Конспекти уроків з вивчення творчості Оскара Уайльда

Про матеріал
ТЕМА УРОКУ: Оскар Уайльд. «Хлопчик-зірка». Характеристика персонажів. Зіткнення краси і добра у творі. МЕТА УРОКУ: Навчальна − дати короткі відомості про письменницьку діяльність Оскара Уайльда; познайомити з тематикою та змістом казки «Хлопчик-зірка». Розвиваюча − розвивати навички виразного читання; аналізу тексту, усне мовлення, асоціативне мислення. Виховна − прищеплювати почуття милосердя, доброти, людяності, формувати уявлення про справжню красу.
Перегляд файлу

УРОК №1

ТЕМА УРОКУ: Оскар Уайльд. «Хлопчик-зірка». Характеристика персонажів. Зіткнення краси і добра у творі.

МЕТА УРОКУ: Навчальна − дати короткі відомості про письменницьку діяльність Оскара Уайльда; познайомити з тематикою та змістом казки «Хлопчик-зірка».

                                  Розвиваюча − розвивати навички виразного читання; аналізу тексту, усне мовлення, асоціативне мислення.

                                   Виховна − прищеплювати почуття милосердя, доброти, людяності, формувати уявлення про справжню красу.

Обладнання: політична карта світу, портрет Оскара Уайльда, текст казки «Хлопчик-зірка», літературознавчий словник.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Методи і прийоми роботи: розповідь, читання казки, словникова робота, робота з текстом казки, евристична бесіда, складання схем «Хлопчик немов квітка в полі» «Квітка – символ краси», пошуково-дослідницьке завдання «Характеристика Хлопчика-зірки», інтерактивна вправа «Займи позицію», вирішення проблемних питань, мікрофон.

Внутрішньопредметні зв’язки: літературна казка «Снігова королева» Г. К. Андерсена.

Міжпредметні зв’язки: історія, етика, естетика, мистецтво, музика, художня культура, психологія.

Епіграф: Ніяка зовнішня принадність не може бути повною, якщо вона не оживлена внутрішньо красою.

В. Гюго

Багато людей з гарною зовнішністю, яким, проте нічим похвалитися всередині.

Ф. Купер

ЛІТЕРАТУРА

  1.                        Зарудня І. О. Ключові фрагменти уроків з вивчення казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка» / І. О. Зарудня // Всесвітня література в середніх навчальних закладах. – 2003. − № 2. – С. 41 – 43.
  2.                        Літературознавчий словник-довідник / За ред. Р. Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. – К. : ВЦ «Академія», 2007. – 752 с.
  3.                        Міляновська Н. Посібник-хрестоматія. 5 клас / Н. Міляновська, Н. Соколовська. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2001. – С. 144 − 145, С. 164 – 165.
  4.          Ніколенко О. М. Світова література : підруч. для 5 кл. загальноосвітн. навч. закл. / О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова та ін. − К. : Грамота, 2013. – С. 101 – 122.
  5.          Слободянюк О. М. Урок світової літератури : культурологічний підхід / О. М. Слободянюк. – Тернопіль : Мандрівець, 2012. – С. 280
  6.          Тягунова М. М. Словник до твору. О. Уайльд. Хлопчик-зірка / М. М. Тягунова // Всесвітня література в середніх навчальних закладах. – 1998. − № 7. – С. 21
  7.          Уайльд О. З листів, есе, інтерв’ю / О. Уайльд // Всесвіт. – 1998. − № 7. – С. 141 – 147.
  8.          Уайльд О. Хлопчик-зірка / Переклад з англ. І. Корунця. – К. : Веселка, 1979.

ПЛАН УРОКУ

І. Оголошення теми, мети, епіграфів уроку (2 хв.)

ІІ. Підготовка до сприймання навчальної теми (3 хв.)

ІІІ. Сприймання і засвоєння учнями нового матеріалу (20 хв.)

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок (15 хв.)

V. Підсумки уроку (3 хв.)

VІ. Домашнє завдання (2 хв.)

ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми, мети, епіграфів уроку

ІІ. Підготовка до сприймання навчальної теми

Учитель: Сьогодні ми помандруємо в далеку Англію. Давайте пригадаємо, що ми знаємо про цю країну.

Учень: Англія – батьківщина футболу.

Учень: Назва країни «Англія» походить від назви одного з германських племен – англів.Англія

Учень: Найвідомішого виробника паперу в Англії звали Ватман.

Учитель: Англія – батьківщина видатного письменника Оскара Уайльда, який був надзвичайно спостережливим, мав багатющу фантазію, ніжну душу і вразливу дачу. Оскар Уайльд – автор багатьох творів (оповідань, віршів, п’єс, роману). Знайомство із творчістю цього митця починається з його казок («Щасливий Принц», «Зоряний хлопчик», «Соловей і троянда» та ін.). У «чарівних оповіданнях» Оскара Уайльда (саме так називав свої твори письменник) відкривається дивовижний світ, сповнений краси, любові і милосердя. Письменник був закоханий у все вишукане і прекрасне. Краса стала основою не тільки його творчості, а й життя.

О. Уайльд вважав, що художник – створіння надзвичайне, і тому  справжній митець повинен вирізняти з натовпу невігласів. Відповідно до власного афоризму – «Необхідно або самому бути твором мистецтва, або носити на собі твір мистецтва» − письменник одягався в оксамитові костюми, короткі штани, шовкові панчохи. Він прогулювався Піккаділі з квіткою соняшника або лілеї в руках, і весь його вигляд ображав загальноприйняті уявлення про пристойність, викликав глузування і роздратування. Карикатури на О. Уайльда не сходили зі сторінок сатиричного журналу «Панч». Навіть з’явилась комічна опера, головний герой якої – товстий поет – був дуже схожий на О. Уайльда.

Попри це О. Уайльд мав багато друзів і прихильників, які цінували його талант, чарівність, доброзичливість, дотепність. Жарти й афоризми письменника були дуже популярні: «Художник творить життя»; «Життя коротке, мистецтво вічне»; «Коли Добро безсиле, воно – Зло»; «Любов мусить прощати всі гріхи, тільки  не гріх проти любові». Протягом життя О. Уайльд переконався, що справжня краса впливає на людину, вона здатна облагородити душу, зробити її прекрасною і людяною.

Письменнику боліло горе всіх знедолених і скривджених, тому він завжди на боці бідних та ображених, засуджує немилосердних, безжалісних, пихатих, базік, хвальків, невігласів підступних і жорстоких людей.

ІІІ. Сприймання і засвоєння учнями нового матеріалу

1. Читання казки «Хлопчик – зірка» вчителем.

2. Словникова робота.

Учитель: Що таке щастя?

Учень: Щастя − це стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості; фортуна, талан, доля; втіха, приємність; благословенність.

Учитель: Підберіть синоніми до слова «щастя».

Учень: Синоніми до слова щастя − благодать, блаженство, рай, раювання, гаразд, успіх.

Учитель: Що таке краса?

Учень: Краса – це властивість, якість гарного, прекрасного.

Учень: Краса – це оздоба, прикраса кого-, чого-небудь.

Учень: Краса – це гарна, приваблива зовнішність; врода.

Учень: Краса – це характеристика персони, місця, об’єкта чи ідеї, що приносить відчуття задоволення, насолоду.

Учитель: Що є протилежністю краси?

Учень: Протилежністю краси є потворне.

3. Евристична бесіда

Учитель: Щастя неповторне. У кожної людини своє розуміння щастя. Кожна людина його відчуває по-своєму. Рецепт щастя не може бути єдиним для всіх. І кожен герой наших казок відчував його по-різному. Та спільне між ними те, що і Щасливому принцу, і Ластівці, і Карлику і Хлопчику-зірці властива та духовна краса, яка ніколи не змінюється. адже, яким би життя не було, ми завжди будемо прагнути до добра, людяності, милосердя. Як вирішується в казках О. Уайльда проблема краси і щастя?

Учень: Краса – це гармонія між зовнішньою та внутрішньою красою людини. Краса – це дар, який потрібно використовувати на благо людей. Щастя – гармонія між зовнішнім і внутрішнім світом людини.

Учитель: Коли відбуваються події в казці «Хлопчик-зірка»?

Учень:Події в казці «Хлопчик-зірка» відбуваються взимку.

Учитель: Опишіть зимову ніч у творі. Яка роль пейзажу в цьому творі?

Учень: «Стояла зимова морозна ніч. Земля та дерева були заметені снігом, маленькі гілочки потріскували від морозу, коли Дроворуби проходили повз них. Було так холодно, що навіть звірі й птахи не знали, як цьому зарадити». Пейзаж допомагає пізнати внутрішній стан героя.

Учитель: Із якими персонажами казки ви познайомилися? Стисло охарактеризуйте їх.

Учень: Ми познайомилися із Хлопчиком-зіркою, Лісорубом, його дружиною, чаклуном, королем та королевою.

Учитель: Де виховувався Хлопчик-зірка?

Учень: Хлопчик-зірка ріс, виховувався разом із дітьми лісоруба.

Учитель: Чим він відрізнявся від інших дітей дроворуба?

Учень: Хлопчик-зірка виховувався з дітьми дроворуба, грався з ними, ставав гарнішим, але душу мав чорну.

Учитель: Чому Хлопчик-зірка мав чорну душу?

Учень: Хлопчик-зірка мав чорну душу, бо дивиться звисока, ображає, називає слугами, кида каміння в жебраків, грубіяне дроворубу.

Учитель: Яким зовні був Хлопчик-зірка? Зачитайте уривок з тексту казки.

Учень: Хлопчик-зірка був надзвичайно красивий. «Щороку він ставав усе гарнішим. Односельці дивувалися, бо всі вони були смагляві й темноволосі, а він був білим і витонченим, як слонова кістка, а його кучері були подібні на пелюстки золотого нарциса. Його губи були, я к червона квітка, а очі, як фіалки біля річечки з чистою водою , а його тіло було таким, як білосніжний нарцис у полі, де ще не ступала нога косаря».

Учитель: А яким було серце у Хлопчика-зірки?

Учень: У Хлопчика-зірки було кам’яне серце.

Учитель: Як ви розумієте вислів «кам’яне серце»? Які з епітетів підходять до такого означення серця?

Учень: Кам’яне серце значить дуже жорстоке сереце. Епітети, які підходять до цього визначення: байдуже, тверде, несхитне, невблаганне, мужнє, незвичайне.

4  Запис схеми «Хлопчик немов квітка в полі» на дошці та в зошитах.

                                                                   « золоті кучері – як

                                                                    пелюстки нарциса»

              Хлопчик

               « немов квітка                            « губи – як пелюстки

                 в полі»                                         червоної троянди»

 

                                                                    « очі – як фіалки»

Учитель: З чим автор порівнює хлопчика?

Учень: Оскар Уайльд порівнює хлопчика з квіткою.

Учитель: Чому саме з квіткою порівнюється хлопчик?

Учень: Квітка – символ краси.

Учитель: З якими ж саме квітками порівнюється хлопчик і чому?

Учень: Хлопчик порівнюється з квіткою нарцисом. Виявляється, що це порівняння хлопчика з нарцисом з’явилося не тільки через природну красу цієї квітки. Воно пов’язано з давніми переказами, згідно з яким и колись один юнак на ім’я Нарцис був так закоханий у свою вроду, що любив тільки себе. За це боги покарали його й перетворили на квітку нарцис, що стала символом холодної та бездушної краси.

5. Запис схеми «Квітка – символ краси» на дошці і в зошитах.

Квітка – символ краси.

Троянда − символ любові.

Фіалка – символ ніжності, доброти.

Нарцис – символ гордості, себелюбства.

6. Евристична бесіда

Учитель: Хто із лісових мешканців лаяв холодну погоду?

Учень: Холодну погоду лаяли Вовк, Коноплянки.

Учитель: Кому до вподоби була морозна погода?

Учень: Морозна погода була до вподоби совам.

Учитель: До кого в рабство потрапив Хлопчик-зірка?

Учень: Хлопчик-зірка потрапив в полон до чаклуна.

Учитель: Чому Зайченя тричі рятувало хлопчика?

Учень: Зайченя тричі рятувало хлопчика, бо хлопчик тричі врятував його від пастки мисливця.

Учитель: Знайдіть опис матері хлопчика. Що вас вражає в описі жебрачки?

Учень: «Одного дня через село проходила бідна жінка-жебрачка. Її одяг був подертий, ноги були поранені камінням на дорозі, бо її спіткала велика біда». Найбільше в цьому описі вражають ноги жінки, бо вони були зранені й босі, із них сочилася кров.

Учитель: А як же Хлопчик-зірка відносився до інших героїв, до своїх рідних?

Учень: Дітей Дроворуба та дітей односельців Хлопичик-зірка зневажав через їхнє низьке походження, говорив, що сам має благородне походження, адже прилетів із зірки. Хлопчик-зірка став господарем над ними, називав їх своїми слугами. Ніякого жалю не було в нього до бідних, сліпих, покалічених і нужденних. Він кидав у них каміння, гнав їх із вулиць.

ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Виконання пошуково-дослідницького завдання «Характеристика Хлопчика-зірки»

Хлопчик-зірка

Портрет

Біле й ніжне личко, золоті кучері, губи-троянди, очі-фіалки, стрункий, прудконогий

 

Риси характеру

Гордий, себелюбний, жорстокий зверхній, немилосердний, байдужий, зневажає людей

Мова

Груба, зневажлива

 

Учитель: Зовнішність головного героя контрастує з його внутрішнім світом. Як у літературі називається різке протиставлення явищ, почуттів, думок, понять, характеру?

Учень: Різке протиставлення явищ, почуттів, думок, понять, характеру у літературі називається антитезою

Учитель: У казках, як правило, сперечаються, борються між собою Добро і Зло. Тут же спостерігаємо конфлікт (тобто зіткнення протилежних явищ, подій, вчинків, персонаж, поглядів) між Красою і Добром. Урятований Лісорубом Хлопчик-зірка виріс прекрасним зовні, але злим і жорстоким у душі.

2. Інтерактивна вправа «Займи позицію».

Учитель У чому, на ваш погляд, полягає велич людської краси?

Учень: Велич людської краси полягає у внутрішній сутності героїв – у їхній стійкості, моралі, милосерді, любові. Тому й чарівні перетворення, які є традицією народної казки, поширюються Оскаром Уайльдом не на зовнішній, а передовсім на внутрішній світ людини

Учитель: Чи відповідає зовнішня краса внутрішній красі Хлопчика – зірки?

Учень: Ні, зовнішня краса Хлопчика-зірки не відповідає його внутрішній красі, адже він виріс жорстоким, себелюбивим, гордовитим.

Учитель: Діти, а від чого залежить духовна (внутрішня) краса людини?

Учень: Духовна краса людини залежить від її вчинків.

V. Підсумки уроку

1. Вирішення проблемних питань

Учитель: Запишіть у зошиті у два стовпчика риси, якими був наділений Хлопчик-зірка на початку і в кінці твору.

Учень: Хлопчик-зірка на початку твору: самозакоханий, жорстокий, грубий, безжалісний, невдячний. Хлопчик-зірка в кінці казки – наполегливий, витриманий, милосердний, чутливий, справедливий, щирий.

Учитель: Що є спільного між казкою Г. К. Андерсена «Снігова королева» та казкою О. Уайльда «Хлопчик-зірка»?

Учень: Спільне між казками О. Уайльда та Г. К. Андерсена те, що дія відбувається взимку. І Кай , і Хлопчик-зірка жорстоко повилися з тими , хто їх любив. У кінці твору обидва герої стали добрими.

Учитель: А що є відмінного між казкою Г. К. Андерсена «Снігова королева» та казкою О. Уайльда «Хлопчик-зірка»?

Учень: Відмінне між казками О. Уайльда та Г. К. Андерсена те, що Кай спочатку був добрим, а Хлопчик-зірка навпаки. У казках також різні чаклуни.

2. Мікрофон.

Чого навчила мене казка О. Уайльда «Хлопчик-зірка»?

VІ. Домашнє завдання

  1. Дібрати прислів’я, які відображають ідею твору.
  2. Скласти простий план казки.
  3. Намалювати ілюстрації.

 

 

 

 

УРОК № 2

ТЕМА УРОКУ: «Що посієш, те й пожнеш». Символічний зміст назви казки «Хлопчик-зірка» О. Уайльда. Еволюція образу головного героя.

МЕТА УРОКУ: Навчальна − сприяти розумінню ідейно-художньої сутності казки «Хлопчик-зірка» О. Уайльда.

                                Розвиваюча − розвивати вміння характеризувати персонажа, узагальнювати прочитане; удосконалювати навички виразного читання, переказу, спостереження над текстом.

                              Виховна − виховувати любов до матері.

Обладнання: політична карта світу, портрет Оскара Уайльда, текст казки «Хлопчик-зірка», літературознавчий словник, учнівські малюнки.

ТИП УРОКУ: комбінований

Методи і прийоми роботи: робота з текстом казки, переказ казки, словникова робота, розповідь, евристична бесіда, робота в групах, завдання на асоціативне мислення, дослідницька робота «Еволюція образу головного героя», інтерактивна вправа «Мозковий штурм», складання асоціативного ланцюжка, мікрофон, вирішення проблемних питань.

Міжпредметні зв’язки: історія, етика, естетика, мистецтво, музика, художня культура, психологія

Епіграф. Не шукати красоти, а шукати доброти.

Прислів’я

ЛІТЕРАТУРА

  1.          Зарудня І. О. Ключові фрагменти уроків з вивчення казки О. Уайльда «Хлопчик-зірка» / І. О. Зарудня // Всесвітня література в середніх навчальних закладах. – 2003. − № 2. – С. 41 – 43.
  2.          Літературознавчий словник-довідник / За ред. Р. Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. – К. : ВЦ «Академія», 2007. – 752 с.
  3.          Міляновська Н. Посібник-хрестоматія. 5 клас / Н. Міляновська, Н. Соколовська. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2001. – С. 144 − 145, С. 164 – 165.
  4.          Ніколенко О. М. Світова література : підруч. для 5 кл. загальноосвітн. навч. закл. / О. М. Ніколенко, Т. М. Конєва, О. В. Орлова та ін. − К. : Грамота, 2013. – С. 101 – 122.
  5.          Слободянюк О. М. Урок світової літератури : культурологічний підхід / О. М. Слободянюк. – Тернопіль : Мандрівець, 2012. – С. 280
  6.          Тягунова М. М. Словник до твору. О. Уайльд. Хлопчик-зірка / М. М. Тягунова // Всесвітня література в середніх навчальних закладах. – 1998. − № 7. – С. 21
  7.          Уайльд О. З листів, есе, інтерв’ю / О. Уайльд // Всесвіт. – 1998. − № 7. – С. 141 – 147.
  8.          Уайльд О. Хлопчик-зірка / Переклад з англ. І. Корунця. – К. : Веселка, 1979.

 

ПЛАН УРОКУ

І. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку (2 хв.)

ІІ. Актуалізація опорних знань (9 хв.)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу (15 хв.)

ІV. Закріплення вивченого матеріалу (15 хв.)

V. Підсумки уроку (2 хв.)

VІ. Домашнє завдання (2 хв.)

 

ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Переказ казки «Хлопчик-зірка» Оскара Уайльда

Учитель: Зачитайте свої прості плани до казки Оскара Уайльда «Хлопчик-зірка».

2 − 3 учні зачитують свої плани.

Учитель: Зараз давайте перекажемо казку «Хлопчик-зірка» О. Уайльда за таким ланом:

1. Падіння зірки з неба.

2. Дроворуб приносить дитину до себе додому.

3. Неймовірна краса Хлопчика-зірки.

4. Зустріч Хлопчика-зірки із жебрачкою.

5. Випробування Хлопчика-зірки завданнями Чаклуна.

6. Хлопчик-зірка знаходить своїх батьків.

7. Хлопчик-зірка стає правителем у королівстві.

2. Презентація малюнків до казки «Хлопчик-зірка» О. Уайльда.

3. Обговорення дібраних прислів’їв до казки «Хлопчик-зірка» О. Уайльда.

Учитель: Зачитайте прислів’я, які відображають ідею казки «Хлопчик-зірка» О. Уайльда.

Учень: Не в тім хороша, що чорноброва, а в тім, що діло робить.

Учень: З красивого лиця води не пити

Учень: Не родися красна, а родися щасна.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

1. Словникова робота.

Учитель: За допомогою літературознавчого словника з’ясуйте значення слова «символ».

Учень: Символ (грец. – умовний знак, натяк) – предметний або словесний знак, який в алегоричній формі виражає сутність певного явища.

(Визначення «символу» учні записують у свої зошити).

2. Завдання на асоціативне мислення.

Учитель: Доберіть епітети до слова зірка.

Учень: Яскрава, гарна.

Учень: Далека.

Учень: Незбагненна, недосяжна.

Учень: Холодна.

Учень: Особлива

Учень: Чужа.

Учитель: Назва казки має символічний зміст. Образ зірки відображає сутність головного героя, який є красивим, неймовірно талановитим (умів танцювати, співати, грати на сопілці), але разом з тим від нього віє холодом, він є далеким і чужим для людей і звірів, що його оточують.

3. Дослідницька робота. «Еволюція образу головного героя».

П’ятикласників варто об’єднати у три динамічні групи. І група працює з текстом казки, де розповідається про Хлопчика-зірку до зустрічі з матір’ю, ІІ група − після зустрічі з матір’ю і зле перетворення, ІІІ група − Хлопчик-зірка отримує прощення.

І група. Робота з текстом. Хлопчик-зірка до зустрічі з матір’ю.

Учитель: Знайдіть у творі уривок і зачитайте, як відбулася зустріч Хлопчика-зірки із жебрачкою.

Учень: «Одного дня через село проходила бідна жінка-жебрачка. Її одяг був подертий, ноги були поранені камінням на дорозі, бо її спіткала велика біда. Стомившись, вона сіла перепочити під каштаном. Але коли Хлопчик-зірка побачив її, він сказав товаришам:

− Дивіться! Під тим гарним зеленим деревом сидить брудна жебрачка. Ходімо, виженемо її звідси, бо вона потворна і хвора.

Хлопчик-зірка пішов і кидав у неї каміння, знущався з неї, їй було страшно, але вона не зводила з нього очей».

Учитель: Чому вигляд нужденної жінки не викликає жалю в героя?

Учень: Вигляд нужденної жінки не викликав жалю в героя, бо вона мала непривабливу зовнішність.

Учитель: Якими словами Хлопчик-зірка називає свою матір?

Учень:Хлопчик-зірка так називає свою матір: «брудна старчиха», «вона така відразлива, що на неї гидко дивитися», «бридка старчиха в лахмітті», «на тебе бридко глянути».

Учитель: Як автор передає зневажливе ставлення Хлопчика-зірки до матері?

Учень: Автор передає зневажливе ставлення Хлопчика-зірки до матері, підбираючи такі слова: «став насміхатися», «тупнув ногою», «спаленів від гніву», «презирливо зареготав», «гнівно вигукнув», «не ворухнувся», «наглухо закрив своє серце», «голос звучав безжально і презирливо».

Учитель: Отже, можемо зробити висновок, що Хлопчик-зірка зневажає власну матір. А слово «мати» − це перше слово, яке з радісною усмішкою вимовляє дитина. Мати дає життя, оберігає родинне вогнище, несе у світ любов, ласку. Мати – символ усього найкращого, найбагатшого, найліпшого і найціннішого, що є в нашому житті. Перед матерями в нас один спільний обов’язок – любити, шанувати, берегти їх!

ІІ група. Робота з текстом. Після зустрічі «Зле перетворення».

Учитель: Зачитайте, як розплатився герой за свою жорстокість до матері.

Учень: «Але коли товариші побачили, що він ідо, то відразу почали дражнити його й промовляли:

 Ти такий гидкий, як жаба, і бридкий, як гадюка. Забирайся звідси, бо ми не стерпимо, якщо ти будеш гратися з нами.

Хлопчик-Зірка спохмурнів і сказав про себе: «Про що вони говорять? Піду до колодязя й подивлюся, що зі мною». Отож він пішов до колодязя та подивився в нього. І що ж?! Його обличчя було, як у жаби, а тіло було в лусці, як у гадюки. Він упав на траву і плакав».

Учитель: Чи усвідомив Хлопчик-зірка, за що його покарано?

Учень: Так, Хлопчик-зірка усвідомив, за що його покарано. «Я відмовився від рідної матері і прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею».

Учитель: Чи мало тепер для нього значення втрата вроди?

Учень: Втрата вроди для нього тепер значення на мала. Хлопчик-зірка зрозумів, що нещастя є йому покаранням, і цей Хрест потрібно нести самому. Тому він відмовляється від підтримки наймолодшої доньки Лісоруба. Він повинен сам заслужити прощення у своєї матері.

Учитель: Із чим зіткнувся хлопчик під час пошуків матері?

Учень: Під час пошуків матері Хлопчик-зірка зіткнувся із жорстокістю і байдужістю.

Учитель: Чому всі відвернулися від Хлопчика-зірки?

Учень: Всі відвернулися від Хлопчика-зірки, бо «... весь світ повівся з ним там само жорстоко, як він чинив у дні своєї гордині».

Учитель: Чому монети потрібно шукати не в місті, а в лісі? Як ліс ставиться до головного героя?

Учень: Історія Хлопчика-зірки почалася в лісі. Ліс – це уособлення природи, з якої він знущався. І йому необхідно було заслужити не лише прощення матері, а й прощення природи та її дітей (звірів, пташок, рослин).

ІІІ група. Робота з текстом. Хлопчик-зірка отримує прощення.

Учитель: Зачитайте епізоди, в яких Хлопчик-зірка проявив чуйність до чужої біди.

Учень: Це епізод, в якому розповідається про те, як Хлопчик-зірка допоміг Зайцю. «Коли сонце почало заходити, Хлопчик-зірка зібрався йти додому, гірко ридаючи, бо знав, що на нього чекає. Але коли дійшов уже до околиці лісу, то почув із гущавини крик, начебто комусь було боляче. Забувши про власне горе, він побіг назад і побачив маленького Зайця, що потрапив до мисливської пастки. Хлопчикові-зірці стало шкода Зайця, і він звільнив його, сказавши:

− Я сам раб, але тебе я можу випустити на волю».

Учень: Це епізоди, в яких розповідається про те, як Хлопчик-зірка допоміг Прокаженому. «Біля міської брами сидів прокажений. Його обличчя покривав каптур із сірого полотна, і лише через прорізи світилися очі, як червоні вуглинки. Коли він побачив, що йде Хлопчик-зірка, ударив по дерев’яній мисці й закалатав у дзвоник, гукаючи його:

− Дай мені монету, бо я помру з голоду.

− На жаль, − вигукнув Хлопчик-зірка, − у мене є тільки одна монета в гаманці, і якщо я не принесу її моєму хазяїнові, він поб’є мене, бо я його раб.

Але прокажений благав і вмовляв його, доки Хлопчик-зірка не зглянувся над ним і не дав йому монету з білого золота».

 «Прокажений вигукнув: − Дай мені монету, бо я помру з голоду.

Хлопчик-зірка сказав йому: − У мене в гаманці лише одна монета з жовтого золота, якщо я не принесу її своєму хазяїнові, він поб’є мене й залишить своїм рабом.

Але прокажений продовжував благати його, тому Хлончик-зірка зглянувся над ним і віддав монету з жовтого золота».

«Хлопчик-зірка зайшов до печери і в її найдальшому кутку знайшов монету з червоного золота. Він поклав її в гаманець і поспішив до міста. Прокажений, побачивши його, став посеред дороги і гукнув до нього:

− Дай мені червону монету, бо я помру!

Хлопчик-Ззірка зглянувся над ним знову й дав йому монету з червоного золота, сказавши:

− Тобі вона потрібна більше, аніж мені».

Учитель: Чому, на вашу думку, Хлопчик-зірка допоміг зайченяті, що потрапило у пастку?

Учень: Він змінився, його душа почала відгукуватись на чуже горе. Хлопчик-зірка вперше починає творити Добро. Саме цей вчинок головного героя є початком еволюції, відродження його душі.

Учитель: Як ви вважаєте, яке значення у казці мають прохання Прокаженого віддати йому монети?

Учень: Прохання Прокаженого віддати йому монети символізує випробування вже відродженої душі Хлопчика-зірки. Шлях до гармонії не лише внутрішньої, а й зовнішньої краси (оскільки він ще мав потворний вигляд). Душа героя повинна зміцнитись. Хлопчик-зірка навчився забувати про власну біду і власну небезпеку стикаючись із стражданнями інших. Він став милосердним!

Учитель: Коли і чому до героя повернулася врода?

Учень: Врода до героя повернулася після того, як Хлопчик-зірка під загрозою смерті віддав монету з червоного золота Прокаженому, тобто навчився бути не лише милосердним, а й здатним до самопожертви. Його душа, що була у полоні зла, не лише піднялася з колін, а й стала запорукою гармонії зовнішньої та внутрішньої краси Хлопчика-зірки.

Учитель: Не кожен здатний виявляти милосердя, щоб допомогти іншому, зовсім чужій людині на шкоду собі, навіть приректи себе на страждання. Хлопчик-зірка, ставши потворним і відчувши на собі біль та приниження людей, яких він колись ображав, переосмислив свою поведінку, змінився, став допомагати, виявляти співчуття. За це доля щедро його винагородила – він знайшов щастя біля своїх рідних батьків. Хлопчик-зірка подолав шлях від жорстокості до набуття справжньої краси. За все скоєне зло він покараний самою природою. Коли герой починає робити добро іншим, йому також починають допомагати. Зрештою, він отримує прощення і до нього повертається його зовнішня краса

ІV. Закріплення вивченого матеріалу

1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Учитель: Визначити конфлікти у казці «Хлопчик-зірка».

Учень: Конфліктом у казці «Хлопчик-зірка» є добро і зло.

Учень: Конфліктом у казці «Хлопчик-зірка» є жорстокість та милосердя.

Учень: Конфліктом у казці «Хлопчик-зірка» є зовнішня та внутрішня краса.

Учитель: Чому О. Уайльд назвав казку «Хлопчик-зірка»?

Учень: О. Уайльд назвав так свою казку, бо слово «зірка» нагадує про неземну красу  і в той же час про високомірність.

Учитель: Що можете сказати про слово «зірка»? Які має значення це слово?

Учень: Слово зірка є багатозначним. Вона має такі значення: 1. небесне світило, 2. знаменитість, 3. геометрична форма, 4. морська тварина.

2. Складання асоціативного ланцюжка.

Учитель: Складіть асоціативний ланцюжок до слова «зірка» у першому та другому  значеннях.

Учень: Зірка як небесне світило: холодне світло, дуже далеко, світить, але не гріє, гарно мерехтить, красива.

Учень: Зірка як знаменитість: зіркова хвороба, зірковість, самозакоханість, зневага.

Учитель: Які ознаки зіркової хвороби ви знаєте?

Учень: Людина має високу думку про себе, ставить себе вище за інших, вважає себе кращим за всіх.

V. Підсумки уроку

1. Мікрофон

Чи є світі щось дорожче, ніж мама?

2. Вирішення проблемних питань.

Учитель: Про які визначальні цінності людського життя йдеться в казці О. Уайльда.

Учень: В казці Оскара Уайльда йдеться про такі визначальні цінності: любов до матері, милосердя до людей і тварин, що потребують допомоги, співчуття, справедливість.

Учитель: Чому казка має сумний кінець?

Учень: Події в казкових творах О. Уайльда зумовлені не тільки художнім вимислом, а й довколишньою дійсністю. У казках митця не завжди буває щаслива кінцівка (власне, як і в житті). Персонажі зі своїми почуттями, мріями, стражданнями більше нагадують реальних людей. Інколи їх не можна оцінити однозначно, бо вони змінюються: негативні персонажі можуть ставати позитивними або навпаки (залежно від їхніх учинків).

 

VІ. Домашнє завдання

1. Напишіть твір-роздум на тему «Що таке справжня краса (за казкою О. Уайльда «Хлопчик-зірка»)?

2. Розкрийте (усно) значення таких висловлювань.

Краса обернулася злом для нього.

Хіба в будинку, де є черстве серце, немає холодного вітру?

Це був такий світ, який він сам собі створив у дні своєї великої гордості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

УРОК №3

ТЕМА УРОКУ: «Щастя робити добро». За казкою Оскара Уайльда «Щасливий Принц».

МЕТА УРОКУ: Навчальна – ознайомити учнів із англійською літературною казкою «Щасливий принц» О. Уайльда, вчити визначати послідовність подій у творі, розширювати словниковий запас учнів.

                                Розвиваюча − розвивати творчі здібності учнів.

                              Виховна – виховувати моральні якості особистості: почуття співчуття, милосердя, гуманності.

Обладнання: портрет Оскара Уайльда, текст творів «Англійські казки», «Хлопчик-зірка», «Щасливий принц», «Критик як художник, «Портрет Доріана Грея», літературознавчий словник, репродукції картин «Трійка», «Діти-сироти на кладовищі», «Сплячі діти» В. Перова, «Швачка» І. Прянишникова, «Діти-жебраки» Ф. Журавльова.

ТИП УРОКУ: урок позакласного читання.

Методи і прийоми роботи: робота з текстом казки, робота із читацькими щоденниками, інсценування епізоду, словникова робота, , мікрофон, вирішення проблемного питання.

Внутрішньопредметні зв’язки: «Хлопчик-зірка» О. Уайльда.

Міжпредметні зв’язки: етика, естетика, мистецтво, художня культура.

Епіграф. Коли людина протягує руку, щоб допомогти іншому, вона торкається до божественного лика.

Волт Вітмен

 

ЛІТЕРАТУРА

  1.          Залізняк Л. В. Троянди Оскара Вайльда. Урок вивчення казок «Щасливий принц» і «Хлопчик-зірка» / Л. В. Залізняк // Всесвітня література і культура. – 2000. − № 10. – С. 17 −19.
  2.          Літературознавчий словник-довідник / За ред. Р. Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. – К. : ВЦ «Академія», 2007. – 752 с.
  3.          Міляновська Н. Посібник-хрестоматія. 5 клас / Н. Міляновська, Н. Соколовська. – Тернопіль : Підручники і посібники, 2001. – С. 144 − 145, С. 164 – 165.
  4.          Пронкевич О. В. Його боги − краса і насолода. Система уроків по вивченню казок Оскара Уайльда «Щасливий Принц» і «Хлопчик-зірка» / О. В. Пронкевич, А. Л. Ситченко // Зарубіжна література. – 1996. − № 4. – С. 39 – 41.
  5.          Слободянюк О. М. Урок світової літератури : культурологічний підхід / О. М. Слободянюк. – Тернопіль : Мандрівець, 2012. – С. 280
  6.          Уайльд О. З листів, есе, інтерв’ю / О. Уайльд // Всесвіт. – 1998. − № 7. – С. 141 – 147.

 

ПЛАН УРОКУ

І. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку (2 хв.)

ІІ. Підготовка до сприймання навчальної теми (10 хв.)

ІІІ. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу (25 хв.)

ІV. Підсумки уроку (6 хв.)

V. Домашнє завдання (2 хв.)

 

ХІД УРОКУ

І. Оголошення теми, мети, епіграфу уроку

ІІ. Підготовка до сприймання навчальної теми

Учитель: Я рада вітати на нашому уроці літератури, уроці позакласного читання. Нехай він принесе вам радість відкриттів, радість пізнання світу. Сьогодні ми зануримося в світ літературної казки, казки англійського письменника Оскара Уайльда. У цій казці, як і в інших казках, багато чудес, але в ній є і картини реального життя. У ній, насамперед, роздуми про життя. Погляньте на епіграф до нашого уроку. Це рядки американського поета, який жив у ХІХ столітті. Як ви думаєте, чому до нашого уроку запропонований цей епіграф?

Учень: Цей епіграф запропонований тому, що в ньому криється загальна ідея робити добро. Тому, головне завдання уроку − осягнути ідеї добра письменника О. Уайльда в казці «Щасливий Принц».

Учитель: Погляньте, яка чудова у нас сьогодні виставка збірок Оскара Уайльда. Чи всі книги відповідають темі нашого заняття «Англійська літературна казка», чи не виставлена одна й таж книжка двічі, якщо книжки збігаються за назвою, то яка між ними різниця?

Учень: Нашій темі «Англійська літературна казка» не відповідає книга «О Уайльд О. Критик как художник / Избранное / О. Уайльд. – М. : Издательство «Правда», 1989. – 736 с.».

2. Словникова робота

Учитель:Чи зрозуміло вам слово «лик»?

Учень: Так, слово «лик» означає обличчя, а також його зображення на іконах.

ІІІ. Сприймання і засвоєння учнями нового матеріалу

1. Етап аналізу читацького сприйняття.

Учитель: Про що змусила замислитися казка «Щасливий Принц» О. Уайльда?

Учень: Казка «Щасливий Принц» О. Уайльда змусила замислитися над ідеєю добра, над своїми благородними героями. Казка змушує задуматися над питаннями людського буття.

  1. Етап вивчення твору.

Учитель: Які думки закладені в назві казки «Щасливий Принц» О. Уайльда?

Учень: В назві казки «Щасливий Принц» О. Уайльда закладені основні думки автора − проблема щастя і неоднозначне розуміння щастя різними людьми.

Учитель: Чому люди називали статую Щасливим Принцом?

Учень: Люди називали статую Щасливим Принцом, бо він був дуже гарним, покритий листочками чистого золота. Замість очей у нього були сапфіри, і великий рубін сяяв на рукоятці його шпаги. Блискучі камінці притягували погляди людей, і Принц здавався втіленням щастя і благополуччя.

Учитель: Але ще за життя люди його прозвали Щасливим. Чому?

Учень: Принц жив у палаці безтурботно. Він бавився цілими днями, не знаючи про те, що в житті бувають не тільки задоволення і насолоди. «Навколо мене все було так чудово!» − пригадує статуя.

Учитель: Коли Принц змінив своє уявлення про щастя? Коли перестав бути безтурботним і радісним?

Учень: Принц змінив своє уявлення про щастя тоді, коли Принц став статуєю, яку поставили високо над містом. Саме тоді Принц побачив всі скорботи і злидні його столиці.

Учитель: Яке місто постало перед вами у казці «Щасливий Принц» О. Уайльда?

Учень: Місто постало перед нами надзвичайно убогим, холодним, голодним, де багато безпритульних,

Учитель: Погляньте на чудові репродукції «Трійка», «Діти-сироти на кладовищі», «Сплячі діти» В. Перова, «Швачка» І. Прянишникова, «Діти-жебраки» Ф. Журавльова. Які картини співзвучні з розповідями Принца про місто? Що об’єднує їх?

Учень: У розповідях Принца і в картинах художників зображена страшна дійсність тих років. У них звучить співчуття.

Учитель: Щасливий Принц говорить: «Найдивовижніше в світі − це людські страждання». Чому ж страждають люди?

Учитель: Люди страждають, бо все в місті належить багатим. Вони є господарями життя.

Учитель: Якою постає перед нами влада міста?

Учень: Влада міста перед нами постає бездушною, жорстокою, зарозумілою, пихатою.

Учитель: Чому важко жити в такому місті?

Учень: В такому місті важко жити, бо кожен повинен битися за життя,  долаючи нужду, голод. Не хотілося б жити в цьому місті ..

Учитель: Чому Ластівка не залишила Принца?

Учень: Ластівка не залишила Принца, бо він полонив її своїм добрим серцем.

Учитель: Коли птаха стала відчувати себе щасливою?

Учень: Птаха стала відчувати себе щасливою, коли робила добрі справи. Вона жертвувала собою, знаючи, що їй не вижити в холоді.

Учитель: Як закінчується казка «Щасливий Принц» О. Уайльда?

Учень: Казка закінчується загибеллю Принца і Ластівки, які борючись зі злом, прагнули нести у світ добро, світло, любов. За велінням Господа ангел шукав у цьому місті найцінніше. І приніс Господу олив’яне серце Принца і мертвої птахи.

Учитель: Так у чому полягає щастя Принца і Ластівки?

Учень: Щастя Принца і Ластівки полягає в тому, щоб нести добро у світ, щоб світ став трохи теплішим, світлішим, радіснішим.

Учитель:Чому Принц і Ластівка так високо були оцінені Господом?

Учень: Принц і Ластівка були високо оцінені Господом, бо вони були милосердні, людяні, робили так, як вчиняв сам Господь – пожертвували собою.

  1. Робота із читацькими щоденниками

Учитель: Охарактеризуйте Принца, використовуючи записи із читацького щоденника.

Учень: «Коли я ще був живий і в мене було справжнє людське серце, я не знав, що таке сльози, − відповіла статуя. − Я жив у палаці Sans Souci1, куди смуткові не можна заходити. Цілими днями я розважався з друзями в саду, а ввечері танцював на балах у Великій Залі. Довкола саду стояв могутній мур, і мені жодного разу не спало на думку запитати, що діється там, за тим муром. Адже все коло мене було таке чудове! Всі придворні називали мене «Щасливим Принцом», і я таки й справді був щасливий, якщо у втіхах щастя. Так я жив і отак помер. А тепер, коли я вже неживий, мене поставили ось тут, так високо, що я бачу всі болячки і все убозтво мого міста. I, хоч серце в мене із свинцю, я все ж не можу стримати сліз».

Учень: «На високій колоні стриміла над містом статуя Щасливого Принца. Він був зверху донизу покритий тонесенькими листочками щирого золота. Замість очей у Принца сяяли два сапфіри, а на руків’ї шпаги пломенів великий рубін. Усі були в захваті від Принца».

Учень: «Очі Щасливого Принца були повні сліз. Сльози котилися вниз по золотих щоках. Обличчя Принца було таке гарне в місячному сяйві, що Ластівку взяла жалість».

Учень: «Листочок за листочком Ластівка знімала з статуї золото, аж доки Щасливий Принц зробився весь тьмяний і сірий».

Учитель: Охарактеризуйте Ластівку, використовуючи записи із читацького щоденника.

Учень: «Якось уночі над містом пролітала Ластівка. Її подруги ось уже шість тижнів як подалися до Єгипту, а вона відстала, бо закохалася в чудовий Очерет. Уперше вона зустрілася з Очеретом ще навесні, коли ганялася за великим жовтим метеликом. Ластівку так зачарував гнучкий стан Очерету, що вона зараз же й защебетала до нього».

Учень: «Вона відвідала всі пам’ятники міста і довго сиділа на шпилі церковної дзвіниці. Але хоч би де вона з’являлась, горобці негайно починали цвірінькати: «Яка поважна чужинка! Яка поважна чужинка!» I їй було дуже приємно чути таке про себе».

Учень: «Бідній Ластівці мороз дошкуляв дедалі більше, але вона не кидала Принца, бо вірно покохала його. Вона крадькома хапала крихти хліба біля дверей пекарні тоді, коли пекар одвертався, і намагалася хоч трішки зігрітися, махаючи крильцями. Та нарешті вона зрозуміла, що настав час помирати. В неї тільки й лишилося сил, щоб востаннє злетіти Принцові на плече».

Учитель: Що ж саме побачив Принц з висоти своєї колони? Які картини йому відкрилися?

Учень: «Ген там, − вела далі статуя тихим мелодійним голосом, − ген там у вузькій вуличці стоїть убогий будинок. Одне вікно в ньому відчинене, і я бачу жінку, що схилилась над столом. Обличчя її худе й стражденне, руки шкарубкі й червоні від уколів голки, бо вона кравчиха. Вона гаптує квіти-пасифлори на атласній сукні найвродливішої з фрейлін Королеви − в тій сукні фрейліна з’явиться на придворний бал. А в кутку кімнати в ліжку лежить її хворий синок. У нього гарячка, і він просить апельсинів. Мати ж нічого, крім річкової води, не може йому дати, і дитя безперестанку плаче».

Учень: «Ген там, за містом, я бачу юнака в мансарді. Він схилився над столом, над паперами. Перед ним у склянці зів’ялі фіалки. У нього кучерявий каштановий чуб, губи рожеві, немов гранати, а очі великі й задумливі. Він поспішає закінчити свою п’єсу для Директора Театру, але так змерз, що несила йому більше писати. Протопити ж і нагріти кімнату нічим, і від голоду паморочиться голова».

Учень: «Внизу, на площі, − вів далі Щасливий Принц, − стоїть маленька дівчинка, що торгує сірниками. Вона впустила сірники в рів, і вони геть зіпсувались. Батько битиме її, коли вона не принесе додому грошей. Дівчинка он стоїть і гірко плаче. Боса, без панчіх, і голівка не запнута».

Учитель: Зачитайте уривки з казки «Щасливий Принц» О. Уайльда, де йдеться про розваги багатіїв і страждання простого люду.

Учень: «I Ластівка полетіла над містом і побачила, як розважаються багатії в розкішних палатах, а бідаки сидять у них під ворітьми. Вона завернула в темні закутки і побачила бліді личка нужденних дітей, що сумно дивилися на чорну вулицю. А під мостом двоє хлопчаків лежали обнявшись, намагаючись зігріти один одного».

4. Інсценування епізоду із казки «Щасливий Принц»

Слова автора: Рано-вранці вийшов на площу прогулятися Мер міста зі своїми Радниками. Проходячи повз колону Принца, він звів погляд на статую:

Мер міста: Лишенько! До чого ж обшарпався цей Щасливий Принц!

Міські радники: А й справді обшарпався!

(підходять до статуї, щоб оглянути її зблизька).

Мер міста: Гляньте: рубін із його шпаги випав, очі зникли, позолота вся зійшла. Та він анітрохи не кращий за жебрака!

Міські радники: Анітрохи не кращий за жебрака!

Мер міста: А що це біля його ніг лежить якась мертва пташка! Нам, певне, треба видати розпорядження: пташкам тут гинути забороняється.

Секретар міської ради занотовує пропозицію мера.

Професор естетики: Оскільки в ньому вже немає краси, то й користі немає!

Слова автора: I розплавили статую на горні, і скликав Мер міську раду, щоб вирішити, що робити з металом.

Мер міста: Звісно, нам потрібна нова статуя. I хай ця статуя зображає мене!

Міський радник №1: Мене!

Міський радник №2: Мене!

(між мером і міськими радниками виникає суперечка).

Слова автора: Недавно я чув про них: вони й досі сперечаються.

Головний ливарник: Дивно! Це розбите свинцеве серце ніяк не топиться в горні. Доведеться його викинути геть.

Слова автора: I шпурнули серце на смітник, де лежала мертва Ластівка. I звелів Бог ангелові своєму принести дві найцінніші речі, які є в цьому місті. I приніс йому ангел свинцеве серце та мертву пташку.

ІV. Підсумки уроку

  1. Проблемне питання.

Учитель: До чого закликає нас О. Уайльд?

Учень: О. Уайльд закликає жити по совісті і робити добро людям.

2. Мікрофон.

Учитель: Згадайте свої відчуття від того, коли ви вчиняли добро іншим людям, поступали по совісті.

V. Домашнє завдання

Пофантазуйте. Придумайте своє закінчення казки «Щасливий Принц».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
2 травня 2022
Переглядів
3133
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку