ЗИМОНЬКА - ЗИМА
Освітній напрям «Дитина у природному довкіллі»
Мета: сприяти формуванню природничо-екологічної компетентності - систематизувати знання дітей про пори року та їх характерні особливості. Розширити у них знання про зимові явища. Формувати поняття про красу навколишнього світу. Удосконалювати комунікативні навички та когнітивно – лінгвістичну сферу. Вправляти у виразному читанні віршів. Розвивати логіко - математичні здібності, креативність, асоціативне мислення, зв’язне мовлення, дрібну моторику, естетичний смак.
Виховувати допитливість та любов до природи.
Словник: метелиця, хурделиця, завірюха, снігопад, ожеледиця, люта, чарівна,
кришталева, пестливі форми іменників, назви пір року.
Попередня робота: розглядання пейзажів у різні пори року, д.ігри «Коли це буває», «Пори року», «Плутанина», вивчення віршів, прислів’їв про пори року,
Читання Н. Калініної «Про сніговий колобок», В. Сухомлинського «Як хлопчик хотів приголубити сніжку», спостереження в природі, малювання пейзажів, досліди з водою, снігом, льодом.
Обладнання: кольорова модель року, іграшковий слон, малюнки свічкою, фарби, предметні малюнки, лист від Зими , сніжки, солоне тісто,паперові сніжинки.
ХІД:
- Діти, я хочу загадати вам загадки, а ви відгадайте їх.
Жовте листячко летить,
Під ногами шелестить,
Сонце вже не припікає, коли, діти це буває?
Стало біло навкруги,
Я розтрушую сніги,
Наганяю холоди,всюди сковую льоди,
В дружбі з дітьми я всіма,
Здогадались? Я – (зима)
Червоніють вишеньки, суниці,
Розпустили вербоньки косиці,
Дозріває в полі жито,
Наступило тепле…(літо).
Тане сніг, дзюрчать струмки,
Прилетіли вже шпаки,
Усе цвіте співає,
Коли це буває?
- Про що це були загадки?
- Скільки пір року ви знаєте? Назвіть їх.
- А як пори року змінюють одна одну, в певному порядку, чи приходять коли якій захочеться?
- Назвіть по порядку.
- А давайте змоделюємо рік з кольорових частин круга так, щоб пори року йшли послідовно.
Моделювання року.
- Назвіть пори року послідовно, починаючи з зими, літа…
- Назвіть сусідів літа…
- Кожна пора року має свої особливості, закріпимо їх у грі.
Інтелектуальна гра (ТРВЗ) «Назви суперечності»
Літо – дощ, зима - …
Весна – дзюрчать струмки, зима - …
Літо – панамка, зима - …
Осінь – листопад, зима - …
Літо – велосипед, зима - …
Літо – спека, зима - …
Літо – босоніжки, зима - …
Літо – день довгий, зима - …
Літо – сонце високо, зима - …
Осінь – шурчить під ногами листя, зима - …
Літо – плаваю в річці, зима - …
- Молодці. А тепер поговоримо детальніше про одну пору року, а яку,
ви дізнаєтесь, коли поролоновими кульками та фарбами зафарбуєте ось ці аркуші (тонують аркуші, на яких свічкою намальовані снігова баба, санчата ,лижі, рукавиці, ялинкові іграшки,зимова шапка, ялинка..)
- Як ви здогадались, що це зима?
- А якого вона кольору?
Сл.гра «Асоціації» (ТРВЗ)
- Назвіть ще білі слова.(молоко, вата, сметана, морозиво, квіти,хмари, сніг)
- А яка вона на дотик?(холодна)
- А як для вас вона звучить? (скрип – скрип – скрипить сніг, у – у – у виє
заметіль, хурделиця..)
- Так, така у зими пісенька, а я знаю, ось іще чиїсь пісеньки, відгадайте чиї?
- Ш –ш –ш …(листя, осені)
- С – с – с …(насос)
- З –з – з …(комар)
- Ж – ж – ж …(жук)
Граматична хвилинка.
- А тепер послухайте як я скажу слово – зима, визначте чия пісенька живе
в цьому слові. Так пісня комара, звук – з – з – з , скажіть слово так, щоб усі почули що вона там живе, визначте місце звука « з» у слові.
- А тепер знайдемо його у слові – мороз, визначимо місце.
- Чиї пісеньки живуть у слові – сніжок, визначте їх місце.
- Ой погляньте, якийсь конверт, Зимонька запрошує до себе в гості в Зимове королівство. Та, щоб до нього пройти треба подружити слово – зима зї словами – назвами цих малюнків.(діти беруть малюнки утворюють словосполучення :зимовий одяг,зимовий день, зимова ніч, зимове свято, зимові розваги, зимове пальто …)
- Ось ми вже і в гостях у Зими, але її нема, а що це ? – Так це сніжки,
давайте пограємо.
Музично – ритмічна гра «Сніжки»
- Ігор різних багато, я буду називати, а ви на зимові ігри плескайте в долоні.
- Гляньте якась кучугура і ворушиться, цікаво, хто там сховався.
- Це сніговий намет. Дивіться скільки снігу намело, сніжинки якісь незвичайні, різної, форми.
Д.гра «Назви якої форми?»
(діти визначають форму сніжинок – кругла…)
- Ой, погляньте, слоника тут снігом прикидало, йому холодно, він тремтить.
- Ой, куди це я потрапив? –питає слоник.
- До Зимоньки – зими.
- Я її не знаю, ніколи не бачив, розкажіть мені про неї.
- зимонька десь забарилася, та діти тобі розкажуть про неї,
Ігровий прийом «Авторське крісло»
- (2 – 3 дітей одягають накидку Зими і сідають в крісло, розповідають від
Її імені)
- 1. Я зима, приносю сніг, він сиплеться зі снігової хмари, сніговою периною вкриваю землю, одягаю білі шапки на дерева, на будинки, гукаю дітей гратися в сніжки.
- 2. Я – зима, я беру з собою мороз, він сковує льодом річки,малює візерунки на вікнах, щипає дітям носики та щічки, сніг робить сухим та скрипучим.
- 3. Я – зима, я буваю чарівна, яскрава, кришталева, а буваю люта,зла. Гукаю вітер, сніг і тоді мете метелиця, крутить снігом завірюха, гуде, стукає у вікна хурделиця.
- Розказують вірші
- . Д.гра «Підбери риму»
Кружляє над будинками і падає до ніг,
Химерними сніжинками лапатий білий (сніг)
Завірюха завиває, снігом землю (покриває)
Річка сховалась – була і нема, замурувала річку (зима)
Ходить Морозенко та хапає нишком
Кущики й дерева за холодні (ніжки)
- Слонику стало ще страшніше і холодніше. Діти дарують йому шапку і шарф і пропонують навчитися говорити ніжні слова і подружитися з Зимою.
Сл.гра «Ласкавушка» (діти передають один одному квітку – ласка вушку і називають один одного по імені у пестливій формі, потім слоника, зиму, сніг, мороз)
- слоник не може зрозуміти , навіщо стільки снігу, він такий холодний.
- Давайте визначимо – сніг – це добре чи погано.
ТРВЗ «Добре, погано» (діти називають )
- Слонику пора прощатись, він хоче їхати до дому в спекотні краї, хоче взяти з собою снігу, як ви думаєте, довезе?
- Давайте подаруємо йому незвичайну картину на розкатаній пластині солоного тіста, прийомом вдавлювання зобразимо різні сніжинки.
Ліплення рельєфне «Сніжинки» (колективне)
Діти дарують виріб і прощаються зі слоником.
Підсумок.