04.12.2019
Конспект уроку із зарубіжної літератури
№ 13 для 11 класу
Тема. Контрольна робота за темою «Модернізм» (різнорівневі завдання)
Мета – формування компетентності:
Тип уроку: урок контролю і корекції знань, творчих умінь і навичок.
Обладнання: картки із завданнями (Додаток 1)
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
ІІІ. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Інструктаж щодо виконання контрольної роботи
2. Виконання контрольної роботи (Додаток 1)
IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Інтерактивний прийом «Мікрофон»
Завершіть речення:
V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
*повідомлення про основні течії європейської поезії ХХ ст. та про її представників, про життя Ґійома Аполлінера.
29.01.2020
Конспект уроку із зарубіжної літератури
№ 18 для 11 класу
Тема. Джордж Орвелл. Огляд життя і творчості. Зв’язок творчості письменника із соціально-історичною ситуацією доби. Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. Роман «1984»
Мета – формування компетентності:
Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на цій основі вмінь і навичок.
Основні терміни й поняття: роман-антиутопія.
Міжпредметні зв’язки: мистецтво (художня культура).
Обладнання: портрет Джорджа Орвелла
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання
ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Слово вчителя
«Дванадцять голосів кричало з пересердя і всі були один до одного подібні. Тепер було без жодного сумніву ясно, що трапилось з обличчям свиней. Створіння, що стояли назовні, переводили погляд із свині на людину і з людини знову на свиню, та вже не було змоги сказати, хто були одні, а хто другі», - так завершується один із найвизначніших творів ХХ ст. – «Ферма тварин» («Скотоферма», «Колгосп тварин») Джорджа Орвелла. Цей твір 1940-х рр. актуальний досі, адже досі є важливим питання, які автор порушив у ньому: де межа, за якою людина втрачає людяність? Чи здатна вона зберегти людські риси? Орвелл уважав, що здатна. Інакше не писав би творів, як ті, із якими ми розпочинаємо ознайомлюватись.
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Вступне слово вчителя (виділе записуємо до зошита)
Із вірою у своє призначення як письменника Орвелл спостерігав за життям, не відвертаючи погляду від найогиднішого в ньому, досліджував соціальне дно Парижа і Лондона. І завжди намагався заглибитись в сутність людини, зрозуміти її.
Щороку виходили друком його романи: «Бірманські дні» (1934), «Донька священика» (1935), «Не кидай конвалії» (1936). Написати твір, у якому верхівку влади названо свинями («Ферма тварин»), означало підписати собі смертний вирок. Таким смертним вироком став для Орвелла не відомий вітчизняному читачеві майже півстоліття його останній роман «1984». У колишньому СРСР із творчістю Орвелла читачі познайомились тільки 1988 року, коли в журналах було опубліковано «Ферму тварин».У цей період зняли багаторічне табу з іншої антиутопії Орвелла – «1984», роману, про який у Радянському Союзі трактували як антирядянський, реакційний. А 2009 року впливова британська газета The Times оголосила роман «1984» найважливішою книгою, виданою за останні 60 років. Джордж Орвелл писав цей роман, усамітнившись на острові Юра, у старому фермерському будинку, куди, поховавши дружину, переселився разом із прийомним сином. Усамітнившись так, що навіть друзі ледь могли до нього дістатись: будинок, який орендував письменник, був у 25 км від єдиної там крамниці, ще й приблизно 8 із цих 25 км треба було долати пішки. Самотній, незрозумілий сучасникам Орвелл наприкінці життя максимально відмежувався від людей і цивілізації кілометрами землі і води. Однак саме про людство і цивілізацію він думав і писав. У цьому романі багато пророцтв. І вони не застаріли. Можливу, тому, що письменник не тільки переносив свої героїв у майбутнє – він жив у цьому майбутньому думками.
2. Повідомлення учнів за випереджальним домашнім завданням
3. Дослідження сюжету літературного твору
Складіть опорну схему-конспект за сюжетом роману «1984».
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК
1. Усне словесне малювання
Розкажіть, якою ви побачили Океанію.
2. Творча робота
Напишіть стисле есе (7-9 речень) за темою «Майбутнє О’Браєна».
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Скласти запитання для взаємоперевірки по роману «1984».
2. Виконати тест https://naurok.com.ua/test/dzhordzh-orvell-30218.html
Додаток 1
Контрольна робота за темою «Модернізм» (різнорівневі завдання)
І варіант
Початковий рівень (кожна правильна відповідь – 1 бал)
1. Життєві обставини, які спонукали М. Булгакова до написання циклу оповідань «Нотатки юного лікаря»:
а) робота лікарем за здобутим фахом;
б) розповідь знайомого лікаря;
в) переданий рукопис лікаря, загиблого під час Першої світової війни;
г) тривале перебування в лікувальних закладах через тривалу хворобу.
2. Світосприйняття якого соціального прошарку зображено у прозі та драматургії М.Булгакова?
а) робітничого класу;
б) інтелігенції;
в) селянства;
г) дворянства.
3. Автобіографічність новели «Перевтілення» Ф. Кафки простежуємо:
а) у схожих із героєм снах;
б) у професії комівояжера;
в) у складних взаєминах із батьком;
г) у тяжкій хворобі, що спричинила перевтілення.
Середній рівень (кожна правильна відповідь – 1 бал)
4. Визначте одну з характерних ознак творчості М. Булгакова:
а) настрої прощання із старим світом і вітання нового життя;
б) зображення побутових реалій, сповнених багатобарвної гри сенсів;
в) протиставлення одвічних засад духовного буття історичній сучасності в усіх її вибухових і спотворених виявах;
г) утвердження активно-творчого ставлення до життя.
5. Визначте, якого змісту набуває символ комахи у творі Ф. Кафки «Перевтілення»:
а) утрата життєвих перспектив;
б) тваринне існування звичайної людини;
в) гіперболізовані самотність і відчуження;
г) абсурдність людського життя.
6. Зазначте назву твору Ф. Кафки:
а) «Замок»;
б) «Улісс»;
в) «У пошуках утраченого часу»;
г) «Дублінці».
Достатній рівень (кожна правильна відповідь – 1 бал)
7. Які філософсько-моральні проблеми розкриває роман майстра?
а) зрадництва;
б) влади і народу;
в) морального злочину, скоєного під тиском страху;
г) духовних шукань;
д) морального вибору.
Високий рівень ( максимальна оцінка – 3 бали)
8. Завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю. Як у романі М. Булакова «Майстер і Марґарита» оголено справжню сутність кожної людини та явища?
Контрольна робота за темою «Модернізм» (різнорівневі завдання)
ІІ варіант
Початковий рівень (кожна правильна відповідь – 1 бал)
1. Життєві обставини, які спонукали М. Булгакова звернутись з листом до уряду СРСР:
а) прагнення виїхати за межі країни, щоб зібрати матеріал для нової книги;
б) позбавлення умов для творчого та фізичного виживання;
в) усвідомлення необхідності провадження реформ у сфері культури;
г) необхідність виступати на захист опального літератора.
2. Твір, на сторінках рукопису якого М. Булгаков зробив напис «Дописати раніше, ніж померти»:
а) «Біла гвардія»;
б) «Театральний роман»;
в) «Останні дні»;
г) «Майстер і Марґарита».
3. Зазначте жанр твору «Перевтілення» Ф. Кафки:
а) повість;
б) роман;
в) новела;
г) есе.
Середній рівень (кожна правильна відповідь – 1 бал)
4. Кого з персонажів роману «Майстер і Марґарита» Воланд карає за порушення моральних норм:
а) Понтія Пілата;
б) Левія Матвія;
в) Степана Лиходєєва;
г) Азазелло.
5. Визначте, що є визначальним для композиції твору Ф. Кафки «Перевтілення»:
а) історія перевтілення людини в комаху;
б) родинний конфлікт та його наслідки;
в) три сутички, три тура боротьби Ґреґора Замзи з оточенням;
г) порушення часово-просторових та причинно-наслідкових зв’язків між подіями.
6. Позначте пропозицію, яку щодо Ґреґора Замзи внесла його сестра:
а) його потрібно спекатись;
б) не можна його ображати;
в) його присутність слід терпіти;
г) зараз він найбільше потребує уваги та піклування.
Достатній рівень (кожна правильна відповідь – 1 бал)
7. Зазначте риси творчості Ф. Кафки:
а) романтичні мотиви;
б) екзистенціалізм;
в) поєднання реальності з міфотворчістю;
г) використання біблійних сюжетів та символів;
д) підкреслено буденний, беземоційний опис фантастичних подій.
Високий рівень ( максимальна оцінка – 3 бали)
8. Завдання відкритої форми з розгорнутою відповіддю. У чому виявляються ознаки модерністської поетики у «Перевтілені» Ф. Кафки? Проілюструйте свою думку прикладами з твору