Конспекти уроків з теми "Складнопідрядні речення з підрядними обставинними"

Про матеріал
Розробки уроків української мови для 9 класу згідно чинної Програми з української мови Матеріал спрямований на формування компетентностей
Перегляд файлу

Тема: Складнопідрядне  речення  з підрядними мети 

Мета: (формувати компетентності): предметні: знання про види складнопідрядних речень з підрядними обставинними, зокрема з підрядними мети, уміння визначати структуру складнопідрядного речення, уміння будувати висловлювання, правильно вживати  складнопідрядні речення; ключові: розвивати логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки, відрізняти складнопідрядні речення з підрядними мети від інших видів речень; комунікативні: уміння працювати самостійно і в колективі; інформаційні: робота з текстовим матеріалом; загальнокультурні: бажання підвищити рівень грамотності.

Хід уроку

І.Актуалізація опорних умінь, знань, навичок

 

1. Синтаксична самоперевірка. Запитання від автора підручника (с.131)

Виберіть запитання, на яке ви хотіли б відповісти ( 1-6 запитання)

2. Поставте код СПР з підрядним обставинним (М, Ч,СД, Пор., Пр.)

1. Треба розумом надточити, де сила не візьме. (м)

2. Це буде тоді, як на долоні волосся виросте. (ч)

3. Спекла так пиріг Луця, що не їсть і цюця.

4. Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.

5. Не дивись високо, бо запорошиш око.

Наведіть приклад СПР з підрядним причини з дом.завд.

Поясніть лексичне значення підкреслених слів. Поясніть орфограму у виділеному слові. Доберіть аналогічні приклади. Як називаються речення, які ми записали?

3. Спостереження

Чи однаковий вид речень? Доведіть

Щоб уволю всього мати, слід багато працювати.

Слід багато працювати, для того щоб уволю всього мати.

Чи однакові за змістом речення?
На яке питання відповідає підрядна частина в першому реченні, а на яке — у другому? Де може стояти підрядна частина по відношенню до головної?

Побудуйте схеми речень

Як визначити, що СПР з підрядним мети?

ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

 1.Дослідницька робота з підручником у групах (112). Уважно читаєте теорію, перевіряєте себе.

Представляєте матеріал  у групах. Теоретичний блок

1- яке речення СПР з підрядним мети

2 – питання, на які відповідає підрядна частина

3 – чим з єднується головна частина з підрядною

Представляємо теоретичний блок «Без зупинки»

Який матеріал підручника можна виділити під грифом «Будь уважним! Запам ятай!»? Запропонуйте його.

На прикладі речення (дошка) продемонструйте.

2. Пунктуаційна вправа 235. Робота в парах. Запишіть  речення, розставте розділові знаки, побудуйте схеми.

Лексичне значення  - цимбали, красно.

Синтаксично розберемо те речення, схема якого на дощці. Чи може існувати вона в такому вигляді?

Синтаксичний розбір речення

3. Проблемне завдання «Два-чотири - усі разом». Вправа 238. З ясуйте, яке з речень підрядне мети.

Побудуйте його схему. Чи можна лише за сполучником визначити вид СПР?

4. Експрес-урок О.Авраменка « Чи є в українській мові слово точка?»

У  програмах на українських каналах  досить часто можна почути таке «точка зору». Але на одному каналі телеведучі посперечалися: правильний чи неправильний такий варіант?

Проблемне завдання. Чи варто регулярно дивитися експрес-уроки О.Авраменка? Сформулюйте відповідь реченням з підрядним мети.

5. Творча робота. Вправа 237.  Ситуативне завдання. Сконструюйте для відповідей журналістам речення за поданими схемами

  IV.Підсумок

Чи виконали впродовж уроку поставлені завдання?

V.Домашнє завдання

П. 21, вправа 236 або

Дібрати приклади прислів їв з підрядними реченнями мети

 

Тема: Складнопідрядне  речення  з підрядними наслідковими

Мета: (формувати компетентності): предметні: знання про види складнопідрядних речень з підрядними обставинними, зокрема з підрядними мети, уміння визначати структуру складнопідрядного речення, уміння будувати висловлювання, правильно вживати  складнопідрядні речення; ключові: розвивати логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки, відрізняти складнопідрядні речення з підрядними мети від інших видів речень; комунікативні: уміння працювати самостійно і в колективі; інформаційні: робота з текстовим матеріалом; загальнокультурні: бажання підвищити рівень грамотності.

Хід уроку

І.Актуалізація опорних умінь, знань, навичок

1. Мовознавчий диктант «Так чи ні»
1. У СПР із підрядним означальним підрядна частина може стояти тільки після головної (ні).
2. Підрядні з’ясувальні речення залежать від присудка в головному реченні (так).

3. Підрядні з’ясувальні речення відповідають на запитання додатка (так).

4. Підрядне означальне речення залежить від іменника в головному реченні – підмета, додатка, складеного іменного присудка (так).
5.  Підрядні означальні відповідають на питання Який? Чий? Котрий? (так).
6. У реченні  - Людей, що прийшли з добром, радо вітали хлібом-сіллю – головна й підрядна частина

з єднані  сполучником. (ні).

Як потрібно написати хлібом-сіллю?
Видів  яких речень не повторили у мовознавчому диктанті?

Наведіть приклади СПР з підрядними мети з дом. завд.

2. Спостереження-тестування на встановлення відповідності

Частина складнопідрядного речення                                            Вид підрядної частини

1 Найближчим часом винайдуть ліки, які….                              А означальна

2 Найближчим часом винайдуть ліки, шоб…                             Б з’ясувальна

3 Найближчим часом винайдуть ліки, бо…                                В обставинна причини

4 Найближчим часом винайдуть ліки,так що…                         Г обставинна мети

                                                                                                         Д обставинна наслідку

 

1-а, 2-г, 3-в, 4-д

Вид якого речення найважче було визначити? Чому? Як би визначили його вид? Продовжіть підрядну частину

Найближчим часом винайдуть ліки, так що людство  зможе подолати страшні хвороби.

Визначте, чим з єднана головна й підрядна частина? Яке питання можемо поставити? Який вид СПР з підрядним обставинним?

ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

 1.Дослідницька робота з підручником у парах (110).

Заповнимо анкету СПР з підрядним наслідковим

Яке СПР з підрядною обставинною частиною  наслідку?

Чим з єднується головна частина й підрядна?

Чи погоджуєтеся ви з автором   підручника, що цей вид речення не відповідає на питання?

Які питання можна поставити? ( і що ж? і який наслідок?)

Чи може підрядна частина наслідку стояти перед головною? Доведіть на прикладі речення (дошка)

2. Вправа 227. Моделювання. Робота в групах. Скласти речення, записати, побудувати схеми.

Лексичне значення – боулінг, веб-сервер. Як пишеться веб-сервер? Чи зазнало це слово змін у новому правописі? (вебсервер, вебсайт, веббраузер, вебсторінка)

Завдання колективне  для контролю. Скласти речення за зразком з попередньої вправи.

3. Синтаксичний розбір речення

Щороку юні українці дивують світ неймовірними науковими знахідками.   В України велике майбутнє.

Теплий туман налив балку по самі вінця. Дерева потопали в ньому

Щороку юні українці дивують світ неймовірними науковими знахідками, так що в України велике майбутнє.

4. Експеримент-проблема. Велика сила маленької коми. Чи зміниться вид підряної частини, якщо переставити кому? Запишіть цей варіант.

Про що треба пам ятати?

5. Експрес-урок О.Авраменка « Чому неможливо попередити хворобу?»

Попереджати - означає наперед сповістити, так що (хворобу не можна попередити), а лише запобігти.

6.Творча робота. Вправа 230. Розгляньте фото екстремальних видів спорту. Складіть  за 1 фото речення з підрядним наслідковим

  IV.Підсумок

Чи виконали впродовж уроку поставлені завдання?

V.Домашнє завдання

П. 20, вправа 232 (виписати СПР з підрядними наслідковими) або 228 (І частина)

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Складнопідрядне  речення  з підрядними умови

Мета: (формувати компетентності): предметні: знання про види складнопідрядних речень з підрядними обставинними, зокрема з підрядними умови, уміння визначати структуру складнопідрядного речення, уміння будувати висловлювання, правильно вживати  складнопідрядні речення; ключові: розвивати логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки, відрізняти складнопідрядні речення з підрядними умови від інших видів речень; комунікативні: уміння працювати самостійно і в колективі; інформаційні: робота з текстовим матеріалом; загальнокультурні: бажання підвищити рівень грамотності.

Хід уроку

І.Актуалізація опорних умінь, знань, навичок

 

1. Синтаксична самоперевірка. Запитання від автора підручника (с.131)

Виберіть запитання, на яке ви хотіли б відповісти ( 1-6 запитання)

2. Спостереження. Прочитайте речення, виконайте завдання. Побудуйте схеми речень.

Яке з речень синтаксично зайве? Як наголошується сполучник адже?

1. Одягай пальто, якщо буде холодно.

2. Одягай пальто, коли буде холодно.

3. Одягай пальто, адже буде холодно.

Чи однакові за змістом речення? На які питання відповідають підрядні частини в реченнях?

Як ви з ясували, що це підрядні  частини умови? Де може стояти підрядна частина по відношенню до головної?

ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

 1.Дослідницька робота з підручником у групах (с.113-114). Уважно читаєте теорію, перевіряєте себе.

Представляєте матеріал  у групах. Теоретичний блок

1- яке речення СПР з підрядним умови

2 – питання, на які відповідає підрядна частина

3 – чим з єднується головна частина з підрядною

Представляємо теоретичний блок «Без зупинки»

Який матеріал підручника можна виділити під грифом «Будь уважним! Запам ятай!»? Запропонуйте його.

На прикладі речення (дошка) перебудуйте СПР з підрядною частиною умови, щоб у ньому було слово-частка то

Якщо буде холодно, то одягай пальто.

2. Пунктуаційна вправа 240. Робота в парах. Запишіть  речення, розставте розділові знаки, побудуйте схеми. На які орфограми варто звернути увагу? Наведіть приклади написання власних назв

Лексичне значення  - прислужитись

Синтаксично розберемо те речення, схема якого на дощці. Чи може існувати вона в такому вигляді?

Синтаксичний розбір речення {  }, (якщо).

3. Тест

1-а , 2-б,   3- д,   4 -  в

Зверніть увагу на речення з підрядними умови й часу. Що в них спільне? Як розрізнити речення?

4. Експрес-урок О.Авраменка « «Чоловік чи мужчина?»

Яке речення з підрядною частиною умови використав Авраменко. Підказка, це прислів я (Як чоловік жінку любить, то й лиха жінка доброю буде)

5. Творча робота. Ситуативне завдання. Складемо програму для наших жителів.або матеріал на вебсайт Шепетівки (як пишемо вебсайт?)  Складіть речення з підрядною частиною умови про необхідність дотримуватися чистоти в нашому місті. Як боротися з порушниками? Що зробити, щоб наші вулиці були чистими?

  IV.Підсумок

Чи виконали впродовж уроку поставлені завдання?

V.Домашнє завдання

П. 21, вправа 241

Дібрати приклади прислів їв з підрядними реченнями умови

 

Тема: Складнопідрядне  речення  з підрядними допустовими

Мета: (формувати компетентності): предметні: знання про види складнопідрядних речень з підрядними обставинними, зокрема з підрядними допустовими, уміння визначати структуру складнопідрядного речення, уміння будувати висловлювання, правильно вживати  складнопідрядні речення; ключові: розвивати логічне мислення, уміння зіставляти, порівнювати, робити висновки, відрізняти складнопідрядні речення з підрядними допустовими від інших видів речень; комунікативні: уміння працювати самостійно і в колективі; інформаційні: робота з текстовим матеріалом; загальнокультурні: бажання підвищити рівень грамотності.

Хід уроку

І.Актуалізація опорних умінь, знань, навичок

1. Синтаксичний бліц Спр з підрядними обставинними. Утворіть схему-опору.

Наведіть приклади СПР з підрядними умови з дом. завд.

2. Спостереження-тестування на встановлення відповідності зошит ЗНО

 

 

1-  б,  2-а , 3-д , 4-г. Який вид речення зайвий?

Вид якого речення найважче було визначити? Чому? Як би визначили його вид? Запропонуйте головну частину

Я пробачаю своїх кривдників, хоч образа іноді розхитує підвалини хороших стосунків.

Поясніть лексичне значення - розхитує підвалини хороших стосунків.

Визначте, чим з єднана головна й підрядна частина? Яке питання можемо поставити? Який вид СПР з підрядним обставинним?

ІІ.Повідомлення теми, мети, завдань уроку

ІІІ.Вивчення нового матеріалу

 1.Дослідницька робота з підручником у парах (114).

Заповніть інформаційну таблицю, опрацювавши теоретичний матеріал за підручником. Чи достатньо 3 колонки, щоб охарактеризувати  підрядну частину допусту? (сполучні слова). Дооформіть таблицю

Вид підрядного речення

Питання, на які відповідає підрядна частина

Сполучники, якими приєднується підрядна частина

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Презентуємо схему

Чи може підрядна частина наслідку стояти перед головною? Доведіть на прикладі речення (дошка)

На що варто звертати увагу в СПР з підрядними допустовими?

2. Вправа 242. Графічна робота в групах. Побудувати схеми.

Синонім – казиться

3. Синтаксичний розбір речення (3 речення)

4. Вправа 241. Конструювання. Робота в групах

1 речення – колективно (лексичне значення – велотрек. Як пишеться? Чому? Наведіть приклади слів з аналогічною орфограмою)

5. Експрес-урок О.Авраменка « Паперовий стакан чи склянка». Складіть речення за змістом уроку, використовуючи підрядну допустову частину

Варто уникати вживання слова стакан, хоч   дарма що   незважаючи на те що (словники дозволяють використовувати обидва варіанти)

6.Творча робота. Вправа 247. Виберіть схеми з підрядним обставинним допусту. Складіть речення для вебсайту школи про події, які були в школі

  IV.Підсумок Так Ні

СПР з підрядними допустовими з єднуються тільки за допомогою сполучників

 

У СПР з підрядними допустовими підрядна частина стоїть тільки після головної.

До СПР з підрядними допустовими не можна поставити запитання.

V.Домашнє завдання

П. 21, вправа 246 (виписати СПР з підрядними допустовими) або 248 (І Ічастина)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Розділові знаки між частинами складнопідрядного речення .                                                                                         Мета: оволодіти вміннями і навичками виокремлення, побудови, аналізу  різних типів складнопідрядних речень; удосконалити та закріпити пунктуаційні навички; удосконалити вміння виконувати всі види мовного розбору.

                                                             Хід уроку

Проблемні завдання:

  • між  головною і підрядною частиною  складнопідрядного речення завжди ставиться кома;
  • для визначення типу підрядного речення  достатньо знати групи сполучників.

 

1 . Аналіз методичної  бази.

  1. Створити «Асоціативне гроно» складнопідрядне речення .
  2. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
  3.  Аналіз  таблиць «Типи складнопідрядних речень». Групам завдання. Дана таблиця вказує на типи СПР їх запитання, засоби зв’язку, місце підр частини, -  варто вказати : розчленованої\нерозчленованої структури? На які показники слід зважати, визначаючи тип підрядної частини.?

2 . Виконання  практичних завдань.

2.1. Завдання на сприйняття синтаксичної структури речення.

Прочитайте вибрані поезії Т.Шевченка. Спишіть. Підкресліть предикативні центри. Вкажіть типи підрядних частин. Складіть схеми 1,5,8,11 речень,поясніть в них вживання розділових знаків.

1. Не так серце любить, щоб  з  ким поділиться. 2. Мені так любо, любо стало,  неначе в Бога...      3. Тяжко, тяжко мені стало, так, мов я читаю історію України. 4. Як небо блакитне — нема йому краю, так душі — почину і краю немає... 5. Послужи йому так щиро, як мені служила. 6. Грає кобзар, виспівує, аж лихо сміється. 7. Ані хмариночки, та тихо, та любо, як у раї. 8. Орлом сизокрилим літає, ширяє, аж небо блакитне широкими б'є. 9. І блідий місяць на ту пору із хмари де-де виглядав, неначе човен в синім морі то виринав, то потопав. 10. Я так її, я так люблю, мою Україну убогу, що проклену святого Бога, за неї душу погублю!11. І темними вулицями, де  менше горіло, поніс Гонта дітей своїх…

- Що допомогло визначити тип підрядної частини?

- Виконайте фонетичний розбір слова  сміється.

- Поясніть орфограму  в слові Бога.

 

2.2. Лінгвістичний експеримент.

 Дослідити, чи можлива синонімічна заміна складнопідрядних речень на прості  з відокремленими другорядними членами речення .

1.Та все,що він під зорями посіяв,звучить безсмертним словом у піснях. 2. Війне вітерець, з крила пелюстку струсить, яку зі саду перед тим приніс. 3. Навколо стояла така тиша, що чути було золотий дзвін переджнивності.4. Після того як отримали дозвіл від царя,  організували експедицію до Аральського моря.5. Щоб не співати пісні ,птах вистукує дзьобом.6. Біля осокорів,де він зустрів свою долю, простягнувся широкий чумацький шлях. \ не завжди можемо створити синонімічну пару. вірогідність перетворення СПР у просте з відокр. Пов’язана і з сполучними словами, і з неможливістю утворити дієприкметник від дієслова­-присудка\

 

2.3.Завдання на поглиблену орієнтацію в схемах складних речень.

Вибіркова робота. Із схем вибрати ті, що відповідають  складнопідрядним. Складіть і запишіть речення до однієї з них.

 1 [    ],але [   ].    2.    [    ] і ( коли ).    3.  ( щоб ), [     ].    4. [    ] і [    ], і [   ].    5. [   ]:[   ], ( що).

6 [ , ( яка ) , ].  7. А [   ], а [   ], ( наче ).  8. ( де ), ( де ), [   ].

  • Вкажіть , до яких речень відносимо не вибрані схеми.

2.4.Дослідження-відновлення.

  Переписати речення, вставляючи потрібні за змістом підрядні сполучники  або  сполучні  слова. Підкреслити предикативні центри. Розставити  розділові  знаки. Пояснити  свій вибір.
  1. І я над Стіксом у раю неначе … над Дніпром-рікою поставлю хаточку свою…(Т.Шевченко). 2. Серце в’яне  співаючи …коли знає за що (Т.Шевченко).3 хоч… не рідний син Ярема а щира дитина(Т.Шевченко). 4. Поет не боїться від ворога смерті бо  ... вільная пісня не може умерти (Леся Українка). 5. І голову схопивши в руки, дивуєшся чому  не йде апостол правди і науки (Т.Шевченко).6 .І слухайте ж щоб… дітям розказати щоб…. і діти знали…(Т.Шевченко). 7. Вовк  сильним  видався  таким  що...  всі  тремтіли перед ним і Левом  звали всюди  (Л. Глібов). 8.Розкажи, як… за горою сонечко сідає…  (Т.Шевченко).  9. Якби… мені , мамо, намисто то пішла б я завтра на  місто(Т.Шевченко).

  • Доберіть синоніми до слова щирий (нелукавий,відвертий ,   правдивий ,прямий, справжній, приязний)

2.5. Графічний диктант.

Записати схеми речень. Розставити розділові знаки.

1 Тарас прийшов на світ, коли ще скутий кригою, сивів у берегах Дніпро. 2.Березень благословив першу сльозу немовляти , що упала  Славутичу на груди і розтопила кригу. 3. Перший крик тонесенькою тріщинкою проліг у глибоких льодах, щоб лавиною пустити древнім руслом праслов’янської ріки  льодохід весняних надій. 4.Вічна Шевченкова весна прийшла на ту землю, яку сходив Тарас «малими босими ногами» і засівав словом.5. Від природи жвавий і товариський, він мав чимало друзів, бо любили його за щирість, сміливість і прямоту.6.Вчорашній кріпак, Шевченко за декілька років обігнав багатьох своїх товаришів, які мали цілком забезпечену і благополучну юність.7.Одного разу, коли Тарас присів у Літньому саду змальовувати статую Сатурна, з ним познайомився його земляк, українець з Київщини, молодий художник І. Сошенко. 8.Одержавши звання „некласного художника” він знову повернеться на Україну, туди, де кипучим джерелом битиме його творча й революційна діяльність.

  • Вкажіть схеми складнопідрядних речень з підрядними місця.
  • Виконайте морфологічний розбір слова Славутичу.
  • Виконайте морфемний розбір слів  розтопила, змальовувати.

2.6. Кодована робота. Виписати номери складнопідрядних речень.

означал.

з’ясувал.

місця

мети

часу

причини

умови

сп.дії

порівн..

допусту

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1,4,6,

5

 

10

2

8

9

 

3,7

 

 

1.Про обсяг Шевченкової лектури в ті роки можна судити хоча б з його повісті «Художник», в якій досить точно відтворено подробиці його викупу з кріпосної неволі та перші кроки навчання в Академії мистецтв.2.Дар віршування визрів у ньому, без сумніву, з самого дитинства – тоді, коли  він списував і розмальовував, ховаючись у бур’янах,саморобні книжечки. 3.Як мало хто з поетів того часу, знав він народну пісню.  4. Мемуаристи в один голос засвідчують ту надзвичайну привабливість, яку так і випромінював молодий геній. 5.В своєму останньому вірші "Чи не покинуть нам, небого" поет  впевнено заявив, що його творчість не потоне в річці забуття.6 . Керуючись власним художнім чуттям і не оглядаючись на панівні тоді літературні канони, Шевченко знаходив відповідну поетичну форму для втілення нових тем та ідей, які підказувала йому тогочасна дійсність.7. Шевченко висував у товаристві революційно-демократичну програму, немов передбачав  єднання передових сил російського, українського, польського та інших народів і рішучу боротьбу проти самодержавства і кріпосництва.8. Нові репресії викликані були доносом , бо засланий у солдати Шевченко порушує царську заборону писати та малювати.9. Якби не клопотання перед царем прогресивної російської інтелігенції, Шевченко ще б багато років перебував на засланні.10. Шевченко з мужністю терпів всі моральні і фізичні знущання, щоб повернутися на Україну у лавровім вінці.

  • Чим керувались під час вибору типу підрядної частини?

 

2.7. Синтаксичний розбір складнопідрядного речення.  

Усе своє  подальше життя Тарас Шевченко буде з ніжністю та любов’ю згадувати ту дівчину, яку  кохав колись так по-дитячому наївно і трепетно.

  • Виконати морфологічний розбір слова своє.
  • Виконати фонетичний розбір слова любов’ю.
  • Виконати морфемний розбір слова згадувати.

3 . Стилістичний експеримент. (Робота в групах)

Прочитайте подані тексти. Визначте тему і основну думку, завдання мовлення. Дослідіть використання  синтаксичних конструкцій у текстах. Умотивовано визначте стиль.

І група. Минуло чотирнадцять років з часу, коли Шевченко виїхав з України. 19 травня 1843 року Шевченко разом з Гребінкою їде на Україну. Зупинився Шевченко в Качанівці, яка належала Тарновському. Із Качанівки поет виїздить до Києва, де виконує кілька малюнків історичних пам'яток. Під час перебування у Києві він познайомився з Михайло Максимовичем, П.О.Кулішем та з художником Сенчило- Стефановським, з яким вони у 1846р. брали участь у розкопках могили Переп'ятихи біля Фастова. Із Києва Шевченко поїхав до Гребінки в "Убіжище" біля Пирятина, а звідти до Мойсівки (тепер Мосівка Драбівського району на Черкащині), де знайомиться з  О. Капністом, П. Я. Лукашевичем. Разом з ним Шевченко побував у Яготині в маєтку Рєпніних. На деякий час Шевченко знову приїздить до Києва, потім відвідує Запорізьку Січ, острів Хортицю, села Покровське, Чигирин, Суботів. У серпні 1843 в селі Березівка письменник побував у П. Я. Лукашевича. У вересні Шевченко відвідує Кирилівку, зустрічається з братами і сестрами, виконує малюнок "Хата батьків Т. Г. Шевченка в с. Кирилівці". На Україні Шевченко зробив чимало ескізів олівцем до задуманої серії офортів "Живописна Україна".

Офорт - різновид гравюри на металі, котрий дозволяє отримувати відтиски з друкарських форм, які попередньо оброблені кислотами.

  • Схарактеризуйте засоби зв’язку  між частинами складнопідрядного речення.\сп.сл.;сп.сл; сп.;сп.сл;сп.лс;  тема  подорож Шевченка Україною. Повідомити про місця перебування Ш. в Україні з 1843 по 1846р. З метою повної подачі інформації в тексті викор. СПР, безсполучникові реч. з ускладненими частинами тест належить до наукового стилю.

ІІ група. Після закінчення Академії мистецтв Шевченко навесні 1845 вдруге повернувся в Україну, де його зустріли як великого національного поета. Ставши співробітником Київської Археографічної Комісії, Шевченко багато подорожував Україною, збирав фольклорні й етнографічні матеріали та змальовував історичні й архітектурні пам'ятки. Восени 1845 року Шевченко написав такі твори: «Іван Гус» («Єретик»), «Сліпий», «Великий льох», «Наймичка», «Кавказ», «І мертвим, і живим…», «Холодний Яр», «Давидові псалми». Важко захворівши, написав наприкінці 1845 вірш «Заповіт», у якому проголосив заклик до революційної боротьби за визволення свого поневоленого народу. Через їхній яскраво антирежимний характер нові поетичні твори Шевченка не могли бути надруковані й тому розповсюджувались серед народу в рукописних списках. Сам Шевченко переписав їх для себе у спеціальний зошит-альбом, якому дав назву «Три літа» (1843 -- 1845).

  • Поясніть вживання розділових знаків у першому реченні. \Перед як не ставимо кому ,бо  відокр. Прикладка з сп.як  вживається «в значенні кого» \

ІІІ група. Творчість Шевченка -- багатогранна, як його талант. Він був і глибоким ліриком, і творцем епічних поем, і видатним драматургом та різнобічно обдарованим митцем. Літературна спадщина Шевченка обіймає велику збірку поетичних творів («Кобзар»), драму «Назар Стодоля» і 2 уривки з інших п'єс; 9 повістей, щоденник та автобіографію, написані російською мовою, записки історично-археологічного характеру («Археологічні нотатки»), 4 статті та понад 250 листів. З мистецької спадщини Шевченка збереглося 835 творів живопису і графіки, що дійшли до нас в оригіналах і частково у гравюрах та копіях. Її доповнюють дані про понад 270 втрачених і досі не знайдених мистецьких творів. Натомість у його мистецькій спадщині безпідставно приписувано йому чимало творів живопису і графіки інших авторів (досі зареєстровано 263 такі твори).

4 .* Творче завдання.  Написати міні-твір «Шевченко і сучасність». Вжити різні типи складнопідрядних речень.

5 . Рефлексія. Самооцінка.

6 . Домашнє завдання.

І рівень. Виписати з творів Т.Шевченка 5 складнопідрядрядних речень. Виконати повний синтаксичний розбір одного з них.

ІІ рівень. Виконати вправу 78 (11,12 реч).(Фурдуй. Практикум з правопису)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
1409
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку