6 клас
Тема: Виготовлення листівки з елементами витинанки
Мета: Ознайомити із видами витинанок; дати поняття про оберегові символи у витинанках, показати чарівний, різноманітний світ витинанки; формувати навички виготовлення витинанок; розвивати творчість; виховувати естетичний смак, повагу до народного ремесла, у якому втілені вічні символи природи, колективний досвід пізнання світу.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу.
Обладнання: Кольоровий папір, картон, клей ПВА, ножиці, простий олівець, гумка, технологічні картки.
Хід заняття:
І. Організаційний момент.
ІІ. Вивчення нового матеріалу:
2.1. Розповідь учителя
- Сьогодні на нашому занятті ми познайомимося із витинанкою
Українські народні витинанки - це яскравий вид народної творчості, що має глибокі і багаті традиції. Їм притаманні силуетне узагальнене зображення, чіткий візерунок, дзеркальна симетрія, спокійний ритм, логічна відповідність між формою, матеріалом, технікою виконання. Перші паперові прикраси, які можна вважати своєрідними аналогами традиційних витинанок в Україні , виникли в Китаї після винаходу і розповсюдження там паперу.
На свята українці відповідно виготовляли різні витинанки. Її чіпляли на сволок, бо там висіла дитяча колиска. Особливо поширеним в українській хаті було оздоблення божників та мисників. У вигляді серветок з ажурно вирізаними краями вони прикрашали полиці буфетів та тумбочок, служили замість фіранок на вікнах навіть у містах у важкі для держави часи, особливо після війни.
Аплікація – (від лат. аррlicatio – прикладання) спосіб створення орнаментів, візерунків, зображень шляхом нашивання або наклеювання на тканину, папір різноколірних клаптиків тканини, паперу тощо; твір, виконаний у такій техніці.
Майстри витинанки: Оксана Городинська, Марія Гоцуляк, Тетяна Мороховець, Людмила Сорочинська, Юрій Кафарський (м. Могилів-Подільський), Дмитро Власійчук (м. Хмільник), Наталя Гуляєва (с. Рахни-Лісові Шаргородського району), Лариса Шаран (с. Вінницькі Хутори Вінницького району), Людмила Філінська, Василь Слободянюк, Ліна Концевич (м. Вінниця), заслужений майстер народної творчості України, лауреат премії ім. Катерини Білокур Віктор Наконечний (с. Клембівка Ямпільського району).
2.2. Види витинанок.
За технологічними та художніми особливостями витинанки поділяються на ажурні (зображення міститься в прорізях) і силуетні (зображення виступає силуетом), одинарні ( виготовлені із одного аркуша паперу) і складні (з кількох аркушів паперу).
Мотиви витинанок:
1) геометричні елементи та фігури;
2) рослинні форми;
3) тварини та птахи;
4) людські постаті;
5) предмети-від архітектурних споруд до звичайних побутових речей;
2.3.Вправа «Асоціативний кущ»
Витинанка
2.4. Розповідь вчителя з демонстрацією зразка.
Спочатку роблять кілька ескізів майбутньої композиції. Форма й колір аплікації мають бути узагальненими. Велика кількість деталей заважатиме в роботі.
Згодом ескіз виконують в аплікації. Готують папір, який слугуватиме основою. Через копіювальний папір переводять окремі деталі композиції на кольоровий папір, вирізають їх ножицями і накладають на папір-основу: перевіряють, чи точно деталі підігнано одна до одної (інколи під час вирізування порушується контур).
Після цього деталі наклеюють. Намазувати клей слід пензликом або ватним квачиком тонким шаром обережно, акуратно, по краях форми. Папір прикладають обережно і швидко, пам’ятаючи, що, зволожений клеєм, він може збільшити свою поверхню і не поміститися в намічену форму на малюнку.
Наклеєну деталь витирають чистою ганчіркою і накладають на неї прес: чистий папір і товсту книжку. Готову аплікацію тримають 2-3 год. під пресом, щоб просохла.
2.5. Робота з технологічною карткою.
Виготовлення листівки «Пасхальний кошик »з елементами витинанки.
ІІІ. Практична діяльність.
У своїй роботі над витинанкою ми користуватимемося ножицями, отож нам необхідно пригадати правила техніки безпеки.
3.1. Повторення правил техніки безпеки.
3.2. Робота з технологічними картками.
3.3. Виготовлення витинанки з одночасним поясненням за технологічною карткою.
3.4. Самостійна діяльність учнів.
ІV. Підведення підсумків заняття:
4.1. Слухання віршика про витинанку:
Хто придумав її, витинанку?
Оживають в ній трави і квіти,
Завмирає на вітах пташина…
На папері, талантом зігрітім,
Витинає природу людина.
Учитель характеризує помилки в роботі учнів та демонструє кращі і найбільш завершені композиції.
4.2. Виставка кращих листівок.
4.3. Прибирання робочого місця.
Використані джерела:
1. Витинанки . Зразки витинанок.http ∕∕ imades. google. com. Ua
2. Декоративно-прикладне мистецтво. http://ua.textreferat.com//referat-13577.html.
3. Світ витинанок. http://runy.lviv.ua
4. Вербицька Зоя, Калачник Наталія. Витинанки.-Т.:2007.
Технологічна картка.
Виготовлення листівки «Пасхальний кошик »з елементами витинанки.
1. Доберіть сюжет.
2. Доберіть папір для листівки
3. Виріжте фоновий малюнок (кошик) та наклейте його на заготовку листівки.
4. Виріжте деталі яйця, які складаються з 2 деталей (3 шт.).
5. Розкладіть деталі на фоні для одержання задуманої композиції.
6. Наклейте зображення на фон-основу в певній послідовності: спочатку – найбільш віддалені, а потім – поступово наближені до переднього плану.
7. Висушіть створену аплікацію.