Узагальнення і систематизація знань з теми «Орфографія»

Про матеріал

• Повторити, узагальнити і закріпити знання учнів, здобуті під час вивчення тем з розділу «Орфографія» (уживання знака м'якшення, сполучення букв йо, ьо, уживання апострофа, збіг приголосних, подовження приголосних, написання слів іншомовного походження);

• удосконалювати орфографічну грамотність;

• оперувати мовознавчими термінами;

• закріплювати зв'язок теоретичних знань з практичним їх втіленням;

• урізноманітнювати форми перевірки орфографічної грамотності;

• розвивати навички самостійної роботи, роботи в парах, уяву, творче та логічне мислення, мовлення;

• формувати в учнів навички зв'язного мовлення, творчі здібності, продовжувати поповнювати словниковий запас учнів;

• виховувати пошану до рідної мови, цікавість до слова, підтримувати інтерес до вивчення української мови

Перегляд файлу

 

Тема: Узагальнення і систематизація знань з теми    «Орфографія»

 

Мета:   

  • повторити, узагальнити і закріпити   знання учнів, здобуті під час           вивчення  тем з розділу «Орфографія»  (уживання знака м’якшення, сполучення букв йо, ьо,  уживання апострофа, збіг приголосних,  подовження приголосних,  написання слів іншомовного походження);
  • удосконалювати орфографічну грамотність;
  • оперувати мовознавчими термінами;
  • закріплювати  зв'язок  теоретичних знань з практичним їх втіленням;
  • урізноманітнювати форми перевірки орфографічної грамотності;
  • розвивати навички самостійної роботи, роботи в парах, уяву, творче та логічне мислення, мовлення;
  • формувати в учнів навички зв’язного мовлення, творчі здібності, продовжувати поповнювати словниковий запас учнів;
  • виховувати пошану до рідної мови, цікавість до слова, підтримувати інтерес до вивчення української мови.

 

Тип уроку: урок закріплення знань, умінь і навичок.

 

Форма проведення: урок-мандрівка.

 

Методи навчання: словесні (розповідь, пояснення, бесіда), наочні (малюнки, демонстрування), практичні ( вправи) – М.М.Верзилін; репродуктивний, частково – пошуковий  - І.Я.Лернер.

 

ФОНПД : фронтальна, парна, індивідуальна.

 

Обладнання:  підручник Заболотний О.В., Заболотний В. В. Українська мова. 5 кл. (2013), малюнки дітей, презентація, маршрутний лист, квіточки, сови.

 

Соціокультурна змістова лінія:  краса природи, весна.

 

Хід уроку

Слайд 1

І. Організаційний момент.

 

Встаньте, діти, всі рівненько,

Посміхніться всі гарненько,

Посміхніться ви до мене,

Поверніться до гостей,

Привітайтесь: «Добрий день!»

(Діти сідають)

 

Раді ми гостей вітати

І урок розпочинати.

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Працюватимем старанно,

Щоб почути у кінці

Що у нашім 5-м класі

Учні просто молодці.

 

ІІ. Повідомлення теми, мети  уроку, мотивація навчальної діяльності школярів.

 

Вступне слово вчителя

Діти, коли ви йшли до школи, чи відчули аромат свіжості, запах весни, адже сьогодні 1 березня. Весна. Очікування тепла і світла, пробудження юного листя та квітів зігріває душу, дарує їй прекрасну  надію.

 

Народознавча хвилинка.

Слайд 2

Учень1

Наші  предки  вірили, що тепер, 1 березня, природа поступово починає оговтуватися від холодів. Для всіх зустріч весни була по-справжньому радісною подією. У народному календарі 1 березня - день Ярила та день Новачок, тобто день народження весни, перший день новонародженого місяця .

 

Слайд 3

Учениця 2

Тому саме в цей день  проводилися всілякі гуляння. Предки вважали 1 березня початком року, а тому  намагалися в цей день прославити бога родючості – Ярила, тому й говорили: «Підняв Ярило зиму на вила».

Не можна було 1 березня працювати і робити домашні справи - належало радіти і молитися.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Слайд 4

https://pp.vk.me/c638416/v638416414/24545/bDj2GGCX_lU.jpg

Діти, подивіться на весняну квітку, прочитайте, що написано на її пелюстках (діти по черзі читають) та зробіть висновок, яка ж тема  нашого уроку  (Узагальнення і систематизація знань з розділу «Орфографія»),  запишіть у зошити дату, класна робота та тему уроку.

 

Слайд 5

Запишіть на весняних квіточках, що лежать у вас на партах, свої цілі на урок (учні записують на квіточках, що вони очікують від уроку і, виходячи до дошки, прикріплюють квіточки  на «весняну галявину»).

(Очікую, що на уроці буде цікаво; дізнаюсь про щось корисне, важливе; будемо працювати в парах;

Цей урок навчить мене робити висновки;   точно і красиво висловлюватись;)

 

Тепер наша «весняна галявина» стала така гарна, вона буде підтримувати нам бадьорий настрій протягом усього уроку.

Діти, скажіть, а навіщо нам необхідні знання про орфограми?

Чи можемо ми обійтися без цих знань у повсякденному житті?

Слайд 6

Я теж хочу висловити свої очікування щодо уроку:

Сьогодні ми з вами закріпимо матеріал вивчений на попередніх уроках.

 

  •  ви повинні пригадати вивчені правила;
  • довести,  що умієте правильно вимовляти і писати слова з вивченими орфограмами;
    • будете злагоджено працювати в парах;
  • зумієте переконати, що любите і знаєте рідну мову.

 

Сподіваюся, усі ви отримаєте величезне задоволення від уроку, укотре переконаєтеся, що ви багато знаєте і вмієте, тож бажаю всім гарного настрою і успіхів.

 

ІІІ. Актуалізація знань учнів.

 

Сьогодні ми мандруватимемо по містечку Орфографія,  але щоб до нього потрапити, треба здолати переправу, а для цього збудуємо Орфографічний місток, а матеріалом для будови стануть вивчені вами правила з орфографії.

 

 ОРФОГРАФІЧНА ПЕРЕПРАВА

Учні по черзі дістають квіточку, читають запитання та відповідають (із  запропонованих – 5 квіточок, 5 правил).

 

1. Як називається розділ мовознавства, який вивчає  правила написання слів (зокрема й слів з апострофом)? (Орфографія).

2. Який розділ мовознавства називається орфоепією? (Що вивчає правила літературної вимови).

3. Розкажіть правила уживання знака м’якшення. (Правила в підручнику на с.125)

4. Коли ми не пишемо ь? (Правила в підручнику на с.125)

5. Назвіть винятки із правила. (няньчити, бриньчати, тьмяний, різьбяр,)

6. Коли у словах пишемо буквосполучення йо? (Правила в підручнику на с.128)

7. А коли ьо? (Правила в підручнику на с.125)

8. У яких випадках в словах пишемо апостроф? (Правила в підручнику на с.130)

9. Розкажіть правила коли ми не пишемо апостроф в словах.

10. Два однакові приголосні звуки можуть збігатися на межі … (Правила в підручнику на с.132)

11. Розкажіть про подовжені приголосні. (Правила в підручнику на с.135-136)

12. Як називають слова запозичені з інших мов?

13. Коли у словах іншомовного походження пишемо букву и? (Правила в підручнику на с.139)

14. Коли у словах іншомовного походження пишемо букву і? (Правила в підручнику на с.139)

15. Коли у словах іншомовного походження подвоюємо букви? ? (Правила в підручнику на с.140-141)

16. Апостроф у словах словах  іншомовного походження? (Правила в підручнику на с.141)

17. Знак м’якшення словах іншомовного походження? (Правила в підручнику на с.140-141).

ІV. Узагальнення та систематизація вивченого.

Слайд7

Ми в містечку Орфографії. Діти, зверніть увагу  на

 

девіз жителів:  «Щоб в слові помилок не допустити,

                            Нам треба орфографію учити!»

 

Подивіться, будь ласка, в яких будиночках мешкають жителі. Ви чудово виконали домашнє завдання – не тільки повторили правила, а й  намалювали  будиночки, де живуть вивчені орфограми. (Малюнки учнів). Вони нас радо зустрічають і пропонують вибірковий диктант.

 

Слайд 8

Вибірковий диктант

 

Народні прикмети на 1 березня. Діти, випишіть слова,  у яких є вивчені орфограми.

 

1. Посилився вітер вночі - чекай рясних опадів і потепління.

2. Перший день весни  теплий -  ще   буде похолодання.

 3. Ворони 1 березня каркають голосно - скоро похолодає.

4.Хлюпається вода на льоду водойми - чекай теплих днів.

5.Зяблик кричить голосно - йдуть холоди.

6.Риболовля в цей день буде вдалою.  1 березня добре клює лящ і плітка.

 

Обміняйтеся зошитами, перевіряємо та пояснюємо.

Молодці!

 

А ось будинок Знака м’якшення.

 

Нас зустрічає дядечко Знак м’якшення.

 

Давайте порадуємо його  -  пригадаємо правила.

 

Є у нашій мові знак,

Чудеса він творить так,

Що слова стають ніжніші,

Ніби хутро киці Тиші.

Проте треба пам’ятати,

Де й коли його вживати.

Бо, коли все м’яко дуже,

Ти розслабишся, мій друже.

Якщо в нас м’яка вимова,

Став цей знак у кінці слова

Після приголосних тих,

Стала кількість є  яких.

Нагадаю звуки ці:

[д’],[д’з’],[т’],[з’],[с’],[ц’],[л’],[н’].

Не забудь: і в кінці складу,

Знак ти цей вживай до ладу.

У словах морський, козацький

Суфікс віднайди ти хвацько.

Поміж приголосних в ньому

Знак цей став по-діловому.

У дієсловах на –ться

Знак цей добре криється.

В цьому ти не сумнівайся,

Став його і не вагайся.

Ще одне з відомих правил:

Після букви л поставим

Знак ми цей, якщо за ним

Приголосний є м’яким.

Тож розкрий нам таємницю,

Як цей знак звати годиться?

Це знак…(М’якшення). Авжеж!

Попрацюй тепер ти теж.

 

Слайд 9

«Виправ помилку»

Маленький мешканець Петрик у своїх записах допустив помилки. Виправте їх і запишіть слова правильно.

 

Сидит, дитиньчин, сілский, вчатся,морский, різбяр, Харьків, женшень, Натальчин, дощь.

Обміняйтеся зошитами,справились – долонька до долоньки,  поясніть .

 

Будиночок  дядечка Апострофа

 

Дядечко Апостроф радо нас зустрічає  та пропонує  дізнатися про його дитинство.

 

Жив та був малий Апостроф.
У житті йому непросто.
Потребує порятунку,
Бо не має він притулку.
Де, скажіть, малюк живе?
В Алфавіті? Ні! Ніде!

Попросився він до Ком.
«А ти з Реченням знайом? —
Став проситись до Дужок:
А йому Дужки-брати:
«Будеш зайвим, друже, ти!»

Попросився до Лапок.
«А який нам з тебе толк?»

Попросився до Тире.
Й те до себе не бере.
«Ну, на що, малий, ти здатний?
Ти до Речень непридатний!»

Тихо плакало маля:
«Може не потрібен я?
В багатьох словах стою
Перед Ї, Є, Я та Ю.
Поміж буков я в словах.
А де дім? Житло де? Дах?»

А чому, ніхто не знає,
Місця вільного немає
Для Апострофа в Абетці.
І жалю не мають в серці.
Українська мова-ненька
Ніжна, лагідна, рідненька
Кожній букві місце є.

Для усіх, окрім мене!

Я ж такий, як букви, — знак!
То чому ж зі мною так?
Буквам я усім рідня...
Може непотрібен я?
Підкажіть, дорослі й діти,
Де Апострофові жити.»

І Апостроф за хвилину
Розпитав про все людину.
А людина малюку
Відповідь дала таку:
«Не журись, малюче, так.
Просто ти — друкарський знак.
Мусиш бути у словах —
Вим’я, м’ясо і реп’ях,
М’яз, прислів’я, м’яч, під’їзд,
В’юн, м’якуш, бар’єр та з’їзд,
Кип’яток, п’ятак, ім’я.
Ось вона — твоя сім’я.
То й живи у тих словах.
Кожне слово — дім твій, дах.»

Завдання від Апотрофа

 

Слайд 10

Записати спочатку слова з апострофом, а потім — без апострофа.

 

Зв...зок, тьм...яні, реп...яхи, Солов...йов, арф...яр, пор...ядок, бур...яни, п...єдестал, духм...яна.

Ключ. У кожному слові підкресліть останню букву, прочитаєте назву села, де жив Т. Шевченко.

(Долонька до долоньки, зачитати ключ).

 

Слайд 11

Релаксаційна хвилинка

Нам квіточка підказує. Що потрібно трішки відпочити.

 

Вправи для очей

 

Уявіть, що ви на прогулянці, відпочиваєте й дуже задоволені. Тож намалюйте очима веселий смайлик.

 

А зараз уявіть, що ви чимось не задоволені, і намалюйте очима такий смайлик.

 

 Я думаю, що кожен з вас хоче отримати хорошу оцінку. Намалюйте її.

 

А тепер встаньте, посміхніться один одному і тихенько сідайте за парти. Продовжуємо роботу.

 

Слайд 12

Будиночок  мешканців йо, ьо . Вони  організували орфографічне ательє.

Йо, ьо в паніці. Мешканці містечка позносили їм слова, які потребують ремонту. А часу у них мало. Якщо не встигнуть відремонтувати слова до обіду, вони зникнуть назавжди.

Гра «Відремонтуй»

Визначте, в  яких словах пишемо  ьо та поставте  знак  + у клітинках за місцем  розташування цих слів.

ранн..го                                                         у Л…ні,

л..тчик                                                           чотир..х

ма..нез                                                           буль..н 

ра..н                                                               пен..к 

дз..б                                                               ма…рить  

пол..вий                                                         син…го

На дошці – відповіді.

Слайд 13

А ось будиночки подвоєних букв запрошують до  орфографічної крамнички.

 

Два сусіди – Збіг приголосних та Подовження пропонують вам гру на уважність.

 

Ось дві квіточки. Розподіліть слова. В першу запишіть слова, у яких на межі частин слова збігаються однакові приголосні, у другу  - слова, у яких подовжуються приголосні звуки.

 

 

      

 

Відділити, юннат, гілля, осінній, Запоріжжя, ніччю, сезонний, Ілля, колосся, оббитий, фіззарядка, бездоріжжя, спросоння, беззоряний.

 

Слайд 14

Будиночок іноземців  -  мотель запозичень.

Чи зможете ви, діти, зупинивши свій погляд на людині, сказати, що вона – гість    з-за кордону? Також і серед слів є іноземці. Їх називають запозиченими, або іншомовними. Мешканці будиночку пропонують вам гру.

 

Гра «Третє зайве»

У кожній групі слів знайдіть одне, яке відрізняється від інших написанням.

  1. Атлант..да, такс.., Мекс..ка.
  2. Велос..пед, роум..нг, ц..стерна.
  3. Л..сабон, Ч..лі, Лейпц..г.
  4. Мадр..д, Пар..ж, Автр..я.
  5. М..тропол..т, єп..скоп, ауд..єнція.

 

(Вправа на запас)

Замініть вислів одним словом іншомовного походження

 

1.Умовний знак, який повідомляє про щось.

2.Офіційний документ про закінчення вищого чи середнього спеціального навчального закладу.

3.Дитячий лікар.

4.Вікно з товстим склом на кораблі або літаку.

5.В’їзд  іноземців у країну на тривале або постійне проживання.

6.Суворе дотримання та збереження таємниці.

7.Змагання з чого-небудь, конкурс, огляд.

8.Опір, протидія.

Для довідок: опозиція, сигнал, педіатр, ілюмінатор, олімпіада, імміграція, конспірація, диплом.

 

Слайд 15, 16

Усі жителі містечка пропонують вам скласти  міні-твір на тему: «Йде весна-королева по світу»,  використавши якомога більше слів з довідки. Поясніть написання обраних вами слів.

 

Рясно,промінчик, духмяно, м’яко, різнобарв’я, сьогодні, раннього, розрісся, денний, трав’янистий,  в’ється, гілля, спросоння, свіжістю.

 

Слайд 17 (музика)

 

Ось ми і на околиці  містечка Орфографії. Звичайно, не всіх мешканців ми відвідали, бо багатьох ще зовсім не знаєте. Нові орфограми будете вивчати у наступних класах.

 

ІV. Рефлексія та оцінювання діяльності.

 

Ви добре попрацювали. Дякуючи своїй наполегливості, старанності, ви засвоїли багато орфограм, а отже, підвищили рівень грамотності.

 

Недарма у народі кажуть: грамотний – видющий і на все тямущий.

 

Рефлексія за методом незакінчених речень

 

У мандрівці мене вразило, запам’яталося (який вид роботи)…

Із завдань я найкраще справився…

В містечку орфографії мені  важко було…

 

Знати орфограми мені потрібно для того щоб…

Чи досягли ми, узагальнюючи матеріал, поставленої мети?

Готові завтра написати контрольну?

 

Найактивнішими….

Самооцінювання

 

Кожен гравець отримує емблему із символом сови, що означає розум і мудрість.

 

Слайд 18

Дзвенить струмочком рідна мова,
Усі слова знайомі в ній.
Але писати кожне слово
У мові правильно зумій.

Тут треба так багато знати,
З дитинства правила учить.
На все життя запам'ятати
І мову понад все любить.

Бо ж найтепліше-рідне слово:
Воно, як мамина рука,
Крилате, ніжне, світанкове,
Хоч доля в нього нелегка.

Воно з глибокого джерельця,
Із лісу, степу, із трави...
Прийми його до свого серця
І з рідним словом вік живи.

Земля нам мову дарувала
Барвисту, щиру, як весна.
І українською назвала,
Між різних мов така — одна!

V. Домашнє завдання та інструктаж до нього.

Ст.146-147 – підготуватися до контрольної роботи.

Високий рівень

Скласти поезію або сенкан про весну, використовуючи вивчені орфограми.

 

docx
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
751
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку