Червоноградська міська рада Львівської області
Заклад дошкільної освіти ясла-садок №1 комбінованого типу
Конспект заняття
з соціальної та фінансової програми дітей дошкільного віку «Афлатот» на тему «Мої бажання та потреби»
(старша група)
Укладач:
Ляшук С.М.,
вихователь
Мета:
- вчити розрізняти поняття «потреби» і «бажання», називати основні потреби людини для виживання: їжа, вода, одяг і житло;
- закріпити вміння дітей розповідати про різні товари і як вони задовольняють потреби людей, відповідати на запитання вихователя;
- формувати вміння співвідносити власні бажання зі своїми можливостями;
- уточнити знання дітей про гроші Афлатуна;
- збагатити словник дітей словами: товар, гроші, потреби, бажання, напівфабрикати, узагальнюючими словами;
- удосконалювати вміння працювати з клеєм;
- розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення, зв’язне мовлення, дрібну моторику рук;
- виховувати інтерес до економічної сфери життєдіяльності.
Матеріал.
Демонстраційний: іграшка Афлатун, чарівна скринька, дві коробочки: «Потреби», «Бажання», картинки із зображенням різних товарів, загадки, вірші до ігор: «Супермаркет», «Потреби та бажання», «Розумні витрати», аудіозаписи: пісня Афлатуна; спокійна музика.
Роздатковий: коробочки Афлатуна, Афлатунчики, гроші Афлатунчика, 4 аркуші паперу А3 розділені на половину, одна «Потреби», друга «Бажання», клей, пензлики, клейонки, серветки, картинки, які означають перше чи друге.
Хід заняття
Діти стоять півколом та промовляють:
Доброго ранку, сонце і вітер!
Доброго ранку, ліси і поля!
Доброго ранку, плането Земля!
А всім присутнім зичимо здоров’я і добра! (сідають)
(Звучить пісенька Афлатуна. Він заходить зі скринькою.)
Афлатун. Добрий день мої малята. Я знов завітав до вас. Як ваші справи? (Добре)
Мімічна вправа
- Відобразіть на своєму обличчі радість; (посміхаються)
- А коли вам сумно; (похмурі)
- Якщо вам боляче, ви вдарилися; (плачуть)
- Злякалися чужу людину; (переляк)
- Здивувалися; (здивування)
- І ось ви знов веселі (посміхаються).
Афлатун. Які ви молодці. А від чого у вас покращується настрій? Які речі допомагають вам розвеселитися? (Відповіді дітей)
- Сьогодні я приніс вам чарівну скриньку. З неї кожен з вас зможе витягти те, що він хоче. Саме ту річ, яка поліпшує вам настрій. Тільки речі у скриньці невидимі, тому ви повинні розповісти нам, що ви витягнули.
(Вихователь демонструє роботу скриньки. Діти розповідають.)
Вихователь. Діти, у кожного з вас були різні бажання, які виконувала чарівна скринька. Але разом з бажаннями в кожної дитини й дорослого є свої потреби. Що означає це слово? Потреби – це те, без чого людина не може жити, і все те, що вона хоче мати. Подумайте й назвіть свої потреби, те, без чого ви не зможете жити. (їжа, вода, одяг, житло)
Вихователь. А де ми беремо їжу та одяг? (В магазині) Правильно. Речі, які продаються в магазині називаються «товаром», різні види магазинів продають різні товари. Але в наш час, всі ці речі можна купити в одному магазині, який називається «Супермаркет».
Гра «Супермаркет»
Мета: закріпити знання дітей про будову супермаркету, про різні торгівельні пункти де можна купити товар. Уточнити знання дітьми узагальнюючих слав. Розвивати аналітичне мислення, кмітливість.
Хід гри. Вихователь пропонує дітям для гри в супермаркет розташувати полички з товаром за спільними характеристиками − зробити відділи товарів (хлібобулочні вироби, молочні продукти, солодощі, м’ясні продукти, овочі і фрукти, морепродукти, іграшки, одяг, канцелярські товари тощо), викласти та назвати їх.
Вихователь. Молодці, ви добре знаєте товари, які продаються тут. А які товари Афлатунчику слід придбати, якщо він хоче їсти? (Відповіді)
- Якщо йому хочеться, щось солодке?
- А холодне і смачне?
- Коли він хоче щось музичне?
- Що б допомогло Афлатунчику відвідати різні місця (театр, виставка…)?
- Що нам потрібно для того, щоб купити всі ці товари? (гроші)
- Так, товари задовольняють наші «потреби» та «бажання», щоб їх купити нам потрібні гроші.
(Діти сідають в коло, в середині кола стоїть дві коробочки «Потреби» та «Бажання»)
Вихователь. Афлатунчик, а ти хочеш дізнатися, які речі особливо важливі для нас і без яких ми не можемо жити, а які не потрібні нам для виживання?
Афлатун: Так, я дуже хочу це знати.
Вихователь. Тож пограй з нами гру.
Гра «Потреби та бажання».
Мета: вчити відмовлятися від зайвих витрат; закріпити знання дітей про бажані та необхідні речі для життя людини, називати основні потреби людини для виживання; розвивати логічне мислення, раціональність, спостережливість, мовлення.
Хід. Діти беруть картинки, називають та кажуть, це - потреба, чи бажання, обґрунтовуючи відповідь. Вихователь наводить приклад:
- Вода - це те, без чого ми не можемо жити, отже воду ми потребуємо. (Кладу в коробку з надписом «Потреби»)
- Шоколад - це те, без чого ми можемо жити, хоча він і дуже смачний. То ж його ми покладемо до «Бажань» (Кладу в коробочку «Бажання». Допомагаю дітям навідними питаннями.)
Вихователь. Молодці дітки, а ти все зрозумів Афлатунчик?
Афлатун. Так, мені дуже цікаво вас слухати. Я навіть не здогадувався про це.
Вихователь. Тож дітки, продовжимо. (Беру коробочку «Потреби»)
- Як ви думаєте, чому ми не можемо жити без цього? (Відповіді дітей)
- А це дуже важливо для нас? (Коробочка «Бажання») (ні)
- Чому це не дуже важливо для нас? (Діти обґрунтовують свої відповіді)
- Чи необхідно нам пити воду?
- Потрібно нам харчуватися? Яку їжу нам необхідно їсти?
- Чи необхідні нам напівфабрикати? (Пояснюю, що це)
- Чи необхідне нам безпечне місце, щоб спати?
- Наскільки важливо мати одяг?
- А автомобіль? (Діти відповідають на запитання)
- Дітки, ви погоджуєтеся з відповідями своїх друзів, чи ні?
- Давайте подумаємо, чи однакові потреби у хлопчиків і дівчат? Зараз я називатиму вам різні предмети, і якщо вони відносяться до потреб хлопчиків – хлопчики підніматимуть руку вгору, а якщо це потреби дівчат – то дівчатка повинні підняти руку вгору. Будьте уважні: зубна щітка, лялька, м’яч, машина, велосипед, тепло, ліжко, вода, шпильки. Отже, потреби у хлопчиків і дівчат трохи відрізняються. Але є те, без чого не можуть прожити ні дівчатка, ні хлопчики. Це тепло, вода, їжа, одяг, житло й повітря.
Фізкультхвилинка
- Давайте зараз перетворимося на друзів Афлатуна, маленьких Афлатунчиків, які ми з вами виготовили раніше (дістають зі своїх коробочок для подорожі з Афлатуном), та трішки відпочинемо. Афлатунчики піднялися високо в небо(стали на носочки), та спустилися на землю (присіли). Побачили великий магазин та й побігли до нього.(Біжать по колу) Оченята їхні розбіглися від великої кількості товарів. Що потрібно купити в першу чергу? Ми будемо стрибати, коли ви вважаєте, що правильна відповідь «так», і робити повороти вправо-вліво, якщо відповідь «ні».
- Якщо ви можете купити щось одне: хліб чи цукерку, чи будете ви купувати цукерку? (ні, стрибають)
- А коли перед вами стоїть вибір: іграшка чи одяг, ви оберете одяг в першу чергу? (так, повороти)
(Вихователь наводить інші приклади, де діти відповідають так або ні.)
- Накупляли Афлатунчики багато та й полетіли додому. (кладуть у коробочки Афлатунчиків та біжать на місця)
Вихователь. Зараз дітки ви підете в магазин та будете виконувати ролі своїх батьків і вам потрібно буде приймати рішення, куди витратити гроші. Але вони в нас будуть не звичайні, а гроші Афлатуна. За них ви і будете купляти товар. Ви можете витрачати гроші як на «Потреби», так і на «Бажання», але якщо грошей недостатньо, то слід приймати рішення, що купувати в першу чергу (діти беруть з коробочки для подорожей гроші Афлатуна, які зробили на попередніх заняттях – 1 Афлатунчик, 2, 3….)
Гра «Розумні витрати» Мета: формувати вміння дітей у грі співвідносити власні бажання зі своїми можливостями; уточнити знання дітей про гроші (афлатунчики), їх призначення та використання. Виховувати ощадливість.
Хід гри. Діти в грі використовують зароблені «афлатунчики». Вони ідуть до крамниці і купують товар, при цьому відгадують про нього загадку, читають вірш тощо.
Вихователь. Гарні у нас були продавці та покупці. А зараз ми розділимося на групи по 4 чоловіки, та підійдемо до столів. Візьміть картинки та наклейте їх в потрібну графу «Потреби» чи «Бажання».
(Створення колажу дітьми, звучить легка музика. Діти працюють в своїх групах, Афлатунчик спостерігає. Вкінці розглядають колажі один одного.)
Вихователь. Ймовірно, є багато всього, чого б нам хотілося, але важливо, в першу чергу витрачати гроші на те, що нам дійсно потрібно. Чого ми дійсно потребуємо? А які бажання виникають у нас? (Відповіді датей)
Афлатун. Які ж ви молодці. Я піду та розкажу всім, як потрібно правильно вибирати товар. До побачення, любі діти.