Тема. Володимир Рутківський – сучасний український дитячий письменник. «Джури козака Швайки».
Мета. Ознайомити учнів із життям і творчістю Володимира Рутківського, зацікавити їх твором «Джури козака Швайки»; розвивати навички вдумливого читання, коментування прочитаного, визначення композиційних частин твору; виховувати почуття патріотизму, любові до історичної пам’яті народу.
Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, портрет В. Рутківського, таблиця, роман «Джури козака Швайки».
Методи і прийоми: слово вчителя, метод евристичної бесіди, виразне читання окремих епізодів твору, наочність (портрет, таблиця «Непересічна особистість», ілюстрації до твору «Джури козака Швайки»).
Хід уроку
Коли козак у полі, то він на волі.
***
Степ та воля – козацька доля.
***
Де козак, там і слава.
1. 1. Привітання.
1. 2. Перевірка відсутності/присутності учнів.
1. 3. Перевірка готовності до уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда за питаннями.
діяльності.
Володимир Рутківський – провідний український дитячий письменник. Народився в селі Хрестителевому на Черкащині. Навчався в Одеському політехнічному інституті. Друкується з 1959 року. Автор багатьох романів для дітей, серед яких «Бухтик з тихого затону», «Гості на мітлі», «Сині Води» та інші.
Живе, працює і творить в Одесі. «Важкий шлях до визнання в українській літературі! Працюючи з року в рік, щодня горблячись над письмовим столом, дочекатися слави у... 70 років! Саме так виглядає ситуація з одним з найкращих українських дитячих авторів Володимиром Рутківським. Про літератора почали говорити після виходу в «А–БА–БА–ГА–ЛА–МА–Зі» його книжки «Джури козака Швайки»...
Починав Володимир Рутківський як поет. Але згодом вирішив писати для дітей. Наївно вірив, що тут свободи буде більше. Та доля була до нього не вельми лагідна. У єдиному українському видавництві для дітей – «Веселка» – його твори стабільно забраковували. Але Рутківський не здавався: зробив авторський переклад своїх повістей і повіз до Москви. І там вони побачили світ у найвідомішому на той час видавництві «Детская литература».
Наступна книжка «Гості на мітлі» таки вийшла у «Веселці», але зі скандалом. «Чому я, український письменник, маю видаватися не рідною мовою і за межами України?» – звертався письменник до «керівних і спрямовуючих». Це подіяло, але й надломило щось всередині нього. Володимир Рутківський вирішив остаточно податися у «внутрішню еміграцію». Себто, писати в стіл.
Історія здавна його вабила. У школі навіть очолював археологічний гурток, який брав участь у розкопках найдавнішого поселення України в околицях рідного села. Його манить те, що досі залишається невідомим. Чому Іллю Муромця (а в історичній літературі вживається і Муровець), який похований у Києво-Печерській Лаврі, повністю собі «привласнила» Росія? Одесит пише повість «Сторожова застава», в якій подає інакший погляд на усталені події.
Чому про битву на Синіх Водах, яка була за 18 років до Куликовської, ніхто не згадує? Адже саме після неї була визволена Україна від монголо–татарського іга! І Рутківський створює великий роман для дітей «Сині Води»...
Народившись на Черкащині, ясна річ, письменник не міг оминути й козаччини. Але манять його не переможні баталії та славні гетьмани, а самі початки. Звідки взявся цей відомий на весь світ феномен народного лицарства? Так з’явилися «Джури козака Швайки».
Книжку помітили. У рейтингу «Книжка року» вона посіла друге місце, у рейтингу радіослухачів – перше. Та ба! В умовах України популярність поняття абсолютно відносне. Якби це було у Франції, то ім’я письменника стало б відоме більшості школярам. А в нас... В інтернеті надибаєте хіба на одне інтерв’ю з Рутківським та одну рецензію на книжку...
Проте Рутківському цим ніколи перейматися. Щоранку, у вже поважному віці, він сідає за комп’ютер, аби кілька годин творити.
Широке визнання в незалежній Україні Рутківському принесла пригодницька трилогія про джур, видана видавництвом А-ба-ба-га-ла-ма-га: «Джури козака Швайки» (2007), «Джури-характерники» (2009), «Джури і підводний човен» (2010).
Усі ми знаємо імена Северина Наливайка, Богдана Хмельницького, Івана Мазепи. А ким були найперші козаки? Звідкіля вони взялися? На ці запитання ти знайдеш відповідь у новому гостросюжетному історичному романі Володимира Рутківського – одного з найблискучіших сучасних українських дитячих письменників.
Його дивовижні герої – Грицик та малий волхв Санько, юний богатир Демко Дурна Сила, його мама-велетка, невловимий козак Швайка зі своїм вірним вовком Барвінком та їхні численні друзі – з честю виходять із найскладніших ситуацій. А небезпека чигає на кожному кроці, а надто, коли ти зважився підняти шаблю на могутню татарську орду, а за твоєю спиною – майже нікого...
Роман (фр. roman – «романський») – літературний жанр, найпоширеніший у XVIII–XX століттях; великий за обсягом, складний за будовою епічний твір, у якому широко охоплені життєві події, глибоко розкривається історія формування характерів багатьох персонажів.
Пригодницький роман (фр. roman d'aventures) – роман, сюжет якого насичений незвичайними подіями й характеризується їхнім несподіваним поворотом, великою динамікою розгортання. Для пригодницького роману характерні мотиви викрадення й переслідування, атмосфера таємничості й загадковості, ситуації припущення й розгадування.
Коротка довідка (подає учень):
Джура, цюра або чура – в Україні в 16-18 століттях – зброєносець, помічник у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом з козаками джури ходили в походи, брали участь у боях. Первісно джура іранське слово, що означає товариш, в українську потрапило як запозичення з татарської.
Швайка – ручний інструмент у вигляді товстої (перев. зігнутої) металевої голки на держалні для проколювання отворів, дірок; товсте шило.
Волхв – у давніх слов'ян – ворожбит, чарівник.
7.1. Гра «Хто найуважніший?»
Бесіда за питаннями
Тема. Володимир Рутківський – сучасний український дитячий письменник. «Джури козака Швайки».
Мета. Ознайомити учнів із новими пригодами героїв роману Володимира Рутківського; розвивати поняття пригодницького, навички виразного читання, характеристики героїв, переказу прозових творів; виховувати позитивні риси характеру.
Обладнання: підручник, роман «Джури козака Швайки», роздатковий матеріал (картки).
Методи і прийоми: слово вчителя, метод евристичної бесіди, виразне читання окремих епізодів твору, наочність (ілюстрації до твору «Джури козака Швайки»).
Хід уроку
1. 1. Привітання.
1. 2. Перевірка відсутності/присутності учнів.
1. 3. Перевірка готовності до уроку.
II. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда за питаннями.
діяльності.
План характеристики героя
Учні виразно зачитують або переказують епізоди, які здалися їх найбільш цікавими.
МРІЯ |
ДІЙСНІСТЬ |
|
|
СМІШНЕ, КОМІЧНЕ |
СУМНЕ |
|
|
Бесіда за питаннями
1