Картотека дидактичних ігор з патріотичного виховання в старшій групі дитячого навчального закладу.
Підготувала вихователь :Ткач Т.О.
ДНЗ № 236 ( ясла - садок)
« Сонячний»
Запорізької міської ради
Запорізької області.
« Місто в якому я живу»
Мета: уточнювати і закріплювати уявлення дітей про місто, у якому вони живуть; закріплювати назви квітів українського вінка та домашню адресу; розвивати увагу, пам'ять; виховувати любов до рідного міста.
Матеріал: квіти українського вінка.
Хід гри.
Грають 5-6 дітей. Вихователь пропонує дітям назвати свою країну та місто, у якому вони живуть. Дитина бере одну квітку, прикладає її до вінка, пригадує назву та називає свою домашню адресу.
«Одягни ляльку»
Мета: закріплювати назви частин українського національного одягу для дівчинки та хлопчика; розвивати уважність, зосередженість; виховувати повагу та інтерес до національних традицій.
Матеріал: дві ляльки (хлопчик, дівчинка); український одяг; сучасний одяг.
Хід гри.
Вихователь. Іванко та Оксанка збираються на гостини до дідуся та бабусі до українського села святкувати Великдень.
Вихователь пропонує допомогти лялькам одягнутись в українське вбрання.
Варіант І
Діти по черзі беруть частину одягу, називають її та одягають ляльку.
Варіант II
Вихователь об'єднує дітей у дві команди. Дівчатка одягають Оксанку, хлопчики — Іванка. Перемагає та команда, яка швидко, безпомилково та охайно одягне ляльку.
«Добрий — злий»
Мета: розвивати уміння розрізняти у казкових сюжетах добрих та злих персонажів; учити обґрунтовувати свої відповіді; виховувати позитивні емоції, бажання творити добро.
Матеріал: іграшки або картинки із зображенням персонажів знайомих казок; предметні картинки (сонечко, хмаринка).
Хід гри.
Чарівниця Казка запросила всіх казкових героїв на бал, але для того, щоб вони всі не посварилися, слід розподілити їх на добрих і злих. Діти по черзі обирають казкового героя, пригадують, з якої він казки, дають йому оцінку (добрий чи злий). Діти обґрунтовують свою відповідь, ставлять доброго героя на стіл до сонечка, злого — до хмаринки.
«Квітка моїх вправ»
Мета: формувати знання про права дитини; учити її називати право; знайомити з його схематичним позначенням; розвивати мислення, уважність.
Матеріал: дві квітки, на пелюстках яких зображені схеми (права дитини); два набори різних сюжетних картинок.
Хід гри.
Діти об'єднуються у дві команди, кожна з яких повинна дібрати до кожної схеми малюнок із зображенням права дитини. Перемагає та команда, яка першою безпомилково збере квітку.
«Чим багата хата»
Мета: закріплювати знання про інтер'єр української хати, назви предметів українського національного побуту; розвивати уважність; виховувати інтерес до національних традицій.
Матеріал: сундук, предмети українського національного побуту.
Хід гри.
Діти по черзі витягають зі скрині один предмет національного побуту, пригадують його назву та розповідають: для чого він застосовується.
«Колись і зараз»
Мета: закріплювати знання про сучасні та народні іграшки; учити порівнювати їх та знаходити те, чим вони різняться; виховувати любов та бережливе ставлення до іграшок.
Матеріал: велика скриня із сучасними та народними іграшками.
Хід гри.
Вихователь пропонує дітям по черзі дістати зі скрині іграшку та розповісти: коли нею грались — колись чи зараз. Сучасні іграшки кладуть на один стіл, народні — на другий. Після того, як усі іграшки дістали, їх порівнюють між собою.
«Я буду вдячний»
Мета: вправляти у називанні лагідних слів, слів подяки для членів своєї родини; виховувати чуйність, любов до сім'ї та рідних людей.
Матеріал: квіти.
Хід гри.
Вихователь пояснює, що діти завітали на «галявину вдячності». Пропонує дітям по черзі називати лагідні слова для членів сім'ї та брати одну квітку. Перемагає той, хто «зібрав більший букет». Слова не повинні повторюватися.
«Чарівна скринька»
Мета: закріплювати назви речей народного побуту; виховувати інтерес до предметів українського побуту.
Матеріал: скринька, речі народного побуту.
Хід гри.
Дітям пропонується по черзі діставати зі скрині речі, називати їх та розповідати, як їх застосовували раніше.
«Які квіти у віночку?»
Мета: закріплювати назви польових квітів, що вплітають у вінок, називати їх значення; розвивати вміння складати квітку з пелюсток.
Матеріал: серединки та пелюстки квітів (ромашка, чорнобривець, мак, барвінок).
Хід гри.
На килимку перед дітьми розкладені серединки квіток. Діти об'єднуються у чотири команди. Вихователь розсипає з кошика різнокольорові пелюстки і пропонує дітям кожної команди скласти свою квітку, назвати її та пригадати: яке вона має значення у вінку. Перемагає найспритніша команда.
«Знайди рушничок»
Мета: закріплювати назви та зовнішній вигляд українських рушників («грайлик», «росяничка», «утирач», «сімейний»); учити за описом обирати рушник і називати його; виховувати інтерес до рушника, як до народного оберега.
Матеріал: 4 рушничка, іграшка-бджілка.
Хід гри.
Діти за описом вихователя обирають відповідний рушник, дають йому назву, садять на нього бджілку. Ведучим може бути дитина.
«Хто де живе»
Мета: формувати уявлення про те, що крім українського народу, існує ще багато народів; розвивати уміння називати одним словом людей різних народів; виховувати повагу до всіх людей світу.
Матеріал: глобус, карта світу, картинка людей у різних національних костюмах.
Хід гри.
Вихователь розпочинає речення, а діти його завершують.
Вихователь. В Україні живуть... (українці).
«Професії батьків»
Мета: виховувати патріотичні почуття на основі знайомства дітей із користю, яку приносять результати праці їхніх батьків рідному місту, країні; закріпити в дітей знання про професії дорослих, про користь, яку приносить їхня праця, гордість за своїх близьких; розвивати пам’ять, мислення зв’язне мовлення.
Обладнання: картки із зображеннями різних професій (бажано, щоб серед них були професії батьків дітей).
Попередня робота: провести бесіду, під час якої нагадати дітям про різні професії дорослих, про їхню користь, про те, що вони приносять людям, країні.
Хід гри.
Вихователь по черзі показує картинки, або кожна дитина обирає картинку за бажанням. Дитина розповідає про зображену професію, про користь, яку приносять люди цієї професії країні.
«Визначні пам’ятки нашого міста»
Мета: формувати патріотичний світогляд на основі активізації знань про визначні пам’ятка рідного міста, країни; закріпити в дітей знання про рідну країну, місто (село), які вони отримали під час бесід із вихователем; розвивати пам’ять, мислення зв’язне мовлення.
Обладнання: картки із зображеннями пам’ятників, площ, визначних місць як рідного міста (села), так і інших міст нашої країни.
Хід гри.
Вихователь показує картку дітям, а вони називають, що на ній зображено. Дитина може також пояснити чим відома та де розташована ця пам’ятка.
Інші діти можуть допомагати.
«Символи України»
Мета: закріпити в дітей знання про державні символи України; проводити патріотичне виховання через бесіду про державні символи країни; розвивати пам’ять, мислення.
Обладнання: розрізані на 5–6 частин картки із зображенням герба, прапора (для ускладнення дати 2–3 зайві частини).
Попередня робота: провести бесіду (тематичне заняття) для знайомства дітей із державними символами країни (прапор, герб).
Хід гри.
Запропонувати дітям зібрати необхідне зображення. Гра може проходити у вигляді змагання, як в індивідуальній формі, та і за підгрупами. Команди або окремі діти не лише збирають відповідне зображення, а й розповідають про походження державних символів.
«Загадкові силуєти»
Мета: проводити патріотичне виховання через активізацію знань про визначні місця рідного краю; розвивати творчу уяву, пам’ять, мислення; закріпити знання дітей про визначні місця свого міста, країни.
Обладнання: картки із зображеннями пам’ятників, площ, визначних місць як рідного міста (села), так і інших міст нашої країни у вигляді затемненого силуетів.
Хід гри.
Діти за запропонованими силуетами вгадують, що зображено на картці. Цю гру можна проводити як з усією групою, так і у вигляді командного змагання.
«Добре чи погано»
Мета: формулювати патріотичні почуття на основі бесіди про моральні якості українців, уявлення дітей про добрі й погані вчинки; спонукати дітей до складання характеристики та вираження власного ставлення до вчинків; виховувати моральні почуття, доброзичливість.
Обладнання: сюжетні картинки, на яких зображені добрі й погані людські вчинки.
Хід гри.
Вихователь починає гру з бесіди про те, що українці — доброзичливий та чесний народ, вони захищають слабких і поважають літніх людей. Потім кожна пара дітей отримує по дві сюжетні картинки з зображенням добрих і поганих учинків. Діти обговорюютьсюжети, потім по черзі показують картинки всім, розповідають, що на них намальовано, і дають власну оцінку вчинкам (добрі вони чи погані, чи вчинить так справжній українець).
«Герб міста»
Мета: закріпити уявлення дітей про герб рідного міста, уміння виділяти герб рідного міста серед інших; сприяти формуванню патріотичного світогляду на основі знайомства з гербом рідного міста; розвивати пам’ять, увагу, мислення.
Обладнання: зображення герба рідного міста й гербів інших міст, контурний шаблон герба, «мозаїка» герба міста в різноманітних варіантах.
Хід гри.
Дітям пропонується розглянути герб міста та визначити, чим він відрізняється від гербів інших міст нашої країни.
Варіанти гри:
1. Діти за контурним шаблоном за допомогою зразка збирають із мозаїки герб міста.
2. Діти збирають герб без допомоги зразка, з пам’яті.
3. Дітям пропонують зібрати герб міста з окремих деталей за допомогою шаблонів-накладок.
4. Дітям пропонують зібрати герби інших міст.
Якщо в містечка чи селища немає свого герба, можна використовувати герб столиці або обласного чи районного центру.
«Птахи України»
Мета: закріпити уявлення дітей про птахів, які мешкають на території нашої країни; виховувати патріотичні почуття на основі активізації знань про тварин рідної країни; розвивати пам’ять, увагу, мислення.
Обладнання: картки (світлини) із зображенням птахів, які мешкають на території України, та екзотичних птахів.
Хід гри.
Вихователь демонструє дітям картки із зображенням птахів, просить назвати їх та визначити, чи живе цей птах на території нашої країни.
За аналогією проводиться ігри «Тварини України», «Рослини України».
«Квіти у віночку»
Мета: учити дітей упізнавати й називати квіти українського віночка (барвінок, чорнобривці, волошка, ромашка); розвивати мовлення, пам’ять, увагу; виховувати інтерес до національних символів, формувати патріотичний світогляд на основі активізації знань про особливості українських квітів-оберегів.
Обладнання: український віночок (2–3 варіанти квітів), квіти до віночків; 2–3 квітки, яких немає у віночках..
Попередня робота: знайомство з віночком як народним символом, оберегом; із квітами, які в нього вплітають.
Хід гри.
Варіант 1.
Вихователь пропонує дітям розглянути український віночок, назвати квіти, які вони пам’ятають. Вихователь показує квітку, а діти називають її. Далі вихователь називає кілька квіток неправильно, а діти повинні помітити помилку та виправити її.
Варіант 2. Вихователь пропонує назвати квіти віночка, потім розглянути квіти, які є на дошці, і та знайти квітку, яку не вплітають у віночок.
«Родинне дерево»
Мета: закріплювати уявлення дітей про право кожної людини на сім’ю; знання понять «сім’я», «рід». Дати визначення поняття «родинне дерево». Уточнити та закріплювати знання дітей про склад родини, вік її членів та взаємозв’язки одне з одним. Формувати вміння розповідати про кожного члена своєї сім’ї, давати оцінку характерів. Виховувати почуття любові, відповідальності за всіх членів у своїй родині, повагу до людей.
Обладнання « родинні дерева» вихованців групи, виготовлені заздалегідь; піктограми прав дитини; сюжетні картинки про права дитини.
Попередня робота: виготовлення « родинних дерев», бесіда про права та обов’язки в родині, бесіди про права дітей.
Хід гри.
На столі лежать піктограми прав дитини, сюжетні картинки про права дитини, «родинні дерева» вихованців групи. Вихователь пропонує дитині вибрати «дерево» своєї сім’ї, коротко розповісти про своїх рідних і стосунки з ними, ілюструючи розповідь піктограмами та сюжетними картинками. Дитина наводить приклади життєвих ситуацій, у яких забезпечуються або порушуються її права.
Також можна запропонувати скласти розповіді на теми: «День народження», «Сімейний Новий рік», «Різдво у нашому домі» тощо.
«Рідну землю, де ми живемо, Україною звемо!»
Мета: дати дітям знання про право на Батьківщину. Вчити розуміти термін «Батьківщина». Ознайомлювати із символами України, історичними та національними пам’ятками. Виховувати у дітей почуття любові та шанобливого ставлення до рідної країни, її історії, пам’яток.
Обладнання: добірка предметних та сюжетних карток за темою «Символи України».
Хід гри.
На столі лежать картки, зображенням донизу. Вихователь пропонує дітям брати по одній картці та розповісти, що на ній зображено, а також яким є його застосування.