конспект заняття з використанням ТРВЗ

Про матеріал
конспект заняття для дітей середнього віку з затримкою мовленнєвого розвитку та дітей із ЗНМ. заняття побудоване на розвиток мовленнєвих здібностей з використанням елементів ТРВЗ. включає всі етапи логопедичної роботи (артикуляційну гімнастику, граматичну сторону мовлення, розвиток зв'язного мовлення)
Перегляд файлу

 

 

 

Конспект відкритого логопедичного

заняття з використанням елементів ТРВЗ

 

(середня група)

 

    Логопед ДНЗ № 2

                                                        «Буратіно»

                              Ніколайчук Н. І.

 

 

м. Б. – Дністровський

2009рік.

Програмовий зміст:

 Розвивати у дітей винахідницькі вміння, вчити використовувати методи ТРВЗ. Активізувати лексичний матеріал за темами «Зима», «Тварини», «Птахи», Мій дім». Вчити дітей міркувати, порівнювати, знаходити причино – наслідкові зв’язки. Вміти  складати ланцюжок речень, об’єднуючи їх у невеличку розповідь, використовуючи малюнки. Закріпити навички правильної вимови вивчених звуків, продовжувати роботу над автоматизацією звука [С] у словах, реченнях та фразовому мовленні.

 Розвивати логічне і образне мислення, творчу уяву, мовленнєве дихання, увагу, артикуляційні навички.

 Виховувати вміння слухати своїх товаришів, поважати свою і чужу думку, вчити дітей сміливо висловлювати свою думку.

 

Словникова робота:

 Активізація слів предметів: будка, акваріум, гніздо, мурашник, барліг, поверх, житло, мешканці, пора року.

 Слова – дії: заселяти, розселяти, мешкати, будувати, танути дзвеніти, стрекотати.

Слова – ознаки: багатоповерховий, новий, п’ятиповерховий.

 

Попередня робота: спостереження за змінами у природі. Розучування пальчикової вправи та фізкультхвилинки. Робота над «пісеньками – звуками». Дидактичні ігри «Чим схожі?», «»Добре – погано», «Логічний ланцюжок». Робота над асоціаціями.

Обладнання: іграшка равлик, металофон,  макет будинку з мешканцями, паперові сніжинки, малюнки до артикуляційних вправ, кубик із голосними звуками, малюнки – позначення звуків, малюнки: сова, собака, сорока, лисиця, слон; малюнки до гри «Логічний ланцюжок»: дупло, білка, грибок, трава, квітка, метелик. Малюнки до гри «Чого боїться і що любить пташка»: гусениця, годівничка, будинок, кіт, хлопчик. Плакат з символами до скоромовки.

ХІД ЗАНЯТТЯ.

1. Оргмомент. Настрой на добру роботу.

Добрий день, любі малята,

Дуже рада вас вітати.

Малюки, ви добре спали?

Без плачу сьогодні встали?

Один – одному всміхніться,

Всі до мене поверніться.

В нас гостей зараз багато,

Треба всіх їх привітати.

(діти вітаються)

 

2. Введення в тему.

  •          Діти, сьогодні на занятті ми будемо міркувати, виконувати Тяжкі, Різноманітні, Веселі Завдання.
  •          Через ліс сьогодні йшла,

І загадку для вас принесла.

Хто це, хто до нас повзе?

І на спині щось везе.

Чи то терем, чи то хатка?

Ось така моя загадка. (равлик)

  •          Подивіться, які гарні малюнки приніс нам равлик. (Будинок, будка, гніздо, шпаківня, мурашник, акваріум)
  •          Що спільного в цих малюнках? (це житло)
  •          Давайте підберемо малюнки, хто б міг жити у цих будинках. (собака, людина, шпак, мурашка, рибка)
  •          Давайте разом з вами збудуємо новий будинок для інших мешканців.

 

  1. Пальчикова вправа.

Ручки, рученьки маленькі,

До роботи проворненькі,

Ось цвяшок, ось молоток,

Б’ємо: туки-туки-туки-ток!

Я зробив такий будинок,

Тут я друзів оселю.

Котика, собачку, рибок –

Всіх, кого люблю.

  1. Активізація словника.
  •          Подивіться, який гарний будинок ми з вами змайстрували. (логопед вішає на дошку п’ятиповерховий будинок, в якому будуть жити лісові мешканці).
  •          Цей будинок не простий. В ньому будуть проживати лісові мешканці.
  •          Подивіться, який це будинок? (новий, великий, п’ятиповерховий, гарний).

У лісі під ялицею, над річкою – бистрицею

Будинок є казковий, багатоповерховий.

Стоїть він серед зелені із давньої пори.

Всі поверхи заселені знизу до гори.

На першому живе ведмідь поважний, волохатий.

Він цілу зиму не виходить з хати.

  •          Ой, а далі я не можу розповісти. Щоб ведмідь у хатинку поселився, треба виконати його завдання.
  •          А як же називається справжня хатка ведмедя? Де він спить узимку? (барліг)
  •          Ведмідь усю зиму спить у своєму барлозі. Пригадує чарівне літо і сняться йому чарівні сни. Як ви думаєте, що сниться ведмедику? (Відповіді дітей. Малина, сонечко, зелена травиця, мед….)
  •          Уявіть собі, що ведмідь ніколи не бачив зими. Давайте спробуємо пояснити, зима це добре чи погано.

 

  1. ГРА «Добре – погано»

Добре – бо багато снігу, можна гратися, кататися на санках…

Погано – бо холодно, треба дбати про тепло, одягати теплий одяг….

 

  •          Поки ми розмовляли про зиму, до нас прилетіли сніжинки.

 

  1. Дидактична вправа «На що схоже» (метод графічної символічної аналогії)
  •          На що схожа сніжинка? (за кольором, формою, розміром) (на зірочку, на вату, цукор, пух…)

 

  •          Давайте подмухаємо на сніжинку, хай вона відлітає, бо в нас зима вже закінчується і скоро наступить яка пора року? (весна)
  •          А що добре весною? (все розпускається, оживає, тепло, сонце більш гріє…. )
  •          Що погано? (калюжі, можна впасти і забруднитися…)

 

  1. Дихальна вправа «Подмухай на сніжинку».

 

  •          Ой, діти, ви чуєте? (легкі удари по металофону, начебто крапає щось) Що б це могло бути? Мабуть це наші сніжинки почали танути і побігла водичка. Напевно скоро прийде весна.
  •          А що добре весною?
  •          Діти, ці проталини розбудили нашого ведмедика і ми його можемо помістити в новий будинок.

 

На другому живуть такі кумедні жабки,

Чудово вміють за гілки чіплятись їхні лапки.

  •          А щоб жабко поселилися на другому поверсі, давайте виконаємо завдання, що вони приготували.

 

  1. Артикуляційна гімнастика з малюнками.

Говорити кожен звик —

має кожен з нас язик,

та не всіх він слухать звик.

А щоб він слухняним став,

Зробимо ми кілька вправ.


Вправа «Усмішка».

Рожеві губки усміхаються,

Біленькі зубки заховаються.

 

Вправа «Хоботок».

Зроби хоботок.

Будеш, як бджілка

Шукати медок.

 

Вправа «Парканчик».

Я — веселий, всім скажу.

 Зубів парканчик покажу.

 

Вправа «Лопаточка».

Я широкий язичок

На губу собі поклав.

Був рожевий п'ятачок —

Він лопаточкою став.

 

Вправа «Гойдалка».

Язик тягнувся до зубів.

До верхніх, то до нижніх,

Немов гойдалкою злітав

До хмарок білосніжних.


 

  •          А ще нам жабки пропонують пограти із звуковим кубиком.
  •          Які звуки розміщені на цьому кубику? (голосні)
  •          Чому вони так називаються?

 

  1. ГРА «Кубик спіймай, слово називай».

image006.jpg image014.jpg image012.jpg image016.jpg image020.jpg   image018.jpg

     А        О              У         І         Е   И

  •          Наші жабки такі веселі, дуже полюбляють співати і приготували для вас гру.

 

  1. ГРА «Пісеньки – звуки».

(Логопед зачитує вірш, а діти відшукують малюнок звука, що позначає і називає цей звук.)


 

Звук стає в нас дуже вмілим,

Лиш тоді, як зрозумілий.

Звуки всі ми впізнаєм

І картинки роздаєм.

 

 

 

 

 

 

К-к-к – капають краплинки в тиші

Г-г-г – горох нам лущать миші

Х-х-х – хом’як хропе вві сні

Д-д-д – два дятла долюблять на сосні

П-п-п- гармата стрілить враз

Т-т-т – вагончик всіх прокотить нас

Б-б-б- граємо на барабані

В-в-в – хуртовина завиває

М-м-м - мукає корова в лузі

Зі звуками ми добрі друзі.


  •          Які це звуки? (приголосні)
  •          А тепер кожен з вас повинен придумати слово із вашим звуком і назвати, де ми чуємо цей звук у слові -  на початку, в середині чи в кінці слова.
  •          А тепер, щоб трошки відпочити, жабки пропонують нам гру, яка так і називається «Жабки».

 

  1. ГРА «Жабки».

Біля річки, де трава,

Хтось виспівує: «Ква – ква»,

Заховавшись під кульбабку

Це зелена мокра жабка.

(Одна дитина в центрі, інші діти сидять у колі, як жабки і повторюють слова.. Один із дітей говорить «кВа – кВа», дитина що в центрі, повинна відгадати хто це).

  •          Сідайте на свої місця, ми з вами продовжуємо розселяти мешканців нашого будинку.

На третім, де живе сова,

Зачинені віконця,

Бо ця бабуся лісова

Ніяк не любить сонця.

  •          Сова мудра пташка, тож завдання в неї будуть важкі.
  •          Справа в тому, що до сови прийшли телеграми, а вона не може здогадатися від кого вони. Давайте допоможемо їй.
  1. Телеграми для сови.

«Дуже довгі ноги маю, ледве їх переставляю.  Сам високий я на зріст, замість носа в мене хвіст» (слон)

«Вчу всіх наук. Із пташенят за короткий час зроблю розумних птахів. Прошу врахувати, що заняття проводжу тільки вночі». (сова)

 «В мене біла латка є і чорна. Вмію стрекотати я слівце до слівця. І до стрекоту моєму немає кінця» (сорока)

«Я – найчарівніша й найпривабливіша. Кого хочеш обману, довкола пальця обведу». (лисиця)

 «Гавкаю, куса, а в дім не пускаю» (собака)

(Логопед викладає малюнки тварин та пташок).

  •          Назвіть пташок, від яких надішли телеграми.
  •          Назвіть тварин. Назвіть саме коротке слово. (слон).
  •          Назвіть слово, в якому два склади. (сова)
  •          Назвіть слова, в яких три склади. (собака, лисиця, сорока)
  •          Назвіть слово, в якому звук [С] знаходиться в середині слова. (лисиця)
  •          Отже ми виконали завдання мудрої сови і можемо поселити її в казковий будинок на третій поверх.

 

  •          Давайте послухаємо, хто ще живе в нашому будинку.

А на четвертому давно

Живе хвостата білка.

Що крізь відчинене вікно

Стрибає аж на гілку.

  •          Білка приготувала нам малюнки із завданням.

 

  1. Метод синектики. (асоціативне мислення)

Дупло, білка, грибочок, травичка, квітка, метелик.

  •          Про що ви подумали, коли побачили….

 

  1. ГРА «Логічний ланцюжок».
  •          Треба придумати ланцюжок речень, кожне з яких матиме спільне слово.

Дупло – білка

Грибок – трава

Квітка – метелик.

  •          А тепер давайте всі ці речення об’єднаємо в невеличку розповідь. (Складання творчої розповіді за ланцюжком речень)
  •          Ось тепер можна поселити ще одну мешканку цього будинку.

 

  1. Фізкультхвилинка.

Щось втомились ми сидіти,

треба трошки відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вище підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть діти кілька раз –

За роботу, все – гаразд!.

 

  •          А хто живе на п’ятому поверсі, послухайте, будь ласка.

Найвище всіх на п’ятому – ворона та сорока

Як стануть стрекотати чорнява й білобока

Говорить кожна голосно і подругу не слуха

Ховаються у лісі всі і затуляють вуха.

  •          Ворона приготувала для вас таке завдання:

 

  1. ГРА «Що любить і чого боїться пташка?»

Малюнки: гусениця, годівничка, будинок, кіт, хлопчик, розкладені на дошці зворотною стороною. Діти перевертають і кажуть, як ставляться птахи до того, що зображено на картинці – люблять, бояться, чи спокійно реагують.

 

  1. Метод прямої синектики.
  •          Як ви гадаєте, що придумала людина, коли побачила пташку? (літак, годинник з зозулею, плаття з рюшами, як крильця, віяло, …)
  •          Сорока дуже говірлива пташка і вона підготувала нам скоромовку, яку ми повинні вивчити і навчитися швидко її промовляти. Але, щоб швидше вивчити, нам допоможуть малюнки.

 

  1. Робота над скоромовкою.

«Старому сому везли солому,

Навіщо солома старому сому?»

  •          Який звук тут частіше всього зустрічається?

 

 

   

                           

   ?       

3. Підсумок заняття.

- Молодці, діти, ми виконали всі завдання і розселили мешканців нашого нового будинку. Вам сподобалось заняття? А що більше всього вам сподобалось?

 

 

 

 

 

doc
Пов’язані теми
Логопедія, Конспекти занять для ЗДО
Інкл
Додано
11 грудня
Переглядів
2
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку