Тема. Австралія. Географічне положення. Історія відкриття та дослідження материка.
Мета: сформувати в учнів уявлення про географічне положення материка, особливості природи, зокрема рельєфу, та багатство земних надр; ознайомити з історією відкриття та дослідження Австралії; вдосконалювати вміння давати характеристику географічного положення, вміння працювати з географічними картами атласу, контурними картами; розвивати вміння висловлювати власну точку зору, виховувати повагу до думок однокласників.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної мотивації учнів
Прийом «Дивуй».
Багато на земній кулі країн, які вражають своєю незвичайною природою. Але є серед них країна, яка цілком заслуговує на назву «країна навпаки». Так поіменував її видатний письменник Жуль Верн. Це країна-материк Австралія, розташована в південній півкулі. Справді, тут дерева не дають тіні, а трава часом заступає сонце, птахи позбавлені крил, а звірі несуть яйця, клацають дзьобами й вигодовують своїх нащадків молоком. Це країна, де ведмеді схожі на білок, а ящірки – на крокодилів, дитинчата кенгуру виростають у сумках матерів, а бджоли позбавлені жал, лебеді й ті, не як зазвичай білосніжні, а чорні.
IV. Вивчення нового матеріалу
Запис теми і плану уроку в зошитах.
Повідомлення очікуваних результатів.
Нанести назви найбільших форм рельєфу Австралії на контурну карту.
V. Узагальнення та систематизація нових знань
Експрес-тести
а) 9 млн. км2; б) 7 млн. км2; в) 10 млн. км2.
2. Всі географічні об’єкти, розташовані на материку Австралія, будуть мати широту і довготу:
а) пн. і сх.; б) пд. і сх.; в) пн. і зх.
3. Вздовж східного узбережжя Австралії простяглося найбільше творіння коралових поліпів:
а) Великий Вододільний хребет;
б) Великий Бар’єрний риф;
в) Австралійські Альпи.
4. Найвищою відміткою абсолютної висоти материка є:
а) г. Косцюшко;
б) г. Вудрофф;
в) г. Брус.
5. Береги Австралії омиваються водами океанів:
а) Індійського та Атлантичного;
б) Тихого та Індійського;
в) Тихого та Атлантичного.
6. В основі материка Австралія лежить:
а) молода мезозойська платформа;
б) стара докембрійська платформа;
в) область каледонської складчастості.
VI. Підсумки уроку
Прийом «Мікрофон»
Продовжіть речення, назвавши найбільше правильних характеристик материка: «Австралія – це материк…».
Коментоване виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати текст параграфа у підручнику.
Підготувати повідомлення про ріки, озера Австралії.
Тема. Клімат Австралії. Води суходолу.
Мета: показати особливості кліматичних умов і внутрішніх вод Австралії; продовжувати формувати поняття про основні та перехідні кліматичні пояси і відповідні типи клімату; удосконалювати вміння працювати з кліматичними картами, діаграмами, додатковими джерелами географічної інформації; розвивати вміння висловлювати власну точку зору; виховувати інтерес до географії.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Назвіть та покажіть на карті:
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Прийом «проблемне питання»
Чому - в південних широтах чітко виражені пори року, а в північних – ні?
IV. Вивчення нового матеріалу
Запис теми, плану уроку в зошитах.
Оголошення очікуваних результатів.
Кліматичні пояси
та області
Основні Тропічний
- області
пустельного клімату
вологого клімату
Помірний
Перехідні
Субекваторіальний
Субтропічний
- області
континентального клімату
середземноморського клімату
вологого клімату
Характеристика клімату
……….. поясу.
влітку –
взимку –
V. Систематизації та узагальнення знань
Відповіді учнів на проблемні запитання.
Робота з контурною картою.
VI. Підсумки уроку
Заключне слово вчителя.
Коментоване виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати текст параграфа у підручнику.
Підготувати повідомлення про представників фауни та флори Австралії.
Підготувати (на вибір) диктанти, кросворди, тести.
Тема. Особливості грунтово-рослинного покриву і тваринного світу Австралії. Зміна природи людиною.
Мета: розкрити своєрідність та неповторність органічного світу Австралії; ознайомити з принципами раціонального використання природних ресурсів материка; розвивати логічне мислення, вдосконалювати практичні вміння і навички учнів працювати з тематичними картами атласу, текстом та ілюстративними матеріалами підручника, самостійної роботи з додатковими джерелами географічної інформації; сприяти екологічному вихованню учнів.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Чи вірите ви, що…
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
Прийом «Проблемне питання».
Чому Австралія, попри велику площу пустель, виправдовує свою назву «зеленого континенту».
IV. Вивчення нового матеріалу
Запис теми та плану уроку.
Ознайомлення з навчальними цілями.
І група – вологі і перемінно-вологі ліси;
ІІ група – савани і рідколісся;
ІІІ група – тропічних пустель і напівпустель;
IV група – мішаних лісів.
Таблиця «Природні зони Австралії»
Назва природної зони |
Географічне положення |
Клімат |
Ґрунти |
Рослини |
Тваринний світ |
|
|
|
|
|
|
V. Закріплення вивченого матеріалу
Географічний тренінг.
Варіант І – Здійсніть уявну подорож через материк Австралія з півночі на південь, характеризуючи природні зони за маршрутом руху.
Варіант ІІ – Здійсніть уявну подорож через материк Австралія із заходу на схід, характеризуючи природні зони за маршрутом руху.
VI. Підсумок уроку
Прийом «Мікрофон». Відповідь на проблемне запитання.
Заключне слово вчителя.
Коментоване виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати текст параграфа у підручнику.
Підготувати повідомлення «Зв’язки Австралії з Україною», «Корінне населення Австралії – аборигени».
Тема. Населення та політична карта Австралії.
Мета: сформувати в учнів уявлення про особливості складу та розміщення населення на материку; вдосконалювати вміння з тематичними картами атласу, додатковими джерелами географічної інформації; розвивати творчі здібності.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ Актуалізація опорних знань
Подаються фрагменти контурних карт Австралії, де географічні об’єкти позначені цифрами. Учням необхідно записати їх назви.
1 – мис… . 1 – півострів… .
2 – озеро… . 2 – мис… .
3 – низовина… . 3 – протока… .
4 – півострів… . 4 – гори… .
5 – затока… . 5 – море… .
1 – затока… . 1 – річка… .
2 – мис… . 2 – гора… .
3 – острів… . 3 – мис… .
4 – море… . 4 – море… .
5 – протока… . 5 – плоскогір’я… .
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів.
Прийом «Приваблива мета».
Сьогодні на уроці ми з вами познайомимося з представниками австралоїдної раси, яка не набула широкого поширення в світі, особливостями господарської діяльності населення континенту і спробуємо дати відповідь на запитання чим відрізняється склад населення Австралії та Африки а також чому австралійців називають «літаючим народом».
IV. Вивчення нового матеріалу
Запис теми і плану уроку в зошитах.
Ознайомлення з навчальними цілями.
На першому етапі гри розділяю клас на групи і роздаю картки із запитаннями. На другому етапі пропоную групам за темою скласти одне запитання, що починається зі слова «Чому…». На третьому етапі групи обмінюються складеними запитаннями.
Група І – «Чому кількість населення Австралії постійно збільшується? Відповідь обґрунтуйте»
Група ІІ – «Чому основну групу населення Австралії складають емігранти? Відповідь обґрунтуйте»
Група ІІІ – «Чому середня густота населення на материку складає всього 2 – 3 чол./км2? Відповідь обґрунтуйте»
V. Закріплення вивченого матеріалу
Бліц-опитування:
Прийом «Експрес-тести».
а) Мельбурн;
б) Аделаїда;
в) Канберра.
2. Основну групу населення Австралії складають:
а) англоавстралійці;
б) аборигени;
в) франкоавстралійці.
3. Більша частина населення Австралії зосереджена на:
а) півдні материка;
б) півночі материка;
в) південному-сході материка.
4. Австралія була колонією:
а) Франції;
б) Великої Британії;
в) Іспанії.
5. Австралійські аборигени походять з:
а) Північної та Південної Америки;
б) Південної та Південно-Східної Азії;
в) Південної та Східної Африки.
6. Частка аборигенів у загальній чисельності населення Австралії складає:
а) 10%; б) 1%; в) 2,8%.
IV. Підсумок уроку
Прийом «Роблю висновок».
Заключне слово вчителя.
Коментоване виставлення оцінок.
VII. Домашнє завдання
Опрацювати текст параграфа в підручнику.
Підготувати пам’ятку туристу, що відправляється в Австралію.
1