26.11.2019
Конспект уроків із зарубіжної літератури
№ 23-24 для 6 класу
Тема. Бесіда з позакласного читання. Жуль Верн. Роман «П’ятнадцятилітній капітан». Контрольна робота №2 за тематичними блоками «Пригоди і фантастика: творчіст Жуля Верна, Р.Л. Стівенсона»
Мета:
Теорія літератури: пригодницький роман, композиція, герої, система образів, географічний роман, тема, головна думка, художні образи, художні засоби.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору (Додаток 3), роздатковий матеріал.
Тип уроку: бесіда з позакласного читання, урок контролю та корекції знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
«Дуже рано, в тім віці, коли ще зазвичай не замислюєшся про майбутнє, він [Дік Сенд] усвідомив своє становище і дав собі обіцянку «стати людиною»», - пише Жуль Верн. Що означає «стати людиною»? І чи можливо в такому ранньому віці, у 15 років стати цілком дорослим, узяти на себе важку відповідальність за життя і здоров’я інших? На ці питання ми спробуємо відповісти на цьому уроці.
ІІІ. БЕСІДА З ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ
1. Робота з підручником (ст. 78-81)
2. Переказ «за ланцюжком»
3. Бесіда за рубрикою «Запитання і завдання для самостійного опрацювання твору» (ст. 82)
4. Постановка та розв’язання проблемного питання
Чому і в сучасному цивілізованому світі існує рабство?
5. Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
Якби я потрапив (-ла) у незнайому небезпечну країну…
Якби мені довелося взяти на себе відповідальність за життя дорослих, стати їх командиром…
6. Літературознавча робота
Складіть «сюжетний паспорт» роману «П’ятнадцятилітній капітан». (Додаток 1)
7. Інтерактивна вправа «Дерево рішень»
У романі Жуль Верна «П’ятнадцятилітні капітан», коли капітан Ґуль разом із матросами вирушили на полювання за китом і всі вони загинули, частина екіпажу та пасажири залишились без командира. Обов’язки капітана взяв на себе 15-річний юнга Дік Сенд, наймолодший. Чи можливі були інші варіанти розв’язання цієї проблеми? (Додаток 2)
8. Міні-вікторина
9. Слово вчителя
Побувавши в захоплюючих заочних подорожах морями і океанами, переживши з героями неймовірні пригоди та страшні небезпеки, ми повертаємось додому збагачені емоціями, враженнями і досвідом. На цій контрольній роботі ви й поділитесь духовними скарбами, які здобули завдяки чудовим книгам Роберта Льюїса Стівенсона і Жуля Верна.
IV. РЕФЛЕКСІЯ
Найбільше у цій книзі мене привабило…здалося найсмішнішим… найцікавішим… найсумнішим… найнесподіванішим…
V. КОНТРОЛЬ І КОРЕКЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
1. Пояснення щодо виконання контрольної роботи
2. Виконання тестових завдань (Додаток 4)
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
Контрольна робота допомогла мені глибше усвідомити…
VII. ПОВІДОМЛЕНЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ ТА ІНСТРУКТАЖ ЩОДО ЙОГО ВИКОНАННЯ
*підготувати повідомлення про Англію часів Ч. Діккенса
1.Прочитати ст. 90-94
2. Виконати тест онлайн
Додаток 1
Експозиція |
|
Зав’язка |
|
Розвиток дій |
|
Кульмінаційні моменти |
|
Розв’язка |
|
Позасюжетні елементи |
|
Експозиція |
|
Зав’язка |
|
Розвиток дій |
|
Кульмінаційні моменти |
|
Розв’язка |
|
Позасюжетні елементи |
|
Експозиція |
|
Зав’язка |
|
Розвиток дій |
|
Кульмінаційні моменти |
|
Розв’язка |
|
Позасюжетні елементи |
|
Експозиція |
|
Зав’язка |
|
Розвиток дій |
|
Кульмінаційні моменти |
|
Розв’язка |
|
Позасюжетні елементи |
|
Експозиція |
|
Зав’язка |
|
Розвиток дій |
|
Кульмінаційні моменти |
|
Розв’язка |
|
Позасюжетні елементи |
|
Експозиція |
|
Зав’язка |
|
Розвиток дій |
|
Кульмінаційні моменти |
|
Розв’язка |
|
Позасюжетні елементи |
|
Експозиція |
|
Зав’язка |
|
Розвиток дій |
|
Кульмінаційні моменти |
|
Розв’язка |
|
Позасюжетні елементи |
|
Додаток 2
Позитивне (переваги) |
Негативне (недоліки) |
Рішення 1. Командування дозволяють найстаршому й найдосвідченішому з негрів –Томові (або найсильнішому – Геркулесові). |
|
|
|
Рішення 2. Командування на себе бере місіс Велдон. |
|
|
|
Рішення 3. Командування на себе бере Негоро. |
|
|
|
Висновок. |
|
Позитивне (переваги) |
Негативне (недоліки) |
Рішення 1. Командування дозволяють найстаршому й найдосвідченішому з негрів –Томові (або найсильнішому – Геркулесові). |
|
|
|
Рішення 2. Командування на себе бере місіс Велдон. |
|
|
|
Рішення 3. Командування на себе бере Негоро. |
|
|
|
Висновок. |
|
Позитивне (переваги) |
Негативне (недоліки) |
Рішення 1. Командування дозволяють найстаршому й найдосвідченішому з негрів –Томові (або найсильнішому – Геркулесові). |
|
|
|
Рішення 2. Командування на себе бере місіс Велдон. |
|
|
|
Рішення 3. Командування на себе бере Негоро. |
|
|
|
Висновок. |
|
Позитивне (переваги) |
Негативне (недоліки) |
Рішення 1. Командування дозволяють найстаршому й найдосвідченішому з негрів –Томові (або найсильнішому – Геркулесові). |
|
|
|
Рішення 2. Командування на себе бере місіс Велдон. |
|
|
|
Рішення 3. Командування на себе бере Негоро. |
|
|
|
Висновок. |
|
Додаток 3
Додаток 4
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2 ЗА ТЕМАТИЧНИМИ БЛОКОМ «ПРИГОДИ І ФАНТАСТИКА:ТВОРЧІСТЬ ЖУЛЯ ВЕРНА,Р.Л.СТІВЕНСОНА»
Варіант І
Початковий та середній рівні
1. Капітаном «Еспаньйоли» був :
а) Сілвер; б) Смоллет;
в) Лівсі; г) Трелоні.
2. Скарб піратів знайшов:
а) Джим; б) Сілвер;
в) Бен Ган; г) Смоллет.
3. Джим Гокінс дізнався про змову, коли підслухав розмову, сидячи:
а) у діжці з-під яблук; б) у комірчині;
в) на даху; г) у вентиляційному люці.
4. Джима Гокінса та Довгого Джона урятували від розправи піратів:
а) капітан Смоллет і його друзі;
б) сильна гроза і злива;
в) прибуття племені дикунів для ритуального жертвоприношення;
г) втручання корабельного священика.
5. Коли шхуна прибула на Острів скарбів і команда зійшла на берег, Джим Гокінс :
а) пішов разом зі ними шукати скарб;
б) залишився на кораблі і відвів його в інше місце;
в) відділився зі своїми спільниками, і вони вирушили на пошук самостійно;
г) утік на кораблі додому.
6. Продовжте речення:
- Розповідь у романі Роберта Льюїса Стівенсона «Острів скарбів»ведеться від імені…
Достатній рівень
Опишіть коротко найяскравіший, з вашої точки зору, епізод із роману Роберта Льюїса Стівенсона «Острів скарбів».
Високий рівень
Виконайте одне із завдань на вибір:
1) Порівняйте образи Діка Сенда та Джина Гокінса.
2) Продовжте історію п’ятнадцятирічного капітана Діка Сенда.
КОНТРОЛЬНА РОБОТА №2 ЗА ТЕМАТИЧНИМИ БЛОКОМ «ПРИГОДИ І ФАНТАСТИКА:ТВОРЧІСТЬ ЖУЛЯ ВЕРНА,Р.Л.СТІВЕНСОНА»
Варіант ІІ
Початковий та середній рівні
1. Таємним ватажком піратської зграї, яку боявся навіть капітан Флінт, був:
а) Сілвер; б) Смоллет;
в) Лівсі; г) Трелоні.
2.Бен Ган – це:
а) той, хто заховав свої скарби на острові;
б) матрос із команди, який не погодився на зраду;
в) пірат, якого залишили на безлюдному острові;
г) матрос, який перейшов на бік Сілвера.
3. Джим Гокінс жив із матір’ю у корчмі :
а) «Підзорна Труба»; б) «Адмірал Бенбоу»;
в) «Північна Стоянка»; г) «Лісистий Мис».
4. Довгий Джон Сілвер після закінчення пригод зі скарбом:
а) утік з мішком золотих монет;
б) здався владі і поніс покарання за піратство;
в) розкаявся і віддав свою частку скарбу на благочинність;
г) загинув під час шторму.
5. Джим Гокінс, коли зрозумів, що потрапив у фронт до ворогів:
а) став просити не чинити йому зла;
б) запропонував Довгому Джонові угоду, за якою він захистить його на суді;
в) удав із себе прихильника піратів;
г) став вигадувати про підкріплення, яке прийде його визволяти.
6. Продовжте речення:
- Пригодницький роман – це…
Достатній рівень
Опишіть коротко найцікавіший, з вашої точки зору,епізод із роману Жуль Верна «П’ятнадцятилітній капітан».
Високий рівень
Виконайте одне із завдань на вибір.
1) Напишіть твір «Чого може повчитися сучасний школяр у героїв творів Роберта Льюїса Стівенсона та Жуля Верна?»
2) Продовжте історія Джима Гокінса.