробити з цих завдань? (діти пояснюють, що у слові стільки складів скільки голосних звуків).

- У вас є можливість зробити чарівне місто ще красивішим. Ви можете уквітчати місто квітами. У вас  картинки з квітами, під ними знаходиться схема для звукового аналізу, тож вам потрібно проаналізувати слово на картинці. (слова – піон, нарцис, пролісок)

Пальчикова гімнастика.

Пальчик до кінця згинаєм, До долоні притискаєм.

Безіменний пальчик гнем,На долоньку покладем.

Наш середній теж зігнувся. До долоні пригорнувся.

На долоні як у полі, Не сховаєшся ніколи.

Хоч великий найсильніший, Але він не найгнучкіший.

Раз, два, три, чотири, п’ять –Будем зверху натискать.

Підготовка руки дитини до письма. Робота в зошиті.

- Частими гостями квітників, клумб, полів, луків бувають метелики. Пропоную дітям зобразити метеликів, які завітали на нашу клумбу.

4. Оцінно – контрольна діяльність.

  1.            Діти, що вам сподобалося на нашому занятті?
  2.            Які завдання були складними, чому?
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Коваль Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 квітня 2020
Переглядів
6156
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку