Конструктивне розв'язання конфліктів. Запобігання ескалації конфлікту. Самоконтроль у конфліктних ситуаціях.

Про матеріал
Поглибити знання учнів про конфлікти,причини їх виникнення, види , способи розв'язання , стилі поведінки людей у конфліктних ситуаціях та алгоритм прийняття зважених рішень у конфліктних ситуаціях; формувати знання про стадії розвитку конфліктів; розвивати навички ефективного спілкування та конструктивного розв'язання конфліктів; виховувати доброзичливе ставлення один до одного; розвивати емоційну компетентність, уміння правильно поводити себе конфліктних ситуаціях.
Перегляд файлу

 

Конструктивне розв'язання конфліктів. Запобігання ескалації конфлікту. Самоконтроль у конфліктних ситуаціях.

МЕТА:

  • розвивати вміння розв'язувати конфлікти, долати негативні наслідки конфліктів,
  • формувати в учнів вміння адекватного оцінювання життєвих ситуацій; вміння обирати шляхи вирішення спільних проблем;
  • вчити учнів запобігати конфліктних ситуацій та при їх виникненні вміти розвязувати конфліктні ситуації;
  • розвивати в учнів розуміння почуттів і потреб інших людей;
  • виховувати в учнів толерантне ставлення до чужих поглядів і переконань, товариські стосунки.

Матеріали та обладнання: роздавальний матеріал, відеоматеріали.

Поняття: стратегія, конкуренція, співробітництво, ухиляння, пристосування, компроміс.

 Тип уроку:  комбінований

Висловлювання:

…в житті конфлікти вирішуються зовсім не так, як це буває в кіно. В житті вони взагалі не вирішуються, а просто тягнуться й тягнуться, поки тихо не вичерпуються самі собою… Вони просто-напросто висихають, як брудні калюжі на сонце.»                                                                   Кінг С.

Один філософ сказав: „той, хто вміє впоратись з конфліктами шляхом їх визнання та регуляції, бере під свій контроль ритм історії...”                                                                                                                                                             (Р.Дарендорф)

 

Матеріали та обладнання: роздавальний матеріал, відеоматеріали.

Поняття: стратегія, конкуренція, співробітництво, ухиляння, пристосування, компроміс.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

І. Організаційний момент.  Привітання.

Доброго дня! Доброго, теплого, сонячного дня! Олександр Дюма, видатний французький письменник, коли чекав гостей на звану вечірку, у гардеробі вішав табличку з написом: «Отут, разом з одягом, залишайте свій поганий настрій». Мені б дуже хотілося, щоб і ви залишили негатив, якщо такий є, за дверима класу і налаштувалися на роботу.

«Чудодійне зникнення» (Вчитель демонструє ємність з чистою водою) Людина, яка має позитивне ставлення до інших - має таку чисту, прозору душу, як вода. Душа чиста, незаплямована ні заздрістю, ні гнівом, ні образою, ні сумом.  Але ось з людиною щось трапилось і вона затаїла в душі гнів (додає фарбу), і ланцюжок потяг за собою негативні емоції одна за іншою. Душа помутніла, їй важко, вона страждає і болить. І добре, коли знайдеться інша людина, яка підтримає, розвеселить, яка відволікатиме від важких думок. Тоді трапляється чудодійне перетворення (додає луг). - Якою стала вода? (чистою, прозорою). Тож і я вам бажаю жити у терпимості, добрі, радості, тоді ваша душа буде наповнена чарівною силою, чистою і прозорою, як джерельна вода.

Гра «Твоя візитка»

Кожен говорить про себе два-три речення. Називає рису, яка, на його думку, притаманна лише йому.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 Метод «Мозкова атака».

Обговорення ситуації.

У книзі про Малюка і Карлсона є діалог між Малюком і мамою.

  • Знаєш, Малюче, на світі немає такої речі, про яку не можна було б відмовлятися, якщо все як слід обговорити.
  • Ні, мамо, такі речі є. Крістер мені сказав: «Я можу тебе відлупцювати! А я йому відповів: «Ні, не можна».

Ну скажи, чи могли б ми розв’язати цю суперечку, як ти говориш, словами? Мама не змогла йому відповісти. А як би ти відповів?

C:\Users\ТОМА\Desktop\images.jpg

 

Учитель.

Отже, ми з вами бачимо одні й ті ж самі речі по-іншому, іноді це і стає причиною непорозумінь і конфліктів...

Так, всі ми - різні. Скільки людей - стільки характерів. У кожного з нас є своє світобачення, світосприйняття, інтереси, уподобання, плюси і мінуси у характері. Тому в житті всім нам дуже важливо вміти спілкуватися з іншими, щоб уникати конфлікту.

Повідомлення теми і мети уроку.       

Оголошення нової теми і мети уроку.

 Подача теоретичного матеріалу з даної теми.

А зараз я пропоную вам виконати вправу «Займи особисту позицію».

Спробуємо відповісти на проблемне питання «У сварках народжується істина?»

Учитель: Від народження людина опиняється в колі правил, заборон, норм. У житті нам часто доводиться висловлювати свою думку стосовно будь – яких питань. При цьому ми ризикуємо наразитися на захисну реакцію з боку іншої людини.

Норми і правила поведінки встановлюють самі люди, а їхнє дотримання робить життя й спілкування людей гуманнішим, ефективнішим, зручнішим.

На думку приходить вислів французького філософа, математика, фізика і письменника ХVІІ ст. Паскаля: «Правила доброї поведінки відомі з давніх-давен, річ за дрібницею - вміти користуватися ними». Звичайно, вжите слово «дрібниця» насправді означає дуже багато.

Адже коли порушуються правила поведінки, етикет спілкування, створюються конфліктні ситуації, виникає конфлікт.

Сьогодні ми поговоримо про конфлікти та при­чини їх виникнення.  Між ким вони виника­ють? Будемо вчитися попереджати конфлікти.

Вправа «Дискусійний клуб». Робота в групах.

Група «Аналітики» - поняття «конфлікт», причини виникнення  конфліктів, стадії розвитку конфліктів.

Група «Експерти» - конструктивне розв’язання конфліктів

Група «Психологи» - надають рецепт конструктивного розвязання конфліктів та визначають вплив конфліктів на здоровя людини.

Повідомлення груп.

Учитель. Пропоную вам переглянути відеоролик і визначити, як були вирішені конфлікти.

https://www.youtube.com/watch?v=TZCWPB-zoZc

Дихальна фізкультхвилинка «М'яч»

Хід вправи: уявіть, що у вас у руках м'яч. Зро­біть глибокий вдих і виконайте команду «М'яч про­битий» – зі звуком «с-с-с» починайте випускати потроху повітря з легенів, одночасно показуючи руками, як зменшується м'яч.

Узагальнення і систематизація навчального матеріалу.   

А зараз я пропоную вам виконати вправу «Займи особисту позицію».  

Запропонуйте способи розвязання конфліктів. Групи отримують ситуаційне завдання для обговорення.

 Ситуація 1. Ти стоїш у черзі за квитком. Раптом до хлопця . що стоїть попереду тебе, підійшли знайомі, і він пропустив їх  уперед.

Ситуація 2. Однокласник почав звинувачувати тебе в тому, чого ти не робив.

Ситуація 3. Два однокласники чергують. І їм треба підмести в класі підлогу, але ніхто з них не хоче цього робити. Кожен наполягає на тому, щоб це зробив інший.

Наведіть усі можливі способи поведінки учнів у такому конфлікті та їх результати.

Учитель. Напишіть, якими навичками потрібно володіти, щоб розв’язати конфлікти.

Варіанти можливих відповідей.

Упевнений стиль поведінки. толерантність, почуття гумору, хороші манери, уміння слухати, сприймати інформацію, з’ясування конфлікту, володіння мімікою, жестами, уміння передбачати наслідки своїх дій і слів, приборкувати емоції.

Учитель: А чи можемо ми сказати, що конфлікт створює проблеми.

Вправа «Дебати».  Представник кожної команди підводить підсумок роботи своєї команди.

«Аналітики» - ми зясувати «Що означає конфлікт», причини виникнення  конфліктів.

«Експерти» - ознайомилися з видами конфліктів.

«Психологи» - вміння розв’язувати конфлікти свідчить про зрілість особистості.

Підсумки уроку.

Вправа «Займи особисту позицію». А  ми звертаємося до проблемного питання, яке стояло перед нами «У сварках народжується істина?». Чи змінилася ваша позиція в кінці уроку? Відповіді учнів.

У СВАРКАХ НАРОДЖУЄТЬСЯ КОНФЛІКТ!

А істина народжується:

-В умінні вислухати один одного;

- В розумних діалогах.

Релаксація.

Вправа «Птах розправляє крила»

Уявіть, що ви - птах, крила якого міцно стиснуті. З'єднайте лопатки, напружте спину так сильно, як тільки можете. Ви відчуваєте напругу. А тепер повільно, не поспішаючи, звільняйте свої м'язи. Ваші крила розправляються. Стають сильними і легкими, невагомими. Ви відчуваєте розслаблення.

Повторіть вправу 5-7 разів.

Вправа «Кошик для сміття».

  А щоб не конфліктувати треба постійно  самовдосконалюватися, працювати над собою, позбавлятися негативних рис характеру.

Подумайте 1 хвилинку, якої риси характеру, що може призвести, а може й призводить до конфлікту ви хотіли б позбутися.

І я пропоную зробити сьогодні перший крок в цьому напрямку: напишіть на папері цю рису характеру, якої б ви хотіли позбутися. Підійдіть до кошика для сміття, зіжмакайте папірець і викиньте його в кошик. Можете назвати вголос цю рису характеру.

Сподіваюсь, що після  нашого уроку в вашому житті буде виникати  менше конфліктних ситуацій.

Метод Незакінчене речення».        

Сьогодні на уроці я зрозумів (ла), що…

 Учитель. Отже, творіть себе як особистість, працюйте над вдосконаленням свого характеру, давайте реальну оцінку своїм діям і вчинкам.

 

docx
Додано
24 квітня 2020
Переглядів
7891
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку