Розділ ___: Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки Об’єкт проектної діяльності №7 М’яка іграшка Основна технологія: Технологія обробки текстильних матеріалів ручним способом Додаткова технологія: Технологія ґрунтований текстиль |
|||
№ з/п |
Тема, зміст роботи
|
Дата проведення |
|
1. |
Інтер’єрна лялька у техніці ґрунтованого текстилю |
|
|
2. |
Технологічна послідовність виготовлення виробу |
|
|
3. |
Планування роботи з виконання проекту. Графічне зображення |
|
|
4. |
Виготовлення шаблонів. Розкрій деталей |
|
|
5. |
Пошиття виробу. Повузлова обробка |
|
|
6. |
Пошиття виробу |
|
|
7. |
Приготування розчину для ґрунтовки |
|
|
8. |
Грунтування виробу |
|
|
9. |
Розмальовування виробу. Контроль якості |
|
|
10. |
Остаточна обробка виробу. Захист проекту |
|
|
ІСТОРІЯ КАВОВОЇ ІГРАШКИ
Існує така легенда. В однієї бідної сім’ї жила колись маленька дівчинка. Була у неї всього одна м’яка іграшка, та й та саморобна. Старого ганчір’я пошила її матуся для донечки. Але незважаючи на це, дуже любила дівчинка свою іграшку.
Однак трапилася така біда: очікуючи, коли мама звільниться з роботи, крихта сиділа на горищі кавової фабрики, яке було ще й складом. Так вже вийшло, що дівчинка забула свою улюблену іграшку. Вона гірко плакала про втрауи, але нічого вдіяти не можна було: мати після цього звільнилася з цієї фабрики.
І тільки через кілька років знову потрапила іграшка до своєї господині. За роки, проведені на горищі, лялька ввібрала в себе дивовижні запахи кави, кориці, ванілі. Звичайно, виглядала вона і до розлуки неважливо, адже мама вже шила іграшку не з нової тканини. А тепер вона навіть після прання залишилася стійкого коричневого відтінку.
СУЧАСНА ІГРАШКА З ГОРИЩА
Зараз важко стверджувати, де в цій історії-правда, а де вигадка. Але майстрині, яким вона припала до душі, із задоволенням стали самі виготовляти ароматні м’які іграшки. Шиють їх сьогодні вже з нової тканини, яку попередньо зістаріють відваром кави, ароматизують корицею і ваніллю, ставлять на неї імітації латочок. І носить таке рукотворне диво назва «іграшка з горища».
Пам’ятаючи історію появи цих «кавових» миленьких ляльок із горища, зазвичай виконують зовсім без волосся: їх або малюють на тккнині, або пришивають зачіску з тканини. Але ганчіркові красуні користуються величезною любов’ю своїх господинь і без справжнього волосся, з намальованими або зробленими в техніці аплікації обличчями.
Іноді майстри-лялькарі використовують замість очей гудзики. Деякі майстрині підбирають спеціально для цих цілей намистини різного розміру. І гудзики теж можуть бути різної форми.
Найголовніша умова при роботі над виробом, якої слід дотримуватись неодмінно, – це правильний вибір тканини. Вона повинна бути обов’язково натуральна. Краще всього підходять льон, мішковина. Перед тим як зробити з тканини викрійки іграшок, їх тонують, виварюючи в міцному розчині кави.
Іноді за задумом іграшка має бути в одязі. У такому разі матеріал для нього також слід ретельно добирати. Основне правило «натуральної тканини» і тут працює. Але додається ще одне: скромність в колірному вирішенні. Майстер повинен пам’ятати, що іграшка ніби довго знаходилась на запиленому горищі кілька років, тому малюнок вицвів, так і кавовий пил залишив на одязі непозбутній відтінок.
Найбільш поширеними виробами в цьому виді рукоділля є смішні звірятка. Вони лише віддалено нагадують реальних тварин. Це, швидше, символічні звірята.
Викрійки іграшок досить легко викреслити самостійно навіть тим людям, які не володіють навичками художньої творчості. Іграшка з горища зазвичай складаються з мінімуму деталей. У найпростішому варіанті їх буває всього дві. Накресливши на аркуші прямокутник, слід зробити вирізи зверху – це буде западини між вушками, і знизу, між задніми (нижніми) лапками. Потім домальовують передні лапки. Не біда, якщо креслення вийде асиметричним, лапки будуть надто короткими, а вушка – занадто довгими і широкими. Така форма для виготовлення іграшки навіть краще підходить.
Існує варіант виготовлення символічних звіряток зовсім без лап. Тоді досить накреслити силует тваринки в профіль. Окремо викреслити вушка звіра.
Для цієї процедури готують спеціальну суміш з кави і какао (по чайній ложці) з додаванням дрібки кориці. За бажанням можна покласти зернятко гвоздички, пару горошин запашного перцю і ванілі. Все це залити 50 мл окропу. Не перестаючи розмішувати суміш, туди додають чайну ложку клею ПВА. Після повного розчинення останнього компонента можна вважати ароматизатор готовим. Наносити його слід широким твердим пензликом.
Така іграшка набуде додаткового коричневого відтінку і буде виділяти кавовий аромат ще дуже довго.
- проста тканина білого кольору
- акрилові яскраві фарби
- гелева чорна ручка
- наповнювач (синтепон або холлофайбер)
- розчинна кава
- порошок какао
- мелена кориця
- ванілін
- клей ПВА
ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОК № 1-2
КЛАС: _______________
ДАТА: _______________
ТЕМА: Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки.
Об’ємна м’яка іграшка у техніці ґрунтований текстиль
ТЕМА УРОКУ: Інтер’єрна лялька у техніці ґрунтованого текстилю.
Технологічна послідовність виготовлення виробу
МЕТА: - розширити кругозір учнів;
- ознайомити учнів із технікою ґрунтованого текстилю, видами виробів у цій техніці;
- забезпечити засвоєння учнями понять «текстиль», «Hand Made», «авторська іграшка»;
- розвивати інтерес до технологічної діяльності;
- формувати ключові освітні компетентності учнів;
- виховувати потребу у творчості, основи культури праці.
ТИП УРОКУ: комбінований
ХІД ТА ЗМІСТ УРОКУ
I. ОРГ АНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ми звикли прикрашати наші будинки гарними і приємними оку речами. Чим більше таких дрібниць збирається навколо, тим більше щастя, затишку і теплої атмосфери ви відчуваєте у своїй кімнаті. В наші дні з’явилися величезні можливості для створення неповторного інтер’єру. Крім новенького ремонту, зручних меблів, картин та фото на стінах, ваз на столах та різних дрібничок на полицях будинок може прикрасити і пожвавити м’яка іграшка.
IV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ
План:
Текстиль (від лат. textere — «плести»), також текстильні матеріали — м’який матеріал, що являє собою щільну мережу природних або штучних волокон (ниток або пряжі). Пряжа виготовляється в процесі прядіння сировини з волокон вовни, льону, бавовнику або іншого матеріалу на ткацькому верстаті. Власне текстиль виготовлюється в процесі ткацтва, в’язання, макраме або пресування волокон (фетр). Крім терміну текстиль використовують термін «тканина», проте є відмінність у термінах. Текстиль є загальнішим терміном, тоді як тканина означає закінчений шматок текстилю, що може використовуватися для створення таких виробів, як одяг або постільна білизна.
Властивості текстилю зумовлені волокнистим складом, особливостями будови (ступінь заповнення, щільність, варіація волокон за довжиною, вид переплетення, характер поверхні, термостійкість) тканини, видом технологічної обробки, характером і якістю барвників та ін.
Hand Made у англійській мові означає «ручна робота». Тобто всі предмети, виготовлені власноруч, а також унікальні за своїм виглядом Це може бути светр, зв’язаний руками бабусі, або вітальна листівка, мило з різноманітними запахами, будь-які предмети інтер’єру тощо. Головне, щоб вони були виготовлені руками, а не за допомогою машини. Для того щоб вийшло щось посправжньому гарне та милувало око, треба вкласти душу, тому Hand Made також означає — «зроблене з душею».
Існує думка, що виріб Hand Made зроблений непрофесійно, але це зовсім не так. Адже й зроблені на виробництві речі відрізняються за якістю, а тим паче вони відрізняються від ексклюзивних речей відомих кутюр’є. Так ось, справжній Hand Made — це робота професіоналів у своїй галузі.
Витоки Hand Made губляться в глибині століть. Упродовж багатьох століть Hand Made змінювався, переживав свої кризи та підйоми разом з історією людства. У кожній країні існують свої традиції Hand Made. У широкому сенсі слова Hand Made — це цілий світ, величезна «планета», на якій діють свої «закони природи» й існує своя певна «атмосфера».
Світ Hand Made вміщає в себе і філософію, і чіткий математичний розрахунок; натхнення і ерудицію; політ фантазії і строгі правила; нововведення моди сьогоднішнього дня і глибини класики; важка щоденна праця і творчий пошук; любов до навколишнього і любов до людей, уміння щиро спілкуватися з ними і радувати їх результатами своєї праці. Професія майстра Hand Made унікальна за своєю суттю, бо тільки вона дозволяє одночасно та сповна виявити свою любов до творчості, світу й людей. Можна сказати, що Hand Made — це особлива культура спілкування мовою мистецтва.
Мистецтво Hand Made тісно пов’язане з традиціями народних промислів, ремесел і декоративно-прикладним мистецтвом. Можна сказати, що сучасна назва Hand Made — це перефразована, спрощена назва декоративно-прикладного мистецтва, вироби якого відповідають кільком вимогам: мають естетичну якість; розраховані на художній ефект; слугують для оформлення побуту та інтер’єру. Такими виробами є одяг, тканини, килими, меблі, художнє скло, фарфор, фаянс, ювелірні та інші художні вироби. У науковій літературі з другої половини XIX століття затвердилася класифікація галузей декоративно-прикладного мистецтва за матеріалом (метал, кераміка, текстиль, дерево), за технікою виконання (різьблення, розпис, вишивка, литво, карбування, і т. д.) і за функціональними ознаками використання предмета (меблі, посуд, іграшки).
Прикрашаючи побут, вироби декоративно-прикладного мистецтва жили й помирали разом із поколіннями людей. У них відбивалася епоха, життєвий устрій, смаки та ідеали людей певного часу.
Як правило, народні майстри створювали речі для себе та обмеженого кола односельців. Використовували їх у селянській родині та господарстві. Так виготовляли дерев’яне начиння, знаряддя праці, іграшки, тканини, вишивки.
Інше коло речей вироблялося в організованих центрах художнього ремесла, що виникали поблизу природних джерел сировини: гончарні промисли в місцях покладів глини; вироби з металу в місцях розробок різних руд; різьбленням по кістці займалися на півночі, де добували «риб’ячий зуб» — ікло моржа.
Вироби художніх промислів ішли на продаж і славилися не тільки в Україні, але й за кордоном. На них більше позначалися віяння часу, капризи моди, смаки замовників. Селянське ж мистецтво розвивалося в руслі традицій, обумовлених стійким, розміреним устроєм народного життя, який багато в чому визначив специфічний художній лад народного промислу, особливості його форми й змісту.
Модний термін Hand Made включає в себе абсолютно все, що виготовлене своїми руками за своїми ескізами. Hand Made — це спосіб виразити свою індивідуальність. Hand Made — це мистецтво. Пледи та покривала, зв’язані та зшиті з клаптиків; серветки, скатертини, вишиті або зв’язані гачком; батик; розпис по шовку, тканині, склу, кераміці; декупаж; створення одягу, аксесуарів, меблів і багато іншого — усе це Hand Made. Професійні художники та дизайнери, майстри народних промислів і просто талановиті аматори творять унікальні, неповторні речі, у яких міститься частка їх душі.
Авторська іграшка — це справжній витвір мистецтва в будинку, який може створити затишок, настрій і атмосферу, а крім того підкреслити індивідуаль ність його власника.
Авторська інтер’єрна іграшка:
Інтер’єрна лялька, згідно із задумом автора, може бути будь-якою:
Сьогодні ми знайомимося з досить цікавою технікою виготовлення інтер’єрної авторської (м’якої) іграшки, а саме ґрунтованим текстилем. Іграшки шиють із білої тканини (бязь або ситець), ґрунтують кавовим розчином та розмальовують фарбами (акрил або батік).
Щоб виготовити таку іграшку, потрібно:
Розчин для ґрунтування: 1 чайна ложка розчинної кави, 1 чайна ложка какао, 1 чайна ложка клею ПВА, можна додавати корицю (1 чайну ложку), 200–250 мл окропу (залежить від того, якої насиченості вам потрібен розчин).
V. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VІ. РЕФЛЕКСІЯ
Що нового ви дізналися на уроці?
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Опрацювати зразки-аналоги . Підготувати матеріали та інструменти.
ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОК № 3-4
КЛАС: _______________
ДАТА: _______________
ТЕМА: Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки.
Об’ємна м’яка іграшка у техніці ґрунтований текстиль
ТЕМА УРОКУ: Планування роботи з виконання проекту.
Графічне зображення.
Виготовлення шаблонів.
Розкрій деталей.
МЕТА: - формувати в учнів уявлення про іграшку у техніці ґрунтованого текстилю та матеріали з яких вона виготовляється;
- розвивати інтерес до технологічної діяльності;
- формувати ключові освітні компетентності учнів;
- виховувати потребу у творчості, основи культури праці.
ТИП УРОКУ: комбінований
ХІД ТА ЗМІСТ УРОКУ
I. ОРГ АНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ви вдома всі попрацювали з інформаційними джерелами, ознайомились із зразками-аналогами та обрали для себе той варіант, який вам більше до вподоби. Аби виконати роботу бездоганно або близько до нашого задуму нам потрібно спланувати послідовність її виконання. Для цього складемо план та схематично покажемо що саме ми задумали зробити.
IV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ
План:
V. РЕФЛЕКСІЯ
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Виконати розкрій виробу. Підготувати матеріали та інструменти для пошиття та набивання іграшки.
ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОК № 5-6
КЛАС: _______________
ДАТА: _______________
ТЕМА: Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки.
Об’ємна м’яка іграшка у техніці ґрунтований текстиль
ТЕМА УРОКУ: Пошиття виробу. Повузлова обробка
МЕТА: - формувати в учнів практичні вміння з виготовлення іграшки у техніці ґрунтованого;
- розвивати інтерес до технологічної діяльності;
- формувати ключові освітні компетентності учнів;
- виховувати потребу у творчості;
- сприяти виробленню особистого погляду на текстильну іграшку.
ТИП УРОКУ: формування практичних умінь
ХІД ТА ЗМІСТ УРОКУ
I. ОРГ АНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Мотиваційні запитання
IV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ
План:
V. РЕФЛЕКСІЯ
VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ
Аналіз та оцінювання роботи кожного учня. Виставлення оцінок у журнал та щоденники.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Підготувати матеріали та інструменти для ґрунтування іграшки.
ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОК № 7-8
КЛАС: _______________
ДАТА: _______________
ТЕМА: Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки.
Об’ємна м’яка іграшка у техніці ґрунтований текстиль
ТЕМА УРОКУ: Приготування розчину для ґрунтовки.
Грунтування виробу
МЕТА: - формувати в учнів практичні вміння з виготовлення іграшки у техніці ґрунтованого;
- розвивати інтерес до технологічної діяльності;
- формувати ключові освітні компетентності учнів;
- виховувати естетичний смак, потребу у творчості;
- сприяти виробленню особистого погляду на текстильну іграшку.
ТИП УРОКУ: формування практичних умінь
ХІД ТА ЗМІСТ УРОКУ
I. ОРГ АНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Самий приємний та корисний для здоров’я та релаксу етап у виготовленні кавової іграшки – це фарбування виробу.
IV. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ ТА ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ
План:
Розчин для ґрунтування:
розчинна кава – 1 чайна ложка;
какао – 1 чайна ложка;
клей ПВА – 1 чайна ложка;
корицю (ваніль) – 1 чайна ложка;
окріп – 200–250 мл (залежить від насиченості розчину).
Нанести рідину, намагаючись не сильно намочувати тканину (синтепон всередині не повинен промокати), інакше при запіканні на поверхні іграшки можуть з'явитися тріщини.
Температура нагріву мінімальна, інакше виріб може підгоріти.
Запікати іграшку близько 15 хвилин, після вимкнення духової шафи іграшку залишити до повного висихання всієї поверхні.
Після запікання, клей, який входить до складу кавового розчину, робить поверхню іграшки твердою і на неї добре лягає фарба.
V. РЕФЛЕКСІЯ
1. Чим корисний для здоров’я цей урок?
2. Який факт мене найбільш зацікавив?
3. Який етап виготовлення іграшки найприємніший?
VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ
Аналіз та оцінювання роботи кожного учня. Виставлення оцінок у журнал та щоденники.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Підготувати інформацію про корисні властивості для здоров’я аромати спецій, що ми використали у розчині для ґрунтування іграшки.
ПЛАН-КОНСПЕКТ
УРОК № 9-10
КЛАС: _______________
ДАТА: _______________
ТЕМА: Основи проектування, матеріалознавства та технології обробки.
Об’ємна м’яка іграшка у техніці ґрунтований текстиль
ТЕМА УРОКУ:. Розмальовування виробу. Контроль якості.
Остаточна обробка виробу.
Захист проекту.
МЕТА: - формувати в учнів уміння висувати, аргументувати та захищати ідеї, презентувати результати своєї роботи;
- розвивати організаторські здібності;
- виховувати повагу до майстрів народно-ужиткового мистецтва;
- виховувати естетичний смак
ТИП УРОКУ: комбінований.
ХІД ТА ЗМІСТ УРОКУ
I. ОРГ АНІЗАЦІЙНА ЧАСТИНА
1. Привітання, перевірка наявності учнів та готовності до уроку.
2. Створення позитивного емоційного настрою.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Професійні художники та дизайнери створюють унікальні, неповторні речі, у яких міститься частка їх душі.
Сьогодні ми з нашими іграшками поділимося своїм настроєм, та підкреслимо власну індивідуальність у мотивах оформлення виробів.
IV. ФОРМУВАННЯ ПРАКТИЧНИХ УМІНЬ
План:
V. РЕФЛЕКСІЯ
VI. ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ
Аналіз та оцінювання роботи кожного учня. Виставлення оцінок за проект у журнал та щоденники.
VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
Підготувати повідомлення про традиції святкування Масляної в Україні