Конспект відкритого логопедичного
заняття з використанням елементів ТРВЗ
(середня група)
Логопед ДНЗ № 2
«Буратіно»
Ніколайчук Н. І.
м. Б. – Дністровський
2009рік.
Програмовий зміст:
Розвивати у дітей винахідницькі вміння, вчити використовувати методи ТРВЗ. Активізувати лексичний матеріал за темами «Зима», «Тварини», «Птахи», Мій дім». Вчити дітей міркувати, порівнювати, знаходити причино – наслідкові зв’язки. Вміти складати ланцюжок речень, об’єднуючи їх у невеличку розповідь, використовуючи малюнки. Закріпити навички правильної вимови вивчених звуків, продовжувати роботу над автоматизацією звука [С] у словах, реченнях та фразовому мовленні.
Розвивати логічне і образне мислення, творчу уяву, мовленнєве дихання, увагу, артикуляційні навички.
Виховувати вміння слухати своїх товаришів, поважати свою і чужу думку, вчити дітей сміливо висловлювати свою думку.
Словникова робота:
Активізація слів предметів: будка, акваріум, гніздо, мурашник, барліг, поверх, житло, мешканці, пора року.
Слова – дії: заселяти, розселяти, мешкати, будувати, танути дзвеніти, стрекотати.
Слова – ознаки: багатоповерховий, новий, п’ятиповерховий.
Попередня робота: спостереження за змінами у природі. Розучування пальчикової вправи та фізкультхвилинки. Робота над «пісеньками – звуками». Дидактичні ігри «Чим схожі?», «»Добре – погано», «Логічний ланцюжок». Робота над асоціаціями.
Обладнання: іграшка равлик, металофон, макет будинку з мешканцями, паперові сніжинки, малюнки до артикуляційних вправ, кубик із голосними звуками, малюнки – позначення звуків, малюнки: сова, собака, сорока, лисиця, слон; малюнки до гри «Логічний ланцюжок»: дупло, білка, грибок, трава, квітка, метелик. Малюнки до гри «Чого боїться і що любить пташка»: гусениця, годівничка, будинок, кіт, хлопчик. Плакат з символами до скоромовки.
ХІД ЗАНЯТТЯ.
1. Оргмомент. Настрой на добру роботу.
Добрий день, любі малята,
Дуже рада вас вітати.
Малюки, ви добре спали?
Без плачу сьогодні встали?
Один – одному всміхніться,
Всі до мене поверніться.
В нас гостей зараз багато,
Треба всіх їх привітати.
(діти вітаються)
2. Введення в тему.
І загадку для вас принесла.
Хто це, хто до нас повзе?
І на спині щось везе.
Чи то терем, чи то хатка?
Ось така моя загадка. (равлик)
Ручки, рученьки маленькі,
До роботи проворненькі,
Ось цвяшок, ось молоток,
Б’ємо: туки-туки-туки-ток!
Я зробив такий будинок,
Тут я друзів оселю.
Котика, собачку, рибок –
Всіх, кого люблю.
У лісі під ялицею, над річкою – бистрицею
Будинок є казковий, багатоповерховий.
Стоїть він серед зелені із давньої пори.
Всі поверхи заселені знизу до гори.
На першому живе ведмідь поважний, волохатий.
Він цілу зиму не виходить з хати.
Добре – бо багато снігу, можна гратися, кататися на санках…
Погано – бо холодно, треба дбати про тепло, одягати теплий одяг….
На другому живуть такі кумедні жабки,
Чудово вміють за гілки чіплятись їхні лапки.
Говорити кожен звик —
має кожен з нас язик,
та не всіх він слухать звик.
А щоб він слухняним став,
Зробимо ми кілька вправ.
Вправа «Усмішка».
Рожеві губки усміхаються,
Біленькі зубки заховаються.
Вправа «Хоботок».
Зроби хоботок.
Будеш, як бджілка
Шукати медок.
Вправа «Парканчик».
Я — веселий, всім скажу.
Зубів парканчик покажу.
Вправа «Лопаточка».
Я широкий язичок
На губу собі поклав.
Був рожевий п'ятачок —
Він лопаточкою став.
Вправа «Гойдалка».
Язик тягнувся до зубів.
До верхніх, то до нижніх,
Немов гойдалкою злітав
До хмарок білосніжних.
А О У І Е И
(Логопед зачитує вірш, а діти відшукують малюнок звука, що позначає і називає цей звук.)
Звук стає в нас дуже вмілим,
Лиш тоді, як зрозумілий.
Звуки всі ми впізнаєм
І картинки роздаєм.
К-к-к – капають краплинки в тиші
Г-г-г – горох нам лущать миші
Х-х-х – хом’як хропе вві сні
Д-д-д – два дятла долюблять на сосні
П-п-п- гармата стрілить враз
Т-т-т – вагончик всіх прокотить нас
Б-б-б- граємо на барабані
В-в-в – хуртовина завиває
М-м-м - мукає корова в лузі
Зі звуками ми добрі друзі.
Біля річки, де трава,
Хтось виспівує: «Ква – ква»,
Заховавшись під кульбабку
Це зелена мокра жабка.
(Одна дитина в центрі, інші діти сидять у колі, як жабки і повторюють слова.. Один із дітей говорить «кВа – кВа», дитина що в центрі, повинна відгадати хто це).
На третім, де живе сова,
Зачинені віконця,
Бо ця бабуся лісова
Ніяк не любить сонця.
«Дуже довгі ноги маю, ледве їх переставляю. Сам високий я на зріст, замість носа в мене хвіст» (слон)
«Вчу всіх наук. Із пташенят за короткий час зроблю розумних птахів. Прошу врахувати, що заняття проводжу тільки вночі». (сова)
«В мене біла латка є і чорна. Вмію стрекотати я слівце до слівця. І до стрекоту моєму немає кінця» (сорока)
«Я – найчарівніша й найпривабливіша. Кого хочеш обману, довкола пальця обведу». (лисиця)
«Гавкаю, куса, а в дім не пускаю» (собака)
(Логопед викладає малюнки тварин та пташок).
А на четвертому давно
Живе хвостата білка.
Що крізь відчинене вікно
Стрибає аж на гілку.
Дупло, білка, грибочок, травичка, квітка, метелик.
Дупло – білка
Грибок – трава
Квітка – метелик.
Щось втомились ми сидіти,
треба трошки відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вище підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть діти кілька раз –
За роботу, все – гаразд!.
Найвище всіх на п’ятому – ворона та сорока
Як стануть стрекотати чорнява й білобока
Говорить кожна голосно і подругу не слуха
Ховаються у лісі всі і затуляють вуха.
Малюнки: гусениця, годівничка, будинок, кіт, хлопчик, розкладені на дошці зворотною стороною. Діти перевертають і кажуть, як ставляться птахи до того, що зображено на картинці – люблять, бояться, чи спокійно реагують.
«Старому сому везли солому,
Навіщо солома старому сому?»
?
3. Підсумок заняття.
- Молодці, діти, ми виконали всі завдання і розселили мешканців нашого нового будинку. Вам сподобалось заняття? А що більше всього вам сподобалось?