Конспект заняття з українознавства (6 клас) на тему "Я – дитина природи"

Про матеріал

Пропоную розробку заняття №2 до курсу за вибором "Українознавство" (5-11 кл., авт.колектив під кер. Кононенко П.П, Київ, 2014)..

Використано матеріали з етики, 6 клас (авт. О.Пометун, О.Данилевська), історичні матерали, матеріали соціології.

Перегляд файлу

Я – дитина природи

Мета: дати уявлення учням про взаємозв'язок між людиною і природою; зясувати варіанти та наслідки різного ставлення людини до довкілля;  виховувати необхідність ставлення до природи України як національного багатства народу. Формувати екологічну компетентність

 

Хід заняття

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація знань

Уявний мікрофон

Чи доводилося вам чути вислів «людина - володар природи»? Як ви гадаєте, що це означає?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Учитель

У народі існує така легенда. Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись пізніше, тому землі їм уже не дісталося. От вони й прийшли до Бога, а той у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. По якійсь хвилі Бог обернувся, сказавши, що вони чемні діти, хороші. Дізнавшись, чого прийшли до нього, запропонував їм чорну землю. «Ні,- відповіли наші предки, - там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці.» «Ну, тоді я вам дам землю ту, що залишив для Раю. Там усе є: річки, озера, ліси, степи. Але пам’ятайте: якщо будете берегти її, то вона буде ваша, а ні – то ворога».

Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогодні. А країну свою назвали Україною.
 

Бесіда:

Як ви думаєте, чому українці бережуть свою землю?

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

 

1. Чи є людина частиною природи
Бесіда

• Діти, а які ви знаєте приказки про рідний край?
Учні.
1. Кожному мила своя сторона.
2. За рідною землею і в небі сумно.
3. Де рідний край, там і під ялиною рай.
4. Тільки в ріднім краї солов’ї співають.
5. За рідний край і життя віддай.
 

Учитель

Для кожної людини рідний край символізує якась річ, якийсь знак.

 

 Бесіда:

Діти, які символи країни ви знаєте?
 

Учитель

Крім офіційних державних символів Україна, як й інші країни, має ще й народні символи. В одних народів їх більше, в інших менше. Називаючи народний символ, можна дізнатися, про яку країну йдеться. Так, коли ми говоримо – клен, то знаємо, що це символ Канади. Символ Росії – береза. А які символи України заховалися у відповідях наступних загадок?

 

Загадки «Народні символи України»
 

 

1) За хатиною в садочку
У зеленому віночку
Та в червоних намистинах
Стала, наче молода.
І збігаються всі діти, шоб на неї поглядіти:
За намисто кожен – смик!
Та й укине на язик.
Зветься ця рослина –
Червона… ( калина)

2) Як дерево називається,
Що влітку в білий пух одягається? (тополя)
 

3) Які ноги заввишки,
Такий ніс завдовжки,
Хату на хаті має,
Жабам лік знає. (лелека)

 

 

Бесіда

Що ви знаєте про  символіку калини, тополі, верби… ?

 

Довідка

 Калина в Україні – символ рідної землі і вічної пам’яті про тих, хто у мужній борні віддав своє житя за щастя і волю народу. Тому й садять її на могилах загиблих. Калина – це той символ, що пам’ять людську береже, символ безсмертя, невіддільний від життя, це наш духовний світ.

 Верба – також символ, який опоетизований в народній творчості і художній літературі. Близько 500 видів верби росте на нашій планеті, а тридцять – на Україні.

 

Учитель

 Дуже любив Україну її славний син Тарас Григорович Шевченко, який у своїх творах оспівав її красу. 365 разів Кобзар використав слово «калина», а будучи на засланні в Орській фортеці він посадив гілку верби і викохав її. Для нього вона була уособленням України. Інший відомий український поет Василь Симоненко писав:
А якщо впадеш ти на чужому полі,
Прийдуть з України верби і тополі,
Стануть над тобою, листям затріпочуть,
Тугою прощання душу залоскочуть.

 

Бесіда

Як ви думаєте, чому в українських символах та у піснях так багато згадок про природу?

Цвіте терен, цвіте терен… 

Ой на горі два дубки…

Вітер дуба хитає ….

Ой у лузі червона калина…

Ніч яка місячна, зоряна , ясная..

 

Учитель

Без природи людина не може прожити і миті. Усе, що нас оточує: повітря, сонце, небо, гори, ріки, моря, озера, земля, каміння, вода, — все це і є природа. А ще природа — це всі рослини, тварини: птахи, риби, комахи.І люди — це теж частинка живої природи. Без природи людина не може і миті прожити, ти сам переконався у цьому.

 

Дослід:

затисніть рот і ніс, спробуйте обійтись без повітря

 

Учитель

Людині потрібні повітря, вода, їжа... І все це людина бере з природи. Вода — у природі, їжу також у природі людина бере. Усе для людського життя є в природі. А без неї аж ніяк не проживеш.

Тому потрібно нам природу вивчати, знати, любити і берегти, адже наш світ дуже крихкий, тендітний...

Людина і природа перебувають у постійних взаєминах. Природа дає можливість людині жити, задовольняючи її фізичні потреби, збагачує її духовний світ своєю красою та активізує її розум, демонструючи зразки найкращого, найдосконалішого у світі.

 

2. Як людина повинна ставитися до природи

Бесіда

Як людина ставиться до природи? Наведіть приклади.

 

Учитель

Коли  людина починає шкодити природі, вона шкодить і собі, адже людина – також складова природи, її частина, надзвичайно залежна від решти складових. Її відмінність від інших живих істот полягає в тому, що вона має розум, а відтак може мислити, творити, спілкуватися з іншими людьми.

На жаль, сьогодні є підстави говорити, що свій розум людина здебільшого спрямовує на задоволення власних потреб, знищуючи майже повністю те навколишнє середовище, в якому живе і від якого цілком залежить. Кажуть, що сьогодні ми живемо на планеті, що належить нашим правнукам: адже наслідки того, як ми зараз ставимося до природи, будуть відчутні у далекому майбутньому. І виправити навіть одну серйозну помилку, якщо вона буде зроблена, часто неможливо.

 

Завдання:

Уявіть, що ви потрапили у минуле, що ви зробите щоб вижити? Які дарунки природи ви використали? Чи можна ці ресурси назвати незліченними?

 

Вчитель.  Розповідь про те, як  виникла пустеля Сахара

З 6 тис. по 4 тис. до н.е. Сахара була зеленою та родючою.  Тут паслися слони, жирафи та інші тварини. Поступово вона ставала все більш посушливою, Сахара стала лісостепом. Тут проживали племена, що займалися землеробством та скотарством. Давні люди помітили, що якщо вирощувати зерно постійно на одному місці, то ресурси грунтів вичерпуються і врожай щороку зменшується. Але був вихід – підсічно-вогневе землеробство: ліс вирубувався, пеньки спалювалися, і на наступний рік земля, здобрена попелом, давала чудовий врожай. Проте високі врожаї на ділянці знищеного лісу були лише 3-4 роки поспіль. Люди почали все більше вирубувати ліси. Так Сахара з лісів та лісостепу перетворювалася у степ, де безупинну віяв сухий та гарячий вітер. Люди окрім землеробства у степу Сахари почали вирощувати худобу, яка знищувала все більше і більше рослинності. Грунти, що утримувались корінням трав, тепер розвіювались вітрами. Вітри все менше приносили дощі. Врешті степ поступово захопила пустеля з її червонуватими пісками.

 

Бесіда:
Чи відомі вам приклади недбалого ставлення людей до природи? У чому вони полягають? Де ви їх бачили?

 

Робота з текстом

Василь Сухомлинський

КОНВАЛІЯ В САДУ

Петрик уранці прийшов у сад і побачив конвалію. Зачарований дивною красою квітки, хлопчик довго стояв перед нею.

“Зірву квітку, поставлю в вазу на столі, — подумав Петрик. — Красиво буде в кімнаті”.

Він простяг руку, щоб зірвати квітку, та враз уявив собі: що ж станеться із садом без конвалії? Затулив долонями квітку, і в саду стало похмуро й незатишпо. 

На зелені листки впала сіра тінь, замовкли пташки.

Петрик відтулив квітку, і на деревах знову заграли зелені листочки, знов почувся пташиний спів.

Он яка ти, дивовижна квітко, — подумав Петрик. — Хіба ж можна тебе зривати й нести до кімнати?"

Бесіда

Чому Петрик не зірвав квітку?

Як змінювалась природа, коли Петрик хотів зірвати конвалію?

 

Розповідь вчителя

Культурна, вихована людина завжди відчуває постійний зв'язок із природою, ставиться до неї з позицій екології. Але коли цей зв'язок втрачено, наслідки можуть бути вкрай негативними. Дехто вважає: «Може, нічого й не трапиться, якщо я зламаю лише одну гілочку, зірву одну квітку, роздушу метелика, нап'юся березового соку». Такі «любителі природи» здебільшого лише вряди-годи бувають у лісі, на березі ріки, і надто вихованими їх не назвеш. Напевно, й вам доводилося споглядати жахливі сміттєзвалища, випалені галявини, поламані дерева і кущі, залишені ними після «чудово проведеного на природі часу».

 

Уявний мікрофон

Доповніть це речення і визначте всі разом, яким мусить стати людство.

Можна сказати інакше: «Людство мусить стати...»

 

3. Що означає берегти природу

Вчитель

Тео́рія розби́тих ві́кон — теорія, яку сформулювали Джеймс Квінн Вілсон і Джордж Келлінґ у 1982 році. Відповідно до цієї теорії, якщо хтось розбив скло в будинку і ніхто не вставив нове, то незабаром жодного цілого вікна в цьому будинку не залишиться, а потім почнеться мародерство. Іншими словами, явні ознаки безладу і недотримання людьми прийнятих норм поведінки провокують оточення теж забути про правила.

Сьогодні зрозуміло, що природа не зможе існувати, якщо ми всі разом, усі мешканці Землі не докладемо зусиль, щоб її охороняти і зберігати.

 

Метод «Незакінчене речення»

«Коли я думаю про природу, то мені спадає на думку...»
«Найважливішою екологічною проблемою є...»
«Якби мені пощастило розв'язати одну екологічну проблему людства, це було б...»
«Щоб заощадити дома електроенергію, моя родина могла б...»
«Якщо б мій друг викинув на вулиці пляшку від кока-коли, я б...»
«Якщо хтось поводиться жорстоко з тваринами...»
«Оберіть одну з цих ситуацій і ознайомте з нею клас».

 

Учитель

Щоб якнайменше шкодити природі, слід дотримуватися певних правил особистої поведінки:

  1. Більше ходіть пішки або їздіть на велосипеді замість того, щоб їздити машиною. Це корисно для вас і довкілля, адже машини забруднюють повітря.
  2. Зберігайте тепло й електроенергію, заощаджуйте гарячу воду, зачиняйте двері, утеплюйте вікна, вимикайте зайві електричні лампочки. Тоді електростанції працюватимуть менше і не так забруднюватимуть нашу землю. Для боротьби з комахами не використовуйте отрутохімікати, а зробіть свій двір привабливим для птахів. Вони щодня з'їдають сотні комах.
  3. Не дозволяйте, щоб вода в вашому домі текла даремно, адже десь на планеті її не вистачає людям саме зараз. Купуючи щось, подумайте, чи дійсно ця річ необхідна для вас, а чи якісна вона, аби служила довго і вам не довелося купувати нову вже через кілька тижнів.
  4. Якщо є можливість здати щось зі сміття на переробку - зробіть це. Так ви зменшите кількість сміття на планеті. Речі, що вам більше не потрібні, можна віддати людям, які їх потребують.

 

V. Узагальнення заняття

Гронування

Я – дитина природи

 

Люблю природу

Я - частина природи

Живу у природному середовищі

Користуюсь багатствами природи

Бережу природу

 

 

VІ. Підсумки заняття

Учитель

Французький письменник Антуан де Сент-Екзюпері писав: «Усі ми пасажири одного корабля, що називається Земля». Тому священний обов'язок усіх нас полягає у постійній турботі про благо нашого спільного дому, про його майбутнє. Обережно, чутливо, з любов'ю ставитися слід не лише до людини, а й до природи. Ставлення до природи є ознакою моральності й мірилом рівня культури людини.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Костюк Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 жовтня 2018
Переглядів
7446
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку