Олена Кислицька
Конспекти уроків
природознавства
з теми «Нежива природа»
Кислицька Олена Володимирівна. Нежива природа. Моделювання уроків природознавства. - Владиславівка, 2015 рік, 38 с.
У посібнику представлено конспекти уроків природознавства у початкових класах з розділу «Нежива природа», а саме конспекти уроків та мультимедійні презентації до них (MicrosoftOfficeRowerPoint 2007).
Рекомендовано вчителям початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів.
Схвалено методичною радою Владиславівської ЗОШ І – ІІ ступенів
(протокол № 1від 15 січня 2015 року).
Зміст
Виховувати дитину, забуваючи про природу, безглуздо. Виховати справжню Людину поза природою абсолютно неможливо. Гармонійна особистість народжується лише в гармонії з довкіллям. Цінність людської особистості залежить від якості ціннісних орієнтацій, яких вона дотримується. Серед них найвагомішим є орієнтування на природу. Її живодайна сила завжди оповита ореолом святості і є предметом шанобливого ставлення людей. спілкування з нею робить всіх нас добрішими, щедрішими, гуманнішими, духовно багатшими. Духовність у стосунках «людина-природа» завжди була визначальною рисою менталітету українців.
Одним з пріоритетних завдань, які поставлені сьогодні перед освітою, є виховання гармонійних відносин людини і природи. Нашим дітям украй необхідні відчуття відповідальності за природу як національну і загальнолюдську цінність, основу життя на Землі, гуманні принципи природокористування.
З метою покращення ефективності уроків у сучасній школі поширене комплексне використання інноваційних технологій, сучасних технічних засобів навчання, аудіо та відеоматеріалів, комп`ютерної техніки.
Конспект уроку «Нежива і жива природа»
Мета. Продовжувати формувати в учнів поняття "природа"; ознайомити їх зі значенням природи для життя рослин, тварин, людей; навчати дітей розрізняти живу і неживу природу, виховувати дбайливе ставлення до природних об'єктів.
Обладнання: зошити, ілюстрації, таблиці, на яких зображені тварини, рослини, люди, предмети неживої природи.
Хід уроку
I. Хвилинка спостережень.
Як поводять себе звірі, птахи?
ІІ. Повідомлення теми та завдань уроку.
Яка природа ..., кращого нема…, Як річка...
2. Бесіда про природу.
3. Підсумок.
Ми повинні завжди пам'ятати: як живу, так і неживу природу потрібно оберігати. Дуже багато рослин і тварин знаходяться на грані вимирання. Деяких видів налічується дуже мало. Отже, оберігаючи їх, ми цим самим робимо добро собі і всім навколишнім. Крім цього, ми повинні боротися за чистоту повітря, річок, ставків, морів.
ІV. Закріплення нового матеріалу.
1. Робота з підручником.
♦ Ворон шепче воронятку:
-Мій біленький.
Слон говорить слоненятку:
♦ В небі, чистім і прозорім,
Сонце сяє,
Наче в морі, в жовтім житі
Хвиля грає.
(Далі пропонується ще кілька загадок. Діти відгадують і визначають, до якої природи належать відгадки).
4. Гра "Жива чи нежива природа".
Вчитель називає слова, а учні, якщо це жива природа, плещуть у долоні, а якщо нежива - не плещуть.
Соняшник, сонце, ячмінь, білка, півень, повітря, капелюх, жовтень, мірошник, суниця, кожушок, плугатар, автобус, береза, дощ, явище, син, земля, вода, небо, батько, мати, онук, море, сад, кінь, віл, долина, соловей, буряк.
V. Підсумок уроку.
1. Гра "Хто більше?". (Учні діляться на дві команди).
VІ. Домашнє завдання.
Прочитати статтю в підручнику "Нежива і жива природа". Дібрати по три загадки про предмети живої і неживої природи.
Конспект уроку «Сонце. Сонячна система. Планети Сонячної системи»
Мета: подати поняття Сонце. Сонячна система. Планети і розповісти які планети входять до її складу; учити користуватися довідковою літературою; виховувати необхідність берегти нашу Землю як єдину з планет, на якій існує життя
Обладнання: глобус, схеми обертання Землі навколо своєї осі і Сонця, картини, карти зоряного неба, мультимедійний проектор, презентація.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку.
Заздалегідь учні отримали випереджальне завдання « Цікавий матеріал про одну з планет» .
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
Щоб нам не було мороки,
Всі готові до уроку?
Тож тепер часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
ЕМОЦІЙНЕ НАЛАШТУВАННЯ НА УРОК
Усміхнімось один одному, погляньмо ласкаво, побажаємо кожному добра.
2.Актуалізація основних знань та умінь.
Відгадування загадок
Хто однаково всіх любить?
Всіх однаково голубить?
Кожний скоса тільки гляне,
А обняти не дістане?
(Сонце)
Що за жучок це – яскравий, моторний,
Спинка червона у крапочку чорну,
Сам симпатичний, хоча і маленький,
Гарний на вроду він та веселенький.
(Жучок Сонечко)
Золоте сховалося, а срібне показалося.
(Сонце і місяць)
Один баранець пасе тисячі овець.
(Місяць і зірки)
Звідкіля у нас на небі
риби, близнюки, ведмеді?
Лебідь розправляє пір’я.
Це все зоряні ...
(Сузір’я)
Яке поле не можна зорати?
( Небо)
Торох, торох,
Розсипався горох.
Почало світати –
Нема що збирати.
(Зірки)
Вчений, що зірки вивчає, добре їх порядок знає.
Всесвіт без меж – не сон, знає все це...
(Астроном).
Роздивитися мікроб допоможе мікроскоп,
А вивчати зорі щоб, треба мати...
(Телескоп).
Бесіда
Що таке зорі? Від чого залежить колір зорі?
3. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності учнів.
Використовуючи ваші раніше набуті знання з української мови і власний досвід, спробуємо скласти сенкан, за схемою:
Назва вашої планети ( наприклад, Нептун)
Яка вона? ( далека, велика,…..) 2 прикметника
Що робить? ( обертається, …..) 3 дієслова
Де? ( у просторі, у Сонячній системі, ….) висновок
Прослухали варіанти віршів .
Отже, враховуючи усе вище почуте, хто озвучить тему сьогоднішнього уроку?( « Сонце. Сонячна система. Планети Сонячної системи».)
На нашому уроці ми дізнаємося:
Що таке Сонце.
Що таке Сонячна система.
Планети Сонячної системи.
Скільки планет є в Сонячній системі
На яких планетах існує життя.
Чому потрібно берегти нашу Землю.
4. Вивчення нового матеріалу.
Розповідь учителя.
Близько 4,5 млрд. років тому не існувало ні Землі, ні інших планет. Довкола щойно утвореного Сонця вирувала темна хмара розпеченого газу і пилу. Поступово хмара охолола і газ згустився (сконденсувався ) у мільйони крапель. Ці краплини притягувалися одна до одної так утворилася Земля та інші планети. Та пройшло півмільярда років, перш ніж на поверхні Землі утворилася тверда кора, а навколо планети - атмосфера . Земля – єдина планета, температура якої дає змогу воді утримуватися на поверхні, а атмосфера містить кисень. Вода і кисень необхідні для життя. Земля постійно рухається у Всесвіті . За рік вона робить один оберт навколо Сонця. Її шлях становить 938 886 400 км. Цю відстань Земля долає за 365,24 дня. Щоб не загубити 0,24 дня, раз на чотири роки наприкінці лютого до календаря додається ще один день. Він називається високосним.
Сонце – звичайна зоря, яких у Всесвіті незліченно. Воно утворилося з газу, що залишився на місці вибуху більшої зорі. Сонце перебуває в середині свого життя. Ймовірно, воно утворилося 5млрд. років тому і світитиме ще 5млрд. років, а потім вибухне . Сьогодні Сонце випромінює рівне жовте світло і дає Землі тепло. Разом з тим, воно випромінює небезпечні промені. А щастя, атмосфера і магнітне поле Землі надійно захищають людей від цього шкідливого проміння. Сонце – зоря середнього розміру діаметром 1 392 000км . На його поверхні відбуваються постійно вибухи, температура при цьому досягає 6000*С, вивільняється енергія, яка вкрай необхідна для життя.
Крім Землі навколо Сонця рухаються планети. Планети (грецьк. «мандрівник») – це тіла, які рухаються навколо зірок. Вчені вважають, що планети утворилися з велетенських хмар газу і пилу, що колись обертався навколо Сонця. Всі космічні тіла і планети, які рухаються навколо зірки Сонця утворюють Сонячну систему. Сонячних систем є безліч, як і зірок. У нашій Сонячній системі рухається дев’ять планет: Меркурій, Венера, Земля, Марс, Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун, Плутон. Найближчою до Сонця є Меркурій, а найвіддаленішою – Плутон.
Фізкультхвилинка
Напередодні ви отримали завдання знайти, на вашу думку, цікаву інформацію про планети.
Приблизні доповіді учнів, які можуть бути супроводжені презентацією про планети Сонячної системи.
Меркурій
Назву планеті дали на честь римського бога Меркурія. Він вважався покровителем торгівлі та купців, провідником душ померлих у підземне царство.
Меркурій обертається навколо Сонця по сильно витягнутій еліптичній орбіті. Період обертання навколо Сонця 88 земних діб. Тривалість сонячної доби на Меркурії дорівнює 176 земним добам. Середня швидкість руху Меркурія по орбіті навколо Сонця - 47,89 км/с.
Меркурій найменша планета системи і найближча до Сонця, тому тепла й світла отримує у шість разів більше, ніж Земля. Опівдні температура його поверхні розжарюється до 260*С.
Атмосфери Меркурій не має. Зовні ця планета нагадує супутник Землі – Місяць. Такі ж кільцеві гори, великі рівні площі, схожі на земні пустелі. Замість морів – величезні западини, але там ніколи не було води, як і в морях на Місяці. За таку схожість його іноді називають двійником Місяця. Супутників – не має, тому і подорожує своєю орбітою сам.
Венера
Планета Венера названа на честь римської богині кохання та краси. Венера – найяскравіша планета Сонячної системи. Ми можемо побачити Венеру як вечірню або ранкову зірку, це залежить її положення відносно Сонця.
Венера — третій за яскравістю об'єкт на небі; її блиск поступається лише блиску Сонця та Місяця. Належить до планет, відомих людству з найдавніших часів. Про те, що у Венери є атмосфера, стало відомо у 1761 p., відкриття належало М.В.Ломоносову, який спостерігав проходження планети перед диском Сонця.
Венера обертається в зворотному напрямку — зі сходу на захід, а не з заходу на схід, як Земля і більшість інших планет. Період обертання Венери навколо осі триває близько 243 земних діб.
Земля
Земля — це третя від Сонця планета Сонячної системи, єдина планета, на якій відоме життя, домівка людства.
Земля обертається навколо зірки по еліптичній орбіті (дуже близької до кругової) із середньою швидкістю 29765 м/с на середній відстані 149.6 млн. км за період рівний 365.24 доби. Земля має супутник — Місяць.
Період обертання планети навколо своєї осі 23 год 56 хв 4.1 сек. Обертання навколо своєї осі викликає зміну дня і ночі, а нахил осі і обертання навколо Сонця — зміну пір року.
За сучасними уявленнями Земля утворилася приблизно 4.7 млрд. років тому з розсіяної газової речовини.
Марс
Планета Марс майже вдвічі менша від Землі. Щоб зробити один оберт навколо Сонця їй потрібно близько двох років. На планеті є гігантські вулкани й глибокі долини. Більша частина Марса завалена камінням, що лежить на червоній поверхні, - ось чому Марс називають «червоною планетою». Через свій колір Марс довго асоціювали з війною і кровопролиттям, і тому його назвали на честь римського бога війни.
На Марсі є метеоритні кратери як на Місяці, вулкани, долини та пустелі, подібні до земних. Рік на Марсі триває 687 днів, що майже вдвічі більше ніж земний. Марс обертається навколо своєї осі кожні 24 години 37 хвилин, що лише трохи довше ніж на Землі.
На Марсі також спостерігається зміна пір року, тривалість яких майже вдвічі більша.
Юпітер
Юпі́тер, п'ята і найбільша планета Сонячної системи, більш ніж у два рази важча, ніж всі інші планети разом узяті і майже в 318 разів важча за Землю.
Уся видима поверхня Юпітера - щільні хмари, розташовані на висоті близько 1000 км над "поверхнею", де газоподібний стан змінюється на рідкий і утворює численні шари жовто-коричневих, червоних і блакитнуватих відтінків.
На відміну від кілець Сатурна, кільця Юпітера темні і, імовірно, складаються з дуже невеликих твердих часток метеорної природи.
Сатурн
Сату́рн — шоста за віддаленістю від Сонця і друга за розмірами планета Сонячної системи. Сатурн є величезною кулею, що швидко обертається навколо своєї осі (з періодом — 10,23 години), має товстий шар атмосфери. Сатурн обертається навколо Сонця за 29,46 років на середній відстані 1427 млн. км.
Візитною карткою Сатурна є його знамениті кільця, що оперізують планету навколо екватора і складаються з безлічі крижинок і камінчиків.
Уран
Ура́н — сьома від Сонця велика планета Сонячної системи. Вона розташована в 19 разів далі від Сонця, ніж наша Земля, Один оберт навколо Сонця Уран здійснює за 84,01 земного року. Період власного обертання Урана складає приблизно 17 годин.
Нептун
Непту́н - восьма за віддаллю від Сонця і четверта за розміром планета Сонячної системи, що належить до планет-гігантів. Її орбіта перетинається з орбітою Плутона в деяких місцях. Також орбіту Нептуна перетинає комета Галілея.
Світло від Сонця доходить до Нептуна трохи більше, ніж за 4 години. Тривалість року, тобто час одного повного оберту навколо Сонця — 164,8 земних років.
Нептун також має кільця — два широких і два вузьких. У Нептуна є 8 відомих супутників: 4 маленьких, 3 середніх і 1 великий.
Плутон
Плутон покритий льодом. Там дуже холодно: -210°С. Він знаходиться від Сонця в 40 разів далі, ніж наша Земля. Оберт довкола Сонця робить за 248 земних років. Один день на Плутоні триває тиждень. Свою назву планета отримала на честь грецького бога, володаря мертвих.
Згідно рішення Міжнародного астрономічного союзу (МАС) від 24.08.2006, цю планету віднесено до карликових планет.
5.Закріплення нового материалу.
Висновок:
Життя існує тільки на планеті Земля, тому її потрібно берегти.
Варіанти відповідей учнів:
6. Підсумок уроку.
Що ми дізналися на уроці?
Подумайте, кому і за що, ви скажете спасибі. Зробіть це.
7. Домашнє завдання
Мета: розширити й поглибити уявлення дітей про значення і місцезнаходження повітря на землі, про властивості повітря (прозоре, безбарвне, без запаху, розширюється під час нагрівання і стискається під час охолодження, погано проводить тепло); формувати вміння виконувати досліди, спостерігати за перебігом і результатами досліду; учити робити висновки, міркувати за аналогією; виховувати пізнавальний інтерес до вивчення природи, здатність спілкуватися в процесі спільної діяльності. Обладнання: дитячі надувні іграшки (кульки, качечки та ін.); склянка з водою; грудки сухої глини, землі, цукру; свічка; дрібні шматочки паперу.
ХІД УРОКУ
Воно таке велике, що займає цілий світ, воно таке маленьке, що в найменшу щілинку зайде. (Повітря)
Це суміш багатьох газоподібних речовин: азоту, кисню, вуглекислого газу. Кожен із газів виконує свою роль. Кисень забезпечує процеси дихання і горіння. Крім газів, у повітрі є домішки (водяна пара, дим, сажа, пил та інші речовини).
Зараз ми переконаємося, що у нас в класі є повітря. Ось шматочки паперу. Я кладу їх на долоньку. А тепер змахну книжкою над долонькою.
Що сталося? (Шматочки злетіли з долоньки.)
Фізкультхвилинка
Дослід 1. Візьмемо склянку з водою. Зануримо в неї грудочки цукру, глини, землі та ін.
Бульбашки є повітрям. Його вода витіснила з тих речовин, які ми поклали у склянку, і тепер воно виходить у вигляді бульбашок. Дослід 2. Повітря може займати місце, його можна стиснути. Ось стиснутим повітрям ми наповнили ці кульки, іграшки. Давайте покладемо їх у воду. Що ви бачите? (Вони плавають.)
Якщо ви були уважними, ви почули, що я сказала, що повітря має бути чистим і ми повинні дбати про чистоту повітря. Як саме ми маємо це робити?
Проводиться бесіда за малюнками підручника. Опрацьовується матеріал, поданий у підручнику. Даються відповіді на запитання в підручнику.
Дослід 3. Візьмемо дві склянки з гарячою водою. Виміряємо температуру води в обох склянках. Одну склянку накриємо більшою склянкою. А другу залишимо відкритою. Через деякий час виміряємо температуру води в обох склянках.
Гра «Акваріум» (інтерактивні технологи)
Опис гри: об'єднати учнів у групи по 4-6 осіб. Одна з груп сідає в центр класу, щоб відокремитись від слухачів (решти, учнів) певною відстанню.
Група отримує завдання для проведення групової дискусії: « Чому в накритій склянці вода залишилась гарячою? ».
Поки діюча група займає місце в центрі, учитель зачитує решті класу завдання і нагадує правила дискусії у малих групах. Кожній групі пропонується вголос протягом 3-5 хвилин обговорити та знайти відповідь.
Після закінчення відведеного для дискусії часу група обґрунтовує свою відповідь, а решта групи висловлює свої думки — погоджуються вони з відповіддю групи чи ні. Якщо ні, то чому? Бесіда триває протягом 2-3 хв. Після цього місце в «Акваріумі» займає інша група й обговорює наступне питання чи іншу ситуацію.
Фізкультхвилинка
Взяли кульки дружно в руки І давай щосили дути, Потім кульки ми пустили — Вони швидко полетіли...
VII. Підсумок уроку
XIII. Оцінювання учнів
IX. Домашнє завдання
Конспект уроку «Вода. Властивості води»
Мета: розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і властивості води (не має власної форми, прозора, безбарвна, без запаху рідина; під час нагрівання розширюється і стискається під час охолодження); формувати елементарні поняття, що вода — речовина, розчинник, розчин; учити робити розчини; виробляти вміння самостійно виконувати досліди, узагальнювати сприйняте під час виконання дослідів, робити висновки; виховувати пізнавальний інтерес, самостійність, організованість, відповідальність за виконану роботу.
Обладнання: склянка з водою і паличками на кожну парту, банка з водою і ложкою для демонстрації, пляшки різної форми (порожні), дощечка, грудочки льоду, ілюстрації.
ХІД УРОКУ
І. Перевірка домашнього завдання
Розгадування та обговорення загадок.
А тільки покажусь — ховатися почнуть. (Дощ)
На рукав згори злетіла.
Поки ніс її сюди,
Стала краплею води. (Сніжинка)
IV. Первинне сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
твердому (сніг, лід, іній, крига, бурульки), газоподібному (водяна пара).
Кому з вас доводилось спостерігати, що станеться з пляшкою чи склянкою з водою, якщо її винести, закрити і поставити на мороз?
Дослід 1. Кинути в склянку з водою 2-3 кришталики марганцівки, розмішати.
Дослід 2. У склянку з водою вкинемо пісок або глину. Ані пісок, ані глина не І розчинилися. Речовини, що не розчиняються у воді, називають не розчинними у воді речовинами.
Фізкультхвилинка
Технологія «Мікрофон»
а) тверді речовини; б) рідкі речовини; в) газоподібні речовини.
Опрацювати статті: «Без води немає життя», «Властивості води-рідин;:• «Вода — розчинник».
Мета. Ознайомити учнів з поняттям «океани», їх розміщенням на карті півкуль і глобусі; продовжити навчати читати карту і працювати з нею; висвітлити значення океанів та використання їх багатств людиною; сприяти розвиткові пам’яті, спостережливості, вихованню бережливого ставлення до природних багатств.
Обладнання. Глобус, карта півкуль, контурні карти, малюнки тварин, підводних глибин, відеофільм «Голуба планета», запис звуків океану для релаксації.
Хід уроку
І Підсумок фенологічних спостережень
ІІ Контроль,коригування і закріплення знань
Що таке материк?
Скільки є материків?
Чим відрізняється острів від півострова?
1 учень. Який материк є найбільшим?
Покажи на карті.
Де проходить межа між Європою і Азією?
Скільки океанів омиває Євразію?
2 учень. Який материк є другий за розміром?
Покажи на карті.
Чому його вважають найтеплішим?
Що ти знаєш про Африку?
3 учень. Який материк є найменшим?
Чому про нього кажуть, що це материк, де «все навпаки»?
Що ще ти знаєш про Австралію?
ІІІ Актуалізація опорних знань
ІV Повідомлення теми і завдань уроку
Сьогодні ми спробуємо більше дізнатися про ті водні простори, які займають більшу частину нашої планети. Про те, які мешканці живуть на цих просторах, та чи є користь від цієї води.
V Мотивація навчальної діяльності
VІ Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
Коли людина полетіла у космос, то побачила, що наша планета блакитна. Блакитним кольором зображена вода – всі моря,океани. У цьому можемо переконатися і ми, коли швидко розкрутимо глобус. Якщо всю поверхню Землі зобразити у вигляді круга і розділити його на 10 частин, то 3 займе суша, в 7 – вода. Нашу планету можна назвати планетою океанів. Уся вода на земній кулі називається Світовим океаном. Світовий океан – це колиска життя, де знаходяться різноманітні ресурси, це джерело кисню.
А що цікавого ви зуміли знайти про світовий океан з різних джерел?
У наш час дуже швидко розвивається молода, цікава наука – океанологія. Вона вивчає різні явища і процеси, що відбуваються у Світовому океані.
Чи доводилося вам, пробувати на смак морську воду? Вона гірко-солона, неприємна і непридатна для вживання.
Цікаво знати: Навіть висока гора могла б сховатися у деякі западини океанічного дна. А найбільша така глибока, що можна було б спускатися в кабіні ліфта підряд 5 годин (до 10-го поверху – півхвилини)
Якби земна куля була б гладкою і уся її вода розлилася по поверхні, то уся планета виявилася залитою 9-метровим шаром води.
А чи багато води на Землі? Ні, якраз стільки, щоб наша планета не замерзнула. Сонце за літо нагріває воду, а взимку вода поступово віддає своє тепло.
Щоб заповнити западину, яку займає Світовий океан, усім річкам кулі треба безперервно текти приблизно 50 тис. років.
Увесь Світовий океан ділиться на 4 частини, тобто 4 океани. Океани – величезні простори води. Частина океану розташована вздовж берега материків називається морем. Моря значно менші за океани, але за кількістю їх багато, а океанів – 4. Україну не омиває жоден океан.
Зараз ми помандруємо цими водними просторами. Та щоб мандрівка була вдалою наберемося сил, відпочинемо.
Фізкультхвилинка
VII Знайомство з океанами
ТИХИЙ – найбільший. Він займає таку територію як усі три разом узяті. Він не омиває берегів Європи. Його відкрив португальський мандрівник Фернан Магелан і назвав його так тому, бо коли він ним пропливав він був тихим-тихим. Переважна частина дна – рівнина, але є западини. Найглибша – Маріанська (11022м). Тваринний світ налічує 100тис. видів. Лише водоростей є кілька тисяч видів. 2тис. видів риб. Він займає перше місце по вилову морепродуктів. На дні Тихого виявлено родовища нафти і газу.
Робота з підручником (с. 101), контурними картами.
АТЛАНТИЧНИЙ – найсолоніший. Його назва пов’язана з грецьким міфом про велетня Атланта. Другий за розміром. У ньому знаходиться море без берегів Саргасове. На дні є також родовища нафти і газу і прокладено нафтопроводи.
Робота з матеріалом підручника с. 100, позначення на контурних картах.
ІНДІЙСЬКИЙ – третій за розміром. Найтепліший. Назва походить від країни, яку він омиває Індію. Через інтенсивне видобування нафти і газу з його дна води цього океану забруднені і це несе загрозу як для узбережжя так і для самого океану.
Опрацювання матеріалу підручника (с. 100-101),познач. на контурних картах.
Найменшим з усіх є ПІВНІЧНО ЛЬОДОВИТИЙ. Ще наприкінці минулого століття про нього майже не знали. Його довго вважали морем. Льодовитим називається тому, що більша його частина завжди вкрита кригою. Це найхолодніший океан, тому життя у ньому найбідніше. Він налічує усього 150 видів риб. Риба є головною їжею для білих ведмедів, тюленів, білуг, моржів. На скелястих берегах Льодовитого гніздяться колонії чайок, гаг. У ньому можна зустріти найбільшу медузу щупальця, якої сягають 20м.
Позначення на контурній карті.
VIII Перегляд відеофільму про життя в Світовому океані «Голуба планета»
ІХ Домашнє завдання Опрацювати статтю «Океани Землі»
Х Підсумок уроку
Ось і закінчилась наша мандрівка просторами океанів
Молодці, ви гарно попрацювали і дізналися багато цікавого. Без Світового океану не було б життя на Землі. Тому його потрібно охороняти. Як ви вважаєте, що потрібно робити людям, щоб води були чистими і багатими на рубу?
Конспект уроку «Гірські породи»
Мета: формувати в учнів уявлення про гірські породи, значення гірських порід у природі; виробляти вміння розрізняти гірські породи в твердому, рідкому і газоподібному станах; виховувати естетичне сприймання об'єктів природи, пізнавальний інтерес до них.
Хід уроку
— Ми починаємо вивчати нову тему «Гірські породи. Ґрунти». У цій темі ви дізнаєтеся:
1. Що таке гірські породи?
Людину здавна цікавило: звідки посеред поля взялися валуни, що за чудернацькі скелети тварин іноді викопували із землі або знаходили відбитки невідомих рослин на гірських породах, як морські черепашки опинилися високо в горах.
Робота в парах
Що ви прочитали про ці гірські породи? Місце, де породи залягають у значній кількості, називають родовищем. Пошук родовищ гірських порід проводять геологи за допомогою різної сучасної техніки.
Геолог — це людина, яка вивчає і шукає гірські породи.
2) Висновки
3) Що таке корисні копалини
— Запам'ятайте! Всі гірські породи, що використовуються людьми, надають корисними копалинами. Це — граніт, пісок, глина, вапняк, залізна
руда, вугілля, нафта, природний газ, кухонна сіль та багато інших.
Тепер перед розробленням торф'яні поклади осушують за допомогою спеціальних каналів, а також очищують від дерев і кущів. Потім підсушений і вирівняний шар торфу подрібнюють спеціальними машинами, висушують і збирають у тюки.
Для видобутку нафти колись копали глибокі колодязі і діставали з них нафту, як воду. Копати їх було надзвичайно важко. Перебувати там можна було не більше ніж 5 хвилин через отруйні гази. Пізніше почали бурити свердловини.
Тепер на місцях залягання корисних копалин будують спеціальні установки та вишки. Для добування нафти з морського дна споруджують бурові платформи. Вони плавають на морі або кріпляться на вбитих у дно палях. Працювати на них небезпечно. Сильний шторм може пошкодити таку платформу. Природний газ добувають так само, як і нафту, у свердловинах.
Найбезпечніший і найдешевший відкритий спосіб видобування корисних копалин — у кар'єрах. Спочатку екскаватори з великими ковшами знімають гірські породи, які закривають вугільні чи сланцеві пласти. Потім інші потужні екскаватори заввишки з тринадцяти-поверховий будинок вантажать копалини у вагони. Цим способом у світі добувають майже половину всього вугілля і сланцю. Тверді корисні копалини, які залягають на великій глибині в надрах Землі добувають за допомогою спорудження підземних шахт. Найчастіше таким способом добувають вугілля. Шахтний спосіб видобутку корисних копалин уважають найбільш небезпечним для життя робітників таких підприємств.
Отже, видобування корисних копалин — дуже складна робота.
Робота в групах
4) Висновки
Фізкультхвилинка
— Поміркуйте і назвіть корисні копалини, які можна побачити у вас удома. Яка від них користь для вашої сім'ї?
С.44-49.
Відповідь на запитання
Як спосіб добування корисних копалин впливає на стан природи на планеті?
Конспект уроку «Ґрунт. Значення та охорона ґрунтів»
Мета. Ознайомити учнів з поняттям "ґрунт", процесом його утворення, складом ґрунту на прикладі своєї місцевості; розвивати спостережливість, логічне мислення, вміння висловлювати і аргументувати свою думку; виховувати повагу до праці, до людей праці, шанобливе ставлення до природи.
Обладнання: ґрунт, спиртівка, колбочки, пісок, глина, вода.
Хід уроку
- Правильно. Однією з важливих умов росту і розвитку рослин є грунт. Отже, сьогодні на уроці ми детальніше ознайомимося з грунтом, з його
властивостями і будовою.
Дослід №1.
Погляньте на грудочки грунту, що у вас на партах. Якого він кольору?
Колір грунту також залежить від кількості в ньому піску і глини. Чим більше в ґрунті піску, тим його колір світліший. Такі ґрунти легко пропускають воду і швидко висихають - це підзолисті ґрунти.
Мають світле забарвлення і ґрунти, у яких багато глини. Але вони повільно пропускають воду, а висихаючи, вкривакяься кіркою і тому погано пропускають повітря.
Дослід №2.
-Ми з'ясували, що ґрунт має коричневий колір, з сірим відтінком. А тепер роздивіться уважніше, які частини ви бачите в ґрунті?
Дослід №3.
Дослід № 4.
Я нагріваю грудочку грунту. Зверху тримаю скло.
вода.
У ґрунту с й вороги. Значних збитків ґрунтам наносять вітри, що здувають верхній шар; вода, яка вимиває ґрунти: її стрімкі потоки зносять за собою родючий шар, утворюючи яри, які шкодять сільському господарству. Тому люди насаджують лісові смуги, які затримують вітер, послаблюють його силу, запобігають утворенню ярів.
Охоронцем ґрунту є дощовий черв'як. За рік він переносить значну кількість ґрунту в свою нірку, розпушуючи його.
Як вже було сказано, тільки родючі грунти дають високий урожай. Тому хлібороби багато працюють на полях: обробляють ґрунт, удобрюють його, підживлюючи мінеральними добривами; влітку, під час спеки, особливо на Півдні, де випадає мало опадів, ще й весною, ґрунти зрошують.
Працівникам полів допомагають і вчені. Вони досліджують, які рослини слід висівати чи висаджувати, щоб зібрати високий урожай.
На Тернопільщині переважають чорноземні ґрунти. Вони дають добрі врожаї пшениці, соняшнику, цукрового буряка та інших культур. В цілому Україна славиться своїми родючими ґрунтами, на яких вирощують найбільше хліба в світі. І це ви завжди повинні пам'ятати і гордитися тим, шанувати працю хліборобів та інших людей, які працюють на полях.
IV. Закріплення нового матеріалу.
V. Підсумок уроку.
VI. Домашнє завдання.
Читати і переказувати статті з підручника "Що таке ґрунт", "Значення ґрунту і його охорона", дати відповіді на питання після текстів.
1