Конспект заняття «Знайомство з органами артикуляційного апарату і поняттям «звук»

Про матеріал
Конспект індиивідуального логопедичного заняття для дітей середнього дошкільного віку «Знайомство з органами артикуляційного апарату та поняттям «звук»
Перегляд файлу

Тема:  «Знайомство з органами артикуляційного апарату і поняттям «звук»                                                                                                                                              

Мета: ознайомити перед дзеркалом із будовою артикуляційного апарату та його функціями; Ознайомити з поняттям «Звук»; Вчити розрізняти немовленнєві звуки; Розвивати рухливість органів артикуляційного апарату, мовленнєве дихання; Розвивати фонематичний слух, увагу, пам'ять, мислення, загальну моторику; Виховувати інтерес до заняття та бажання говорити правильно.

Обладнання: дзеркала, листочки, предметні картинки, музичні інструменти.

Хід заняття

І. Організаційний момент

Привітання

Встаньте (сядьте) діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько.

Посміхніться всі до мене,

Посміхніться і до себе.

ІІ. Основна частина.

1.Знайомство з органами артикуляційного апарату

Якщо хочеш розмовляти, треба вміти промовляти звуки чітко і красиво — щоб було всім зрозуміло!

А що ж маємо тренувати ми, якщо хочемо навчитися правильно, чітко вимовляти звуки й слова?

Спробуйте стиснути міцно, «на замок», щелепи, зуби та стулити губи і щось промовити. Виходить? Розмовляючи, ми рухаємо губами, щелепою, язиком. Органи тіла людини, що допомагають їй говорити, називають мовленнєвими органами.

Нижня щелепа

Діти, людина вміє відкривати рот? А ви? Спробуйте! Яка частина тіла у вас працює зараз: то опускається, то піднімається? Правильно, нижня щелепа. Вона рухлива, і може рухатися не тільки уверх і вниз, але й праворуч і ліворуч та висуватися уперед. Виконати вправи для розпитку рухливості м’язів нижньої щелепи ().

  1. «Печера»

Рожеві двері у моїй печері.

Білі звірі там сидять,

Що не дам, усе з’їдять.

(Губи, рот, зуби.)

Зміст вправи. Відкрити широко рот. Тримати його відкритим із напруженням м’язів. Утримувати на рахунок: 1—23456—78–910.Закрити рот, розслабити м’язи.

  1.  «Підйомний кран»

Вантаж на місце доставляє,

то вправо, то вліво

«стрілу» пересуває.

Зміст вправи. Рухати нижньою щелепою влівовправо.

  1. «Шухлядка»

Шухлядку висуваю, а потім закриваю.

Зміст вправи. Висунути вперед нижню щелепу так, щоб нижні зуби були попереду верхніх. Потім «засунути» нижню щелепу назад, щоб верхні зуби були попереду нижніх. Повторити вправу.

Губи

Подивіться в дзеркало та покажіть верхні та нижні губи.

Виконайте вправи «Хоботок», «Пустушка», «Вареничок» і поміркуйте, для тренування яких органів мовлення вони придумані (див. табл. 3).

  1. «Хоботок»

Губи мої,

мов хоботок у слоненяти.

Напруженими буду їх тримати.

Зміст вправи. Випнути трубочкою напружені й зімкнені губи. Потримати їх із напруженням м'язів під рахунок до 10.

Язик

Уявіть на хвильку, що ви опинилися на лісовій галявині, замріть і прислухайтеся. Чуєте? Дятел стукає дзьобом по стовбуру сосни. Спробуйте повторити цей звук: Д-Д-Д. Це вже не дятел стукає дзьобом по стовбуру, а наш язик, наш головний помічник, стукає у роті об верхні зуби.

Виконати артикуляційну вправу для язика «Маятник».

  1. «Маятник»

Тік-так, так-тік,

Наче маятник язик.

Зміст вправи. Відкрити рот. Висунути язик і рухати ним ліворучправоруч, із одного куточка рота в інший. Стежити за тим, щоб язик не облизував губи. Рахунок: 12.

Зуби

А зараз старанно посміхніться і погляньте один на одного. Що відкрилося у посмішці? Так, це зуби. Поклацайте ними, неначе голодний злий вовк.

Альвеоли. Піднебіння

Відкрийте рот і натисніть пучкою великого пальця на верхні зуби. Проведіть пучкою вгору по зубах із внутрішнього боку, і ви відчуєте, що за зубами є горбики — альвеоли. Саме з них почи­нається піднебіння. Штовхніть декілька раз піднебіння кінчиком язика. Яке воно?

 

2.Голосові зв’язки

Прикладіть долоню до горла. Подзижчіть, наче жук, що летить: «Жжжж!», чи як комар: «Ззззз!» — ви відчуєте вібрацію голосових зв'язок. Можна сказати, що голосок прокинувся і задзвенів.

3.Розвиток мовленнєвого дихання

Вправа «Листочки»

(логопед роздає дітям різнокольорові листочки на долоньки)

Покласти на долоньку листочок і уявити, що ви вітерець.  Вітерець може бути лагідним, і тоді дмухати на листочки треба обережно, тихенько. Носиком набираємо повітря і дуємо на листочки.(повтор 1-2 рази). Вітерець можете бути сильним вітром. Знову носиком набираємо повітря і дуємо на листочки сильно. (Діти виконують вправу 1-2 рази)

4.Розвиток загальної моторики

Фізкультхвилинка

Ми - листочки осінні (руки вгору, погойдують, вліво-вправо)

На гілочках сиділи (присісти, змахуючи руками)

Дмухнув вітерець (встати, помах руками вперед)

І ми полетіли (легкі помахи руками)

Летіли, летіли (легкі помахи руками)

І на землю тихо сіли (повільно присісти)

5. Поняття «звук»

Гра « Що звучить»

Педагог показує дітям іграшки (барабан, дзвінок, брязкальце, сопілку і т.д)Маніпулюючи ними , дітям пропонується уважно послухати і запам’ятати, який звук має кожен предмет, потім закрити очі і відгадати, який предмет звучить.

Звуки в оточують нас повсюди, тому що звуки є скрізь, їх не можна побачити, а  тільки почути або вимовити.

ІІІ. Підсумок заняття.

Що нового дізналися? Як називаються органи, які допомагають нам говорити? Що таке звук?

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Пинчук Светлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
31 березня 2020
Переглядів
5213
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку