Тема: «Знайомство з органами артикуляційного апарату і поняттям «звук»
Мета: ознайомити перед дзеркалом із будовою артикуляційного апарату та його функціями; Ознайомити з поняттям «Звук»; Вчити розрізняти немовленнєві звуки; Розвивати рухливість органів артикуляційного апарату, мовленнєве дихання; Розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, мислення, загальну моторику; Виховувати інтерес до заняття та бажання говорити правильно.
Обладнання: дзеркала, листочки, предметні картинки, музичні інструменти.
Хід заняття
І. Організаційний момент
Привітання
Встаньте (сядьте) діти, всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Посміхніться всі до мене,
Посміхніться і до себе.
ІІ. Основна частина.
1.Знайомство з органами артикуляційного апарату
Якщо хочеш розмовляти, треба вміти промовляти звуки чітко і красиво — щоб було всім зрозуміло!
А що ж маємо тренувати ми, якщо хочемо навчитися правильно, чітко вимовляти звуки й слова?
Спробуйте стиснути міцно, «на замок», щелепи, зуби та стулити губи і щось промовити. Виходить? Розмовляючи, ми рухаємо губами, щелепою, язиком. Органи тіла людини, що допомагають їй говорити, називають мовленнєвими органами.
Діти, людина вміє відкривати рот? А ви? Спробуйте! Яка частина тіла у вас працює зараз: то опускається, то піднімається? Правильно, нижня щелепа. Вона рухлива, і може рухатися не тільки уверх і вниз, але й праворуч і ліворуч та висуватися уперед. Виконати вправи для розпитку рухливості м’язів нижньої щелепи ().
Рожеві двері у моїй печері.
Білі звірі там сидять,
Що не дам, усе з’їдять.
(Губи, рот, зуби.)
Зміст вправи. Відкрити широко рот. Тримати його відкритим із напруженням м’язів. Утримувати на рахунок: 1—2 — 3 — 4 — 5 — 6—7 — 8–9—10.Закрити рот, розслабити м’язи.
Вантаж на місце доставляє,
то вправо, то вліво
«стрілу» пересуває.
Зміст вправи. Рухати нижньою щелепою вліво — вправо.
Шухлядку висуваю, а потім закриваю.
Зміст вправи. Висунути вперед нижню щелепу так, щоб нижні зуби були попереду верхніх. Потім «засунути» нижню щелепу назад, щоб верхні зуби були попереду нижніх. Повторити вправу.
Губи
Подивіться в дзеркало та покажіть верхні та нижні губи.
Виконайте вправи «Хоботок», «Пустушка», «Вареничок» і поміркуйте, для тренування яких органів мовлення вони придумані (див. табл. 3).
Губи мої,
мов хоботок у слоненяти.
Напруженими буду їх тримати.
Зміст вправи. Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи. Потримати їх із напруженням м'язів під рахунок до 10.
Язик
Уявіть на хвильку, що ви опинилися на лісовій галявині, замріть і прислухайтеся. Чуєте? Дятел стукає дзьобом по стовбуру сосни. Спробуйте повторити цей звук: Д-Д-Д. Це вже не дятел стукає дзьобом по стовбуру, а наш язик, наш головний помічник, стукає у роті об верхні зуби.
Виконати артикуляційну вправу для язика «Маятник».
Тік-так, так-тік,
Наче маятник язик.
Зміст вправи. Відкрити рот. Висунути язик і рухати ним ліворуч — праворуч, із одного куточка рота в інший. Стежити за тим, щоб язик не облизував губи. Рахунок: 1—2.
Зуби
А зараз старанно посміхніться і погляньте один на одного. Що відкрилося у посмішці? Так, це зуби. Поклацайте ними, неначе голодний злий вовк.
Альвеоли. Піднебіння
Відкрийте рот і натисніть пучкою великого пальця на верхні зуби. Проведіть пучкою вгору по зубах із внутрішнього боку, і ви відчуєте, що за зубами є горбики — альвеоли. Саме з них починається піднебіння. Штовхніть декілька раз піднебіння кінчиком язика. Яке воно?
2.Голосові зв’язки
Прикладіть долоню до горла. Подзижчіть, наче жук, що летить: «Жжжж!», чи як комар: «Ззззз!» — ви відчуєте вібрацію голосових зв'язок. Можна сказати, що голосок прокинувся і задзвенів.
3.Розвиток мовленнєвого дихання
Вправа «Листочки»
(логопед роздає дітям різнокольорові листочки на долоньки)
Покласти на долоньку листочок і уявити, що ви вітерець. Вітерець може бути лагідним, і тоді дмухати на листочки треба обережно, тихенько. Носиком набираємо повітря і дуємо на листочки.(повтор 1-2 рази). Вітерець можете бути сильним вітром. Знову носиком набираємо повітря і дуємо на листочки сильно. (Діти виконують вправу 1-2 рази)
4.Розвиток загальної моторики
Фізкультхвилинка
Ми - листочки осінні (руки вгору, погойдують, вліво-вправо)
На гілочках сиділи (присісти, змахуючи руками)
Дмухнув вітерець (встати, помах руками вперед)
І ми полетіли (легкі помахи руками)
Летіли, летіли (легкі помахи руками)
І на землю тихо сіли (повільно присісти)
5. Поняття «звук»
Гра « Що звучить»
Педагог показує дітям іграшки (барабан, дзвінок, брязкальце, сопілку і т.д)Маніпулюючи ними , дітям пропонується уважно послухати і запам’ятати, який звук має кожен предмет, потім закрити очі і відгадати, який предмет звучить.
Звуки в оточують нас повсюди, тому що звуки є скрізь, їх не можна побачити, а тільки почути або вимовити.
ІІІ. Підсумок заняття.
Що нового дізналися? Як називаються органи, які допомагають нам говорити? Що таке звук?